Gå til innhold

Ang røyking før opperasjon


Gjest Gjest_hei_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_hei_*

Skal om en uke på dagskirurgi og opperere anklen min. På brevet jeg har fått står det at jeg ikke skal røyke, spise eller drikke noe annet enn vann etter 24.00 dagen før. Jeg skal oppereres 10.00 og jeg syntes det er vannskelig å ikke kunne røyke, selv om jeg kan.

Er det fryktelig krise om jeg tar meg èn røyk på vei bort dit rundt 07-08.00? Skal i narkose, men er jo ankelen de oppererer.. Så skjønner ikke hva som kan skje dersom jeg tar meg en sigarett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Røyking hemmer blodsirkulasjonen via to mekanismer. For det første gjør nikotinen at blodkarene trekker seg sammen. For det andre innholder røyk kullos (karbonmonoksid) som blokkerer transport av surstoff (oksygen) via de røde blodlegemene. Til vanlig har kroppens ulike organer (inklusive huden) en betydelig reservekapasitet av blodsirkulasjonen. Etter en operasjon trenger imidlertid vevet mye mer surstoff til sårhelingen og røyking vil derfor ha en uheldig innvirkning. Ved enkelte plastiske operasjoner hvor mye hud er løsnet og sydd sammen under en viss stramning er blodsirkulasjon i sårkantene dårlig. Dette gjelder i særdeleshet operasjoner som ansiktsløftning, full mageplastikk, brystløft og brystreduksjon. Etter slike operasjoner må man derfor helt avstå fra røyking fra 2 uker før til 2 uker etter operasjonen. Røyking øker dessuten risikoen for blodpropp og luftveiskomplikasjoner og er således ugunstig spesielt ved narkose.

Ville absolutt latt være å røyke den dagen om jeg var deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Dette er et standardskriv som alle sykehus sender ut til folk som skal opereres uansett hva de skal opereres for.

Hadde du havnet på sykehuset med et knekt håndledd og måttet vente noen timer på operasjon, så hadde de ikke brydd seg om du tok en røyk eller tre i mellomtiden. De gjorde ihvertfall ikke det med moren min når hun skulle operere et knekt håndledd. Isteden så var de mer opptatt av at hun ikke skulle spise/drikke i løpet av tiden frem mot operasjonen, pga fare for å bli kvalt dersom hun skulle kaste opp av narkosen.

Prøv å holde deg unna, men går det ikke, så går det ikke. Jeg antar at du har fylt ut en egenerklæring om at du røyker osv, og da er det klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er klar over at jeg røyker ja.

Og er ikke store greiene, er en kikhullsopperasjon så får to bittesmå "inngangs" sår..

Jeg gruer meg fryktelig til opperasjonen, og den ène røyken kan hjelpe meg mye.. Mat og drikke kan jeg fint avstå lenge, men jeg er så stresset ang dette og det er ikke slik at jeg skal røyke 5 røyk heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke røyke ei hel pakke, men en røyk eller to går greit når det gjelder slike operasjoner.

Lå en uke med brukket ankel, skulle opereres og fikk beskjed av legen om at jeg godt kunne ta en røyk eller to mens jeg ventet (etterfulgt av et kremt og et smil og kommentaren; men man burde jo egentlig aldri røyke uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
De er klar over at jeg røyker ja.

Og er ikke store greiene, er en kikhullsopperasjon så får to bittesmå "inngangs" sår..

Jeg gruer meg fryktelig til opperasjonen, og den ène røyken kan hjelpe meg mye.. Mat og drikke kan jeg fint avstå lenge, men jeg er så stresset ang dette og det er ikke slik at jeg skal røyke 5 røyk heller..

Det er ingen ting å grue seg til. :)

Narkosen er ikke vond, eneste som kan være plage da er kanylen du må få på plass på forhånd før operasjonen. Det å telle streker i taket og å ikke komme til 10 før du er borte er en litt merkelig følelse, men heller ikke noe å grue seg for. Og de som skal passe på deg er klar over at folk flest er litt stressa. Si ifra om at du er nervøs og gruer deg, så går det nok bra.

Tiden rett etter at du våkner fra narkosen kan være litt plagsom. Ihverfall dersom du gjør som meg og på død og liv skal ha noe å drikke 3 min etter at du har våknet. Jeg ble skikkelig kvalm, og ble bilsyk av å bli faktet en etasje opp i heisen. (Men dette kan sikkert også ha en sammenheng med at jeg fortsatt hadde litt "hangover" fra feiringen av 20-årsdagen min to kvelder i forveien. :gjeiper:)

Hvis den røyken får deg til å stresse ned på forhånd, så er det bedre å røyke den ene røyken. Man blir sliten nok etter en operasjon, om man ikke skal slite seg ut av stress på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet det ikke er noe farlig, men jeg blir jo veldig nervøs. Man hører jo utallige skrekkhistorier og jeg er veldig stressa person fra før av..

Men hvis ikke det er slik at det kan bli komplikasjoner med narkosen/under opperasjonen hvis jeg tar den ène røyken så tar jeg nok den på vei til sykehuset. :)

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Vet det ikke er noe farlig, men jeg blir jo veldig nervøs. Man hører jo utallige skrekkhistorier og jeg er veldig stressa person fra før av..

Men hvis ikke det er slik at det kan bli komplikasjoner med narkosen/under opperasjonen hvis jeg tar den ène røyken så tar jeg nok den på vei til sykehuset. :)

Takk for svar

Skrekkhistorier kommer sjelden fra planlagte og små inngrep. Og med mindre du har holdt tilbake opplysninger om medikamenter, sykdommer, allergier osv, så er det lite sannsynlig at det går noe galt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at du skal faste før en operasjon, er at magesekken ikke skal være full av matrester og magesyre under operasjonen. Om du brekker deg under narkosen, feks ved en intubering, kan du få mageinnholdet ned i lungene (på innpust), noe som gir deg en kjemisk lungebetennelse som er lei å bli kvitt. Brekningsrefleksen kan dukke opp selv om du er i narkose (intubering skjer etter at du er sovnet).

Grunnen til at røyking, tyggis og pastiller også inngår i det du skal holde deg unna når du faster, er at alt som puttes i munnen stimulerer til økt produksjon av magesyre (fordi kroppen tror det er mat på gang), som da igjen øker faren for å trekke det ned i lungene ved en brekning.

Vil absolutt anbefale deg å droppe røyken, og heller gå for et røykeplaster den dagen, hvis det blir helt krise.

Lykke til med operasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...