Gå til innhold

Ekteskap vs. samboerskap

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Til dere som ikke vil gifte dere; hvis din hensikt er å dele resten av livet med kjæresten, hvorfor velger du et samboerforhold fremfor ekteskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi seremonien som leder inn i ekteskap er sterkt preget av kirken/religion og jeg tror ikke - det vil dermed ikke bety noe for meg å love troskap foran en såkalt gud... Ville blitt hyklersk.

Jeg trenger forøvrig heller ikke den seremonien for å fortelle alle - eller meg selv at jeg har tenkt å tilbringe resten av livet med mannen min. Det er en beslutning jeg tar utenom - og som står like godt på egenhånd.

Når det er sagt er det mulig jeg vier meg (sorenskriveren uten seremoni) for å få papirene på plass og de samme rettighetene som ektepar har... :roll:

Suz :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei :)

Når jeg snakker om "ekteskap" sikter jeg til det bindende papiret med deres og vitners underskrifter på. Ekteskapet har overhodet ingenting med Gud eller kirken å gjøre, med mindre man velger å inkludere kristendommen i ekteskapsløftet og seremonien ellers. (selv ble jeg viet utendørs av en dommer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi seremonien som leder inn i ekteskap er sterkt preget av kirken/religion og jeg tror ikke  - det vil dermed ikke bety noe for meg å love troskap foran en såkalt gud... Ville blitt hyklersk.

Jeg er gift men jeg har ikke deltatt i noen religiøs sermoni, ikke lovet noen evig troskap og noen gud var ikke involvert. (Hvis man ser bort fra Leonard, da :ler: )

Jeg trenger forøvrig heller ikke den seremonien for å fortelle alle - eller meg selv at jeg har tenkt å tilbringe resten av livet med mannen min. Det er en beslutning jeg tar utenom - og som står like godt på egenhånd.

Hvis vi ikke selv hadde valgt å ha forlovere og familie til stede og ikke fortalt om det til noen, ville det ikke vært noen andre enn myndighetene som hadde visst at vi var gift. (Vitner, som er forlovernes egentlige oppgave, kan man "låne" hos sorenskriveren/byfogden). Ingen av oss har heller skiftet etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...