ninuska_ Skrevet 4. mars 2010 #161 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) har erfart selv, at gutter med utenlandsk opprinnelse kan være litt ekle mot oss norske jenter. Hvis man smiler til dem eller begynner å prate(f.eks på skolen) så tror dem at det er en automatisk invitasjon til sex e.l. Har også opplevd at utenlandske gutter kan være ganske frekke, men for å være helt ærlig, jeg tror ikke dem skjønner det selv. For hvis man sier det til dem blir de overrasket over at de blir oppfattet som frekke.(Noe jeg blir overrasket av, hehe.) Akkurat som de ikke har en innebygd respekt for jenter/kvinner fra begynnelsen av. Der er norske gutter ekstremt forskjellig synes jeg, de er ofte rolige, høflige og venter på at jenta tar kontakt og klenger seg ikke over henne eller klasser på rumper o.l. De er mer diskre og gjett om jeg skal gifte meg med en norsk mann (Jeg er ikke rasist, men liker ikke folk som krenker meg eller min kvinnelighet.) Jeg har gått i klasse med mange utenlandske gutter, og jeg har aldri opplevd at de oppfatter kontakt med jenter som en invitasjon til sex. Det finnes sikkert enkeltpersoner som gjør det, men det er trossalt i en helt annen sammenheng enn hvis de står ute på Karl Johan med gjengen sin. Det er jo der de gjerne skal vise seg litt fram. Det er mange norske gutter som gjør akkurat hva du beskriver der - spesielt på fylla. Nå er det snakk om gutter her, men jeg opplever at de aller fleste menn (enten de er utenlandske eller norske) har mer respekt og behandler kvinner bedre enn det gutter gjør mot jenter. Endret 4. mars 2010 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. mars 2010 #162 Del Skrevet 4. mars 2010 Nå er det snakk om gutter her, men jeg opplever at de aller fleste menn (enten de er utenlandske eller norske) har mer respekt og behandler kvinner bedre enn det gutter gjør mot jenter. Jeg tror nok også skillet mellom gutt og mann utgjør en viss forskjell. Selv har jeg blitt direkte KLÅDD på og fått hender både her og der av norske, fulle gutter (dette er noen år siden riktignok), dette har jeg aldri opplevd fra utenlandske gutter, som jeg stort sett opplever som minst like respektfulle som norske menn. At endel utenlandske menn kan vise oppmerksomhet på en mer synlig måte, det er jeg dog enig i. Selv setter jeg pris på det, jeg liker oppmerksomheten så lenge den går hånd i hånd med respekt (noe jeg stort sett opplever at den gjør, både fra nordmenn og utlendinger), og jeg synes menn som er interessert men ikke tør ta initiativ eller gjøre NOE før dama har tatt initiativ først, er vanskeligere en de som viser hva de vil. Jeg liker ikke å måtte være tankeleser, og kan godt ta første steg til å bli kjent med noen, men synes det er koselig at jeg har en viss anelse om at den andre er interessert før jeg kaster meg på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest farge Skrevet 4. mars 2010 #163 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg har heller ikke inntrykk av at flesteparten av ikke-vestlige innvandrere er analfabeter, og kjenner flere som opplever norsk-opplæringen som lav og som ønsker mer som faktisk kan hjelpe dem å prate og forstår nok til at de faktisk kan komme seg i jobb raskest mulig. Det er synd at vi tar inn dyktige og flittige mennesker som kan og vil, også stopper det på at vi tilpasser vi ikke opplæringen slik at de som kan og vil, faktisk får kommet igang skikkelig. Ressurssterke nordmenn løser dette ved å gå utenom det offentlige tilbudet (det offentlige tilbudet er ikke spess bra for oss etniske nordmenn heller: det er tilpasset de middelmådige). Hvorfor kan ikke utlendinger også gjøre det? Hvorfor er de så jævlig svake at de lar seg "stoppe" av et middelmådig tilbud? Det tyder ikke akkurat på at de kan og vil. Eller blir de ofre for den sosialsistiske klamme hånden allerede fra starten av side de første menneskene de møter her i landet nok er det: sosialister. Tipper det er sosialistene som gjør de så stakkarslige. Snakk om bjørnetjeneste, og ikke minst orientalisme. Herrrlig ironisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. mars 2010 #164 Del Skrevet 4. mars 2010 Ressurssterke nordmenn løser dette ved å gå utenom det offentlige tilbudet (det offentlige tilbudet er ikke spess bra for oss etniske nordmenn heller: det er tilpasset de middelmådige). Hvorfor kan ikke utlendinger også gjøre det? Hvorfor er de så jævlig svake at de lar seg "stoppe" av et middelmådig tilbud? Det tyder ikke akkurat på at de kan og vil. Eller blir de ofre for den sosialsistiske klamme hånden allerede fra starten av side de første menneskene de møter her i landet nok er det: sosialister. Tipper det er sosialistene som gjør de så stakkarslige. Snakk om bjørnetjeneste, og ikke minst orientalisme. Herrrlig ironisk. Ser du faktisk ikke at vi har fordeler her i norge? En ressurssterk nordmann får lån, får jobb for å tjene til utdanning, har økonomisk støtte fra familie, er oppvokst i ett land der mulighetene ligger til rette. En ressurssterk mann fra ett fattig land, kan ha så mye lyst og ambisjoner OG erfaring fra mange år i å aktivt arbeid uten at han av den grunn verken får jobb eller har penger til å betale privat skole i norge. Vi i norge tenker kanskje ikke over det, men norge er faktisk ett relativt DYRT land å bo i, og spesiellt om man ikke er herifra og har støtten i ryggen som vi har når vi faktisk er herfra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 4. mars 2010 #165 Del Skrevet 4. mars 2010 Ser du faktisk ikke at vi har fordeler her i norge? En ressurssterk nordmann får lån, får jobb for å tjene til utdanning, har økonomisk støtte fra familie, er oppvokst i ett land der mulighetene ligger til rette. En ressurssterk mann fra ett fattig land, kan ha så mye lyst og ambisjoner OG erfaring fra mange år i å aktivt arbeid uten at han av den grunn verken får jobb eller har penger til å betale privat skole i norge. Vi i norge tenker kanskje ikke over det, men norge er faktisk ett relativt DYRT land å bo i, og spesiellt om man ikke er herifra og har støtten i ryggen som vi har når vi faktisk er herfra. Prater vi fortsatt om norskkurs (jeg gjør det) eller noe annet? Klarer du ikke å tilegne deg norsk utover basic-en staten kan hjelpe deg med, så synd for deg (driv med frivillig arbeid, sitt på internett på biblioteket, gjør whatever: noe du gjør hvis du faktisk kan og vil. Gjør du lite av frivillig vilje så synes jeg det er berettiget å så tvil ved viljen og ferdighetene. Jeg har truffet flere ressurssterke innvandrere: de gjør nettopp noe med situasjonen sin, istedet for å la sosialister syte for dem). Det forteller faktisk mer om den som kommer enn Norge. Men seff, her skal vi jo alltid piske oss selv. Jeg er så lei folk som syter og klager. Men akkurat der har vi iallfall vært flinke til å integrere innvandrerne. Bare synd førstelinja de treffer er de norske syterne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. mars 2010 #166 Del Skrevet 4. mars 2010 ja, for hvis man synes norskopplæringen som gies utlendinger kunne vært beregnet for litt flere en analfabeter, så er man en syter faktisk... hei og hopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 4. mars 2010 #167 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Klarer du ikke å tilegne deg norsk utover basic-en staten kan hjelpe deg med, så synd for deg (driv med frivillig arbeid, sitt på internett på biblioteket, gjør whatever: noe du gjør hvis du faktisk kan og vil. Gjør du lite av frivillig vilje så synes jeg det er berettiget å så tvil ved viljen og ferdighetene. Dette er jeg helt enig i. En god venninne av meg sitter hver eneste dag og leser norsk, pugger grammatikk og prøver å lese lettleste bøker (hun har enda ikke fått startet på norskkurs, selv om hun har utrolig lyst, siden det tar så lang tid med papirer til giftemål). Hun prøver alltid å bruke språket, og jeg ser at nordmenn setter stor pris på det - at hun prøver. Hun kunne satt seg ned på bakbeina og brukt det som unnskyldning at hun ikke får gått på norskkurs før i august, men hun gjør det beste ut av situasjonen hun er i - og det er noe flere innvandrere kan bli flinkere til. Så vidt jeg vet, i vår kommune, tilbys norskkurs etter hvor lang en har kommet i opplæringen, det vil si, at når min venninne starter på norskkurs, vil hun bli plassert i en gruppe hvor nivået på norsken er betydelig bedre enn i en begynnergruppe. Synd det ikke er slik over hele landet. Endret 4. mars 2010 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 4. mars 2010 #168 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg tror USA får en helt annen gruppe innvandrere enn vi får, nettopp pga strengere politikk på det området. Jeg mener å ha lest at du får seks mdr på deg til å skaffe deg en jobb og forsørge deg selv der borte, og dermed tvinges du både til å integrere deg og å stå på egne ben. Jeg vet ikke hvorfor det ikke er sånn her, eller om det er sånn at de mest "trengende" rett og slett ikke havner i USA. Det er vel i hvert fall ganske sikkert at ingen havner der fordi de har fått beskjed om å søke opphold fordi de kan leve greit uten å jobbe, og endatil få tv, leilighet osv av staten... I skolene legger man gjerne løpet litt med hensyn til de svake i klassen, men det er en litt annen diskusjon. Du sier at de fleste innvandrerne hit kommer fra Europa, og det er vel forsåvidt riktig, men det er vel ikke disse vi får de største problemene med. Disse sklir vel gjerne godt inn i samfunnet. Så vidt meg bekjent er det muslimene fra de arabiske landene som byr på problemer, og ikke bare i Norge, men i de andre landene som tar dem i mot også. Og da snakker jeg selvfølgelig ikke om de med høyskoleutdannelse fra Libya eller hvor de nå kommer fra. Her er jeg enig. I skolen legger man opp undervisningen i en klasse etter gjennomsnittet. De som er svakere, eller sterkere, får tilpasset opplegg. Poenget her er at det er lite gunstig å legge opp undervisningen i en klasse etter hva en liten gruppe som ligger under gjennomsnittet kan klare. Det blir det samme i en del grupper for norskopplæring, bare at her finnes det grupper hvor hele opplegget er tilpasset den svake minoriteten. Det stopper ikke bare mulighetene for utvikling, men det gjør også ganske mye med motivasjonen. Oi, er det muslimer fra akkurat arabiske land som byr på mest problemer? Hvilke land er isåfall det? Og har du en link? Jeg har som sagt bla jobbet i en mottaksgruppe for barn. Der var det noen arabiske barn, ingen av de var analfabeter, eller spesielt problematiske. Derimot var det noen analfabeter, men de kom fra andre land. Finnes det problemer skapt av innvandrere fra arabiske land? Helt sikkert. Men jeg syntes at det er underlig at nettopp arabere nevnes flere ganger i denne tråden. Nå har det seg slik at det er bare 1 arabisk land blant de største gruppene av innvandrere, det er Irak. Irak har vært preget av krig og uroligheter ganske lenge, i motsetning til de fleste andre arabiske landene, så sånn sett er de ikke representative for resten av den arabiske verden. Krig gjør jo ganske mye med f.eks mulighetene til å ta en utdannelse (og folks psykiske helse, for den saks skyld), så her vil det sansynligvis være en del forskjeller mellom irakere og innvandrere som kommer fra roligere arabiske land. En annen ting er at irakere faktisk bor veldig spredt i Norge. De har ikke klumpet seg sammen i en by og startet et Lille-Irak, noe man kan se blant andre grupper. De har heller ikke kommet hit så lenge, de fleste har kommet etter 1998. Mange av de har også giftet seg norsk. Den andre arabiske gruppen som har litt omfang er Marokko.. de marokkanere jeg kjenner har i varierende grad utdannelse, og uten å ta gift på det, så vil jeg tro at ganske mange av de har kommet hit via familieinnvandring, en del av de igjen med norsk partner. Da blir situasjonen litt annerledes. Så, for å oppsummere, jeg sier ikke at det ikke er problemer med innvandrere fra arabiske land også. Men så lenge de klart største gruppene innvandrere er europeere, og så lenge de arabiske landene har relativt få land som utgjør store grupper av innvandrere, så syntes jeg det er rart at de trekkes frem flere ganger som hovedproblemet. Om man ser på de store gruppene innvandrere fra ikke-vestlige land, så finner du f.eks Somalia, Pakistan, Tyrkia, Etiopia og Albania. Her finner man både grupper som har større arbeidsledighet enn norsk-arabere, og jeg vil også tro at muligheten for en utdannelse er vanskeligere i noen av disse landene enn i en del arabiske land. For meg virker det nesten som om noen tror muslim=araber, men en muslim trenger faktisk ikke å være arabere, og en araber trenger ikke å være muslim. Jeg syntes det er litt rart, og skummelt, at en gruppe flere ganger blir trukket frem som et så stort problem. Da vil jeg isåfall gjerne vite litt mer om hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Étaín Skrevet 4. mars 2010 #169 Del Skrevet 4. mars 2010 nei, kanskje disse landene ikke er arabiske.. poenget er at de vi har problemer med av alle innvandrerne er muslimer, og det gjelder de andre landene og deres innvandrede muslimer også. DET er problemet, ikke hvorvidt man blander kortene og kaller alle land i midtøsten arabiske eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tåkeprat Skrevet 4. mars 2010 #170 Del Skrevet 4. mars 2010 nei, kanskje disse landene ikke er arabiske.. poenget er at de vi har problemer med av alle innvandrerne er muslimer, og det gjelder de andre landene og deres innvandrede muslimer også. DET er problemet, ikke hvorvidt man blander kortene og kaller alle land i midtøsten arabiske eller ikke. Hvilke konkrete problemer er det du mener? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest farge Skrevet 4. mars 2010 #171 Del Skrevet 4. mars 2010 ja, for hvis man synes norskopplæringen som gies utlendinger kunne vært beregnet for litt flere en analfabeter, så er man en syter faktisk... hei og hopp. Man framstår ikke akkurat som så fryktelig løsningsorientert og pragmatisk når det er tilbudet man først alltid angriper (eller bare velger å svare på en liten del av innlegget, og dropper resten). Og hvor mange ulike nivå for norsk opplæring skal hver eneste kommune i dette landet ha? Hvor mange lærere pr. elev? Noe får meg til å mistenke at dere som ikke har tenkt gjennom dette ikke akkurat jobber i det private næringsliv (for jo flere mennesker vi skal bruke i opplæring, jo færre har vi til å generere verdier i det private som igjen fører til skatteinntekt som igjen betaler lønna deres). Slutt å stakkarsliggjør innvandrere! Det blir for dumt når det nok er selvtittulerte anitrasister som gjør det. For dere gjør bare situasjonen vondt verre. Dere forskjellsbehander, faktisk. Selv om nok deres intensjoner er gode, er jeg usikker på om dere hjelper til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 4. mars 2010 #172 Del Skrevet 4. mars 2010 nei, kanskje disse landene ikke er arabiske.. poenget er at de vi har problemer med av alle innvandrerne er muslimer, og det gjelder de andre landene og deres innvandrede muslimer også. DET er problemet, ikke hvorvidt man blander kortene og kaller alle land i midtøsten arabiske eller ikke. Jo, å blande korta på denne måten er også problematisk. Det er med på å bygge opp fordommer og stereotyper som ikke er gunstige for individet eller samfunnet. Når man lager negative båser, om det er muslim eller araber, så gjør man faktisk også integreringen vanskelig. Vi vil f.eks at innvandrere skal jobbe og forsørge seg selv. Det ingen ser ut til å tenke på er at det er ikke så himla lett å søke jobb med et muslimsk navn. Ok, så er det muslimer som har bidratt til å gi muslimer et dårlig rykte.. men jeg syntes faktisk allikevel det blir feil å fordele kollektiv skyld. De som ikke har gjort noe galt må få lov til å vise hvem de er og hva de kan gjøre, rett og slett være en del av samfunnet. Ikke bare møte stengte dører fordi de har den religionen eller den nasjonaliteten. Når du sitter her og skriver om arabere når du egentlig kanskje tenker på andre land, så syntes jeg det blir feil. Da ser man bort i fra kulturelle forskjeller, enorme forskjeller i situasjonen i landene og også forskjeller i religiøs tolkning (f.eks støtter landene seg på forskjellige lovskoler). En som f.eks kommer fra somalia har med all sansynlighet opplevd ganske mye jævlig før de kom hit. De kommer fra et stammesamfunn i full oppløsning, som er preget av vold, krig, fattigdom og mangel på stuktur. Det er en ganske annen tilværelse enn f.eks min mann, som tross alt kommer fra et land med god økonomisk levestandard,og gratis utdannelse og helsevesen for alle. Joda, de er muslimer de også, men tolkningen er også veldig forskjellig. Somalia har f.eks et enormt problem med omskjæring av jenter, i min samboers land finnes det ingen kultur eller tradisjon for dette, og innvandrere som praktiserer det blir straffet. Min samboer har ikke hatt enorme problemer med å integrere seg, fordi til tross for at Libya og Norge er som natt og dag på enkelte områder, så er de faktisk ganske like på andre. Begge er oljenasjoner med en bra levestandard for folk flest. Begge har utdannelse og helsevesen for alle. Begge har ganske mye innvandring, og har ganske lignende problemer med det. Vi har også forholdsvis likt antall innbyggere. Kriminalitet er ikke et enormt problem, og man kan stort sett gå trygt på gatene i begge land. For f.eks en somalier vil nok overgangen til Norge bli mye større. Det er fint lite som er likt i Norge og Somalia. Allikvel så ser en del nordmenn ut til å tro at min samboer kom hit med de samme forutsetningene som de som kommer fra land som er langt mer ulike Norge. Han er muslim, OG araber, altså må han pr definisjon være problematisk, vanskelig og nesten umulig å integrere. Det skaper en svært vanskelig situasjon. For vår del førte det til 2 år med flere hundre søknader om jobb som han pga muslimsk navn ikke engang fikk svar på. Og ja, jeg er relativt sikker på at det muslimske navnet var problemet, iom at jeg etter en stund begynte å sende ut nesten identiske søknader med mitt norske navn. Jeg fikkk svar, han fikk ikke. Sjansen til å vise hva HAN kan kom ikke før han møtte en nordmann med et godt forhold til arabere og arabisk kultur. I dag har han jobbet seg opp til å bli den beste i området innen det han driver med, og er daglig leder i bedriften. Det eneste som skulle til for at han ble selvhjulpen og arbeidsaktiv var at 1 mann ga han en sjanse. Men det tok mange år før det sjansen kom. Han hadde vært i Norge i 5 år før han fikk jobb. De 5 årene har kostet samfunnet penger, og det har kostet han mye i form av frustrasjon og en følelse av å ikke duge til noen ting. Han har aldri gjort noe galt, men han har jammen betalt prisen for andre handlinger og folks fordommer. Det jeg syntes er trist er at hans historie ikke er verken unik eller uvanlig. Jeg er på ingen måte blind for de problemene som kommer i kjølevann av innvandring, ei heller muslimsk innvandring. Men det som irriterer meg noe grenseløst er at folk er så raske til å sause sammen og sette i bås. Det skaper en situasjon hvor individene blir borte, verdien blir målt etter tilhørighet i en gruppe. Mange her bryr seg kanskje ikke om problemene det skaper for innvandrerene, men min erfaring er at slike fordommer på ingen måte er gunstig for samfunnet heller. Så ja, snakk gjerne om problemer og sett søkelys på ting som er problematisk. Men ikke glem at muslimer er på ingen måte en homogen gruppe, og gi skylda til de som fortjener den, ikke alle andre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. mars 2010 #173 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg er så enig med deg, Vampen. Kjempebra innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 4. mars 2010 #174 Del Skrevet 4. mars 2010 Man framstår ikke akkurat som så fryktelig løsningsorientert og pragmatisk når det er tilbudet man først alltid angriper (eller bare velger å svare på en liten del av innlegget, og dropper resten). Og hvor mange ulike nivå for norsk opplæring skal hver eneste kommune i dette landet ha? Hvor mange lærere pr. elev? Noe får meg til å mistenke at dere som ikke har tenkt gjennom dette ikke akkurat jobber i det private næringsliv (for jo flere mennesker vi skal bruke i opplæring, jo færre har vi til å generere verdier i det private som igjen fører til skatteinntekt som igjen betaler lønna deres). Slutt å stakkarsliggjør innvandrere! Det blir for dumt når det nok er selvtittulerte anitrasister som gjør det. For dere gjør bare situasjonen vondt verre. Dere forskjellsbehander, faktisk. Selv om nok deres intensjoner er gode, er jeg usikker på om dere hjelper til. Det holder lenge med 2 nivåer. Et for analfabter, et for "andre". Om kommunen ikke har råd til 2 nivåer (noe som er underlig iom at kommunene får tilskudd pr innvandrer de tar i mot som bla skal gå til slike ting), eller har stor overvekt av de som har behov for et bestemt nivå, så burde man i det minste være åpen for å samarbeide med nabokommuner. Slik at en kommune f.eks har for analfabter, og en for de med høyere kompetanse, og at man samarbeider om å fordele de 2 kommunenes innvandrere inn i den gruppen som passer for de. Jeg ser helt ærlig ikke hvordan dette blir mer komplisert og vanskelig enn slik det allerede er i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. mars 2010 #175 Del Skrevet 4. mars 2010 Vampen, du sier det så bra, jeg støtter 100% oppunder det du skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 4. mars 2010 #176 Del Skrevet 4. mars 2010 Det holder lenge med 2 nivåer. Et for analfabter, et for "andre". Om kommunen ikke har råd til 2 nivåer (noe som er underlig iom at kommunene får tilskudd pr innvandrer de tar i mot som bla skal gå til slike ting) Lærere: rekk opp hånda dere som gjerne tar mindre betalt med færre elever i klassen! Tilskudd pr. innvandrer vil ikke nødvendigvis føre til en akkumulert sum som er nok til å ansatte nok lærere til ulike nivåer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 4. mars 2010 #177 Del Skrevet 4. mars 2010 Lærere: rekk opp hånda dere som gjerne tar mindre betalt med færre elever i klassen! Tilskudd pr. innvandrer vil ikke nødvendigvis føre til en akkumulert sum som er nok til å ansatte nok lærere til ulike nivåer. Som sagt, her hadde det gått an å samarbeide med nabokommunen. De har en gruppe på et høyere nivå. Ellers har jeg faktisk hatt undervisning i en klasse (barn) hvor et lite fåtall var analfabeter, og resten lå på et mye høyere nivå. Det var snakk om norskopplæring for barn som var nye i landet. Det krevde ikke flere lærere, derimot krevde det at man legger opp undervisningen på en måte hvor de forskjellige jobber ut i fra sitt nivå. Det er krevende på den måten at man må ha to tanker i hodet samtidig, og klarer å gjennomføre en undervisning på en annen måte enn å støtte seg veldig på tavleundervisning for en hel klasse. Men det er på ingen måte umulig.. og bonusen er at både de som ligger på et lavt nivå, og de som ligger på et høyt nivå, har en utvikling i forhold til sitt utgangspunkt. Å legge det på et så lavt og grunnleggende nivå når store delere (eller som her, nesten hele) klassen ligger på et mye høyere nivå, henger ikke på greip. I skolen er det utenkelig å basere hele undervisning på den svakeste eleven i klassen, hvorfor er det da plutselig greit når det er snakk om noe så viktig som å lære voksne innvandrere norsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 4. mars 2010 #178 Del Skrevet 4. mars 2010 Aline og Tabris: takk, og takk det samme til dere begge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 4. mars 2010 #179 Del Skrevet 4. mars 2010 I skolen er det utenkelig å basere hele undervisning på den svakeste eleven i klassen, hvorfor er det da plutselig greit når det er snakk om noe så viktig som å lære voksne innvandrere norsk? Utenkelig for folk flest, ja, men mange føler likevel det er det som skjer. Vi bor jo i Norge. Har er det bedre at vi alle er dårlige, enn at vi får dyrket fram flinke. Slikt fører til forskjeller i samfunnet, vettu. Så middelmådig norskundervisning til middelmådige innvandrere er akkurat hva sosialistene i dette landet ønsker! Men når det gjelder barn så skal seff norskopplæring være like differensiert som all annen undervisning på skolen (men her kommer norsk likhetstankegang inn og ødelegger igjen: for en nyankommet 12 åring kan jo ikke gå på samme trinn som 10-åringene! Da er det bedre at han følger 12-åringene og faller av lasset seinere. Sånn at SV skal bli fornøyd). En klasse for alle blir så klart tull. For voksne, derimot, har jeg ikke så store problemer med det. Voksne folk får pokker klare seg selv. Det holder med at staten støtter en basis-pakke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 4. mars 2010 #180 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Utenkelig for folk flest, ja, men mange føler likevel det er det som skjer. Vi bor jo i Norge. Har er det bedre at vi alle er dårlige, enn at vi får dyrket fram flinke. Slikt fører til forskjeller i samfunnet, vettu. Så middelmådig norskundervisning til middelmådige innvandrere er akkurat hva sosialistene i dette landet ønsker! Men når det gjelder barn så skal seff norskopplæring være like differensiert som all annen undervisning på skolen (men her kommer norsk likhetstankegang inn og ødelegger igjen: for en nyankommet 12 åring kan jo ikke gå på samme trinn som 10-åringene! Da er det bedre at han følger 12-åringene og faller av lasset seinere. Sånn at SV skal bli fornøyd). En klasse for alle blir så klart tull. For voksne, derimot, har jeg ikke så store problemer med det. Voksne folk får pokker klare seg selv. Det holder med at staten støtter en basis-pakke. Ehm, jaha.. Har du hørt om mottaksgrupper eller innføringsklasser? Dette er egne klasser hvor nyankomne barn skal ha undervisning til de kan nok norsk til å plasseres ut i egne klasser. Her lærer de norsk, men skal også ha undervisning i andre fag, så de ikke blir hengende etter. Jeg vil tro de fleste har aldersblanding. I små kommuner kan spirket bli stort, mens større kommuner kan f.eks dele opp i en mottaksgruppe for småtrinnet, en for mellomtrinnet og en for ungdomstrinnet. Jeg har vært så heldig å få være inne i et par slike klasser, og det var kjempe flott. En av skolene jeg var på er nok en foregangsskole på området. Der lærer de norsk, får undervisning i fag på SITT nivå (analfabetene får grunnleggende, de sterke elevene får jobbe på et høyere nivå osv) og, utrolig viktig, de får oppleve mestring på skolen og har en trygg base. Her kan man også ta i bruk tospråklig opplæring, noe som er en kjempe ressurs. Dette er et utrolig flott tilbud, men så kommer problemet. Mangel på statlige føring gjør at kommunene selv bestemmer OM de vil ha en slik gruppe, og hvordan den skal organiseres. Her har vi som sagt en foregangsskole i nabokommunen, og noen foreldre flytter faktisk til kommunen utelukkende for å få barna sine inn i klassen. Mens i kommunen vi bor i, som forøvrig er styrt av Høyre og Frp, så har man nå planer om å legge ned alle mottaksgruppene i kommunen. Det innebærer at barn som ikke kan 1 ord norsk blir satt rett inn i norske klasser.. noe som neppe er enkelt verken for elevene, som blir blir fratatt noe av muligheten til å føle mestring på skolen, eller lærerene, som skal prøve å finne et opplegg for elever de knapt nok kan kommunisere med. Den samme borgerlig styrt kommunen som også gir et elendig tilbud til voksne med tanke på norskopplæring, skal nå altså ta 10 skritt tilbake med tanke på barnas tilbud. Hva var det du sa om sosialister igjen? Endret 4. mars 2010 av Vampen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå