Gå til innhold

Sosial angst


Gjest Gjest_123_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_123_*

Sliter litt med sosial angst til tider og har sett fleire tråder hvor man blir rådet til å gå til lege, får henvisning til psykolog for å få hjelp. Men HVA er det egentlig som skjer når man er hos psykolog? Hva gjør psykologen for å hjelpe? Om noen kan fortelle og gi så mye detaljer som mulig hadde eg blitt glad, gruer meg litt til å ta kontakt med lege for å få dette under kontroll nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter litt med sosial angst til tider og har sett fleire tråder hvor man blir rådet til å gå til lege, får henvisning til psykolog for å få hjelp. Men HVA er det egentlig som skjer når man er hos psykolog? Hva gjør psykologen for å hjelpe? Om noen kan fortelle og gi så mye detaljer som mulig hadde eg blitt glad, gruer meg litt til å ta kontakt med lege for å få dette under kontroll nemlig.

Samtaler og i noen tilfeller kan medikasjon være til hjelp, så du burde gå til legen din å fortelle om hva du plages med....

Hos psykologen prater dere om problemene dine, og prøver å få til en løsning rundt dette, og du har flere slike samtaler, til du føler at du mestrer angsten din... Du jobber med deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til psykolog som jeg snakket med om angsten og depresjonen. Det eneste vi gjorde var at jeg snakket og han hørte på og kom med noen innspill. Det gjorde ikke underverker men det har nå blitt litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til psykolog som jeg snakket med om angsten og depresjonen. Det eneste vi gjorde var at jeg snakket og han hørte på og kom med noen innspill. Det gjorde ikke underverker men det har nå blitt litt bedre.

Du kan sjekke om det er mulighet for et bytte av psykolog. Er ikke alltid kjemien stemmer med slike mennesker heller ;)

Kognitiv terapi er veldig effektivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_eivind_*

Medisiner: SSRI'ene som f.eks. Paroxetin/Seroxat, Sertralin/Zoloft, Fluoxetin/Fontex

Benzodiazepiner (kun kortvarig bruk/ved behov): Vival, valium, sobril, xanor etc.

Ellers brukes andre medisiner som Remeron (et AD), Propranolol (betablokker), Fluanxol (ap), Lyrica (antiepl.)

Phenelzine (kun reg.fritak)

Det finnes ikke noen medisin som knuser angst på lengre sikt, bare lindrer symptomer.

Fokus på det man mestrer og det å pleie interesser man har, gir langsiktig gevinst.

Det gjør også fysisk trening. Lære seg hva som trigger angst, situasjoner og hvorfor. Lære seg å akseptere, ikke dramatisere. Det er helt ufarlige følelser i utgangspunktet som kan føre til sosial angst. Trene på å holde ut angst i en del situasjoner, og ikke gi seg før angsten avtar. Perspektiv.

Unngå rusmidler. Regelmessighet med tanke på søvn og mat. Spis riktig og sunt. Plei venner og familie, og ellers det som er viktig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...