Gå til innhold

Psyk...


Gjest Gjest_Hilde_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hilde_*

Hva skal til for at folk tvangsinnlegges på psykiatrisk avdeling?

Eller, hvor lite skal til?

I hvilke tilfeller vil noen bare foreslå at det er lurest?

Alle erfaringer mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hogwash
Alle erfaringer mottas med takk!

Ingen personlig erfaring (heldigvis!) men dette er va wikipedia sier om saken;

Ved tvangsinnleggelse må pasienten ha alvorlig psykisk sykdom. Dette betyr ofte en sinnsforvirring/psykose. Pasienten må også være til fare for seg selv eller andre, eller det må være fare for at nødvendig behandling ikke blir gitt og at dette forspiller mulighet til bedring for pasienten. Ved forsøk på, eller ønske om selvmord er det vanlig at pasienten blir innlagt under tvang.

Det er en stor påkjenning for en pasient å være så syk at tvangsinnleggelse er nødvendig. Noen av disse pasientene kan i ettertid beskrive tvangsinnleggelsen som et overgrep. Pårørende, politiet, helsepersonell og andre som har opplevet pasientene i forbindelse med en tvangsinnleggelse opplever vanligvis tvangsinnleggelsen som et nødvendig tiltak.

Bør vel også nevnes at det er stor forskjell fra lege til lege...

Om du blir tvangsinnlagt fra Psykiatrisk legevakt i Oslo, er avhengig av hvilken lege som er på vakt. En av psykiaterne la i 2007 inn 60 prosent av pasientene på tvang. En annen bare 15 prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har själv varit inlagd och de flesta av mina vänner har det också av en eller annen grunn. (Man blir som man umgås?) Alla av oss har tidigare varit i kontakt med vården och läkarna har bestämt att det är tvångsinläggning som gäller. Det är mycket svårare om problemet kommer plötsligt och man inte redan har en ingång i vården sedan tidigare, då är det väl familjemedlemmar som får hoppa in (i vissa fall politiet). Oftast så krävs det väldigt mycket för att en tvångsinläggning ska äga rum då det kräver väldigt mycket av båda parter. Man kan ju lägga in sig själv frivilligt också, och därefter komma överens med läkare att det är slutenvård som gäller.

Min bästa väninna la in sig själv i höstas (är fortfarande inlagd) då hon visste med sig att hon var självmordsbenägen, men ville ha hjälp. Nu får hon inte gå ut, bara ha kontakt med vissa människor osv. Så man kan ju säga att det är tvångsvård då hon själv inte bestämmer längre, även om det är det som hon och läkarna kommit överens om från början. Svårt att förklara, men jag hoppas att jag lyckades göra det lite tydligt i alla fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de legger en ikke inn før det er overbærende stor fare for at en vil komme til å ta sitt eget liv. når det ikke er like stor fare for dette lenger, så blir en skrevet ut. psykiatriske klinikker er mer et oppbevaringssted enn et sted man får hjelp. jeg var innlagt i to måneder. 10 min hver fredag fikk jeg snakket med en psykolog, ellers var jeg alene på rommet og følte meg liten og alene... Uansett hvor dårlig jeg skulle bli igjen, så vil jeg IKKE dit en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...