Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #1 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg kjørte på noen bakfra i dag! Skikkelig! Bilen min er most foran, går ikke an å lukke panseret, og den andre bilen fikk også skader. Men den andre bilen stoppet ikke!!! Det var grusomt glatt. Jeg sklei mange meter uten at farten ble redusert:( Føltes ut som det tok flere minutter uten at jeg hadde noe annet valg enn å treffe bilen som sto stille foran meg. Etterpå fulgte jeg etter bilen og regnet med han lette etter et sted å stoppe. Han kjørte ned på et industriområde i nærheten, og jeg tenkte "Hallo, skal han stoppe snart??" og så plutselig dro han ut på motorveien. Jeg har litt dårlig følelse fordi vi ikke fikk ordnet opp dette, skrevet skademelding osv, men hva skulle jeg ha gjort? Hvorfor stoppet han ikke?? Merkelig situasjon, på min bil er det en god del skader, det er det garantert på han andres bil også. Prøvde å få skrevet ned nummeret, men det kom masse biler i mellom oss etter hvert som vi kjørte igjennom rundkjøringer og skilt. Jeg trodde ikke mine egne øyne når han kjørte ut på motorveien!! Hva hadde dere gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2010 #2 Del Skrevet 2. februar 2010 Var kanskje en fyr uten sertifikat, eller kanskje en ulovlig innvandrer. Eller en engstlig person. Ikke godt å vite. Du har i allefall gjort ditt i forsøket på å ta kontakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 2. februar 2010 #3 Del Skrevet 2. februar 2010 Det høres ut som føreren av den andre bilen hadde langt mer enn bulker å bekymre seg for. Du har gjort ditt, hold deg klin edru det neste døgnet, skriv gjerne ned det du husker, ta bilder av skadene, la livet gå videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 2. februar 2010 #4 Del Skrevet 2. februar 2010 Hold deg edru og ring politiet i morgen tidlig. Det kan være naturlige årsaker som førte til at personen du kjørte på handlet irrasjonelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 3. februar 2010 #5 Del Skrevet 3. februar 2010 Synes dere jeg skal ringe politiet?? Huff jeg blir litt stressa av dette jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 3. februar 2010 #6 Del Skrevet 3. februar 2010 Det kan jo faktisk være at vedkommende ringte politiet når han kom hjem og fikk summa seg litt og sett på skadene! Så kanskje det er lurt at jeg ringer de ja. Uff, føler jeg har gjort noe ulovlig nesten her jeg Første gangen jeg kjører på noen og så blir det sånn. Noen ville jo sikkert si jeg slapp billig unna, men tenk om det er en grunn til at det ble sånn eller noe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rime Skrevet 3. februar 2010 #7 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) ... Endret 3. februar 2010 av Rime Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #8 Del Skrevet 3. februar 2010 Ring politi med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 3. februar 2010 #9 Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg ringte politiet i dag tidlig, men de var ikke interessert i det hele tatt:O Men da har jeg i hvert fall mitt på det tørre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_solstråle_* Skrevet 3. februar 2010 #10 Del Skrevet 3. februar 2010 du trenger IKKE ringe politiet. bare skriv skademeldig og send til forsikringsselskapet. forklar at den andre bilen kjørte fra stedet. det burde du egentlig være glad for. det er som regel den som kjører på bakfra som får skylden for det er du som skal holde avstand. så nå slipper du å betale for hans skader ;-) hilsen en som er politi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 5. februar 2010 #11 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Politiet skal notere at du tok kontakt med dem angående ulykken i operasjonsloggen sin, dette uavhengig av om det blir levert anmeldelse, ytt hjelp fra deres side eller lignende. Grunnen til at de skal gjøre det er at det kan bli sak av ulykken i ettertid, dersom