Gjest uregistrert Skrevet 3. februar 2010 #1 Del Skrevet 3. februar 2010 Hei! Jeg merker at jeg er i ferd med å utvikle meg negativt i mitt forhold. Vi har vært samboer i to år, og jeg klager mer og mer. Ser ikke det positive i noe, og dette påpeker den kjære mannen min. Jeg vil ikke miste han, men tror jeg har hengt meg for mye opp i ting som ikke er perfekte. Jeg vet at mange vil si: begynn å fokuser positivt, me problemet er jo at jeg ikke greier dette. Jeg trenger altså konkrete tips til hvordan legge merke til det som er bra i livet, og hvordan vise at jeg kan være positiv? Hvordan bli kvitt sure tankemønster? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 3. februar 2010 #2 Del Skrevet 3. februar 2010 Det lurer eg også på, er blitt ekstremt negativ og klagete i løpet av mine 5 år som samboer. Må bare prøve tenke positivt og ta seg selv i nakken i det man merker man skal til å klage på noe. Jaggu ikkje lett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 3. februar 2010 #3 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Hei! Jeg merker at jeg er i ferd med å utvikle meg negativt i mitt forhold. Vi har vært samboer i to år, og jeg klager mer og mer. Ser ikke det positive i noe, og dette påpeker den kjære mannen min. Jeg vil ikke miste han, men tror jeg har hengt meg for mye opp i ting som ikke er perfekte. Jeg vet at mange vil si: begynn å fokuser positivt, me problemet er jo at jeg ikke greier dette. Jeg trenger altså konkrete tips til hvordan legge merke til det som er bra i livet, og hvordan vise at jeg kan være positiv? Hvordan bli kvitt sure tankemønster? Jeg forstår at du ikke har det godt i denne "rundkjøringen" som du ikke kommer ut av, og det er fint at du ser at det er du selv som må gjøre noe med dette. Det kan noen ganger være lett å legge skylden på partneren og tro at: ...hvis han bare kunne...osv...så hadde jeg ikke vært negativ, sur osv. Det er bare du som kan endre på dette og det må du forsøke for jeg tror ikke du har det godt slik det er nå - og dette er jo ikke godt for mannen din og forholdet dere imellom. Nå skriver du ikke noe om hva du er negativ til - er det alt mulig som har med mannen din spesifikt å gjøre - eller er det tilværelsen i sin helhet? Det er ikke lett å begynne å "fokusere positivt" når du ikke ser noe positivt å fokusere. Derfor tror jeg kanskje at du må gå litt mer grundig og systematisk til verks for å finne noe å starte med. Jeg foreslår at du setter deg ned i ro og fred, med penn og papir og begynner å sette ned på papiret det du er glad for, det du er fornøyd med, det du liker, det du liker å gjøre sammen med mannen din etc. Når du først har dirigert tankene dine inn i en slik "bane" vil du sannsynligvis finne mye mer enn du trodde i utgangspunktet. Forsøk å skrive ned mest mulig - det er ikke så viktig hva det er - det viktigste er at du vil se - svart på hvitt - at du har mye å være glad for og mye som betyr mye for deg. Hvis du får noe ut av det kan du begynne å "trene deg" på å formidle noe av dette til mannen min - dvs gi ham positive kommentarer, kommentere positivt når dere gjør noe sammen etc etc. Bruk listen din som veileder. Jeg vet dette kan høres ut som et "treningsopplegg" - og det er det jo faktisk. Men hvis du skal ha sjans til å snu det negative tankemønsteret ditt må du kanskje gå så systematisk til verks. Neste trekk er å lære seg å "svelge egne, sure kommentarer". Vet ikke om dette var til noe hjelp for deg - men jeg har god erfaring med denne tilnærmingen selv. Hvis ikke listen din får noen punkter så har du kanskje en utfordring som er større enn det du beskriver her. Og - du er ikke alene om å havne i en slik sirkel. Been there, done that! Lykke til. Endret 3. februar 2010 av Havbris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momseguri Skrevet 3. februar 2010 #4 Del Skrevet 3. februar 2010 Følger med her for å se om du får noen gode råd jeg. Merker at jeg også er blitt en mase-kjæreste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinnsbolla Skrevet 3. februar 2010 #5 Del Skrevet 3. februar 2010 Følger med her for å se om du får noen gode råd jeg. Merker at jeg også er blitt en mase-kjæreste Henger meg på her jeg også! Jeg kommer så fort i forsvarsposisjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 3. februar 2010 #6 Del Skrevet 3. februar 2010 Takker for svar! Kanskje jeg skal prøve meg på "treningsopplegget". Synes det virket bra. Det kjennes dessuten godt å ha skrevet dette innlegget, og hvis tråden blir aktiv en stund, blir det jo enklere å holde fokus også. Kanskje flere der ute som trenger å fokusere rett. Hadde i så fall vært fint om andre også sa noen ord. Så kan vi støtte hverandre litt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gorgonzola Skrevet 3. februar 2010 #7 Del Skrevet 3. februar 2010 Ett konkret råd som muligens er det eneste som virker: Dere får bytte kjønn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_norah_* Skrevet 3. februar 2010 #8 Del Skrevet 3. februar 2010 dette handler nok om mer enn å bare være den "sure" i forhold. veldig mye går ut på å lære å kommunisere fornuftig, og å lære å skille impulsive følelser fra det du faktisk står for. typisk for noe som kunne blitt en diskusjon men som ender i krangel er at man begge går i forsvar og/eller angriper hverandre. "du sier alltid at/du gjør aldri/typisk deg å...." ingenting av dette er jo et faktum. evnen til kommunikasjon er faktisk noe som må læres, og det tar tid. 1. lær deg at det ikke handler om å ha rett 2. når du irriterer deg over noe, så hold kjeft. irriterer du deg fortsatt neste dag, så ta det opp på en fornuftig måte - men kun hvis det virkelig er nødvendig. 3. lær deg å lytte etter hva den andre sier, og spør om du har forstått riktig. "du sier at xxxxxxx. mener du med det at ......?" slik får den andre anledning til å rette opp misforståelser. 4. en øvelse kan være å tenke over hvordan man kommuniserer med andre, legg merke til ordene du bruker, og hvilket fokus du velger å ha. 5. begynn å følge med på andre(jobb/studier etc). hvilket fokus har de? begynn å legge merke til hvor usjarmerende det faktisk er å være sur og negativ. legg også merke til hvordan tilsynelatende nøytrale setninger faktisk har en negativ/positiv undertone. mange sier ikke noe direkte negativt, men de legger ofte inn negative forbehold - eller har et negativt kroppspråk. mye av løsningen ligger faktisk i å observere seg selv, og andre. begynn å fatte interesse for kommunikasjon, og øv deg selv. i begynnelsen er det kunstig, men etterhvert så faller det seg mer naturlig å si noe positivt fremfor noe negativt. klaging er bare repetetive tankemønstre som har klistret seg fast i det naturlige reaksjonmøsnteret, men det er fullt mulig å endre. jeg er av natur en "kritisk" person, men jeg prøver å bruke denne kritiske sansen fornuftig og analytisk i jobbsammenheng(og det fungerer veldig bra), og så legge det fra meg når jeg kommer hjem til venner og samboer(som som regel går greit - men ikke alltid). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 3. februar 2010 #9 Del Skrevet 3. februar 2010 dette handler nok om mer enn å bare være den "sure" i forhold. veldig mye går ut på å lære å kommunisere fornuftig, og å lære å skille impulsive følelser fra det du faktisk står for. typisk for noe som kunne blitt en diskusjon men som ender i krangel er at man begge går i forsvar og/eller angriper hverandre. "du sier alltid at/du gjør aldri/typisk deg å...." ingenting av dette er jo et faktum. evnen til kommunikasjon er faktisk noe som må læres, og det tar tid. 1. lær deg at det ikke handler om å ha rett 2. når du irriterer deg over noe, så hold kjeft. irriterer du deg fortsatt neste dag, så ta det opp på en fornuftig måte - men kun hvis det virkelig er nødvendig. 3. lær deg å lytte etter hva den andre sier, og spør om du har forstått riktig. "du sier at xxxxxxx. mener du med det at ......?" slik får den andre anledning til å rette opp misforståelser. 