Gå til innhold

Oppgitt av utlendinger som ikke klarer å oppføre seg.

Gjest Norskjente

Anbefalte innlegg

Gjest anonym2233
Har du fremdeles ikke forstått at jeg påstod at "menn fra Midt-Østen" aka muslimer generelt er mer voldelige enn nordmenn?

Når ble temaet snudd om fra å snakke om generelle utlendinger til "muslimer" generelt?

Menn fra "midt-østen" er ikke bare muslimer

Nr 2: skal du snakke om en eller flere i denne sammenheng, snakker du om folkegruppen og ikke deres religion.

Dette er på grunn av respekt,samme gjelder retta mot kristine,hinduer,biddhister,ateister,jøder og muslimer.

Det er dessverre ikke riktig å dra alle samme under samme kam.

Såpass respekt bør man ha

En annen ting,det finnes merkelig karer over alt, både i Norge og i Utlandet.

Når du sier"muslimer generelt er mer voldelige enn nordmenn" Hvor har du det faktumet fra? Har du ingen presis tall og fakta, så bør du gjøre mer research før du sier noe. For det er ikke bare "muslimer" men også andre som som kristne,hinduer,jøder og buddhister..

Hope you get my point ;)

Og næsj... Dont attack me for being so true;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i Norge bygges det moskeer på hvert gatehjørne for statens regning. Lurer på om jeg skal kreve et par kristne kirker i Irak...

De krever at vi skal tilpasse oss deres kultur i deres hjemland, og at de skal få lagt ting til rette for deres kultur her i Norge. Det mest irriterende med dette er at det virker ikke som de er oppmerksomme på dette. Litt selvinnsikt hadde vært fint...

Endret av Rime
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi det kom et innlegg om Halakjøtt tidlig i tråden? For min del har jeg svart på det, resten av tråden har jeg ikke kommentert.

Rett og slett fordi jeg ikke ser poenget.. Jeg ser på det som en selvfølgelighet at det finnes "utenlandske drittsekker" akkurat som det finnes norske. Jeg har også selv opplevd min del av begge. Det betyr ikke at jeg gidder å debattere det noe nærmere.. Rett og slett fordi slike debatter har det med å utarte seg til det rene idioti, hvor man tar alle under en kam, og gjerne begynner en heksejakt på alt av "utlendinger". Da kommer det innelgg som det første om Halalkjøtt, noen har opplevd noe negativt med utlendinger, så da må andre kritisere alt mulig tull. Noen ting er viktig å kjempe mot og få fokus på (som holdninger til kvinner), andre ting er bare latterlig å irritere seg over. For min del er Halalkjøtt noe som faller i kategorien TULL, og derfor svarer jeg på det, for å rette opp faktafeil (som at Halalslakt er ulovlig i Norge) for å nyansere bildet noe. Jeg har heller ikke noe behov for å benekte at kvinner i Norge har negative opplevelser med utenlandske menn. Jeg syntes derimot det er vanskelig å forholde seg til innlegg som er så til de grader dominert av pathos, og blottet for konstruktive forslag, eller nyansering.

På samme måte irriterer det meg at man i denne tråden ser ut til å ha båssatt "menn fra midtøsten". Midtøsten er ikke 2-3 land, og flere av landet i området er ikke representert i store grupper i Norge. Det er også store forskjeller på landene, fra fattige land preget av steinalder, krig og uroligheter, til rike land, med utdannelse og fungerende samfunn. Disse forskjellene i samfunnen vil nødvendigvis prege menneskene også. Men her kan man få inntrykk av at alle menn fra Midtøsten er støpt i samme mal, og alle oppfører seg likt.Det er ikke tilfellet, men det kan fort bli en stereotyp, og de fører sjelden noe godt med seg.

Jeg er enig i at å dra inn det med halalkjøtt er tullete, siden det er en bagatell i forhold til trådens opprinnelige tema :)

Jeg er enig i at det er en uting å generalisere så veldig, og jeg er enig i at slike debatter veldig ofte sklir ut her på forumet noe som er veldig dumt. Men det jeg reagerer på er at det er så vanskelig å påpeke slike problemer som TS skisserer uten å bli beskyldt for å lide av fremmedfrykt etc. Det virker som om vi er så redde for å generalisere at det går alt for langt andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Norge bygges det moskeer på hvert gatehjørne for statens regning. Lurer på om jeg skal kreve et par kristne kirker i Irak...

De krever at vi skal tilpasse oss deres kultur i deres hjemland, og at de skal få lagt ting til rette for deres kultur her i Norge. Det mest irriterende med dette er at det virker ikke som de er oppmerksomme på dette. Litt selvinnsikt hadde vært fint...

Helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har en særdeles dårlig innvandringspolitikk, men det er fortsatt tid til å ordne opp og ikke la det gå lenger enn det det har gjort.

Kast ut de innvandrerne som gjør noe som helst kriminelt, hva det enn måtte være. Når de først får komme inn i landet vårt, så må de kunne vise snev av takknemlighet og prøve å integrere seg i samfunnet og tilpasse seg vår kultur. Gå på norsk kurs, og observere oss og lære å bli litt mer 'som oss'. Sier ikke at de skal gi opp kulturen sin og tradisjonene sine, men å hente det gode fra vår kultur og det gode fra sin egen og finne en levemåte som fungerer for oss alle.

For eksempel, min mor er polsk, og flyttet til norge for rundt 25-26 år siden. Hun meldte seg på norsk kurs så fort hun flyttet hit, fikk seg norske venner, og lærte seg å lage norske retter og se på norske tv programmer på tv osv.

Men fortsatt har hun ivaretatt de tradisjonene og det av kulturen hjemmefra som hun føler er viktig i livet sitt, og som på ingen måte sjenerer andre. Men nå har jo ikke katolikker så mange kulturforskjeller fra oss i Norge da.. Men jeg HAR sett polakker som ikke gidder å lære seg norsk eller noen ting også.

Men nok om det, som jeg nevnte lenger oppe, så er det ikke for sent for Norge å rette opp der vi har gjort feil angående å være altfor naive og godtroende om innvandrere osv.

Jeg bodde 2 år i England og da så jeg hvordan Norge KAN ende opp, hvis ting ikke endres.

Bydeler hvor det ikke finnes en eneste engelsk(eller europeisk engang) butikk, og alle skilt står skrevet på arabisk, med unntak av gatenavn da.

Er man hvit og går gjennom gatene der, blir man beglodd og sett på med avsky.

I sentrum der jeg bodde, var det stadig gutter som kløp meg i rompa og spurte "how much do you cost?"/"how much pr hour?" osv, og var skikkelig ekle. De var sånn mot veninnene mine også. Jeg gikk omtrent ALDRI med skjørt eller kjole når jeg bodde der borte, med mindre jeg hadde flere venner med meg, i frykt for å bli voldtatt.

En gang fikk jeg en tomflaske kastet etter meg fordi jeg ignorerte en fyr og gikk fort forbi da han sa "hey gorgeous. how are you?". Hadde jeg svart ham hadde han komt bort og klådd på meg.. Så det var valget mellom det og flaska.

Engelskmenn flest er meget rasistiske mot muslimer. De hater dem rett å slett, fordi måten oss jenter som bodde der borte ble behandlet + gutter som til stadighet blir ranet der borte av muslimske kriminelle guttegjenger.

Norge kan fortsatt gjøre noe med dette. Det er ikke for sent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fitteslam

Jadda, Neseslim, eller hva du kaller deg for, jeg har forstått at alle er individer, og dermed gjør generalisering veldig vanskelig.

Men nå er vi tross alt på SKRÅBLIKK OG GENERALISERINGER, kan jeg da få lov til å generalisere litte granne? Hvorfor skal alle påpeke at ikke alle er slik og slik? Det er jo noe alle forstår ... Man skal være ganske trang i nøtten om man skal kverulere over det. Å starte hver tekst med "jeg vet det alltid er unntak" osv for å tilfredstille kaklekjerringer er egentlig bare slitsomt.

Det er da et faktum at mange fra Midt-Østen nettopp er muslimer, og jeg hadde en hyggelig prat med en mann fra Midt-Østen her om dagen som var ateist, og han uttalte klart at han ikke likte kvinnesynet til mange av de fra hjemlandet hans. :) Det varmet hjertet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at å dra inn det med halalkjøtt er tullete, siden det er en bagatell i forhold til trådens opprinnelige tema :)

Jeg er enig i at det er en uting å generalisere så veldig, og jeg er enig i at slike debatter veldig ofte sklir ut her på forumet noe som er veldig dumt. Men det jeg reagerer på er at det er så vanskelig å påpeke slike problemer som TS skisserer uten å bli beskyldt for å lide av fremmedfrykt etc. Det virker som om vi er så redde for å generalisere at det går alt for langt andre veien.

Jeg er enig.:)

Jeg er ikke blind for at det er problemer forbundet med flerkultur. Jeg er selv samboer med en arabisk mann (ikke fra Midtøsten :ler::lur:) og dette er faktisk noe vi har diskutert mye her hjemme. Det jeg syntes er trist er at slike debatter nesten alltid sklir ut. Grunnen til at jeg tar meg bryet med å svare på tulleting som Halal innleggene, er fordi det er misoppfatninger, som gir god næring til fremmedfrykt. Derfor syntes jeg det er viktig at slike ting ikke blir stående ubesvart. Ikke fordi temaet i seg selv er sååå viktig, men fordi slike tulleting fort stjeler fokus fra viktige temaer. Når det allerede finnes ting som er problematisk, så trenger man liksom ikke å fabrikere problemer i tillegg.

Når det er sagt, så syntes jeg det er greit å generalisere til en viss grad. Men det må skje på en "edrulig måte", slik at man ikke ender opp med å male fanden på veggen, og konsekvent fordele kollektiv skyld. Man skulle tro at alle forstår at selv om man diskuterer slike ting i generaliserende vendinger, så betyr ikke det at "alle er sånn". Erfaring tilsier derfor at det dessverre ikke er sånn. Jeg lever som sagt sammen med en arabisk muslim, og både han og jeg har opplevd en del av holdningene og fordommene til folk på kroppen. Jeg tenker som så at det er ganske naturlig at man ikke opplever det å bli holdt ansvarlig for andre menneskers handlinger som særlig ok. Og jeg har ingen tro på at det at mennesker som oppfører seg bra hele tiden blir holdt ansvarlig, eller tillagt egenskaper, for det idioter gjøre, er særlig bra med tanke på å utvikle et godt forhold mellom "oss og dem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har en særdeles dårlig innvandringspolitikk, men det er fortsatt tid til å ordne opp og ikke la det gå lenger enn det det har gjort.

Kast ut de innvandrerne som gjør noe som helst kriminelt, hva det enn måtte være. Når de først får komme inn i landet vårt, så må de kunne vise snev av takknemlighet og prøve å integrere seg i samfunnet og tilpasse seg vår kultur. Gå på norsk kurs, og observere oss og lære å bli litt mer 'som oss'. Sier ikke at de skal gi opp kulturen sin og tradisjonene sine, men å hente det gode fra vår kultur og det gode fra sin egen og finne en levemåte som fungerer for oss alle.

For eksempel, min mor er polsk, og flyttet til norge for rundt 25-26 år siden. Hun meldte seg på norsk kurs så fort hun flyttet hit, fikk seg norske venner, og lærte seg å lage norske retter og se på norske tv programmer på tv osv.

Men fortsatt har hun ivaretatt de tradisjonene og det av kulturen hjemmefra som hun føler er viktig i livet sitt, og som på ingen måte sjenerer andre. Men nå har jo ikke katolikker så mange kulturforskjeller fra oss i Norge da.. Men jeg HAR sett polakker som ikke gidder å lære seg norsk eller noen ting også.

Men nok om det, som jeg nevnte lenger oppe, så er det ikke for sent for Norge å rette opp der vi har gjort feil angående å være altfor naive og godtroende om innvandrere osv.

Jeg bodde 2 år i England og da så jeg hvordan Norge KAN ende opp, hvis ting ikke endres.

Bydeler hvor det ikke finnes en eneste engelsk(eller europeisk engang) butikk, og alle skilt står skrevet på arabisk, med unntak av gatenavn da.

Er man hvit og går gjennom gatene der, blir man beglodd og sett på med avsky.

I sentrum der jeg bodde, var det stadig gutter som kløp meg i rompa og spurte "how much do you cost?"/"how much pr hour?" osv, og var skikkelig ekle. De var sånn mot veninnene mine også. Jeg gikk omtrent ALDRI med skjørt eller kjole når jeg bodde der borte, med mindre jeg hadde flere venner med meg, i frykt for å bli voldtatt.

En gang fikk jeg en tomflaske kastet etter meg fordi jeg ignorerte en fyr og gikk fort forbi da han sa "hey gorgeous. how are you?". Hadde jeg svart ham hadde han komt bort og klådd på meg.. Så det var valget mellom det og flaska.

Engelskmenn flest er meget rasistiske mot muslimer. De hater dem rett å slett, fordi måten oss jenter som bodde der borte ble behandlet + gutter som til stadighet blir ranet der borte av muslimske kriminelle guttegjenger.

Norge kan fortsatt gjøre noe med dette. Det er ikke for sent.

Jeg ser det på ingen måte som et mål at de skal "bli mer som oss". Følg norske lover, repekter dine medmennesker, og lær deg språket (for din egen del så vel som andres).. utover det må de gjerne være så "unorske" de bare vil. Mål som at innvandrere skal lage norsk mat, se på norsk tv hele tiden og generelt være nordmenn "light" blir for meg bare misforstått tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så om det sitter 10 personer på en cafe og du er den eneste som irriterer deg - er det din norm vi skal følge da eller?

Nå er det nok ikke bare hun som irriterer seg over det. Normen her i Norge er ikke å gaule og rope på kafe, så her i Norge følger man norske sosiokulturelle normer og regler -det som er sosialt akseptabelt i vårt land og vår kultur. Hvis du oppfatter den vanlige innestemmen her i Norge som hvisking, burde du kanskje få sjekket hørselen din. Eller tror du kanskje at etniske nordmenn har en superior hørsel siden vi synes det som du kaller for hvisking er en passende innestemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nok ikke bare hun som irriterer seg over det. Normen her i Norge er ikke å gaule og rope på kafe, så her i Norge følger man norske sosiokulturelle normer og regler -det som er sosialt akseptabelt i vårt land og vår kultur. Hvis du oppfatter den vanlige innestemmen her i Norge som hvisking, burde du kanskje få sjekket hørselen din. Eller tror du kanskje at etniske nordmenn har en superior hørsel siden vi synes det som du kaller for hvisking er en passende innestemme?

word!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen kjære vene, her prater vi høye røster på en cafe! Ikke respekt for kvinner.

Klart jeg mener at innvandrere skal respektere norges lover og innrette seg etter norske normer, men de skal jo ikke være nødt for å snike seg rundt hushjørner og hviske på cafeer.

Det finnes noe som heter sosiale normer, uskrevne regler om hva som er passende oppførsel og hva som ikke er passende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen kjære vene, her prater vi høye røster på en cafe! Ikke respekt for kvinner.

Jo, det er akkurat det vi prater om. Trådstarters innlegg handler nok mer om respekt for kvinner enn høye røster på cafe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kine mari18

De som ikke kan oppføre seg her i Norge kan bare get lost. Kast de ut!! Er lei utlendinger som tror de bare kan holde på som de vil uten konsekvenser. De som bare lager problemer uten like. Som ikke skjønner at nei er et nei. Det bør de lærer seg.

Å hvor muslimsk skal vi gjøre Norge egentlig? Greit nok at vi skal ta litt hensyn til de sine regler og kultur men grensa går en plass. Kanskje på tide at de tar litt hensyn til oss å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser det på ingen måte som et mål at de skal "bli mer som oss". Følg norske lover, repekter dine medmennesker, og lær deg språket (for din egen del så vel som andres).. utover det må de gjerne være så "unorske" de bare vil. Mål som at innvandrere skal lage norsk mat, se på norsk tv hele tiden og generelt være nordmenn "light" blir for meg bare misforstått tull.

Jeg sier ikke at innvandrere skal lage norsk mat og være 'nordmenn light' som du kaller det, men at jeg synes det er positivt når enkelte VELGER å gjøre dette av eget intiativ, og ser på enkelte norske ting som POSITIVE.

Blir så salig når enkelte utlendinger stadig kun konstanterer hvor mye de 'hater' norge, norsk mat, norsk tv, norske mennesker.

Greit, kjøttkaker og fårikål osv er ikke verdens beste mat, det er kanskje ikke så altfor mange bra norske tv programmer, og det ER mange dustete mennesker fra Norge. Og været her kan være ganske så surt, i forhold til hva mange innvandrere er vandt med. MEN, kjære utlendinger, gi norsk kultur en sjangse. Prøv fårikål, eller kjøttkaker, kanskje dere vil like det. Lær språket, det vil hjelpe dere på mange måter.

Sier ikke at de skal skifte navn til Per og Kari og gå i kofte genser og stå på ski og bli norskere enn du og jeg.

Men det har da vel aldri skadet noen å la seg inspirere av landet de bor i, vel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det bare om hvilke innvandrer GRUPPER som er mest kriminelle - ingenting her om at innvandrere er MER kriminelle enn nordmenn.

Les artikkelen en gang til, kjære deg. Der står det bl.a. at flere av innvandrergruppene utfører MINDRE kriminelle handlinger enn nordmenn :)

Ta du og les artikkelen en gang til og trådstarters innlegg. Trådstarter irriterer seg over de fra Midtøsten/muslimer og i den artikkelen står det at innvandrere fra Gambia, Irak og Somalia er mer kriminelle enn nordmenn. Dette er innvandrere fra muslimske land.

Her er noen flere kilder:http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2216811.ece

"2008 avdekket tallene at 74 prosent av alle anmeldte voldtektsmenn i Oslo hadde ikke-vestlig bakgrunn. 82 prosent av ofrene var etnisk norske kvinner. I 2009 ble vi gjort kjent med at samtlige 41 overfallsvoldtekter i Oslo de siste tre årene var begått av en ikke-vestlig mann.

Denne gangen kan Oslo politidistrikt fortelle oss om en ny rekord: Aldri før er det blitt utført så mange overfallsvoldtekter som i 2009. Det ble registrert dobbelt så mange overfallsvoldtekter i 2009, med 21 overfallsvoldtekter i Oslo, sammenlignet med året før. Politiet forteller at gjerningsmennene utelukkende er ikke-vestlige innvandrere.

I tillegg kommer det frem at 9 av 10 ofre, eller 17 av 21 kvinner, er norske med etnisk nordisk utseende. Det samme gjelder for overfallsvoldtekter i 2008. Da hadde ni av 11 ofre etnisk norsk utseende."

http://www.rights.no/publisher/print.asp?i...mp;tekstid=3153

Dette er skremmende, det sier mye om hvor skummelt det er å ta inn så mange innvandrere med så annerledes kultur fra vår egen. Skjønner godt at TS reagerer på disse muslimene som tafser på henne og kaller henne hore.Ja, de er verre enn nordmenn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det kommet massevis av svar siden jeg skrev , og må si meg enig i mye av hva som har blitt skrevet.Mange av dere har også klart å sette ord på hva jeg mener på en mye bedre måte en meg selv. og takk til de som skjønner at man begynner faktisk begynner å bli lei etter så mange kjipe opplevelser. For å si det sånn: 1-3 tenker man kanskje : åh er det mulig..!? de 5 gangene etter det begynner du å bli ganske så pissed OFF. og når det skjer enda flere ganger, det topper bare kaka, rett og slett da får man lyst til å skrike ut alt slags mye dritt, fordi man er ikke bare sint for den ene gangen men alle gangene før å. spesielt siden jeg bae har opplevd dette med gutter- fra muslimse land. Somalere, arabere osv.og flertallet av gangene har jeg fått kjempe stygt blikk av dem når de ser min negative reaksjon.. virker som de blir døds sure ford jeg ikke flørter og fniser tilbake. det virker som en helt vanelig flørteteknikk for dem. men det er jo SÅ uhøfelig. dette har ikke bare skjedd ut på byen på vei til/fra utested ,på utestedet eller utenfor. dette har hendt MIDT på lyse dagen kl 2-3. ikke at det skal ha noe betydning. men de skjønner virkelig ikke AT DET ER IKKE GREIT Å TA PÅ EN JENTE PÅ DEN MÅTEN, FOR Å SE ETTERPÅ ROPE ''KOM HER A, hore.. HEHEHE''

Man blir FLAU, SÅRET og skjokkert. spesielt at dette har skjedd når jeg har gått ALENE . jeg føler meg svak og vet ikke hva jeg skal si. jeg føler at de ser på meg som en prostituert som går over gata naken. jeg tenker HVA er det med utseende mitt som gjør at de gjør slikt?? ser jeg ut som en av de som syntes dette hadde vært gøy?? ser jeg ut som en jente folk kan gjøre hva de vil med? jeg er faktisk ikke jenta som vil ha masse oppmerksomhet fra mange, og jeghater å føle meg stirret på, noe je syns også utlndinger gjør en del. hva tenker de på i hodet sitt? åh yess der en en til norsk hore!?

kan noen gi tips til hvordan man skal reagere?

for å si det sånn ''Hva faen???'' hjelper IKKE.

En gang var jeg faktisk på et utrolig dårlig humør da dette skjedde. og jeg ente med å løpe og skrike etter han. heldigvis løp han fortere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_xxx_*
Det er jo sånn at utlendinger skal tilpasse deg det samfunnet de kommer til, altså det norske samfunnet i dette tilfellet. Det er ikke vi som skal tilpasse oss dem. Hadde jeg flyttet til iran, så måtte jeg tilpasset med dems land og kultur. Sånn er det bare. Sånn oppførsel som ts beskriver har jeg opplevd flere ganger, og blir like forbanna hver gang. Det er ikke til å legge skjul på at mange gutter/menn med utenlandsk(midtøsten, somalia) opprinnelse ikke har respekt for norske kvinner, eller kvinner generelt.

helt enig...tenk om norske menn skulle klådd på f.eks kvinner i iran...??? Hadde blitt huskestue tenker jeg..hadde vel blitt steinet eller hengt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det kommet massevis av svar siden jeg skrev , og må si meg enig i mye av hva som har blitt skrevet.Mange av dere har også klart å sette ord på hva jeg mener på en mye bedre måte en meg selv. og takk til de som skjønner at man begynner faktisk begynner å bli lei etter så mange kjipe opplevelser. For å si det sånn: 1-3 tenker man kanskje : åh er det mulig..!? de 5 gangene etter det begynner du å bli ganske så pissed OFF. og når det skjer enda flere ganger, det topper bare kaka, rett og slett da får man lyst til å skrike ut alt slags mye dritt, fordi man er ikke bare sint for den ene gangen men alle gangene før å. spesielt siden jeg bae har opplevd dette med gutter- fra muslimse land. Somalere, arabere osv.og flertallet av gangene har jeg fått kjempe stygt blikk av dem når de ser min negative reaksjon.. virker som de blir døds sure ford jeg ikke flørter og fniser tilbake. det virker som en helt vanelig flørteteknikk for dem. men det er jo SÅ uhøfelig. dette har ikke bare skjedd ut på byen på vei til/fra utested ,på utestedet eller utenfor. dette har hendt MIDT på lyse dagen kl 2-3. ikke at det skal ha noe betydning. men de skjønner virkelig ikke AT DET ER IKKE GREIT Å TA PÅ EN JENTE PÅ DEN MÅTEN, FOR Å SE ETTERPÅ ROPE ''KOM HER A, hore.. HEHEHE''

Man blir FLAU, SÅRET og skjokkert. spesielt at dette har skjedd når jeg har gått ALENE . jeg føler meg svak og vet ikke hva jeg skal si. jeg føler at de ser på meg som en prostituert som går over gata naken. jeg tenker HVA er det med utseende mitt som gjør at de gjør slikt?? ser jeg ut som en av de som syntes dette hadde vært gøy?? ser jeg ut som en jente folk kan gjøre hva de vil med? jeg er faktisk ikke jenta som vil ha masse oppmerksomhet fra mange, og jeghater å føle meg stirret på, noe je syns også utlndinger gjør en del. hva tenker de på i hodet sitt? åh yess der en en til norsk hore!?

En gang var jeg faktisk på et utrolig dårlig humør da dette skjedde. og jeg ente med å løpe og skrike etter han. heldigvis løp han fortere enn meg.

Eller klokka 8 om morgenen, på bussholdeplassen, mens jeg har stått der i joggebukse, og helt uten sminke, og ventet på bussen til skolen. Til og med DA, har jeg en gang opplevd ubehagelige kommentarer og klåing. Men dette var da i England, vel å merke. Men fortsatt av en somaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at innvandrere skal lage norsk mat og være 'nordmenn light' som du kaller det, men at jeg synes det er positivt når enkelte VELGER å gjøre dette av eget intiativ, og ser på enkelte norske ting som POSITIVE.

Blir så salig når enkelte utlendinger stadig kun konstanterer hvor mye de 'hater' norge, norsk mat, norsk tv, norske mennesker.

Greit, kjøttkaker og fårikål osv er ikke verdens beste mat, det er kanskje ikke så altfor mange bra norske tv programmer, og det ER mange dustete mennesker fra Norge. Og været her kan være ganske så surt, i forhold til hva mange innvandrere er vandt med. MEN, kjære utlendinger, gi norsk kultur en sjangse. Prøv fårikål, eller kjøttkaker, kanskje dere vil like det. Lær språket, det vil hjelpe dere på mange måter.

Sier ikke at de skal skifte navn til Per og Kari og gå i kofte genser og stå på ski og bli norskere enn du og jeg.

Men det har da vel aldri skadet noen å la seg inspirere av landet de bor i, vel?

Jeg tror at det i mange tilfeller handler om tilgang, og mangel på kunnskap, mer enn at man ikke vil la seg inspirere eller prøve nye ting. Spesielt for voksne innvandrere. Om jeg f.eks hadde flyttet til min samboers hjemland, så hadde jeg ikke uten videre kunne begynne å lage mat fra hans land, jeg hadde vært avhengig av at noen lærte meg det, fortalte meg og viste meg.

Jeg har som sagt en arabisk samboer, han hadde vært i Norge noen år før vi møttes. Allikevel hadde han ikke noe særlig til norsk nettverk, noen norske xdamer, men ikke særlig mer enn det. Omgangskretsen hans bestod stort sett av andre innvandrere, mange av de folk som kom samtidig som han, som han møtte på språkkurs osv. Det var ikke fordi han ikke ville omgås nordmenn, men det er ikke bare bare for en utenlandsk mann som kommer hit alene i voksen alder å bli kjent med nordmenn. Hans inntrykk var vel heller at nordmenn ikke ville bli kjent med han, så han var litt redd for å ta kontakt med nordmenn uten videre. (Norske damer ble unntaket, han er en pen mann, med ganske "utypisk" utseende, noe som gjorde at norske damer tok kontakt. Han slapp altså å være redd for avvisning, derav xdamene) Det var også dårlig med situasjoner hvor han følte at det var naturlig å ta kontakt, og de gangene han kom i snakk med nordmenn ble han avvist, eller det ble med smalltalk. Med tanke på mat, så hadde han smakt noe norsk mat, iom at han hadde vært sammen med norske damer, men ingen av de hadde lært han hvordan han lagde det. Så når forholdet tok slutt, så ble det til at han lagde den maten han kunne lage, og holdt seg til matvarene han kjente.

Når vi ble sammen så "åpnet det seg en ny verden" for hans del. Jeg ble overrasket over hvor mye han ikke visste, men fant ut ganske fort at det var fordi ingen hadde fortalt han det, ikke fordi han ikke ville lære. For han var mer enn lærevillig.. En av de første tingene jeg lagde til han var Taco, noe han syntes var fryktelig godt, og han spurte med en gang om jeg kunne lære han hvordan man lager det. Jeg ble ganske sjokkert første vinter når jeg skjønte at han gikk ute i tynne klær og sko, ordentlig vintersko og ullundertøy ble en helt ny oppdagelse. Den første jula vi feiret sammen ble en kjempe opplevelse, han hadde skjønt at det var en spesiell tid for nordmenn, og det å kunne ta del og faktisk oppleve hvordan det foregikk hjemme var stort. Vi anstrengte oss ekstra for å forklare mange av tradisjonene, bake masse forskjellige kaker osv., og han koste seg skikkelig.

I dag, noen år senere, så har han et norskt nettverk. Først meg, så min familie, så mine venner, og i dag har han norske kollegaer og venner som han har "skaffet seg selv". Nordmenn og norsk kultur er ikke lenger så skummelt og mystisk. Vi spiser hovedsaklig "norsk mat", altså mat som er vanlig i Norge, og han har til og med spist fårikål. :ler: Mye av den norske maten har blitt favorittmat, fårikålen syntes han smaker godt, men han får dilla av lukta. :lur: Han har blitt en utpreget "julemann", og har oppdaget at både pinnekjøtt, fårikål og en del av julekakene minner mye om mat fra hans hjemland. Nå på vinteren er han ordentlig utstyrt med ullundertøy, vikingsko og hjemmestrikka ullsokker. Han har hørt mye "rar" musikk hos min bror, og kan Øystein Sundes "Engelsk bil" og "Kjekt å ha" nesten utenat. :ler: Han har vært med på mange norske markeringer, som dåp, konfirmasjon, 17 Mai og jul. Han har også fått en god oversikt over norsk politikk, og har benyttet stemmeretten sin. Noe som var enormt stort for han, iom at han kommer fra et land uten valg og demokrati. Han leser norske aviser, ser på norsk tv (itillegg til arabisk) og han digger norske filmer som "Lange flate baller". Jeg syntes også det er ordentlig morsomt å høre at han kommer hjem og har plukket opp en del norske ord og uttrykk, han har bla lært mye rart av å snakke med sjefen og kollegaene sine.. ikke alt av en slik natur som jeg ville ha lært han, bla noen typisk "norske" utsagn om kvinnfolk. :ler:

Samtidig er han også i aller høyeste grad arabisk, noe jeg er glad for. Bakgrunnen hans er en del av han, og jeg hadde syntes det var trist om han følte at han måtte bli heilnorsk. Vi har fått smake masse god arabisk mat, jeg har lært meg litt arabisk, vi hører på arabisk musikk, familien min feirer Eid med han osv. Så her hjemme er det en god blanding av kulturer, vi tar det beste fra begge kulturer, og har funnet vår egen felleskulturelle hverdag. Noe jeg føler har vært positivt for oss alle, og han står i dag med et bein plantet i hver kultur.

Dette ble langt og personlig, men poenget mitt er at jeg skjønner hva du mener.. Men jeg tror at for å oppnå det du beskriver, så må kanskje vi nordmenn også anstrenge oss litt mer for å inkludere innvandrere? For min samboer, så gikk han fra å føle at han satt utenfor og så inn på det norske samfunnet, til å bli en del av det. Han satt ikke utenfor fordi han ville, men fordi han ikke visste hvordan han skulle gå frem for å bli en del av det, og følte nok også at han ikke var velkommen. Å komme som enslig (truamtisert), ung muslimsk mann til Norge, er ikke bare lett i dag. Jeg tror mange føler seg ensomme, og som min samboer, at det er vanskelig å bli en del av samfunnet. Så man holder seg til "sine egne", som ofte heller ikke vet mer om det norske samfunnet enn man gjør selv. Noe vet man jo, men en del av småtingene, som mat, høytider og ting som foregår i de norske hjem, er ikke noe man finner ut av bare ved å få noen timers samfunnsfag når man kommer. Man må oppleve og inkluderes, og der tror jeg vi nordmenn har et ansvar.. om vi ønsker at innvandrere skal være en del av det. Nei, noen vil sikkert ikke, men mange vil. Min samboer er en av de. Han gikk 4 år uten å vite noe særlig om samfunnet han bodde i. Men så fort noen tok seg tid til å lære han, forklare og ta han med, så viste han seg som uhyre lærevillig. Mange av de utenlandske vennene hans kommer også til oss for å spørre om ting. De snakker ofte om han er så heldig som har ei norsk dame, fordi han har noen som kan vise han, lære han og hjelpe han. De har ikke det, og derfor kommer de til oss. Vi prøver å inkludere de så mye vi kan, bla ved invitere og inkludere de så mye som mulig. Og de, i likhet med min samboer, er utrolig positive til å lære, forstå og prøve nye ting.

Så, all ære til de min og andre som klarer det på egenhånd, men jeg tror det er forskjell på å komme til Norge som polsk kvinne for 25 år siden, og komme som muslimsk mann (eller kvinne) i 2010. Ikke bare fordi uviljen mot muslimer er ganske stor i dag, noe som gjør det litt ekstra vanskelig å ta kontakt, men også fordi de kulturelle forskjellene er større. Min mann kommer mer eller mindre fra Sahara, norsk vinter var noe nytt for å si det pent. :ler:

Jeg tror mange har lett for å se seg blind på at innvandrere, kanskje spesielt muslimske, ikke integreres fordi de ikke vil. Det stemmer dessverre i noen tilfeller, men i andre tilfeller så tror jeg mange blir sittende utenfor av andre grunner. Min samboer trodde oppriktig at han kom til å bli avvist om han tok kontakt med nordmenn, fordi han er muslim og araber. Det førte til at han holdt seg borte, i frykt for å oppleve noe negativt. Og det til tross for at han aldri har gjort noe galt. Det syntes jeg er trist.

Så for å konkludere, etter et langt personlig suppeinnlegg, ja, jeg er enig i at det hadde vært flott om flere innvandrere visste mer om samfunnet de levde i. Også for sin egen del. Men jeg tror at dette er et ansvar som også går på oss, ikke bare de. De må være villig til å lære og prøve, og vi må være villig til å inkludere og vise. Og det er det dessverre ikke alle som er, verken bland nordmenn eller innvandrere..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det du har opplevd er ok, men jeg har bare et lite spørsmål på kanten. Hvordan vet du f.eks med sikkerhet at det er snakk om arabere? Jeg sier ikke at de umulig kan være arabere, jeg er bare nysgjerrig på hvordan man på stående fot kan indetifisere fremmede mennesker på gata som akkurat arabere? Noen av de største muslimske gruppene i Norge er jo ikke arabere.. til tross for at jeg er sammen med en araber, og kjenner mange arabere, så kan jeg ikke alltid f.eks se forskjell på en tyrker og en araber. Det kan ikke min samboer heller, som er araber selv. En annen ting er at blandt noen av de store arabiske gruppene i Norge (som irakere), så er jo heller ikke alle arabere.. det har vært mye innvandring fra blandt annet kurdere fra Irak, som verken er eller idetifiserer seg som arabere, til tross for at de kommer fra et arabisk land og ofte kan snakke arabisk. Min samboer kommer fra et arabisk land, utenfor midtøsten :lur: , og der er arabere en av flere etniske grupper. Disse er ikke bare bare å se forskjell på i alle tilfeller. Min samboer som er araber, blir ofte tatt for å være søramerikaner forresten, både av nordmenn og andre. Mange har kommet bort og snakket både spansk og porugisisk med han, og jeg tror det første landet mange tenker på når de ser han er Brasil. Som en kompis sa, det første han tenkte når han så min mann var en video som heter "Rock in Rio". :ler: Utseendet hans er faktisk ganske typisk for området han kommer fra, men det er det ikke så mange her som vet. Så da blir han puttet i en annen bås.

Nå prøver ikke jeg å påstå at arabere ikke kan oppføre seg slik, de har selvfølgelig like mange drittsekker som alle andre. De er verken bedre eller verre enn andre. Jeg er rett og slett bare nysgjerrig på hvordan du kan vite med sikkerhet at det er arabere alle som oppfører seg slik? Jeg har inntrykk av at araber har blitt en negativ samlebås for alle som sansynligvis er muslim og som oppfører seg dårlig, noe som er trist, iom at det skaper en negativ stereotyp. Og det er stor forskjell på arabere, rett og slett fordi det er stor forskjell på de arabiske landene. her er det også viktig å få med seg at den arabiske innvandringen til Norge stort sett kommer fra en håndfull land, mens andre har liten eller praktisk talt ingen innvandring. Så det er for meg litt trist om alle arabere, som er en betegnelse på en ganske stor og mangfoldig gruppe, skal bli et negativt uttrykk på grunn av respesentanter for noen få land.

Så, uten å krangle på dine opplevelser eller betvile de, så tillater jeg meg å lure på hvordan du vet at det er nettopp arabere?

Endret av Vampen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...