Gå til innhold

Fart på norske motorveier


Schnerk1

Anbefalte innlegg

På motorveiene i Frankrike er max fartsgrense 130km/t, i Nederland 120km/t, i Danmark 110km/t og i Norger 100km/t. Hvorfor blir fartsgrensen lavere jo lenger nord man kommer? Jeg syns det går altfor tregt på veiene i Norge. I Tyskland er det jo til og med fri fart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_line_*

Nå vil jeg være så tøff og påstå at vinterføret her i norge når det kommer ned store mengder snø ikke alltid er det beste, selv ikke på motorveier. Og min erfaring er at nordmenn ikke er de flinkeste til å kjøre etter forholdene, er en mulighet for at det kan ha noe å si.

Nå vet jeg heller ikke om hvordan ulykkesstatistikkene er i de øvrige landene, men kan det tenkes at den er noe høyere enn i Norge? Det er gøy å kjøre fort, men jeg forstår godt hvorfor grensene er slik de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På motorveiene i Frankrike er max fartsgrense 130km/t, i Nederland 120km/t, i Danmark 110km/t og i Norger 100km/t. Hvorfor blir fartsgrensen lavere jo lenger nord man kommer? Jeg syns det går altfor tregt på veiene i Norge. I Tyskland er det jo til og med fri fart!!!

:skratte:

Det er litt forskjell mellom å kjøre på autobahn i Tyskland og å kjøre på E6 i Norge skjønner du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. For tiden er det faktisk mere snø på kontinentet enn her i Norge. Og selvfølgelig må man kjøre etter føreforholdene. Det er jo derfor vi har max-grense, men jeg mener altså at den i Norge er for lav når det er normale kjøreforhold. Er det regn eller snø bli det alltid saktegående kø - også på E6 i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det forskjell på E6 og autobahn, men fartsgrensene her er ofte latterlig lave. På flere fjelloverganger kunne man lett hatt både 100 og 110 der det i dag ofte er 80 og i enkelte tilfeller 90. Det skal også sies at når jeg kommer til Sverige og Danmark blir jeg ofte litt sjokka over fartsgrensene. 90 sone gjennom områder der det er avkjørsler til hus langs veien synes jeg virker litt drøyt. Da snakker jeg om steder som i Norge ville vært 70, i verste fall 60...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fartsgrense på 100km/t passer best til såkalte veteranbiler fra 80-tallet, syns jeg. På norske motorveier i dag kjører biler med ESP, ABS-bremser, kollisjonsputer (Airbags) osv. At bilene nå er mer trafikksikre og kjørekomforten betraktelig bedret, burde også gjenspeiles i fartsgrensene. Det er på høy tid! I en moderne bil kan dessuten 100km/t oppleves som sneglefart, og det er jo i seg selv trafikkfarlig og kan medføre ulykker. Norge har ikke lenger en av europas eldste bilparker og da skal vi selvfølgelig heller ikke ha europas laveste fartsgrense!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På motorveiene i Frankrike er max fartsgrense 130km/t, i Nederland 120km/t, i Danmark 110km/t og i Norger 100km/t. Hvorfor blir fartsgrensen lavere jo lenger nord man kommer? Jeg syns det går altfor tregt på veiene i Norge. I Tyskland er det jo til og med fri fart!!!

I Nederland og Tyskland er det også mye vanskeligere å ta sertifikatet. I Nederland får du ikke øvelseskjøre før du er 18. Det er også en grunn til at stadig færre deler av Tysklands motorveier har fri fart. Myndighetene i Tyskland anbefaler også å holde 130 km/t.

Her er noe å tenke på:

På motorveiene i Tyskland døde 495 mennesker i 2008. Det var svært få i forhold til tidligere år. Samtidig ble 28.280 skadet på de samme motorveiene. Dette er også en merkbar nedgang fra tidligere år. Skyldes det lavere fartsgrenser, sikrere biler eller bedre sjåfører? Eller alle tre?

Kilde: http://www.bast.de/cln_005/nn_76770/EN/e-S...hrsunfaelle.pdf

Endret av Max Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at paa mange veier kunne fartsgrensen blitt satt opp en del. Men for det meste, nei, har du sett norske veier? De suger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fartsgrense på 100km/t passer best til såkalte veteranbiler fra 80-tallet, syns jeg. På norske motorveier i dag kjører biler med ESP, ABS-bremser, kollisjonsputer (Airbags) osv. At bilene nå er mer trafikksikre og kjørekomforten betraktelig bedret, burde også gjenspeiles i fartsgrensene. Det er på høy tid! I en moderne bil kan dessuten 100km/t oppleves som sneglefart, og det er jo i seg selv trafikkfarlig og kan medføre ulykker. Norge har ikke lenger en av europas eldste bilparker og da skal vi selvfølgelig heller ikke ha europas laveste fartsgrense!!!

Nei, det er vel bare Romania som har en eldre bilpark om jeg ikke husker helt feil...

Edit: Må kanskje legge til et par kilder:

Snittalder for biler i EU:

http://www.acea.be/images/uploads/files/20...age_car_age.pdf

Snittalder for biler i Norge, ca 10,3 år:

http://www.ssb.no/bilreg/tab-2009-05-14-02.html

Litt morsomt, snittalderen har faktisk gått opp siden 90-tallet.

Romania er ekstreme med over 13 år...

http://crib.mae.ro/upload/docs/6095_apia_art_sec.pdf

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_line_*

Ja, de fleste biler har bedre sikkerhet nå enn tidligere. Men hva hjelper en airbag om du skulle miste kontroll og kræsje i 100 km/t? Tester viser at det ikke er så veldig mye den gjør da.

Det hjelper vel uansett ikke med en fartsgrense på 100 km/t, når altfor mange ikke klarer å forstå at dette er en maksgrense. Nordmenn tenker ikke på om de kan skade seg selv eller andre (alle nordmenn er i egne øyne perfekte sjåfører9. Det nordmenn derimot er mer opptatt av er om det er UP i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man også må tenke på, er at såkalte "motorveier" (E- og riksveier) ofte er svært svingete i forhold til på den flate nord-atlantiske sletta som strekker seg helt ned til alpene. Hva de gjør i Sverige får være deres sak, men selv der har de mye mindre fjell enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På motorveiene i Frankrike er max fartsgrense 130km/t, i Nederland 120km/t, i Danmark 110km/t og i Norger 100km/t. Hvorfor blir fartsgrensen lavere jo lenger nord man kommer? Jeg syns det går altfor tregt på veiene i Norge. I Tyskland er det jo til og med fri fart!!!

I Danmark er max fart 130, som i Frankrike. Er forøvrig enig med deg at man kunne økt til 130 i Norge, på motorveiene.

:skratte:

Det er litt forskjell mellom å kjøre på autobahn i Tyskland og å kjøre på E6 i Norge skjønner du...

Det kommer an på hvor du kjører i Tyskland. Nord i Tyskland er motorveiene fra 1930-tallet hva angår bredde og trasé. De nye norske motorveiene er mye bedre og kan fint tåle høyere fart.

Tyskland er forøvrig på vei bort fra fri fart da dette tar livet av mange mennesker årlig, som nevnt over.

Men - dra dit og kjør fort, det er så fett å ligge i 200+ uten å tenke på politi at det ikke kan beskrives :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - dra dit og kjør fort, det er så fett å ligge i 200+ uten å tenke på politi at det ikke kan beskrives :ler:

Det er fett helt til noe skjer. Ligger du i 200 har du fint lite kontroll. Jeg har mistet nær familie på grunn av slik kjøring, og da er det plutselig ikke så fett lenger.

Det er uttallige undersøkelser som viser at det er fart som dreper. Problemet er også at det går ikke bare ut over deg selv, det kan også gå ut over uskyldige som blir involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fett helt til noe skjer. Ligger du i 200 har du fint lite kontroll. Jeg har mistet nær familie på grunn av slik kjøring, og da er det plutselig ikke så fett lenger.

Det er uttallige undersøkelser som viser at det er fart som dreper. Problemet er også at det går ikke bare ut over deg selv, det kan også gå ut over uskyldige som blir involvert.

Det er farlig kjøring og mindre farlig kjøring ;)

Man velger selv risk. Men du har rett i at man man ikke har mye kontroll, derfor er det viktig å tilpasse fart etter forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fett helt til noe skjer. Ligger du i 200 har du fint lite kontroll. Jeg har mistet nær familie på grunn av slik kjøring, og da er det plutselig ikke så fett lenger.

Det er uttallige undersøkelser som viser at det er fart som dreper. Problemet er også at det går ikke bare ut over deg selv, det kan også gå ut over uskyldige som blir involvert.

Det er ikke farten i seg selv som dreper. Da hadde ikke motorsport eksistert. Det som dreper er en blanding av hastighet, håpløst dårlig sikkerhet langs veien og teknologien (eller mangel på) i mange biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farten i seg selv som dreper. Da hadde ikke motorsport eksistert. Det som dreper er en blanding av hastighet, håpløst dårlig sikkerhet langs veien og teknologien (eller mangel på) i mange biler.

Den som har ansvaret er ikke dårlige veier, biler eller teknologi.

Bilføreren har ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Danmark er max fart 130, som i Frankrike. Er forøvrig enig med deg at man kunne økt til 130 i Norge, på motorveiene.

Ja, standardfart på motorveiene i EU er visst 130km/t nå. Siden Danmark allerede har innført 130km/t, kommer vel Sverige snart etter - vil jeg tro? Både nye E-18 og nye E-6 i Norge er jo dimensjonert for høyere fart enn 100km/t, så det blir vel 130km/t på motorveiene her etterhvert også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, standardfart på motorveiene i EU er visst 130km/t nå. Siden Danmark allerede har innført 130km/t, kommer vel Sverige snart etter - vil jeg tro? Både nye E-18 og nye E-6 i Norge er jo dimensjonert for høyere fart enn 100km/t, så det blir vel 130km/t på motorveiene her etterhvert også?

Ja, jeg mener 130 er best, passer alle. Men kun på veier som er bygd for det da.

I Tyskland er man på vei bort fra fri fart, kan skjønne det. Om det er en tofelts motorvei går all tungtrafikk i indrefila, typisk ca. 80-100 km/t, mens fila ved siden av har opp til 250-300 km/t. Det må skape farlige situasjoner. Hadde en nesten-ulykke der da en trailer plutselig la seg ut. De har innført 130 rundt Bremen, som et prøveprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som har ansvaret er ikke dårlige veier, biler eller teknologi.

Bilføreren har ansvaret.

Her var det ikke snakk om ansvar. En mente at farten dreper. Det gjør den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Trygg Trafikk som i sin tid innførte uttrykket "Farten dreper" - men husk at da uttrykket ble innført, var ikke engang sikkerhetsele eller nakkestøtter funnet opp. Så å kjøre hurtig i gamle dager kunne faktisk lett drepe, mens lav fart var ansett for å være sikrere. I dag vil lav fart kunne drepe. Simpelthen fordi sjåfører som holder lav fart er med på å skape farlige trafikksituasjoner ved å irritere slik at farlige forbikjøringer blir foretatt. "Farten dreper" i dag også, men helst fordi enkelte sjåfører holder urimelig lav fart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...