det har blitt materielle skader eller personskader som følge av ulykken. Siden begge biler har kjørt videre forstår jeg at de ikke sendt ut en patruljebil til ulykkesstedet. Når det er sagt, jeg ville ikke ringt to ganger med mindre jeg brukte mobiltelefon med kontantkort (det er lettere å hente ut informsjon om oppringte nummer fra abonnementstelefoner er min erfaring, og denne vil vise at du tok kontakt med politiet). Dersom du ringer for annen gang kan du spørre om motparten også har tatt kontakt med politiet, og om motparten ønsker å utveksle forsikringsinformasjon (da har du en legitim grunn for å ringe). Ellers er det riktig at det beste du kan gjøre nå er å fylle ut skademeldingen, og skrive på denne at du tok kontakt med politiet og meldte fra at bilen foran kjørte fra ulykkesstedet. Å kjøre fra et ulykkessted er straffbart i seg selv, og det overrasker meg at politiet ikke tar dette alvorlig. Det er også min erfaring at dersom en ikke er livstruende skadet så bryr ikke politiet seg nevneverdig med at motparten kjørte avgårde uten å undersøke om den andre part hadde fått personskader. Min erfaring tilsier også at det er lettere å få hjelp ved lensmannskontorene enn de store politistasjonene, så arbeidsmengden har nok også noe å si. Endret 5. februar 2010 av Bobeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest helt feil! Skrevet 6. februar 2010 #12 Del Skrevet 6. februar 2010 Politiet skal notere at du tok kontakt med dem angående ulykken i operasjonsloggen sin, dette uavhengig av om det blir levert anmeldelse, ytt hjelp fra deres side eller lignende. Grunnen til at de skal gjøre det er at det kan bli sak av ulykken i ettertid, dersom det har blitt materielle skader eller personskader som følge av ulykken. Siden begge biler har kjørt videre forstår jeg at de ikke sendt ut en patruljebil til ulykkesstedet. Når det er sagt, jeg ville ikke ringt to ganger med mindre jeg brukte mobiltelefon med kontantkort (det er lettere å hente ut informsjon om oppringte nummer fra abonnementstelefoner er min erfaring, og denne vil vise at du tok kontakt med politiet). Dersom du ringer for annen gang kan du spørre om motparten også har tatt kontakt med politiet, og om motparten ønsker å utveksle forsikringsinformasjon (da har du en legitim grunn for å ringe). Ellers er det riktig at det beste du kan gjøre nå er å fylle ut skademeldingen, og skrive på denne at du tok kontakt med politiet og meldte fra at bilen foran kjørte fra ulykkesstedet. Å kjøre fra et ulykkessted er straffbart i seg selv, og det overrasker meg at politiet ikke tar dette alvorlig. Det er også min erfaring at dersom en ikke er livstruende skadet så bryr ikke politiet seg nevneverdig med at motparten kjørte avgårde uten å undersøke om den andre part hadde fått personskader. Min erfaring tilsier også at det er lettere å få hjelp ved lensmannskontorene enn de store politistasjonene, så arbeidsmengden har nok også noe å si. huff. her skriver du mye feil. får prøve å rette opp dette. Bare ett spørsmål først:hvorfor skulle hun ringe opp politiet? de sier at det ikke blir sak av det, da ville jeg vært glad for å beholde penger. det smarteste i en slik situasjon er å la det gå de timene som loven fastsetter, for så å gå ut og drikke etterpå! Så til feilene: det går ikke an å skrive skademelding når man ikke har den andre parten til å skrive på denne. dessuten er det den skadede bil sin fører som har ansvar for å skrive en slik. Det der du nevner om å kjøre fra skadested er kun straffbart hvis det er slik at den andre føreren ikke får erstatning for skadene og hvis han trenger førstehjelp og ikke får det. kjører den andre bilen, så er egentlig saken over...Man kan da ikke straffe noen når den påkjørte selv velger å kjøre vekk...hvordan kunne hun sjekke om han hadde fått skader hvis han velger å kjøre vekk? Du har vel ikke lappen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 7. februar 2010 #13 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) huff. her skriver du mye feil. får prøve å rette opp dette. Bare ett spørsmål først:hvorfor skulle hun ringe opp politiet? de sier at det ikke blir sak av det, da ville jeg vært glad for å beholde penger. det smarteste i en slik situasjon er å la det gå de timene som loven fastsetter, for så å gå ut og drikke etterpå! Så til feilene: det går ikke an å skrive skademelding når man ikke har den andre parten til å skrive på denne. dessuten er det den skadede bil sin fører som har ansvar for å skrive en slik. Det der du nevner om å kjøre fra skadested er kun straffbart hvis det er slik at den andre føreren ikke får erstatning for skadene og hvis han trenger førstehjelp og ikke får det. kjører den andre bilen, så er egentlig saken over...Man kan da ikke straffe noen når den påkjørte selv velger å kjøre vekk...hvordan kunne hun sjekke om han hadde fått skader hvis han velger å kjøre vekk? Du har vel ikke lappen? Trafikkuhell der det er fare for materielle skader og personskader skal meldes (tar dermed forbehold at en ikke nødvendigvis melder fra om forhold der en kjørte av veien og fikk bilen opp igjen uten skader på egen bil, andres eiendom eller personer). Dette må ikke nødvendigvis meldes grunnet forsikringssak, men også for statestikkens skyld. Dette i likhet med andre kriminelle handlinger som blir rapportert. Uavhengig av deres utfall, blir antall meldte saker ført opp. Et annet argument for å kontakte politiet er at dersom motparten kontakter politiet, kan partene få utvekslet kontaktinformasjon og ordne opp i saken. Det hender at politiet også får tak i vitner på denne måten, ved at vitner til ulykker melder seg og blir kontaktet på et annet tidspunkt dersom saken blir en politisak. Hvorvidt en nyter alkoholholdig drikke etter pålagte avholdstimer etter ulykken har jeg ikke kommentert. Personlig er ikke alkoholinntak det første jeg tenker på eller prioriterer når jeg står midt i en trafikkulykke. At andre tar dette med i beregning er deres sak. Selvfølgelig kan en skrive skademelding uten den annen part. Det er faktisk svært enkelt. En bestemmer selv om en vil være bil A eller B, og forholder seg til spørsmålene som ellers. Deretter sendes blanketten til eget forsikringsselskap. Det en ikke kan gjøre er å fylle ut informasjonen for motparten når denne ikke er til stede. Det er ikke bare en part som har ansvaret for utfylling av skademeling, det har begge førere. Men siden motparten valgte å kjøre videre, så er det kun en part igjen. Da kan denne parten fylle ut skademelding for sin bil på egenhånd. Jeg sier ikke at trådstarter har oppført seg kritikkverdig ved å kjøre etter motparten, som kjørte vekk fra skadestedet, eller ved å kontakte politiet. Derimot har jeg tatt forbehold om at motparten ikke undersøkte om trådstarters bil pådro seg materielle skader i sammenstøtet, og at motparten ikke forsikret seg om at trådstarter pådro seg personskader i sammenstøtet. Dette er straffbart, og i strid med hjelpeplikten som er stadfestet i vegtrafikkloven. Altså, det motparten har gjort er straffebelagt, og i strid med vegrafikkloven. Det jeg skriver er langt fra feil, og punktet om å kjøre fra ulykkesstedet har jeg nå presisert slik at det går frem at det å kjøre fra ulykkesstedet uten å yte adekvat hjelp, er straffbart. Jeg har forresten både førerkort og god kjennskap til vegtrafikkloven samt andre lovverk. Det er ikke mye å rette opp i mine kunnskaper om dette. Endret 7. februar 2010 av Bobeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #14 Del Skrevet 11. februar 2010 Ja, det er lurt å ringe uansett hvem som har skylden (i dette tilfellet deg siden du traff han bakfra). Begge parter har jo uansett plikt til å stoppe for å sjekke ut materielle og evt. personskader, så om du har gjort ditt vil det tale sterkt til din fordel dersom han skulle finne på å gå til sak i etterkant og politiet finner ut at han selv ikke har tatt kontakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå