Neytiri Skrevet 19. mai 2011 #2181 Del Skrevet 19. mai 2011 Tenkte jeg skulle dele med deg hva jeg har lest ang ergonomisk korrekt bæretøy Hva skiller ergonomisk korrekt bæretøy fra feks. Babybjørn? Ergonomisk korrekt bæretøy skal dekke fra knehase til knehase på barnet, rompa skal være lavere enn knærne og ryggen vil da være naturlig avrundet og få minst mulig belastning (S-formen får ikke ryggsøylen før barnet begynner å sette seg opp/stå/gå). Derfor kan man bære barnet allerede fra nyfødt. Og denne stillingen er svært gunstig for umodne hofter, lik den man får ved hjelp av Frejkas pute (i land hvor bæring er utbredt finnes det knapt tilfeller av hoftedysplasi siden barnet settes i korrekt sprikestilling fra første stund). Babybjørn er derimot svært smal mellom beina slik at barnet henger mye mer etter skrittet, og dermed får endel press på ryggsøylen. Du kan sammenlikne det mellom å sitte på et sykkelsete og i en lenestol med støtte under lårene. En annen forskjell er at det er mer behagelig for bæreren å bruke ergonomisk korrekt bæretøy, det avlaster og belaster på en helt annen måte enn BB, og der mange BB-brukere klager på vonde skuldre så er ikke det et problem. I tillegg så kan de aller fleste ergonomiske bæretøy også brukes på ryggen når barnet er større, og man kan fint bære 3-4 åringer om man trenger det Mange med vonde skuldre/bekkenløsning/ryggplager mm. kan også fint bruke ergonomisk korrekt bæretøy siden det sprer belastningen over hele overkroppen, vevd sjal er som oftest det som sprer belastningen best, i tillegg til at det er det bæretøyet man kan variere mest mulig og dermed ikke belaste samme punkt hver gang. Kan forresten si at etter jeg begynnte å bære på rygg kjenner jeg at jeg trener magemusklene, IKKE dårlig det nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 21. mai 2011 Forfatter #2182 Del Skrevet 21. mai 2011 Ah.. Mistet alt! Kort fortalt, holdt på å misse ferien - forsov oss!!, på vei nå, usikker på nettilgangen der nede -oppdaterer når jeg kan Ha det fint så lenge jenter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 21. mai 2011 #2183 Del Skrevet 21. mai 2011 Oj da! God tur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luremegpå Skrevet 21. mai 2011 #2184 Del Skrevet 21. mai 2011 Oida! God tur,og kos dere masse! klem , Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky1 Skrevet 22. mai 2011 #2185 Del Skrevet 22. mai 2011 God tur Godt dere rakk det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 22. mai 2011 #2186 Del Skrevet 22. mai 2011 Da har jeg oppdatert trefflista! Jeg har skrevet opp Luremegpå og Pusla selv om begge har et lite usikkerhetsmoment tilstede.. Samme med Cypress som jeg troooor skal være med men ikke vet om datoen passet for? Jeg kom fram til at 16 var den datoen som passet for flest. Er det ok damer? Vi blir faktisk 10 mammaer og 10 babyer om alle kommer! Det er godt vi har flyttet for å si det sånn! Hvis det er veldig varmt den dagen tror jeg at jeg prøver å dekke balkongen med tepper så vi kan ha picnik der ute i tillegg til i stua Det blir som en slags prøvebursdag egentlig Kanskje jeg skal lage babydessertis Jeg er med! Håper dere får det fint på tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 25. mai 2011 #2187 Del Skrevet 25. mai 2011 Håper dere koser dere masse Og håper askeskyen ikke lager problemer for dere på hjemreisen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 26. mai 2011 #2188 Del Skrevet 26. mai 2011 God tur!! Håper dere koser dere masse på tur og så sees vi den 16. Vi gleder oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luremegpå Skrevet 31. mai 2011 #2189 Del Skrevet 31. mai 2011 Heisan! Du, jeg og T kommer ikke til Oslo med det første, for jeg føler ikke jeg vil være alene med han så mangen netter enda. Håper du koser deg på tur!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 31. mai 2011 Forfatter #2190 Del Skrevet 31. mai 2011 Det var synd Luremegpå! Du får si fra om du skulle stikke innom en annen gang Da er vi hjemme igjen! Og vi har hatt det så fiiiiint! Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte.. Joda. Tar det fra begynnelsen. Vi holdt jo på å forsove oss til hele greia! Våknet en halv time før taxien skulle være her og fikk det TRAVELT! Men vi kom oss avgårde.. Reisen ned gikk kjempefint og vi fikk leiebilen og fant leiligheten. Jeg tok en sjefsavgjørelse og kjøpte GPS dagen før vi reiste og la meg si det sånn: LURT!! Ellers hadde vi vel rotet rundt der nede enda Vi bodde i en leilighet første uka, kjørte rundt og så utrolig masse fint, spiste masse deeeeeeilig mat og drakk deilig vin! (skal skrive noe om amming og alkohol etterpå) Bolla badet mange ganger for dag i en balje på terrassen og storkoste seg! Det var helt nødvendig for vi kom jo midt i en hetebølge, det var over 30 grader hele første uka. Heldigvis ble det litt kjøligere de siste tre dagene når vi tenkte oss videre, bla a til Roma. Så reiste vi til en bitteliten helt utrolig fantastisk middelalderby og overnattet på et superhyggelig hotell med en helt VANVITTIG utsikt over det Toscanske landskapet! Gikk fra rommet ut på en balkong og ble helt gobsmacked Hotellets restaurant var intet mindre enn den fineste og hyggeligste jeg noensinne har vært på! Maten var utrolig bra og utsikten, ja, den var som sagt ubeskrivelig. Hele veggen var bare glass som de åpnet mot landskapet som bredde seg utover. Noe mer romantisk har jeg aldri opplevt Det var ganske "inspirerende" for å si det sånn Deretter dro vi til Roma og koste oss der et par dager. Det ble MYE trasking og litt shopping. Jeg har fått meg nye sandaler, håndsydde italienske pumps , to bukser, en topp og en jakke. og ny håndsydd skinnveske! GØY!! Og så fikk jeg billetter til operaen i bursdagsgave. Men det jeg kommer til å huske best av hele turen er hvordan Bolla ble mottatt der nede.. Det to jo helt av!! Vi kunne ikke gå noe sted uten at det kom folk og ville se på han og snakke med han. Bellissimo! Beautifull! Sukk og stønn "you have the PERFECT baby!" sa dama på hotellet Spurte om de kunne ta bilde, ognoen tok jo bilde uten å spørre.. Tror ikke de er så vant til hvite runde små babyer med blå øyne.. Han ser jo ut som en liten kjerub. Har et utrolig kult bilde fra Peterskirken med kjære og tre små kjeruber (engler), to i marmor og en varm og god en Alt i alt. En utrolig fin tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 31. mai 2011 #2191 Del Skrevet 31. mai 2011 Åh, det hørtes ut som en fantastisk tur, nå ble jeg skikkelig reisesyk.. Vil oooooog!! Godt å høre at dere har kosa dere så masse Og litt shopping er jo ikke til å forakte, de pumpsene hørtes veldig fine ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 31. mai 2011 Forfatter #2192 Del Skrevet 31. mai 2011 Ang amming og alkohol forresten. Jeg har nemlig snakket med en lege (av typen anestesilege som flere av oss kjenner til her ) om dette. H*n kunne, litt arg, fortelle meg at h*n var så forbannet over at vi ble servert så mye usant om akkurat dette. H*n spurte meg hva jeg hadde blitt fortalt på helsestasjonen siden jeg avsto fra et glass vin. Jeg sa det vi alle har hørt om at melka har samme promille som blodet og at vi skal vente 3 timer etter en enhet før vi ammer. Dette er ren skjær BS tydeligvis.. Dette fikk jeg forklart (som er det de lærer på medisinstudiet av spesialistene som forsker på akkurat disse tingene): Mor må ha en promille på 3. 3!! Da er man trolig bevistløs.. Og babyen må drikke 20 liter av melka for at det skal ha noen slags virkning på babyen. Dvs det skjer ikke. Overgangen til melka er så liten. Faren forbundet med mødre og alkohol er rett og slett at man ikke skal være i stand til å ta vare på babyen. Og trolig blir dette fortalt oss for å forhindre at de som ikke har vett i skallen skal drikke seg sanseløse og ikke være i stand til å ta vare på barnet.. Kan ikke si jeg er overrasket.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 31. mai 2011 Forfatter #2193 Del Skrevet 31. mai 2011 Må bare beklage for min hemningsløse utbrodering av gaver og fine opplevelser.. Måtte bare! Og ja, pumpsene er kjempefine!! Så gøy å finne noe man virkelig liker! Jeg kjøper alltid så mye feil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 1. juni 2011 Forfatter #2194 Del Skrevet 1. juni 2011 Det gikk overraskende greit å legge Bolla i går. Vi har jo snudd døgnet hans litt.. Vi var jo ikke akkurat hjemme hver dag klokka sju.. Så han sov i vogna der vi var, men det blir jo ikke helt det samme. Og han er jo mye mer våken. Men han fikk grøt og et bad da vi kom hjem og så i seng litt over sju. Han var sikkert ganske sliten etter reisen også for han la seg uten å kny! Men så vil han jo ha pupp igjen i ti-tia.. Vi er fortsatt på 3-timersen her.. Så nå skal vi innføre enda et måltid. Og kanskje se om han vil ha mer grøt enn vi har gitt på kvelden. Han var jo så og si fullammet på tur. Vi fikk faktisk tilbake den rene melkebæsjen. Synes "alle" gir mat så jeg føler meg nesten litt rar som nesten fullammer enda.. En ting vi prøvde på ferie var å gi Bolla en skorpe eller brødbit å tygge på når vi spiste. Det likte han veldig godt! Men når han fikk små biter i munnen var vist det litt rart Etter det likte han faktisk grøten tykkere også. Ellers har vi vel kommet til den konklusjonen at romantisk ferie med tusling på museum og sene middager trolig er over for en stund Det gikk stort sett bra. Men et kan bli litt sutring når han skal legge seg og jeg blir litt stressa av det. Og når det er tid for dolce (desserten) og kaffe ble den ofte slukt eller sløyfa.. Uten av vi hadde noen fare av det. Vi spiste jo minst en svær is om dagen Ellers har jeg og min kjære tenkt å endre kostholdet vårt litt. Ikke at det er så usunt, men vi tenkte innføre litt mer "rawfood" og ja, egentlig spise mer som jeg gjorde før vi ble sammen KJære har lagt på seg litt og føler seg skikkelig ute av shape og jeg har jo tatt av meg ganske mye men trenger TRENING! Så jeg tror jeg skal melde meg på minibootcamp! Det er bootcamp med baby på dagtid Litt sur på meg selv for at jeg ikke har trent i vår.. Jeg skulle utnyttet denne tiden og kommet i god form, men det kommer liksom hele tiden noe i veien.. Jeg fikk jogget bittelitt på ferie, men jeg trenger rett og slett styrketrening nå. Og en runde hos en osteopat tror jeg.. Note to selv: bestille time! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 1. juni 2011 #2195 Del Skrevet 1. juni 2011 Dette fikk jeg forklart (som er det de lærer på medisinstudiet av spesialistene som forsker på akkurat disse tingene): Mor må ha en promille på 3. 3!! Da er man trolig bevistløs.. Og babyen må drikke 20 liter av melka for at det skal ha noen slags virkning på babyen. Dvs det skjer ikke. Overgangen til melka er så liten. Faren forbundet med mødre og alkohol er rett og slett at man ikke skal være i stand til å ta vare på babyen. Og trolig blir dette fortalt oss for å forhindre at de som ikke har vett i skallen skal drikke seg sanseløse og ikke være i stand til å ta vare på barnet.. Kan ikke si jeg er overrasket.. Dette var jo gode nyheter! Høres ut som dere har hatt en strålende ferietur Håper virkelig vi får gjennomført en liten Italia-ferie vi også om noen få måneder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luremegpå Skrevet 1. juni 2011 #2196 Del Skrevet 1. juni 2011 Velkommen tilbake!! Så kjekk den turen høres ut da! Fint vær, romantikk, fornøyd liten bolle, og shopping Blue eyes, blue eyes sa de o Barcelona hele tiden og, de er jo ikke vant til det så du sier, så ja, de får endel oppmerksomhet de små Håper du får en flotters dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 1. juni 2011 #2197 Del Skrevet 1. juni 2011 Jeg ble litt interessert i hvilken Toscansk perle dere koste dere sånn i!?! Vi hadde en rundreise i Toscana høsten for 2,5 år siden, og det er jo bare nydelig vakkert der!! Men noen tips om flere koselige småsteder tar jeg gjerne!! Vi er jo litt Italia-fans, prøver å lære oss språket og greier. Og for en god nyhet ang alkohol og amming!! Men jeg kjenner jeg blir litt irritert av at vi får feil informasjon om det på helsestasjonen!! Alle tror jo nå at det er sånn, så man blir jo fortsatt sett rart på hvis man drikker og skal hjem og amme etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 1. juni 2011 #2198 Del Skrevet 1. juni 2011 Ang det med alkoholen så fikk jeg faktisk akkurat samme info som du fikk av legen, men av fysion på helsestasjonen. H*n sa rett og slett direkte ut at det var BS h*n også, men de har ikke lov til å si det offisielt.. H*n sa at det med alkohol og amming/baby er mest fordi babyen merker at mor har drukket og ser litt annerledes ut enn vanlig (sikkert mye pga oppførsel også) og det kan de bli skremte av. Mao kan vi med god samvittighet ta et eller to glass uten å tenke på det. Og det kjenner jeg at jeg har lyst til, men så er det noe med at vi blir fortalt at det er fy-fy og da gjør vi det ikke.. Selv om jeg faktisk tror på både legen du har pratet med og fysion... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 1. juni 2011 Forfatter #2199 Del Skrevet 1. juni 2011 Dette var jo gode nyheter! Høres ut som dere har hatt en strålende ferietur Håper virkelig vi får gjennomført en liten Italia-ferie vi også om noen få måneder Ja, ikke sant! Ja, vi hadde det utrolig fint altså. Håper dere får reist! Det burde ikke være noe problem. Bare sett ned tempoet og ta det som det kommer. Velkommen tilbake!! Så kjekk den turen høres ut da! Fint vær, romantikk, fornøyd liten bolle, og shopping Blue eyes, blue eyes sa de o Barcelona hele tiden og, de er jo ikke vant til det så du sier, så ja, de får endel oppmerksomhet de små Håper du får en flotters dag Takk! De ser vel ut som reklamebabyer for dem der nede Ja, det var helt overveldende til tider.. Men jeg tror de generelt er mer opptatt av små barn sånn åpenlyst enn her. Veldig koselig Jeg ble litt interessert i hvilken Toscansk perle dere koste dere sånn i!?! Vi hadde en rundreise i Toscana høsten for 2,5 år siden, og det er jo bare nydelig vakkert der!! Men noen tips om flere koselige småsteder tar jeg gjerne!! Vi er jo litt Italia-fans, prøver å lære oss språket og greier. Og for en god nyhet ang alkohol og amming!! Men jeg kjenner jeg blir litt irritert av at vi får feil informasjon om det på helsestasjonen!! Alle tror jo nå at det er sånn, så man blir jo fortsatt sett rart på hvis man drikker og skal hjem og amme etterpå. Byen heter San Gimniano (omtrent.. ) Du har sikkert hørt om den som Toscanafantast! Kanskje vært der..? Hvis du skal dit må jeg få anbefale en restaurant og et hotell (samme til LineG og). Lærer dere italiensk altså? Så kult! Du har sikkert vært i Lucca og tenker jeg? Vi ble helfrelst av området! Ja, vettu hva altså.. De undergraver jo all annen informasjon man får når de rett og slett juger sånn! Hvordan skal man da vite hva man skal tro på..? Idiotisk at man skal bli stemplet som dårlig mor fordi folk er misopplyst.. Ang det med alkoholen så fikk jeg faktisk akkurat samme info som du fikk av legen, men av fysion på helsestasjonen. H*n sa rett og slett direkte ut at det var BS h*n også, men de har ikke lov til å si det offisielt.. H*n sa at det med alkohol og amming/baby er mest fordi babyen merker at mor har drukket og ser litt annerledes ut enn vanlig (sikkert mye pga oppførsel også) og det kan de bli skremte av. Mao kan vi med god samvittighet ta et eller to glass uten å tenke på det. Og det kjenner jeg at jeg har lyst til, men så er det noe med at vi blir fortalt at det er fy-fy og da gjør vi det ikke.. Selv om jeg faktisk tror på både legen du har pratet med og fysion... Jeg skjønner ikke at de driver og juger sånn?? Man må jo stole på at folk kan avgjøre disse tingene selv uten å kome meg feil informasjon for å lure dem. Jeg skal i alle fall ta meg mine glass med vin uten å ha dårlig samvittighet. Jeg skal selvfølgelig sørge for å drikke så lite at det ikke merkes på meg, eller at noen andre passer han. Men jeg skal ikke føle at jeg forgifter han.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 1. juni 2011 #2200 Del Skrevet 1. juni 2011 Jeg ble så glad da jeg hørte det med amming og alkohol (vår felles bekjente nevnte det på barseltreffet igår), fordi jeg har hatt skikkelig dårlig samvittighet for en kveld hvor jeg hadde tatt et par glass vin, og så våknet plutselig J og roet seg kun ved puppen.. Og da hadde det bare gått en halvtime siden siste glass..Så nå pustet jeg lettet ut! Men på en måte skjønner jeg helsestasjonen litt med at de sier det slik, nettopp pga faren for at det skal "misbrukes" at amming og alkohol er helt greit. Er ikke alle der ute som er like fornuftige som oss, og som ikke tenker på at babyen blir påvirket av at mamma er annerledes, og farene som kan oppstå ved at mor er ruset! Men samtidig blir det jo feil at de skal opplyse om ting som ikke stemmer.. Men da skal jeg unne meg et glass vin innimellom med god samvittighet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå