Gå til innhold

Hormonspiral


Lemming

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg mener å ha lest/hørt noe om dette. Altså at hvis man har brukt hormonspiral over lengere tid, så kan det for enkelte ta en stund før man kan bli gravid etter at man har tatt den ut. Er jeg på villspor, eller stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har svart litt mer utfyllende på dette en gang før, men finner det ikke igjen nå.

Kort fortalt: Rundt 80% har fremdeles eggløsning mens de har hormonspiral. De 20% som IKKE har eggløsning KAN det ta litt tid for å få igang syklusen etter uttak.

En grei måte å sjekke om du har eggløsning eller ikke på er ved hjelp av temping. Les mer om det f.eks. her.

Så min erfaring. Jeg tempet i god tid før vi skulle starte prøvingen og fant ut at jeg hadde eggløsning. Fjernet allikevel spiralen to måneder før vi hadde tenkt å starte prøving, for det kunne jo ikke skade. Greit å få tilbake mensen før en starter prøving, synes jeg.

Vi ble gravide på første forsøk, men det endte i en veldig tidlig SA. Legen mente det kunne skyldes at slimhinnene ikke var helt klar etter uttaket av spiralen. Men det er jo umulig å si, og jeg har egentlig ikke funnet noe info om at det er en vanlig problemstilling etter hormonspiral. Ble gravid igjen måneden etter, og det gikk veldig bra :)

Alt i alt så er jeg så fornøyd med hormonspiral at jeg har time for å få satt inn ny om et par uker.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Og takk for linken og, sto kjempemye nyttig info der på pernilles hjemmeside! Føler meg mye klokere nå!:)

Vi har ikke direkte bestemt oss for å begynne å prøve, men vi snakker om det. Måtte bare finne ut om det var lurt å kvitte seg med hormonspiralen i god tid! ;)

Er kanskje en ide å begynne kartlegging av syklusen min. Har ikke peiling på hvordan den er. Før jeg begynte med p-piller hadde jeg veldig uregelmessig menstruasjon i alle fall. Og etter jeg fikk barn og satte inn spiral har jeg mistet menstruasjon helt og fullt. Når du driver(/drev) med temping, måler du i senga da, med det første du våkner?

Skjekking av sekret ser jo også greit ut, vet at det er veldig stor forskjell på min fra tid til annen, men har aldri kartlagt variasjonene! ;) Men sekretskjekking er jo litt mer styr enn temping - som bare gjøres en gang om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte vekkerklokka på en stund før jeg skulle stå opp for å være sikker på at jeg ikke våknet av meg selv før den tid. Så bare målte jeg og la meg til å sove igjen. Termometeret hadde minnefunksjon, så jeg sjekket hva den var når jeg sto opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...