4. en øvelse kan være å tenke over hvordan man kommuniserer med andre, legg merke til ordene du bruker, og hvilket fokus du velger å ha. 5. begynn å følge med på andre(jobb/studier etc). hvilket fokus har de? begynn å legge merke til hvor usjarmerende det faktisk er å være sur og negativ. legg også merke til hvordan tilsynelatende nøytrale setninger faktisk har en negativ/positiv undertone. mange sier ikke noe direkte negativt, men de legger ofte inn negative forbehold - eller har et negativt kroppspråk. mye av løsningen ligger faktisk i å observere seg selv, og andre. begynn å fatte interesse for kommunikasjon, og øv deg selv. i begynnelsen er det kunstig, men etterhvert så faller det seg mer naturlig å si noe positivt fremfor noe negativt. klaging er bare repetetive tankemønstre som har klistret seg fast i det naturlige reaksjonmøsnteret, men det er fullt mulig å endre. jeg er av natur en "kritisk" person, men jeg prøver å bruke denne kritiske sansen fornuftig og analytisk i jobbsammenheng(og det fungerer veldig bra), og så legge det fra meg når jeg kommer hjem til venner og samboer(som som regel går greit - men ikke alltid). Veldig gode og konstruktive råd - og klart det handler om kommunikasjon. Ofte er det nyttig å forsøke å ta et "fugleperspektiv" på seg selv i kommunikasjonen - og forsøke å forestille seg hvordan en selv kan bli oppfattet. Repetativ atferd er det fullt mulig å gjøre noe med - det samme med å forbedre evnen til å lytte, lese kontekst, velge hvilke kamper man skal kjempe, svelge noen kameler osv. Enten man velger den ene eller andre tilnærmingen så handler det om å øve seg på å endre uhensiktsmessige og skadelige tankemønstre og å opparbeide en bevissthet om seg selv i forhold til andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 3. februar 2010 #10 Del Skrevet 3. februar 2010 Mye fornuftig her, og jeg kjenner godt til mye av det dere sier.Gjest_norah sa en ting: "2. når du irriterer deg over noe, så hold kjeft. irriterer du deg fortsatt neste dag, så ta det opp på en fornuftig måte - men kun hvis det virkelig er nødvendig." Dette var et veldig godt råd, men for min del tror jeg det blir problematisk, fgor det er nok akkurat her skoen gnager mest. Jeg er ikke så flink til å "se det an" til neste dag...dessverre. Kanskje jeg må lære meg et lurt triks her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 3. februar 2010 #11 Del Skrevet 3. februar 2010 Mye fornuftig her, og jeg kjenner godt til mye av det dere sier.Gjest_norah sa en ting: "2. når du irriterer deg over noe, så hold kjeft. irriterer du deg fortsatt neste dag, så ta det opp på en fornuftig måte - men kun hvis det virkelig er nødvendig." Dette var et veldig godt råd, men for min del tror jeg det blir problematisk, fgor det er nok akkurat her skoen gnager mest. Jeg er ikke så flink til å "se det an" til neste dag...dessverre. Kanskje jeg må lære meg et lurt triks her... Lekse til i morgen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 3. februar 2010 #12 Del Skrevet 3. februar 2010 Lekse til i morgen? Ja..hehe. Hadde faktisk bestemt meg for at i dag skulle jeg kun fokusere positivt, og jeg har greid det til nå. Men jeg har vært nære på å kritisere flere ganger i dag. Og det kun for småtteri... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 3. februar 2010 #13 Del Skrevet 3. februar 2010 Ja..hehe. Hadde faktisk bestemt meg for at i dag skulle jeg kun fokusere positivt, og jeg har greid det til nå. Men jeg har vært nære på å kritisere flere ganger i dag. Og det kun for småtteri... Flott - du er igang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 4. februar 2010 #14 Del Skrevet 4. februar 2010 Ja, jeg er i gang. Håper jeg greier det i dag. Må ta en dag av gangen. Lykke til til dere andre som skal forsøke å være mer positive! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #15 Del Skrevet 4. februar 2010 Som ble skrevet over her med dette treningsopplegget. Du MÅ gjøre det hver dag og skrive det ned. Det er du som kan snu dette og da må det aktive oppgaver til hver dag for å klare å snu det. Ha som mål at du skal finne minimum tre positive ting i livet ditt/forholdet ditt, hver eneste dag. Ikke bare skal du skrive ned de tre men også hvorfor disse tre var positive eks "kjæresten min vaksa opp uten at jeg måtte mase i dag" Dette er positivt fordi jeg faktisk har en snill kjæreste som kan gjøre ting uten at jeg må henge over ham. Du sier du kritiserer mye. Hva oppnrå du egentlig med det? Hvilke småting er det du feks kritiserer? Det er mulig å gi konstruktive tilbakemeldinger til partneren uten å kritisere. En måte å gjøre dette på et å først si hvordan du føler deg når partneren gjør noe på en spesiell måte "jeg føler meg forbigått når du.... " eller "jeg føler meg nedprioritert og blir lei meg og tenker at du er lei av meg nå..." Fokuset på hvordan du kjenner det inni deg heller enn hva han har gjort er en fin måte å sette i gang en ordentlig dialog på heller enn å bare kjefte for kjeften sin skyld. Du har enda lov til å ta opp ting med partneren din som du mener ikke er godt nok, men det er viktig at du gjør dette på en ok måte og at de tikke bare handler om ren kritikk for kritikkens skyld. Kritikk åpner ikke for forandring, det åpner bare til konflikt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 4. februar 2010 #16 Del Skrevet 4. februar 2010 Som ble skrevet over her med dette treningsopplegget. Du MÅ gjøre det hver dag og skrive det ned. Det er du som kan snu dette og da må det aktive oppgaver til hver dag for å klare å snu det. Ha som mål at du skal finne minimum tre positive ting i livet ditt/forholdet ditt, hver eneste dag. Ikke bare skal du skrive ned de tre men også hvorfor disse tre var positive eks "kjæresten min vaksa opp uten at jeg måtte mase i dag" Dette er positivt fordi jeg faktisk har en snill kjæreste som kan gjøre ting uten at jeg må henge over ham. Du sier du kritiserer mye. Hva oppnrå du egentlig med det? Hvilke småting er det du feks kritiserer? Det er mulig å gi konstruktive tilbakemeldinger til partneren uten å kritisere. En måte å gjøre dette på et å først si hvordan du føler deg når partneren gjør noe på en spesiell måte "jeg føler meg forbigått når du.... " eller "jeg føler meg nedprioritert og blir lei meg og tenker at du er lei av meg nå..." Fokuset på hvordan du kjenner det inni deg heller enn hva han har gjort er en fin måte å sette i gang en ordentlig dialog på heller enn å bare kjefte for kjeften sin skyld. Du har enda lov til å ta opp ting med partneren din som du mener ikke er godt nok, men det er viktig at du gjør dette på en ok måte og at de tikke bare handler om ren kritikk for kritikkens skyld. Kritikk åpner ikke for forandring, det åpner bare til konflikt!! Vel, kjæresten min ser ikke store forskjellen på om jeg tar jeg- eller du- fokuset. Kanskje fordi han er lei av at jeg påpeker ting. Han tilbakeviser all kritikk, sånn at jeg sitter igjen og føler at alt som ikke er bra nok er min feil. Men jeg skal forsøke å finne dagens tre positive ting uansett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #17 Del Skrevet 4. februar 2010 Vel, kjæresten min ser ikke store forskjellen på om jeg tar jeg- eller du- fokuset. Kanskje fordi han er lei av at jeg påpeker ting. Han tilbakeviser all kritikk, sånn at jeg sitter igjen og føler at alt som ikke er bra nok er min feil. Men jeg skal forsøke å finne dagens tre positive ting uansett... Js, desverre kan det nok lett bli slik når dere er i en slik negativ sirkel. Dette gjør sirkelen vanskeligere å snu, fordi han vil forvente kritikk og handle der etter selv når du prøver å forandre deg. Det eneste du kan gjøre er nok å overbevise ham over tid at du virkelg jobber med dette. Jeg lurer enda litt på hva det er du kritiserer, er det totalt uviktige småting eller er det reele problemer i forholdet? Før klarte jeg å kritisere hvor mannen satte skoene sine i gangen, hvor han plasserte ting på badet, hvordan han hang opp klær på stativet, hvor lenge han var ute og drakk øl (har det virkelig noe å si om han kommer hjem kl 01 eller 04?) etc. Men etter ei lita stund skjønnte jeg jo selvsagt at det ikke var noe galt i måten han gjorde ting på, selv om jeg mente de kunne gjøres bedre på en annen måte. Hans måte å gjøre ting på var ikke galt så da hadde jeg heller ikke rett til å kritisere. Ligner dette på det du også kritiserer? I så fall bør du tenke etter hva du oppnår med å kritisere. Du oppnår bare at han føler seg misforstått og misslykket og du vil ikke oppnå noen forandring. Ved å la være å kritisere de tingene vil du på sikt få en mer glad og koselig kjæreste og forholdet vil bli bedre. Og tro meg, når du jobber med dette vil du etteer hvert slutte å bli irriterto ver ting og få trangen til å kritisere. Hjernen din vil lære seg å skru ned kritikksenteret ditt slik at det ikke sender deg så mange beskjeder om negative ting. Du må ikke for evig og alltid bite i deg ting, fordi tankegangen din vil snus helt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*appifany* Skrevet 4. februar 2010 #18 Del Skrevet 4. februar 2010 Ett konkret råd som muligens er det eneste som virker: Dere får bytte kjønn Hvem skal du pule da? Tror vi jenter har en liten tendens til å bli negativ, i større og mindre grad selvfølgelig. Jeg prøver å se det positive i alt rundt meg, i stedet for å fokusere på negative ting. Og når jeg føler for å bite fra meg, så tar jeg meg i det og stopper (for det meste av tiden ) Jeg noterer ned 3 positive ting som skjer hver dag, jeg. Og holder fokuset borte fra å gnage og mase på kjæresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 4. februar 2010 #19 Del Skrevet 4. februar 2010 Js, desverre kan det nok lett bli slik når dere er i en slik negativ sirkel. Dette gjør sirkelen vanskeligere å snu, fordi han vil forvente kritikk og handle der etter selv når du prøver å forandre deg. Det eneste du kan gjøre er nok å overbevise ham over tid at du virkelg jobber med dette. Jeg lurer enda litt på hva det er du kritiserer, er det totalt uviktige småting eller er det reele problemer i forholdet? Før klarte jeg å kritisere hvor mannen satte skoene sine i gangen, hvor han plasserte ting på badet, hvordan han hang opp klær på stativet, hvor lenge han var ute og drakk øl (har det virkelig noe å si om han kommer hjem kl 01 eller 04?) etc. Men etter ei lita stund skjønnte jeg jo selvsagt at det ikke var noe galt i måten han gjorde ting på, selv om jeg mente de kunne gjøres bedre på en annen måte. Hans måte å gjøre ting på var ikke galt så da hadde jeg heller ikke rett til å kritisere. Ligner dette på det du også kritiserer? I så fall bør du tenke etter hva du oppnår med å kritisere. Du oppnår bare at han føler seg misforstått og misslykket og du vil ikke oppnå noen forandring. Ved å la være å kritisere de tingene vil du på sikt få en mer glad og koselig kjæreste og forholdet vil bli bedre. Og tro meg, når du jobber med dette vil du etteer hvert slutte å bli irriterto ver ting og få trangen til å kritisere. Hjernen din vil lære seg å skru ned kritikksenteret ditt slik at det ikke sender deg så mange beskjeder om negative ting. Du må ikke for evig og alltid bite i deg ting, fordi tankegangen din vil snus helt. Jeg tror jeg er litt over å klage på hvordan han setter skoene fra seg ol. Klager mer over ting som at jeg føler han prioriterer jobben over meg, at vi gjør lite sammen, at han ikke viser meg positiv oppmerksomhet ol. Det er ofte ting som går direkte på forholdet vårt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #20 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg tror jeg er litt over å klage på hvordan han setter skoene fra seg ol. Klager mer over ting som at jeg føler han prioriterer jobben over meg, at vi gjør lite sammen, at han ikke viser meg positiv oppmerksomhet ol. Det er ofte ting som går direkte på forholdet vårt. Da tror jeg du er mye på rett vei med det du har starta på, nettopp på å fokusere på det positive i hverdagen og det positive i forholdet deres. Når du da fokuserer på det positive vil det bli langt mer tydelig. Du vil bli mer potisiv og da blir det nok lettere for ham å gjøre nettopp de tingene du etterlyser. Når du bare klager (i hans øyne) så er det ikke noen man har lyst å prioritere og gi masse oppmerksomhet. Du har nok funnet essensen i problemet, og hvordan du kan forandre det. Det er også slik at om du gjør deg mer positiv til ham, smiler mer, gir ham mer positiv oppmerksomhet og er mer "medgjørlig" så vil dette smitte over både på deg og han. Det vil ta lenger tid enn du ønsker, og en del ganger vil du måtte "fake" positviteten din. Men dess mer positive vi klarer å være/tvinge frem dess mer vil hjernen, hormonene våre etc. forandre seg til å faktisk bli på denne måten. Fake it til you make it, er et utsagn som er korekt, dess mer vi "faker" positivitet dess mer vil vi bli slik. Dette er faktisk en påvist psykologisk mekanisme. Et annet råd er jo å ta ting mer i egne hender, heller enn å klage på det han ikke gjør. Lag planer for dere to sammen, sett av dater til bare dere to som han forplikter seg til å være med på i forveien. Bestill bord på restaurant til dere, lei film som han liker, bli med ham ut sammen med hans venner osv. osv. Når du tar saken slik i egne hender vil dere få det bedre sammen og han vil på sikt også lære å gjøre disse tingene mer naturlig. Jeg tror du er godt på vei til å snu det negative fokuset hos dere begge jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå