Gå til innhold

Symptomer på livmorhalskreft


inga:)

Anbefalte innlegg

Noen som har hatt livmorhalskreft og overlevd og kan fortelle hvordan de oppdaget at de hadde det? Merket du det selv eller ble det oppdaget via celleprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jag har själv inte haft det, men ska beställa tid hos gynekologen snarast då jag själv är orolig... De första symtomen brukar vara blödningar, ofta i samband med sex. Sedan kan det vara smärtor, inte nödvändigvis vid sex, men i andra sammanhang också. Och när det har gått långt så får en del kraftiga ryggsmärtor. Har man blödningar så ska man i alla fall kolla upp det direkt!

Jag har då en fråga till de med erfarenhet av detta. Måste man kapa äggledarna vid en fjerning av kreften? Är utgången av en operation alltid sterilitet? Eller kan man bli skonad från detta om det upptäcks tidigt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har själv inte haft det, men ska beställa tid hos gynekologen snarast då jag själv är orolig... De första symtomen brukar vara blödningar, ofta i samband med sex. Sedan kan det vara smärtor, inte nödvändigvis vid sex, men i andra sammanhang också. Och när det har gått långt så får en del kraftiga ryggsmärtor. Har man blödningar så ska man i alla fall kolla upp det direkt!

Jag har då en fråga till de med erfarenhet av detta. Måste man kapa äggledarna vid en fjerning av kreften? Är utgången av en operation alltid sterilitet? Eller kan man bli skonad från detta om det upptäcks tidigt?

I første omgang tar de bare bort de områdende som har celleforandringer. Er det mye tar de bort livmorhalsen. Men om de tar bort hele livmoren så er du garantert at det ikke kommer igjen. Eggstokkene lar de bli igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar. :) Jag har försökt läsa på, men det enda jag hittar är just att de tar bort allt. Och nu fick jag precis det svaret jag behövde i en kort kommentar. Tack!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...