Væren Skrevet 3. september 2003 #21 Del Skrevet 3. september 2003 Du har helt rett, Malena! Det er så lett å la seg rive med der og da, når man sitter og lar seg fasinere av en engasjert kursholder! Men så har vi så lett for å glemme alle de flotte tankene og de gode forsettene når hverdagen plutselig kommer med sine små og store utfordringer og klabber til oss midt i ansiktet... Men jeg trøster meg i alle fall med at alle små skritt framover er skritt i riktig retning! Derfor har jeg også en positiv tro på at alle dem som har noe å tilføre meg og min personlige utvikling som menneske generelt og mor / pedagog generelt, i det minste skal greie å tilføre meg pittelitt!!!! Som med Jesper Juul; jeg greier nok ikke å leve 100% etter hans gode prinsipper. Men jeg vet han har greid å formidle noe til meg som jeg nå bruker aktivt i hverdagen. Små nyanseforskjeller som jeg ikke hadde reflektert over før! Og neste gang jeg skal på ett eller annet kurs, plukker jeg som vanlig opp ett eller annet som tiltaler meg hos en eller annen kjent eller mindre kjent kursholder, og som passer overens med det jeg står for! Jeg greier nok aldri å leve "etter boken", men det tror jeg faktisk heller ikke er meningen at man skal gjøre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 4. september 2003 #22 Del Skrevet 4. september 2003 Det er utrolig vanskelig å ikke bruke " hva var det jeg sa ?" og slike strofer en gang innimellom. Særlig når dagen har vært tøff og det er midt i november.... Men at de er nytteløse ? Ja, det vet jeg erfaringsmessig. Jeg klarer ( stort sett, bortsett fra disse ekle novemberdagene ) å sette meg ned og snakke med barna på en skikeklig måte. Barn har behov for å få FORKLART hvorfor de ikke kan gjøre ting og hvorfor det de har gjort er galt. Fysisk avstraffelse er nedverdigende og ydmykende. Det samme er høylydt kjefting på offentlige steder. I stedet for å kjefte på offentlige steder pleier jeg å enten ta barnet med ut eller sette meg på huk til deres størrelse og snakke med barnet. Har en venninne som "fikk sønnen til å slutte å få små uhell i buksen" ved å gi han en klaps på baken hver gang han hadde skvettet litt. Dette gav hun videre som et godt råd til en annen venninne som hadde dette problemet med sin sønn. Barna var ikke fylt tre år er en ting, å gi dette "rådet" videre som godt er en annen ting. En tredje ting er a barnet ikke sluttet å skvette fordi noen hadde forklart at det ikke lukter godt osv osv men skremt det til å slutte. God oppdragelse ? Barn er kompetente og forstår utrolig mye, SÅ LENGE DET BLIR FORKLART FOR DEM ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abelone Skrevet 6. september 2003 #23 Del Skrevet 6. september 2003 Jeg har veldig sans for Jesper Juul, og har lest en del av ham. Tror at jeg har fått litt av hans ped. i ryggmargen.... Og så er jeg så heldig! Jeg HAR en mann som Juggernaut! Han er også Jesper Juul - tilhenger, og veldig god!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 7. september 2003 #24 Del Skrevet 7. september 2003 Når jeg tenker pedagogisk barnesyn, har jeg tre grunntanker. Jeg tror det viktigste prinsippet er ubetinget kjærlighet, at barn føler seg elsket uansett hva de presterer eller hva galt de gjør. Kan sees i sammenheng med Jesper Juuls tanker om at når barn roper "se, mamma" så er det for å bli sett, ikke for å bli evaluert. Når det gjelder mer generelle, pedagogiske prinsipper tenker jeg i tråd med Vygotsky. Det er viktig å finne ut hvor barnet er her &nå, og møte barnet der det er, samt utnytte barnets nærmeste utviklingssone. Den siste grunntanken jeg har med meg, er Maslows evindelige behovspyramide. Syns den bør være et fundament for all tenkning rundt barn. Kort og greit: Basale behov må dekkes først. Man kan ikke forvente læring og godt samspill av barn hvis basalbehov ikke er tatt hånd om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 7. september 2003 #25 Del Skrevet 7. september 2003 Når jeg tenker pedagogisk barnesyn, har jeg tre grunntanker. Jeg tror det viktigste prinsippet er ubetinget kjærlighet, at barn føler seg elsket uansett hva de presterer eller hva galt de gjør. Kan sees i sammenheng med Jesper Juuls tanker om at når barn roper "se, mamma" så er det for å bli sett, ikke for å bli evaluert. Når det gjelder mer generelle, pedagogiske prinsipper tenker jeg i tråd med Vygotsky. Det er viktig å finne ut hvor barnet er her &nå, og møte barnet der det er, samt utnytte barnets nærmeste utviklingssone. Den siste grunntanken jeg har med meg, er Maslows evindelige behovspyramide. Syns den bør være et fundament for all tenkning rundt barn. Kort og greit: Basale behov må dekkes først. Man kan ikke forvente læring og godt samspill av barn hvis basalbehov ikke er tatt hånd om. Enig med Embla s :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 7. september 2003 #26 Del Skrevet 7. september 2003 En liten støtte til Leo: Enkelte ting trenger man ikke å diskutere med barna, men en kan gjerne forklare dem hvorfor. Ellers er jeg veldig enig med alle her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 7. september 2003 #27 Del Skrevet 7. september 2003 [Enig med Embla s :blunke: Kult! Skal vi lage eh, nei, glem det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 7. september 2003 #28 Del Skrevet 7. september 2003 Kult! Skal vi lage eh, nei, glem det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 8. september 2003 Forfatter #29 Del Skrevet 8. september 2003 ..og ikke før tråden er i gang igjen, før dere tar av..... Hvem har dere lært det av tro???.... Mye av essensen i Juul er å behandle barn med like mye respekt som vi gjør med voksne... Hvorfor ER det slik at de får mindre respektfull behandling egentlig! Jammen et paradoks! Vi behandler de kjæreste vi har værre enn fjerne venner ofte..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abelone Skrevet 8. september 2003 #30 Del Skrevet 8. september 2003 Agreeeeeeeee Lasse! Kjempeviktig å vise barna respekt, slik får de respekt for seg selv og oss voksne. Eksemplets makt, vettu! Hvilken jobb sa du at du hadde, sa du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abelone Skrevet 8. september 2003 #31 Del Skrevet 8. september 2003 Vil bare presisere at å vise respekt for barna ikke er å legge seg flat for deres mening... på samme måte som andre voksne en viser respekt for; man legger seg jo ikke flat for dem heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 8. september 2003 Forfatter #32 Del Skrevet 8. september 2003 ...men den mest typiske "feilen" vi gjør er denne ... "å så flink.... å så fint..."- satningen vi vrir ut av oss mens vi så vidt gløtter opp... og fortsetter å lese avisen... I stedet for å gå inn i en intr samtale.... Tror kanskje prestasjonagst er det som er mest hemmende på de ellers velfung ungene... Andre barn har større sperrer for sin utv. men for de feste tror jeg den er værst... Kanskje spørre foreldrene til Asgeir hva de har gjort opp igjennom?... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2003 #33 Del Skrevet 8. september 2003 Kanskje spørre foreldrene til Asgeir hva de har gjort opp igjennom?... Ja er det noen jeg gjerne skulle ha hatt noen tips av så er det de :D Jeg vet akkurat hvordan JEG vil være som foreldre, men så var det bare og få det til da :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 8. september 2003 #34 Del Skrevet 8. september 2003 har bestilt boka i dag , måtte nesten bare ha den fant jeg ut. for og kaste meg lit inn her så er jeg enig i at man skal ikke si at en unge er flink hver gang den husker , men heller si at det er fint at du husker. går på et kurs nå ang komunikasjon med barn ( webster - stratton) , det er et kurs i hvordan man kan komunisere seg frem til en løsning med barn som har adferds problemer , der går det mye på og bruke ordet " ikke " minst mulig , bruke korte setninger " først jakke så leke ute" isteden for og bruke 5 minutter på prat som ungen ikke hører på. annbefaller boka for de fleste som enten har barn med adferdsproblemer selv eller som jobber med slike. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå