Gå til innhold

Til noen som har greie på katt!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Heisann!

For en mnd. siden var jeg ute og luftet hunden og kom over en liten kattunge på ca. 2 mndr. som tydeligvis var dumpet, sulten og utmattet. Som den dyrevennen jeg er, tok jeg den med hjem og prøvde å bli "kvitt" den ved å gi den til noen som jeg vet er glad i dyr, men lettere sagt enn gjort. På denne mnd. så er vi blitt veldig glad i pusen og hunden min på 40 kg har godtatt den og de er blitt riktig gode venner.

Men hva gjør en når en skal på ferie. Har ikke sansen for de som bare kaster ut katten og får en nabo til å gi den mat ute. Jeg vil ha katten til å bli mer eller mindre innekatt, kommer til å ha henne inne om nettene og det har jeg gjort til nå siden hun er så ung enda. Slipper henne litt ut om dagen, men hun er snart inne igjen. Alternativet er jo pensjonater, men der har jeg hørt de står i bur så lenge de er der og det strider jo mot kattens natur, eller er det bedre enn å la en nabo gi henne mat, at vi setter en lun overnattingsplass ute i garasjen og lar dem sette fram vann og mat?? Håper noen kan svare, for hunden setter vi på kennel, men føler egentlig at problemet med katt er større når en skal reise vekk. Hva er mest rett overfor katten.`??? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pensjonat er aller aller siste utvei for katter! Det er mye bedre å la naboer stikke innom og mate og kose med den. Har selv katt som er ute om dagen og inne om natten (pga mange skumle dyr i området). Når vi er på ferie, slipper naboen katten ut om morgenen, setter ut matskåla og vann, og tar katt og mat inn om kvelden. Dette fungerer kjempefint!

En annen ting: En katt kan ikke være mer eller mindre innekatt. Enten eller. SKal en katt være innekatt, må den ALLTID være inne, ellers vil den stadig bli minnet på hvor fint det er å være ute, og lengte dit. Det blir en ulykkelig katt. Så katten din er nok utekatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde katten vår på pensjonat i 10 dager i sommer, og det gikk forsåvidt bra. Der fikk de i allefall være ute noen timer hver dag i en luftegård. Men det er selvfølgelig mye bedre å be en nabo om å passe katten din. Løsningen Tuji nevner høres genial ut i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter tuji her!

Katten din er nok antagelig "utekatt".

Katter har som regel best av å få være i sine vante omgivelser. Så to ganger i året, 14 dager om sommeren og 14 dager om vinteren, får vi venner og naboer til å passe på pus når vi drar på sjøen eller til syden. Han får mat og vann enten ute på terrassen eller inne på vaskerommet, avhengig av årstiden! Er vi bortreist om vinteren, får han også være litt inne. Men vår katt trives godt ute, og det er masse katter i nabolaget, så de har alltid selskap. Dette har fungert bra hos oss, og pus ser ut til å takle det helt fint!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for svar!

Jeg kommer ikke til å ha katten inne alltid, men jeg hadde en katt for noen år siden som vi slapp ut om nettene, hun ble nesten revet if iller og måtte avlives, mistet et øye i slåsskamp stakkars, så jeg kommer til å kastrere denne, da holder hun seg vel mer rundt huset skulle jeg tro, eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kastrasjon så er det vel bare monser som kan kastreres og de fleste blir roligere etterpå. Hokatter steriliserer man, men jeg synes ikke at de blir væsentlig roligere (bare min erfaring - har ikke lest noen statistikker eller forskningsresultater.

Vår katter var i karantene på karantenestasjonen (nærmest som et pensjonat å regne) i Oslo i 4 måneder da vi flyttet til Norge. De forandret ikke vesen eller fikk psykiske plager etter det. Den ene ble 16 år og døde i vinter, den annen blir snart 16 år.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ja, selvfølgelig skal en hunn katt steriliseres, har en hann-hund ser du som jeg har kastrert, gammel vane vond og vende hehe!

PS! 6 mndr uten røyk idag, og jeg nyter hver dag!!! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi drar på tur, tar vi katten med oss vi :) Går kjempefint og han får lov til å være ute der han er også. I sommer var vi i Paris. Da kjørte vi til foreldrene mine på Østlandet. De passet han mens vi var borte uten problemer. Men det er mulig vi har en litt spesiell katt da.. :D

Ellers er jeg helt enig med Tuji.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har hatt stort hell med å få en barnefamilie til å passe katten.

Vi lånte bort katten til dem i en uke, og de syntes det var helt supert. Barna i familien fikk hver sin presang som takk.

Men en barnefamilie kan jo også komme hjem til deg og passe.. Barn elsker jo å være sammen med dyr... og en katt som er "alene hjemme" blir veldig glad for selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

du bør iallefall få katten vaksinert nå slik at den er beskyttet før den eventuelt skal på pensjonat.I tillegg bør du skaffe deg et kattebur som er stort nok også når katten er voksen.Ta den med deg når du drar å handler eller på sånne småturer så blir den vant til å kjøre bil.Da har du også forutsening for å ta katten med deg på ferie og ikke minst helgeturer + at den er vant til å kjøre bil når den skal til veterinær for å steriliseres osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kastrering: Det er mest vanlig å kastrere hunkatter. Dvs. at man fjerner eggstokker og livmor. Dette gjør at hormonproduksjonen og løpetiden opphører. Ved sterilisering kuttes man kun over egglederne og da får katten fortsatt løpetid, men blir ikke drektig. Dette er ikke spesielt bra for katten da hun vil forvente et kull og vil oppføre seg deretter. Selv om man kaller det sterilisering av hunkatten, menes det egentlig kastrering.

Når det gjelder inne eller utekatt, er jeg fullstendig enig med Tuji. Katten kan ikke bare være litt utekatt, det er enten eller. Personlig er jeg ikke noe særlig for å ha innekatter, men det er en annen sak. Og pensjonat bør være siste utvei. Det er bedre å la naboer mate pus og gi den litt kos. Hva med katteluke? Jeg har alltid hatt katteluke og det løser en del problemer. Katten kan gå inn og ut akkurat som den vil. Vi har elektromagnetisk luke som holder uvedkommende katter ute.

Lykke til med pus! :):wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Petruska unplugged

Slenger meg på miss-tricky her i forhold til det med katteluke. Har også alltid hatt det og det løser en del problemer som miss-tricky sier. Spesielt katteluke med magnetlås som vi har. Det er ikke få forfølgere som har fått en bråstopp i katteluka vår i det den har lukket seg etter våre katter (de har en magnetlås i bånd rundt halsen som gjør at luka åpner seg for dem men ikke for andre dyr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har altig hatt katt ,når vi er ute og reiser er vi så heldig at vi har familien vår til og mate de .De bor rett ved oss . Har luke som de kan gå ut og inn. De får nukkel så de kan gå inn og mate de.De trives best og være ute i det fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...