Gå til innhold

Noen som vet symptomene?


Gjest Kone

Anbefalte innlegg

Jeg har en mann som jeg mener har posttraumatisk stressyndrom. Han har vært igjennom en del grusomme ting som de fleste av oss heldigvis aldri vil oppleve.

Han nekter for at han har problemer.

Men han har mistet alle interesser han hadde før, sier nei uansett hva jeg spør om han vil være med på.

Han har mageproblemer og hodeverk som legene ikke finner årsaken til. De har tatt alle mulige røntgen så de hadde funnet det om det var noe.

Han virker deprimert og har hukommelseproblemer. Er forvirret og greier ikke å konsentrere seg.

Han mister mer og mer av potensen.

Kunne ramset opp flere ting. Men det som er rart og som jeg lurer på om er en av symptomene, er at plutselig her om natten, tisset han på seg. Vi lå og sov og plutselig ble det vått.

Han har jo ofte mareritt om natten der han skriker, men han gjorde ikke det denne natten.

Han nekter for alt dette om jeg sier det til han. Jeg har ringt fastlegen hans og fortalt alt (bortsett fra det om tissingen) og legen bare tok blodprøver etc og sa at han var frisk.

Hva gjør jeg nå? Vet ikke hvordan jeg skal gripe an dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye av det du skriver om din manns plager kan relateres til en ptsd- diagnose. Men det kan også finnes andre årsaker. Får håpe legen velger å ta dette på alvor og la din mann gjennomgå en psykiatrisk vurdering.

Typiske symptomer på PTSD er:

- tilbakevendende episoder hvor traumet gjenoppleves helt eller delvis i form av påtrengende minner/flashbacks, drømmer eller mareritt

- isolasjon, følelse av nummenhet og distansering fra andre mennesker

- manglende evne til å føle glede

- unngåelse av aktiviteter som minner om det opprinnelige traumet. - Noen plages av akutte utbrudd av frykt, panikk eller aggresjon knyttet til gjenopplevelsen. Eller personen kan bli nummen, "avspaltet", distansert, se helt fjern ut,(en forsvarsmekanisme som hjelper individet å komme gjennom det vonde uten at man trenger å "være tilstede i opplevelsen" ) og kan glemme hele gjenopplevelsen etterpå.

- Plages av uro, enstelse, og sliter ofte med søvnproblemer.

- Depresjon og selvmordstanker, misbruk av alkohol eller andre rusmidler.

- Somatisering. Dvs at den indre psykiske smerten "setter seg" i kroppen og gir seg utslag i fysiske symptomer og plager. Eksempler kan være ryggsmerter, magesmerter, hodepine, problemer med fordøyelsen, hudproblemer, potenssvikt med mer.

Angående tissingen er det noe jeg iblant har sett hos pasienter som har opplevd traumatiske hendelser/omsorgssvikt i barndommen.(også i våken tilstand) Jeg har spekulert i forklaringer på hvorfor dette kan skje. Uten at jeg har noen "svar"; her er noen teorier: 1. Under et "anfall" kan pas oppleve å miste kontakt med og kontroll over egen kropp, noe som kan føre til at man f.eks tisser på seg.

2. Pasienten regredierer, dvs går tilbake til et tidligere utviklingsnivå. Kan da oppføre seg som et barn. Kan ha sammenheng med behov for å bli sett, få omsorg eller frykt for å ta ansvar.

3. Frykt og panikkangst kan gi en reaksjon der blæren(og tarm) tømmer seg. Fra naturens side er det ikke hensiktsmessig å drasse på et lager med urin før en skal i kamp eller flykte fra fienden.

Det var det jeg rakk. Får se om jeg har noe å tilføye neste gang jeg logger inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mann som jeg mener har posttraumatisk stressyndrom. Han har vært igjennom en del grusomme ting som de fleste av oss heldigvis aldri vil oppleve.

Han nekter for at han har problemer.

Men han har mistet alle interesser han hadde før, sier nei uansett hva jeg spør om han vil være med på.

Han har mageproblemer og hodeverk som legene ikke finner årsaken til. De har tatt alle mulige røntgen så de hadde funnet det om det var noe.

Han virker deprimert og har hukommelseproblemer. Er forvirret og greier ikke å konsentrere seg.

Han mister mer og mer av potensen.

Kunne ramset opp flere ting. Men det som er rart og som jeg lurer på om er en av symptomene, er at plutselig her om natten, tisset han på seg. Vi lå og sov og plutselig ble det vått.

Han har jo ofte mareritt om natten der han skriker, men han gjorde ikke det denne natten.

Han nekter for alt dette om jeg sier det til han. Jeg har ringt fastlegen hans og fortalt alt (bortsett fra det om tissingen) og legen bare tok blodprøver etc og sa at han var frisk.

Hva gjør jeg nå? Vet ikke hvordan jeg skal gripe an dette.

jeg vet ikke mye om syndromet - men dette er jo velkjent at er klassiske symptomer. rart at legen ikke følger han nærmere opp.

noe av grunnen er kanskje at din mann ikke forteller sannheten til legen?

legen må henvise din mann til en spesialist, for dette blir kun verre om han ikke håndterer det.

selv ville jeg satt ned foten kraftig og "ta hånd om" saken ved å bli med til fastlegen, kreve henvisning - og kanksje også bli med på første time hos spesialisten.

selv om han ikke har denne lidelsen, så har han nok veldig godt av å få gjennomarbeidet alt det vonde som har skjedd.

det er forøvrig helt naturlig at han fornekter det - og også naturlig at han ikke har lyst å dra opp i alt. men kroppen vil tydligvis noe annet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Jeg har tatt kontakt med resten av familien hans og vi må se hva vi kan gjøre. Det er enklere når vi er flere. Han må ha hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...