Gjest Poirot Skrevet 4. september 2003 #21 Del Skrevet 4. september 2003 Jeg har også sett eksempler på rettskrivning så dårlig at jeg ikke gidder å lese tråden. Og da holder det ikke mål. Gidder sjelden å påpeke feil, da man aldri vet eks hvem som har dysleksi. Blir mer irritert på de som skriver uforståelig dialekt, side opp og ned uten avsnitt og sms-språk. Men SÅ mange elendige skrivere synes jeg ikke det er her, slik at jeg begynner å mistro de respektive yrkesgrupper!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 4. september 2003 #22 Del Skrevet 4. september 2003 Litt av en tråd dette har blitt men ok jeg skal prøve å forklare litt. Når jeg skriver her inne går det veldig fort, tenker ikke over avsnitt, rettskrivning ol, skriver det jeg har på hjerte. Matematikk og KRL er mine fag, og jeg kunne egentlig ha studert på universitetet. Studieveilederen min anbefalte meg å ta allmennlærerutdannelsen, for jeg ville stille sterkere på arbeidsmarkedet. Jeg har slitt meg igjennom mange fag jeg aldri kunne tenke meg å undervise i, bare for å ha en mulighet til å få arbeid etter endt utdannelse. Det er mange som sliter med å finne ut hvilke fag de liker, og hva de kunne tenke seg å undervise i, men det problemet har ikke jeg. Etter 3 år på lærerhøgskolen har jeg lært mye om meg selv, og hvordan jeg vil bli som lærer. At noen dømmer meg fra mine innlegg her inne, kan jeg ikke gjøre noe med, for det får være opp til hver og en å mene det de vil. Jeg er trygg på meg selv, og det kan ingen ta fra meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 4. september 2003 #23 Del Skrevet 4. september 2003 Dette må en god lærer være i mine øyne: Være en tydelig leder og autoriteten i klassen, uten å være autoritær. Lede en klasse. Motivere elevene til læring og ha noe å bidra med faglig. Ha evnen til å etablere et tillitsforhold til hver enkelt elev. Ha evnen til å etablere et tillitsforhold til hver enkelt elev. Samle klassen om felles normer og skape fellesskap. Sette grenser der og da mot uakseptabel adferd i klassen. Forstå betydningen av nært samarbeid med elevenes foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2003 #24 Del Skrevet 4. september 2003 Hvis du tror at mennesker som tilhører gitte yrkesgrupper oppfører seg bedre som menneske enn andre, tror jeg du tar feil. Man vil finne idioter, stabeiser og hissigpropper blant lærere, sykepleiere, dommere og politi. Dette er akkurat som de foreldrene som blir sjokkert og skuffet når de møter barnets lærer på butikken med øl i handlekurven på en fredag. Vel ..det kommer jo litt an på hva det gjelder da. Snakker ikke om at man skal være "overopphøyd". Men det hadde tatt seg dårlig ut om en dommer syntest det var helt greit at han brøt fartsgrensen som privatperson...selv om han var en idiot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 4. september 2003 #25 Del Skrevet 4. september 2003 Men det hadde tatt seg dårlig ut om en dommer syntest det var helt greit at han brøt fartsgrensen som privatperson...selv om han var en idiot. Litt off-topic, men dog: hvis du tror at alle politifolk alltid holder seg under fartsgrensen, ingen dommere noengang gjør et lovbrudd etc. - da tror jeg nok du tar feil. :kgsmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. september 2003 #26 Del Skrevet 4. september 2003 Men det hadde tatt seg dårlig ut om en dommer syntest det var helt greit at han brøt fartsgrensen som privatperson...selv om han var en idiot. Jeg kjenner faktisk flere dommere, og de er alle svært opptatt av å holde seg på riktig side av loven. Også blant mine juristvenner mener mange at visse bagatelltilfeller gjør man ikke "fordi det er forbudt", og ene og alene derfor. (Mener ikke at ingen jurister er kriminelle, det vet vi jo at flere er). Det du snakker om her er kriminalitet. Debattten på sin side handlet om rettskrivning og moral... (du bragte inn oppførsel blant yrker). Har lite med hverandre å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenore Skrevet 4. september 2003 #27 Del Skrevet 4. september 2003 Er dette en debatt om at man ikke skal plukke på andres skrivestil her inne - eller om norsklærere må kunne skrive godt norsk? 1. Jeg elsker å lese et godt skrevet innlegg, men jeg gidder ikke å plukke på skrivefeil. Det registreres i hodet mitt, men å kommentere det, når saken dreier seg om noe annet - det synes jeg faktisk grenser til frekkhet. Jeg kan ikke fordra innlegg uten mellomrom, eller skrevet i kursiv - eller enda verre - i andre farger enn svart - men da kan jeg bare velge å klikke meg videre. 2. Ja, norsklærere må kunne skrive godt norsk. Alle egenskapene til lærere, som Madame Felle lister opp, er viktige - men grunnlaget før alt dette ligger faktisk i å kunne faget sitt. Det kommer vi ikke unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kverulanten Skrevet 4. september 2003 Forfatter #28 Del Skrevet 4. september 2003 Lærerhøgskolene tar ikke for seg alt en bør kunne når en kommer ut i skolen. Studenter sier at det tilsvarer ca 40-50% eller mindre, og en del av det de lærer er urelevant for dem. En lærer mye underveis i arbeidet sitt, og en kan ikke regne med at en er ferdig utlært når en kommer ut i skolen. De nye reformene gjør det vanskelig for lærere i dagens skole, data har kommet inn i skolen, og det er ikke et obligatorisk fag i lærerutdannelsen. Engelsk er heller ikke et obligatorisk fag i lærerutdannelsen, men lærere som arbeider med barn fra 1-7 klasse skal kunne undervise i engelsk. Ikke alle som blir lærere blir norsklærere, og derfor blir det for dumt å rette på enkelte som kanskje ikke skriver bra norsk. I dag finnes det en god del lærere som også har dysleksi, og de gjør et fantastisk arbeid i sine fag. Før en begynner å kritisere bør en finne ut om personen skal bli norsklærer eller noe annet. Det en kan gjøre er kanskje å kritisere lærerutdannelsen med den mangelen av faglig kompetanse den gir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. september 2003 #29 Del Skrevet 4. september 2003 Det er ingen tvil om at det er mange som har problemer med gramatikken. At man diskuterer viktigheten av å beherske sitt språk skrifltig er også ok. Men å ta frem en bruker for så å påpeke at denne ikke burde satse på et bestemt yrke grunnet sitt språk? Ikke ok, syntes jeg. Håper og tror at man, dersom man staker ut feil retning, får tilbakemeldinger om det fra annet hold enn uoppfordret på et diskusjonsforum på Internett. Det er mange brukere her inne som blander og/å. Mange som ikke bruker komma, ja faktisk forekommer det ofte at det "hellige" kommaet foran "men" er fraværende. Deling av ord, apostrof i tide og utide - listen kan lages lang. Men er det et grunnlag for å mene om noen passer til et yrke eller ei? En annen ting er at noen er vant til å uttrykke seg skriftlig, andre ikke. Selv er jeg vant til en litt formell måte å uttrykke meg på når jeg skriver, og det tok litt tid før jeg klarte å legge fra meg dette når jeg skriver på KG. Fremdeles føler jeg at endel innlegg blir litt vel formelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alive Skrevet 5. september 2003 #30 Del Skrevet 5. september 2003 En annen ting er at noen er vant til å uttrykke seg skriftlig, andre ikke. Selv er jeg vant til en litt formell måte å uttrykke meg på når jeg skriver, og det tok litt tid før jeg klarte å legge fra meg dette når jeg skriver på KG. Fremdeles føler jeg at endel innlegg blir litt vel formelle. Et eksempel-andre veien, finner du her I min jobb skjer alt muntlig i div. møter i løpet av dagen. Jeg er dyktig på å snakke for meg. Etter en stund i arbeidslivet, og uten mye skrivetrening, forsvinner en del av kunnskapen på å uttrykke seg skriftlig. Har imidlertid aldri hatt problemer med det før, og har sett på meg selv som veldig trygg når jeg skriver, men det har altså falt helt bort. Jeg sitter ofte og er veldig usikker på hvordan jeg skal formulere meg, hvordan ting skrives, og hvordan det helst skal settes opp, med henhold til avsnitt, komma, osv... ( Vet ikke om dette blir riktig heller.) Jeg bruker faktisk dette forumet til å øve meg på, og ta opp igjen savnede ferdigheter... -Kanskje vi kan lage en tråd som omhandler rettskriving, og er til hjelp for hverandre? Jeg vil gjerne bli kommentert og få konstruktive tilbakemeldinger... ...så lenge man ikke blir gjort til latter, og får slengbemerkninger. Det er ikke noe i veien for å lære seg rettskriving, også etter skolen. Madam Felle, jeg tror du sikker blir en god lærerinne- lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snuppedilla Skrevet 5. september 2003 #31 Del Skrevet 5. september 2003 Litt av en tråd dette har blitt men ok jeg skal prøve å forklare litt. Når jeg skriver her inne går det veldig fort, tenker ikke over avsnitt, rettskrivning ol, skriver det jeg har på hjerte. Matematikk og KRL er mine fag, og jeg kunne egentlig ha studert på universitetet. Studieveilederen min anbefalte meg å ta allmennlærerutdannelsen, for jeg ville stille sterkere på arbeidsmarkedet. Jeg har slitt meg igjennom mange fag jeg aldri kunne tenke meg å undervise i, bare for å ha en mulighet til å få arbeid etter endt utdannelse. HEIA:) Tar lærerhøgskolen, første året... gleder meg det skal jeg bare ha sagt!!!! Tulleball at en lærer skal værehundre prosent perfekt... elevene har godt av å se mennesket bak læreren;) Jeg har nok av feil og noen skal jeg vel lære å rett opp under studietiden... før jeg kaster meg over Norges fremtid.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. september 2003 #32 Del Skrevet 5. september 2003 Jeg mener helt klart at både skriftspråk og "oppførsel" her inne har noe å si for min vurdering av enkelte yrkesgrupper. Jeg synes faktisk man bør tenke litt over dette. Lurer på hvilke yrker mitt språk og min oppførsel på KG kvalifiserer (og/eller diskvalifiserer) meg for? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snuppedilla Skrevet 5. september 2003 #33 Del Skrevet 5. september 2003 for ikke å snakke om mitt da.. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 5. september 2003 #34 Del Skrevet 5. september 2003 Lurer på hvilke yrker mitt språk og min oppførsel på KG kvalifiserer (og/eller diskvalifiserer) meg for? Det lurer jeg på også, kanskje vi skal starte en helt ny tråd om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 7. september 2003 #35 Del Skrevet 7. september 2003 (Dette innlegget er lagt inn både i ”Rettskrivingspolitiet ute og går” og ”Dyslektikere”, da temaene går inn i hverandre) Jøss, skal si mitt lille, velmente innlegg til Madame Felle har avstedkommet uventede reaksjoner! Madame Felle selv svarte meg helt greit på den opprinnelige tråden (”Burde jeg ha dårlig samvittighet”). Hvis ”Kverulanten” (som startet Rettskrivingspolititråden) og Atacand (som startet Dysleksitråden) hadde lest mitt innlegg ordentlig, så ville de sett at jeg ikke reagerte fordi Madame Felle skriver dårlig, eller at jeg pleier å irettesette. Jeg skrev faktisk at jeg aldri kommenterer skrivingen her inne, da det er kommunikasjonen som er viktig! Så hvorfor reagerte jeg på Madame Felles innlegg? Jeg reagerte fordi Madame Felle skrev at hun gikk på lærerhøyskolen og ønsket å jobbe i ungdomsskolen. (Problemet hennes var egentlig at hun var lei seg fordi en ufaglært assistent var foretrukket framfor henne til et vikariat, og jeg skrev at jeg visste at min kommentar var på siden av temaet). Jeg har aldri lagt merke til innleggene til Madame Felle før (men har helt sikkert lest mange!), og vet ikke hvordan hun vanligvis skriver her inne. Min kommentar var således kun basert på de innleggene hun hadde i den angjeldende tråd, og jeg reagerte utelukkende fordi det var en kommende lærer som skrev det! Og jeg oppfattet det som et seriøst innlegg, ikke et tulleinnlegg. Jeg har på nært hold vært vitne til en ung, nyutdannet lærer som måtte fjernes som norsklærer fra en klasse. Det skjedde relativt diskré, med blant annet henvisning til at h*n måtte ta et annet fag man manglet lærer i, men ”alle” vet hvorfor, og det er selvsagt ikke hyggelig for vedkommende å oppleve det. Og selv om Madame Felle sier hun ikke vil bli norsklærer, så er det et faktum at hun utdanner seg til allmenlærer på Lærerhøyskolen, og da er hun pr. definisjon kvalifisert til å undervise i samtlige fag fra første til tiende klasse i norsk skole, og kan risikere å bli satt til å undervise f.eks. 10.klasse i norsk! Man får vanligvis ikke velge og vrake hvilke fag man skal ta. Ønske kan man, men skolens behov bestemmer. Kverulanten skriver: "Lærerhøgskolene tar ikke for seg alt en bør kunne når en kommer ut i skolen. Studenter sier at det tilsvarer ca 40-50% eller mindre, og en del av det de lærer er urelevant for dem. En lærer mye underveis i arbeidet sitt, og en kan ikke regne med at en er ferdig utlært når en kommer ut i skolen." Kverulanten! Du har helt rett, men det gjelder, stort sett, de kvalitetene som Madame Felle regnet opp en god lærer må ha! Når det gjelder det faglige, må man selvsagt ha det inne før man begynner å undervise. For å sette det på spissen: Hvis læreren ikke vet at to pluss to er fire, hvordan skal han da klare å lære det til elevene? Jeg mener heller ikke at en lærer skal være perfekt, slik en annen debattant snakker om, for hva er en perfekt lærer? Man må likevel kunne forlange at en lærer skriver korrekt norsk, (med mindre han er erklært dyslektiker), for (og nå gjentar jeg meg selv) hvordan skal han ellers kunne lære elevene det? Atacand! Mitt innlegg hadde, med andre ord, absolutt ingenting med at dyslektikere ikke skal skrive inn her, uten å risikere å bli irettesatt! Tvert imot, så synes jeg at alle bør skrive mest mulig her inne, selv om de er dyslektikere eller bare er dårlig i norsk. Jo mer de skriver (og leser), jo bedre blir de, som en annen skrev her inne. Derom hersker det ingen tvil! Madame Felle har vist, og for såvidt også forklart, at hennes norskbruk i tråden om ”dårlig samvittighet”, bare var en tilfeldighet. Med tanke på de heftige diskusjonene som foregår i dagens samfunn om dårlige lærere/elever/ skole osv. så mener jeg at dette er et viktig tema. Jeg beklager hvis noen følte seg støtt av innlegget mitt. Jeg har aldri ment å være verken frekk, nedlatende, ond eller grusom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snuppedilla Skrevet 7. september 2003 #36 Del Skrevet 7. september 2003 Vi er da vitterlig voksne mennesker, er vi ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2003 #37 Del Skrevet 8. september 2003 Uansett hvilke fag mine barns lærere underviser dem i, forventer jeg at de uttrykker seg på et korrekt norsk enten det er ved tavleundervisning eller annen kommunikasjon. Det er en utbredt misforståelse at det kun er norsklærerne som formidler norsk språk til elevene,- det gjør alle lærere! Ellers ville det jo bli totalt kaos... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 8. september 2003 #38 Del Skrevet 8. september 2003 Uansett hvilke fag mine barns lærere underviser dem i, forventer jeg at de uttrykker seg på et korrekt norsk enten det er ved tavleundervisning eller annen kommunikasjon. Det er en utbredt misforståelse at det kun er norsklærerne som formidler norsk språk til elevene,- det gjør alle lærere! Ellers ville det jo bli totalt kaos... sant nok, men det kreves ikke like god norskkunnskap i matematikk som i faget norsk. At en må kunne språket er helt klart en fordel, men det finnes innvandrere som underviser i skolen i dag, som ikke har gode norskkunnskaper, men som er fantastiske lærere i fagene de underviser i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå