Gå til innhold

Luft i magen


Gjest Gjest_Lene_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lene_*

Jeg er ofte plaget med mye (illeluktende) luft i magen. Er ofte helt fin på morgenen, men etter lunsjtid er det på plass igjen. Jeg lurer på om dette kommer av mat jeg spiser samme dagen, eller om det kan være middag og mat jeg spiste dagen før? Prøver å kartlegge litt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Cathrine_*

Hei :)

Jeg får skikkelig illeluktende promp av det jeg ikke tåler - dette er spesielt hvetemel og melk. Dette kan komme dagen etterpå (hvis jeg spiser på kvelden) eller samme dag (blir jeg skikkelig dårlig i magen går jo alt rett gjennom)

I tillegg kan magen min til tider reagere på annen mat, f.eks. pga dårlig kombinasjon, for mye feil fett, dårlig dagsform osv.

Det kan hende du har intoleranser. Det kan også hende du har feil bakterieflora i magen. Det kan hende magen din trenger hjelp til å bryte ned det du spiser.

Intoleranser finner du ut av ved å kutte ut ting i kosten og se om du blir verre, evt om du spiser noe du aldri reagerer på og så tilfører noe du er usikker på.

Hvis du har feil bakteriflora kan du prøve f.eks. bio-acidophilus (?)

Hvis magen trenger hjelp til å bryte ned maten kan du prøve f.eks. Combizym (på apoteket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen min reagerer på karbohydrater. Nei, jeg skal ikke misjonere om lavkarbokosthold, men det kan jo være et tips å prøve å kutte karbene i ei ukes tid og se om det hjelper. Etter det kan du kanskje prøve å finne ut hvor de "verste" karbene kommer fra. For min del er f.eks. poteter verre enn knekkebrød.

Melkeprodukter kan også være en vei å gå, men det gir kanskje mer mageknip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar visst 4-12 timer før maten kommer til tykktarmen, hvor luftproduksjonen begynner. Det er bare å begynne å regne. Finner du ikke ut av det, kan du få henvisning til gastromedisinske poliklinikker, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lene_*

Takk for tips!

Jeg har allerede kuttet ut matvarer som er kjent for å "lage" gasser, (bla.annet løk,kål,blomkål,mais,broccoli,pære,lakris)men det har hjulpet lite.

Har prøvd/prøver bio-acidophilus,og den hjelper nok noe. Men det er greit å finne kilden til problemet. Får vel ta tiden til hjelp å prøve og feile litt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er ofte å føre en matdagbok, og så regne deg fra måltidene og ut til luftplagene starter. Forhør deg gjerne også med familien om de vet noe de reagerer på. For meg var det avgjørende for kartleggingen at pappa ikke tåler rug. Lenge sa jeg "neida, jeg tåler det, jeg" - men så skjønte jeg at magen plutselig hadde endret oppførsel og nå ikke tåler rug likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...