ninuska_ Skrevet 2. mars 2010 #141 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Tanken om et multikulturelt fellesskap er hyggelig og koselig det, men det er vel mer en utopi enn noe annet. Problemet i Norge er at de som faktisk vil komme for å lære seg norsk, jobbe her og ta til seg norske verdier, sjelden får muligheten ettersom det er veldig strengt, mens alle de som kommer hit for de hører at "Norge kan man leve gratis i", kommer inn ganske uten problemer. Jeg håper at alle kan være litt mer villig til å få ting til å fungere - mest håper jeg at innvandrerne som lager så mye bråk og innvandrere som stiller seg på bakbeina og nekter å ta til seg noe av de norske verdiene, en dag forstår at integrering er kun til deres eget beste. For å leve som en fullverdig borger i et land, må man beherske språket til en viss grad og ha en viss arbeidsmoral. Samtidig håper jeg at nordmenn skal være mindre fiendtlig innstilt, slik at de ikke skyver vekk alle innvandrere som faktisk respekterer og er glad i Norge - det er mange innvandrere som er like lei situasjonen og flaue over andre innvandrere som nordmenn. Endret 2. mars 2010 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 2. mars 2010 #142 Del Skrevet 2. mars 2010 Hei jente på 18 år her. Vil først å fremst ha det klart at dette innlegget er IKKE rasistisk ment, og jeg vil helst unngå å se rasistiske innlegg i denne posten her. Men jeg har bare så oppgitt over at det er så mange utlendinger (snakker for det meste om de fra midtøsten) som ikke klarer å oppføre seg. Hva skal gjøres med dette? Jeg kan huske minst 15 ganger jeg har gått gjennom Oslos gater Karl johan/Oslo city osv. å blitt klådd på rumpa. Alle var utlendinger, ofte gutter i gjenger, noe av den typen som ikke har så veldig mye annet å gjøre enn å bare bråke. Sefølgelig reagerer jeg med noe som '' Hva faen??'', men har som regel ikke ord. Når de ser denne reaksjonen min, kommer de med ''eh, det er jo bare fritt fram å ta på norske jenter'' blikk. Alle gangene har jeg hatt på meg klær tilpasset til været (for det meste jeans), aldri korte shorts/ kjoler, selvom det sefølgelig må være lov å ha på¨seg dette en varm sommerdag. Har også fått slengt etter meg ''kom her a, hore hehe'' Hvordan skal jeg reagere??! burde jeg slutte å gå i byen pga dette. JEG som norsk burde få lov å gå hvor som helst i mitt land uten å føle redsel for å bli klådd på. Jeg tar det absolutt ikke som et kompliment at folk bare forsyner seg på den måten. Jeg har selv en kjæreste som er utlending(typen som respekterer/ikke ser ned på kvinner). Jeg har mange venner med minoritetsbakgrunn, og jeg kan bare ikke skønne at disse drittungene kan ødelegge så inn i helsike for resten av de orgentlig utlendingene som oppfører seg. et til eksempel: http://www.vl.no/samfunn/article4526440.ece at to norske homofile blir angrepet og få høre: DETTE ER EN MUSLIMSK BYDEL. jeg kjenner at jeg blir så sint når jeg leser det. Vi slipper dere inn i landet for å hjelpe dere som ikke har det så bra, så kommer noen av dere og er så utakknemmelig at det er helt utrolig. (jeg vet såklart at det er utlendinger som er kjempe takknemelig for å bo her og sjangse til god skole/utdannelse osv.) Ja kan hende det høres ut som jeg skjærer alle under en kam. Men jeg mener det virkelig ikke men etter så mye jeg har sett fra utlendinger, så er det faktisk ikke rart mange av dere blir forhåndsdømt på negativt vis. Kjenner også at jeg ble utrolig sint når jeg så en stakkars kvinne i burka med sin mann på kjøpesenteret for litt siden men det er vel en annen sak. Min mening: Kriminelle utlendinger som ikke oppfører seg - dra tilbake. Dere utlendinger som viser oss deres orgentlig kultur og oppfører dere - velkommen til Norge ; forskjellige kulturer og minoritet er bare bra og gjør slik at vi lærer å akseptere hverandre. Rasister syns jeg heller ikke er velkommen inn i landet vårt. Og tilslutt: norske er heller ikke perfekte, men det er trossalt vårt land, derfor syns eg utlendinger kan vise litt ydmykhet og være takknemlig for bedre muligheter. så enig, du er ikke den eneste, er utlending jente selv, og det burdet stoppe, blir så lei, de drar med seg de dårlige vanene fra utlandet ned hit, det er skam! jeg har vanskelighet for å forstå at disse er født og oppvokst I Norge, tror de fleste er asylsøkere flyktninger, eller ungdommer som kom hit I sen alder, jeg skjenner personlig ingen utlending gutter som er født og oppvokst her som oppfører seg på den måten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 2. mars 2010 #143 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) jeg har vanskelighet for å forstå at disse er født og oppvokst I Norge, tror de fleste er asylsøkere flyktninger, eller ungdommer som kom hit I sen alder, jeg skjenner personlig ingen utlending gutter som er født og oppvokst her som oppfører seg på den måten... Jeg tror en del av dem er født og oppvokst her, det er i allefall en del oppvokst. Leste en artikkel om at 90 % av minoritetsbarna på en skole i Oslo ikke snakket norsk - mange av disse fikk problemer senere i livet når de skal søke jobb etc. Jeg kjenner noen som er oppvokst her, som oppfører seg på den måten - "kings of the streets". Uansett, det er et stort problem, uansett hvem de er, at de tror at det er i orden at de kan oppføre seg på den måten. Endret 2. mars 2010 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 3. mars 2010 #144 Del Skrevet 3. mars 2010 Når det gjelder dette med å lære norsk, så vil jeg bare si at Norge kan absolutt gjøre noe med å forbedre tilbudet om norskopplæring. Noe av problemet, slik jeg ser det, er at dette er kommunenes domene. Altså er det i stor grad avhengig av kommunenenes økonomi og generelle filosofi. For å ta et eksempel.. Man har forskjellige typer nivåer på norskopplæring for voksne. Et som er tilpasset analfabeter, et som er tilpasset et høyere nivå. I vår kommune har det valgt å ha et tilbud som er tilpasset analfabeter. Min samboer hadde et par år på høyskole før han kom hit, og måtte allikevel gå på et kurs som er tilpasset analfabeter. Nabokommunen derimot, har et kurs på et høyere nivå. Til tross for at han ikke hadde særlig utbytte av kurset i hjemkommunen, så var det ikke snakk om å få bytte. Nå er dette noen år siden, og han snakker jo norsk.. Men jeg tror norsken hans hadde vært bedre om han hadde hatt muligheten til å begynne på det andre kurset tidlig. For innvandrere med et godt utviklet morsmål og en god forståelse for grammatikk, så burde man gi de et tilbud som også f.eks tar for seg norsk grammatikk. Ikke bare la de sitte 300 timer for å pugge enkle fraser. Når det gjelder barna, så er dette noe jeg brenner for.. Jeg er lærerstudent og holder på en fordypningsoppgave som tar for seg bruk tospråklig opplæring og mottaksgrupper. Jeg er direkte provosert av det dårlige tilbudet enkelte barn får. Mange får f.eks ikke morsmålsopplæring. Det mange ikke forstår er at morsmål er et viktig ledd i å lære norsk. Jo bedre morsmålet er, jo lettere blir det å lære norsk. Morsmålsundervisning er altså ikke viktig for at barna skal kunne snakke morsmål med ei gammel tante i hjemlandet til foreldrene, men en viktig forutsetning for å kunne utvikle god norsk. Det andre som provoserer meg er at mange skoler bannlyser bruk av morsmål i skolen. Her i Norge snakker vi norsk, og barna må snakke norsk for å lære norsk. Det til tross for at forskning tyder på at de som får tospråklig undervisning, og som også bruker morsmål for å lære norsk, klarer seg bedre i skolen og lærer bedre norsk. En tredje ting er at mange av de barna som kan snakke greit hverdagsnorsk, men som sliter med f.eks faguttrykk og dybdespråk (som er viktig i skolen), ikke får god nok oppfølging. Nå skal jeg ikke skrive en lengere avhandling.. poenget mitt er bsre at dette med å lære norsk ikke er ensidig. Ja, innvandrere må ha lyst og vilje til å lære, men tibudet de får må også være best mulig.. og det er det mange steder ikke. Dessverre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Étaín Skrevet 3. mars 2010 #145 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg har lest at vi i Norge i stor grad får inn nettopp analfabeter fra landsbygda i det landet de flykter fra. De med høyere utdanning reiser gjerne andre steder, hvor vilkårene er bedre for dem, slik at vi blir sittende igjen med røklet. Din mann er nok et av unntakene, Vampen, hvilket kanskje kan forklare hvorfor han er som han er også, når jeg leser alt du skriver om han lenger fremme i tråden. Det er nok ikke hans like vi sliter med her i landet - det er landsbytullingene, for å sette det veldig på spissen og være litt slem. Og det er kanskje ikke så rart at man etter som årene går begynner å generalisere og skjære alle over en og samme kammen, når hovedinnrykket består av analfabeter. Det er ikke lett å se forskjell på dem som kom hit som arbeidsinnvandrere for tretti år siden, og de som kommer i dag med intet annet i bagasjen enn krigstraumer og elendighet og en kultur som er så uforenlig med vår vestlige som vel lar seg gjøre. Ikke ser det ut til at det kommer til å endre seg heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #146 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg har lest at vi i Norge i stor grad får inn nettopp analfabeter fra landsbygda i det landet de flykter fra. De med høyere utdanning reiser gjerne andre steder, hvor vilkårene er bedre for dem, slik at vi blir sittende igjen med røklet. Din mann er nok et av unntakene, Vampen, hvilket kanskje kan forklare hvorfor han er som han er også, når jeg leser alt du skriver om han lenger fremme i tråden. Det er nok ikke hans like vi sliter med her i landet - det er landsbytullingene, for å sette det veldig på spissen og være litt slem. Og det er kanskje ikke så rart at man etter som årene går begynner å generalisere og skjære alle over en og samme kammen, når hovedinnrykket består av analfabeter. Det er ikke lett å se forskjell på dem som kom hit som arbeidsinnvandrere for tretti år siden, og de som kommer i dag med intet annet i bagasjen enn krigstraumer og elendighet og en kultur som er så uforenlig med vår vestlige som vel lar seg gjøre. Ikke ser det ut til at det kommer til å endre seg heller. De som kom hit som "arbeidsinnvandrere for 30 år siden" var jo også "landsbytullinger" som du kaller det. De kom fra bygda i Pakistan, Tyrkia osv, og hadde ikke utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #147 Del Skrevet 3. mars 2010 Du er litt rasistisk! Alle utledinger er ikke sånn, noen! Jeg er en utledning selv. Jeg vet hvordan gutter oppfører seg, men det er sånn de er. Gutter er noen idioter. Det er bråk med en albaner, Hvis du eks er dama til en albaner så trenger du ikke å bekymre deg fordi ingen tør og gjøre deg noe. Fordi du er sammen med en. Det blir oxo bråk av det ! Hvis noen tar på dama til en albaner eler en anne utlending så blir det bråk ! Herregud, du bekrefter alle fordommer. Og det er definitivt ikke trådstarter som er "litt rasistisk", det er det gjerningsmennene som er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest farge Skrevet 3. mars 2010 #148 Del Skrevet 3. mars 2010 For innvandrere med et godt utviklet morsmål og en god forståelse for grammatikk, så burde man gi de et tilbud som også f.eks tar for seg norsk grammatikk. Hvorfor må man gi dem et tilbud? Det finnes mange tilbud der ute, hvorfor tar de ikke og benytter seg av dem? Må staten hjelpe utledninger å forstå at det kan være en god investering for dem selv å lære seg norsk, og dermed betale for et kurs selv? Selv lærer jeg meg spansk nå, siden jeg skal til et spansktalende land. Jeg forventer ikke at den norske stat eller landet jeg kommer til skal betale for denne opplæringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 3. mars 2010 #149 Del Skrevet 3. mars 2010 Hvorfor må man gi dem et tilbud? Det finnes mange tilbud der ute, hvorfor tar de ikke og benytter seg av dem? Må staten hjelpe utledninger å forstå at det kan være en god investering for dem selv å lære seg norsk, og dermed betale for et kurs selv? Selv lærer jeg meg spansk nå, siden jeg skal til et spansktalende land. Jeg forventer ikke at den norske stat eller landet jeg kommer til skal betale for denne opplæringen. men så KREVER ikke det spansktalende landet du skal flytte til (For det regner jeg med du skal, sidne du blander det inn), at du gjennomfører utdanningen heller regner jeg med. Hvis VI skal KREVE at folk som kommer hit lærer språket, så får vi pent legge til rette for det også jo. og når du kommer fra ett krigsherjet land og ikke eier krona i veggen, hvordan mener du da man skal kunne investere i kurs selv? Vi tar imot, da må vi også legge til rette. Ellers får vi la være å ta imot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 3. mars 2010 #150 Del Skrevet 3. mars 2010 men så KREVER ikke det spansktalende landet du skal flytte til (For det regner jeg med du skal, sidne du blander det inn), at du gjennomfører utdanningen heller regner jeg med. ER det noen som krever at folk skal flytte til Norge? Hvem er vi krever skal flytte hit til landet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 3. mars 2010 #151 Del Skrevet 3. mars 2010 og når du kommer fra ett krigsherjet land og ikke eier krona i veggen, hvordan mener du da man skal kunne investere i kurs selv? Vi tar imot, da må vi også legge til rette. Ellers får vi la være å ta imot. Jøss, hvordan tjener de til livets opphold her i landet, da? Har de virkelig ingen penger? Får de ikke noe av staten? Nå skjønner jeg mer hvor hjerteløse vi er her i landet. Tror jeg skal sende en e-post til stortingsrepresentanten min og tipse henne om at det kan være en fordel å iallfall gi nyaankommende litt penger i sosialstønad... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 3. mars 2010 #152 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg har lest at vi i Norge i stor grad får inn nettopp analfabeter fra landsbygda i det landet de flykter fra. De med høyere utdanning reiser gjerne andre steder, hvor vilkårene er bedre for dem, slik at vi blir sittende igjen med røklet. Din mann er nok et av unntakene, Vampen, hvilket kanskje kan forklare hvorfor han er som han er også, når jeg leser alt du skriver om han lenger fremme i tråden. Det er nok ikke hans like vi sliter med her i landet - det er landsbytullingene, for å sette det veldig på spissen og være litt slem. Og det er kanskje ikke så rart at man etter som årene går begynner å generalisere og skjære alle over en og samme kammen, når hovedinnrykket består av analfabeter. Det er ikke lett å se forskjell på dem som kom hit som arbeidsinnvandrere for tretti år siden, og de som kommer i dag med intet annet i bagasjen enn krigstraumer og elendighet og en kultur som er så uforenlig med vår vestlige som vel lar seg gjøre. Ikke ser det ut til at det kommer til å endre seg heller. Jeg vil gjerne se en link på at de fleste som kommer hit er analfabeter fra bygda. Det har seg nemlig slik at den største gruppen som kommer til vårt land kommer Europa. Jeg har bla jobbet i mottaksgrupper på skolen, og der var ca halve klassen fra europeiske land. Disse er på ingen måte analfabeter, men de trenger opplæring i norsk. Utover det var 2 stk i klassen som var analfabeter, resten (uansett hvor de kom fra) kunne både lese og skrive. Det kunne foreldrene deres også. Min mann er heller ikke noe unikum.. han kommer rett og slett fra et land som har gratis og obligatorisk utdanningssytem for alle. Så han, og de 5-6 millionene i hans land, har minimum fullført VGS. Av de voksne innvandrerene jeg kjenner, som kommer fra hele verden, så er det 1 som var analfabet. I klassen min samboer var i når han gikk på språkkurs var det 1 eller 2 analfabter i en gruppe på rundt 30. Da er det riv ruskende galt å legge nivået så lavt. Da burde man heller ha to tilbud, eller bedre samarbeid mellom kommunene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #153 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg vil gjerne se en link på at de fleste som kommer hit er analfabeter fra bygda. Det har seg nemlig slik at den største gruppen som kommer til vårt land kommer Europa. Jeg har bla jobbet i mottaksgrupper på skolen, og der var ca halve klassen fra europeiske land. Disse er på ingen måte analfabeter, men de trenger opplæring i norsk. Utover det var 2 stk i klassen som var analfabeter, resten (uansett hvor de kom fra) kunne både lese og skrive. Det kunne foreldrene deres også. Min mann er heller ikke noe unikum.. han kommer rett og slett fra et land som har gratis og obligatorisk utdanningssytem for alle. Så han, og de 5-6 millionene i hans land, har minimum fullført VGS. Av de voksne innvandrerene jeg kjenner, som kommer fra hele verden, så er det 1 som var analfabet. I klassen min samboer var i når han gikk på språkkurs var det 1 eller 2 analfabter i en gruppe på rundt 30. Da er det riv ruskende galt å legge nivået så lavt. Da burde man heller ha to tilbud, eller bedre samarbeid mellom kommunene. En ting er at analfabetismen er skyhøy i mange av landene som innvandrerne til Norge kommer fra, spesielt for kvinner, men en annen ting er at undersøkelser har vist at skolesystemet slett ikke holder mål i disse landene. De fleste ikke-vestlige innvandrere til Norge kommer fra land som Irak, Somalia, Pakistan, Afghanistan osv hvor skolesystemet er elendig. Og kvinnesynet er fra steinalderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Étaín Skrevet 3. mars 2010 #154 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) men så KREVER ikke det spansktalende landet du skal flytte til (For det regner jeg med du skal, sidne du blander det inn), at du gjennomfører utdanningen heller regner jeg med. Hvis VI skal KREVE at folk som kommer hit lærer språket, så får vi pent legge til rette for det også jo. og når du kommer fra ett krigsherjet land og ikke eier krona i veggen, hvordan mener du da man skal kunne investere i kurs selv? Vi tar imot, da må vi også legge til rette. Ellers får vi la være å ta imot. Det er jeg enig i. Skal vi ta inn folk, så må vi også legge tilrette slik at de blir samfunnsnyttige borgere. Ikke bare gi dem en brødskive og litt lommepenger. Her svikter vi. Jeg vil gjerne se en link på at de fleste som kommer hit er analfabeter fra bygda. Det har seg nemlig slik at den største gruppen som kommer til vårt land kommer Europa. Jeg har bla jobbet i mottaksgrupper på skolen, og der var ca halve klassen fra europeiske land. Disse er på ingen måte analfabeter, men de trenger opplæring i norsk. Utover det var 2 stk i klassen som var analfabeter, resten (uansett hvor de kom fra) kunne både lese og skrive. Det kunne foreldrene deres også. Min mann er heller ikke noe unikum.. han kommer rett og slett fra et land som har gratis og obligatorisk utdanningssytem for alle. Så han, og de 5-6 millionene i hans land, har minimum fullført VGS. Av de voksne innvandrerene jeg kjenner, som kommer fra hele verden, så er det 1 som var analfabet. I klassen min samboer var i når han gikk på språkkurs var det 1 eller 2 analfabter i en gruppe på rundt 30. Da er det riv ruskende galt å legge nivået så lavt. Da burde man heller ha to tilbud, eller bedre samarbeid mellom kommunene. Dette er ting jeg har lest, men det er fullt mulig det er feil. Det er ikke ting jeg har diktet selv, det kommer fra avisartikler osv tror jeg... Men hvis det er feil, så er jo ingen ting bedre enn det Ellers, til det du skriver om at kun to i klassen hans var analfabeter, så kan det kanskje hende at det skyldes at de analfabete ikke stiller opp. Det har jo vært et problem at norskundervisningstimene er tomme. Endret 3. mars 2010 av Étaín Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #155 Del Skrevet 3. mars 2010 Det er jeg enig i. Skal vi ta inn folk, så må vi også legge tilrette slik at de blir samfunnsnyttige borgere. Ikke bare gi dem en brødskive og litt lommepenger. Her svikter vi. Dette er ting jeg har lest, men det er fullt mulig det er feil. Det er ikke ting jeg har diktet selv, det kommer fra avisartikler osv tror jeg... Men hvis det er feil, så er jo ingen ting bedre enn det Om du tror norske skattebetalere kun gir brødskive til disse menneskene så må du tro om igjen. Behandlingen av en eneste asylsøknad koster en halv million kroner. Det er bygget opp et enormt apparat av mennesker som lever av asylstrømmen som Norge opplever. Er det en ting Norge gjør så er det å bruke skattebetalernes penger til nyankomne. Sammenlikn situasjonen med USA hvor myndighetene ikke bruker en dollar av skattebetalernes penger til slikt, likevel har altså nesten 300 millioner mennesker klart å lære seg amerikansk og de fleste er i jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 3. mars 2010 #156 Del Skrevet 3. mars 2010 Det er jeg enig i. Skal vi ta inn folk, så må vi også legge tilrette slik at de blir samfunnsnyttige borgere. Ikke bare gi dem en brødskive og litt lommepenger. Her svikter vi. Dette er ting jeg har lest, men det er fullt mulig det er feil. Det er ikke ting jeg har diktet selv, det kommer fra avisartikler osv tror jeg... Men hvis det er feil, så er jo ingen ting bedre enn det Ellers, til det du skriver om at kun to i klassen hans var analfabeter, så kan det kanskje hende at det skyldes at de analfabete ikke stiller opp. Det har jo vært et problem at norskundervisningstimene er tomme. Jeg tror ikke du diktet det opp, men jeg stusser litt iom at de klart største gruppene innvandrere kommer fra Europa. Da er det veldig underlig om majoriteten av de som kommer er analfabeter. En annen ting er at av de som kommer fra ikke-vestlige land, så er det også ganske mange som kommer fra land som tross alt har et ok skolesystem. Jeg tror ikke årsaken var at de ikke stilte opp.. det var nemlig ikke frivillig. Eller, det var "frivillig", men å ikke møte opp førte til full stopp i utbetalinger. Så, om man ikke hadde lyst til å gå på norskkurs, så fikk man heller ikke noen økonomiske ytelser. Jeg vil tro at de færreste som er helt ferske i Norge,analfabeter, og i tillegg ikke kan språket, ikke har de helt store mulighetene til å forsørge seg selv på annet vis. Det fungerer altså litt som en praksisplass via NAV. Bestemmer NAV at du skal ut i arbeidspraksis er det vanskelig å få penger om du bestemmer deg for at du ikke har lyst på praksisplass. De teller timer, og du må ha fullført x antall timer før du får slutte. I skolen villa man aldri ha lagt opp undervisningen etter de 3 svakeste elvene i klassen. Rett og slett fordi det ikke fungerer. Derfor er det underlig at man praktiserer det her, iom at norskopplæringen er vanvittig viktig både for individet og samfunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 3. mars 2010 #157 Del Skrevet 3. mars 2010 Det er jeg enig i. Skal vi ta inn folk, så må vi også legge tilrette slik at de blir samfunnsnyttige borgere. Ikke bare gi dem en brødskive og litt lommepenger. Her svikter vi. her er vi helt enige, vi svikter. Det bør tenkes mer igjennom hvordan vi skal klare å hjelpe de vi tar inn, slik at både de kan få ett liv som gir dem mening, og de kan bli samfunnsnyttige borgere som har en sjanse til å gi tilbake til samfunnet. At det koster oss mange kroner å behandle søknader, hjelper ikke den vi tar inn, og dersom vi skal være kjipe på det, så bør vi heller begrense inntaket, slik at de vi faktisk tar inn blir prioritert skikkelig. Jeg har heller ikke inntrykk av at flesteparten av ikke-vestlige innvandrere er analfabeter, og kjenner flere som opplever norsk-opplæringen som lav og som ønsker mer som faktisk kan hjelpe dem å prate og forstår nok til at de faktisk kan komme seg i jobb raskest mulig. Det er synd at vi tar inn dyktige og flittige mennesker som kan og vil, også stopper det på at vi tilpasser vi ikke opplæringen slik at de som kan og vil, faktisk får kommet igang skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Étaín Skrevet 3. mars 2010 #158 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Sammenlikn situasjonen med USA hvor myndighetene ikke bruker en dollar av skattebetalernes penger til slikt, likevel har altså nesten 300 millioner mennesker klart å lære seg amerikansk og de fleste er i jobb. Jeg tror USA får en helt annen gruppe innvandrere enn vi får, nettopp pga strengere politikk på det området. Jeg mener å ha lest at du får seks mdr på deg til å skaffe deg en jobb og forsørge deg selv der borte, og dermed tvinges du både til å integrere deg og å stå på egne ben. Jeg vet ikke hvorfor det ikke er sånn her, eller om det er sånn at de mest "trengende" rett og slett ikke havner i USA. Det er vel i hvert fall ganske sikkert at ingen havner der fordi de har fått beskjed om å søke opphold fordi de kan leve greit uten å jobbe, og endatil få tv, leilighet osv av staten... Jeg tror ikke du diktet det opp, men jeg stusser litt iom at de klart største gruppene innvandrere kommer fra Europa. Da er det veldig underlig om majoriteten av de som kommer er analfabeter. En annen ting er at av de som kommer fra ikke-vestlige land, så er det også ganske mange som kommer fra land som tross alt har et ok skolesystem. Jeg tror ikke årsaken var at de ikke stilte opp.. det var nemlig ikke frivillig. Eller, det var "frivillig", men å ikke møte opp førte til full stopp i utbetalinger. Så, om man ikke hadde lyst til å gå på norskkurs, så fikk man heller ikke noen økonomiske ytelser. Jeg vil tro at de færreste som er helt ferske i Norge,analfabeter, og i tillegg ikke kan språket, ikke har de helt store mulighetene til å forsørge seg selv på annet vis. Det fungerer altså litt som en praksisplass via NAV. Bestemmer NAV at du skal ut i arbeidspraksis er det vanskelig å få penger om du bestemmer deg for at du ikke har lyst på praksisplass. De teller timer, og du må ha fullført x antall timer før du får slutte. I skolen villa man aldri ha lagt opp undervisningen etter de 3 svakeste elvene i klassen. Rett og slett fordi det ikke fungerer. Derfor er det underlig at man praktiserer det her, iom at norskopplæringen er vanvittig viktig både for individet og samfunnet. I skolene legger man gjerne løpet litt med hensyn til de svake i klassen, men det er en litt annen diskusjon. Du sier at de fleste innvandrerne hit kommer fra Europa, og det er vel forsåvidt riktig, men det er vel ikke disse vi får de største problemene med. Disse sklir vel gjerne godt inn i samfunnet. Så vidt meg bekjent er det muslimene fra de arabiske landene som byr på problemer, og ikke bare i Norge, men i de andre landene som tar dem i mot også. Og da snakker jeg selvfølgelig ikke om de med høyskoleutdannelse fra Libya eller hvor de nå kommer fra. At det koster oss mange kroner å behandle søknader, hjelper ikke den vi tar inn, og dersom vi skal være kjipe på det, så bør vi heller begrense inntaket, slik at de vi faktisk tar inn blir prioritert skikkelig. Her er jeg enig. Endret 3. mars 2010 av Étaín Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hogwash Skrevet 4. mars 2010 #159 Del Skrevet 4. mars 2010 Sammenlikn situasjonen med USA hvor myndighetene ikke bruker en dollar av skattebetalernes penger til slikt, likevel har altså nesten 300 millioner mennesker klart å lære seg amerikansk og de fleste er i jobb. Vis gjerne kilder for at de er så mye flinkere til å lære seg språket der, etter det jeg har hørt er det ett stort problem at "hispanics" (oversettelse?) ikke lærer seg språket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #160 Del Skrevet 4. mars 2010 har erfart selv, at gutter med utenlandsk opprinnelse kan være litt ekle mot oss norske jenter. Hvis man smiler til dem eller begynner å prate(f.eks på skolen) så tror dem at det er en automatisk invitasjon til sex e.l. Har også opplevd at utenlandske gutter kan være ganske frekke, men for å være helt ærlig, jeg tror ikke dem skjønner det selv. For hvis man sier det til dem blir de overrasket over at de blir oppfattet som frekke.(Noe jeg blir overrasket av, hehe.) Akkurat som de ikke har en innebygd respekt for jenter/kvinner fra begynnelsen av. Der er norske gutter ekstremt forskjellig synes jeg, de er ofte rolige, høflige og venter på at jenta tar kontakt og klenger seg ikke over henne eller klasser på rumper o.l. De er mer diskre og gjett om jeg skal gifte meg med en norsk mann (Jeg er ikke rasist, men liker ikke folk som krenker meg eller min kvinnelighet.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå