Gjest navnelapp Skrevet 1. februar 2010 #21 Skrevet 1. februar 2010 Eg fann denne der det står mykje klokt om livsstilendring:_ http://www.virrvarr.net/blog/2010/01/28/li...-det-viktigste/
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. februar 2010 #22 Skrevet 1. februar 2010 Min sønn på 9 år sliter med overvekt og er målt med en bmi på 32,3. Vi er alle i familien litt rultne og glad i å kose oss sammen med mat. Har ikke sett noe problem med det før men etter hvert som gutten har vokst til har vi sett at det ikke er snakk om bare "babyfett" men overvekt og det har ført til ekle kommentarer fra de andre guttene i klassen og han gruer seg til gymtimene etc. Vi har vært hos lege og fått i gang en vektoppfølging og fått diettplan. Vet jo at diettplanen bør følges men det er jammen ikke lett, det hender vi "bryter" den fordi vi rett og slett føler oss slemme som nekter gutten både det ene og det andre. Vanskelig som mor å nekte min sønn søtsaker når "alle" de andre får lov. I tillegg føler jeg at andre (spesielt mødre..) dømmer meg fordi mitt barn er overvektig, har begynt å grue meg til foreldremøter fordi jeg vet jo at dette snakkes om blant de andre mødrene. Siden både jeg og min mann har "litt ekstra" på kroppen selv (er bare sånn vi er bygd, uheldigvis..) føler jeg at alle tenker at dette er det vi som har "påført" vår sønn. Hater å føle at noen ser på meg som en dårlig mor. Elsker jo sønnen min og vil han bare godt. Noen flere her inne som sliter med noen av de samme tingene? Hadde vært godt å få høre andres erfaringer eller råd omkring det å ha barn som er overvektige. Siden både jeg og min mann har "litt ekstra" på kroppen selv (er bare sånn vi er bygd, uheldigvis..) Ja, det er vel unnskyldningen alle overvektige bruker: Det er bare sånn vi er bygd.
Brud84 Skrevet 1. februar 2010 #23 Skrevet 1. februar 2010 Si meg, er det ingen som har fått med seg at noen mennesker faktisk er kraftigere bygd enn andre??? Og er man uheldig å har dårlig forbrenning i tilegg, blir man ofte overvektig uten at det direkte er ens egen feil. Det er en grunn til at noen er syltynne og kan leve på snop og junk food uten legge på seg ett gram. Mens andre legger på seg bare de spiser en pølse..... Overvekt er ett mye mer komplekst problem enn folk flest skjønner!
The Kitten Skrevet 1. februar 2010 #24 Skrevet 1. februar 2010 Si meg, er det ingen som har fått med seg at noen mennesker faktisk er kraftigere bygd enn andre??? Og er man uheldig å har dårlig forbrenning i tilegg, blir man ofte overvektig uten at det direkte er ens egen feil. Det er en grunn til at noen er syltynne og kan leve på snop og junk food uten legge på seg ett gram. Mens andre legger på seg bare de spiser en pølse..... Overvekt er ett mye mer komplekst problem enn folk flest skjønner! Ingen er bygd overvektig. Det er et resultat av kosthold og livsstil. Det er dessuten forskjell på å være kraftig, som i bredbygd og overvektig. Forbrenningen er ikke så forskjellig fra person til person. De som har "høy" forbrenning er ofte i mye aktivitet. Ikke nødvendigvis at de trener mye, men de beveger seg mye.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #25 Skrevet 1. februar 2010 VI har alle forskjellig anlegg for å legge på oss, det kan vi ikke komme bort i fra. Men, det må likevel ikke benyttes som en sovepute og en unnskyldning. Du skriver selv at dere koser dere med for mye/usunn mat, og så lenge dere gjør det vil det ikke bli noen bedring. Jeg er motstander av å åpenlyst slanke barn, og er overbevist om at det kan gi barnet et anstrengt forhold både til kropp og mat senere i livet. At bare guttungen skal følge en diett mens resten av familien spiser som før er ikke bra. Ut fra hva du skriver vil ikke dere foreldre heller ha vondt av et sunnere kosthold. Det vil ikke være så vanskelig få gutten til å følge opplegget (uten at det føles urimelig) hvis alle spiser den samme maten. Men at enkelte rundt bordet skal få forsyne seg med det ekstra (om det så er snakk om saus, ekstra potet, kake/bolle, snop osv osv) men ikke han blir tungt både for dere foreldre å holde styr på og også veldig sårt for gutten. Hvorfor ikke benytte anledningen til å få en forbedring for hele familien? Gjør det dere kan for å spise sunn, god mat i ukedagene og kutt ut da alt av snop, usunn mat, brus og sukkerholdig saft. Dette bør gjelde alle i husstanden. I helgen kan dere unne dere noe godt, men tenk gjerne om det er mulig å gjøre også kosematen litt sunnere/litt mindre porsjon. Til tacoen bytt ut rømmen med kesam, brukk lett ost på pizzaen, bytt ut chips med popcorn osv. Få også familien opp av sofaen og ut på tur. Det er kjekt, og viktig, for familien å få opplevelser sammen utover å bare sitte inne i sofaen. Gjør det til en rutine at dere går søndagstur f.eks. Dra på ski, på sykkeltur osv osv. Det trenger ikke være at det skal direkte trimmes så voldsomt, men hold dere i aktivitet. Alle sammen.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #26 Skrevet 1. februar 2010 (han har også blitt litt rund i det siste) (...) Eg har også lært han det grunnleggande om fordelinga av mat på ein tallerken, 1/2 grønsaker, 1/4 poteter/ris/pasta og 1/4 kjøt/fisk. Og så praktiserer eg det sjølv. Då vert det mykje lettare å få han til å "tru" på det og. Dette gjelder ved overvekt, og du sier at han har blitt litt rund i det siste. Ved normal vekt er det 1/3 som gjelder: http://www.helse-og-velferdsetaten.oslo.ko...6437-23787.html Beklager det var en avsporing, men ville bare nevne det siden det var feilinformering her. Man skal jo ikke aktivt slanke barn. Det er veldig lettvindt å skylde overvekt på maten. Jeg har vært på tur med andre hvor den tynneste flisa spiste opp resten av middagen min, men det er jeg som er overvektig. Jeg trener 3 ganger i uka, spiser bare godteri på lørdager (selv om jeg er voksen) likevel sliter jeg med å gå ned i vekt.
Gjest heioghå Skrevet 1. februar 2010 #27 Skrevet 1. februar 2010 Jo visst er det noen som er rundere enn andre rent biologisk, det har med metabolisme å gjøre. Det er ikke slik at alle har lik fettprosent, det er derfor det er et referanseområde som spenner fra 10 til 25 %. Dere som legger all skyld på mor og far må være veldig uvitende. Jeg var selv et overvektig barn og er overvektig fremdeles. Det har ingenting med mine foreldres kosthold og påvirkning å gjøre-er barn av 2 leger som begge lever et sunt liv da de vet hva usunn livsførsel kan medføre. Jeg fikk tidlig smaken på det gode, og hadde god matlyst fra tidlig barndom, noe mine foreldre så klart tok tak i. Det største problemet derimot var at jeg fikk i meg søtsaker i all hemmelighet, noe mine foreldre så klart ikke kunne kontrollere til alle tider. Dessuten var jeg rimelig lat (jo, jeg ble satt i regelmessig aktivitet)og brukte alle pengene mine til snop. Overvekten min skyldes ene og alene meg selv. Til informasjon har jeg 2 søsken som begge er normalvektige og nærmest toppidrettsutøvere, og vi fikk jo samme oppdragelse.
Gjest mann45 Skrevet 1. februar 2010 #28 Skrevet 1. februar 2010 Jeg har ofte hørt foreldre med overvektige barn si at barna spiser normalt og ikke får mer snop og sukker enn det "alle andre" får. Noen ganger kan det være riktig, fordi noen blir overvektige av hormonforstyrrelser. Men i de aller fleste tilfeller er det feil. De fleste overvektige ungene jeg har møtt, får i seg altfor mye sukker og beveger seg altfor lite. Spesielt er dette med sukker vaner som går igjen i familier. Brus bør kuttes ut fullstendig, og godteri kun gis en gang i uken. Det er ikke så vanskelig som dere tror. Og sett begrensinger på spill og tv, slik at ungene lærer seg å være ute i aktivitet.
Tropehus Skrevet 1. februar 2010 #29 Skrevet 1. februar 2010 For meg virker det som mom måten du ordlegger deg på, prøver å avdramatisere at sannsynligvis hele familien er ganske overvektige. Jeg har selv vært svært overvektig, og pleide også å si at jeg var "godt bygd" - jeg trodde faktisk at jeg var det. Etter å ha gått ned 60kg, og til å være 70cm rundt livet, kan jeg trygt si at det var å stikke hodet i sanden - jeg er ikke spesielt grovbygd. Viste du forresten at beinbygningen (bare bein og ikke innmat) på en voksen mann bare veier 2,5-3,5kg? ..så det er bare 1kr kilo man kan trekke fra og unnskylde på å være "grovbygd". Dere må forplikte dere til diettplanen hele familien, dette er et familieproblem, og ikke guttens problem alene. Bruk sunn fornuft, lag maten fra scratch og øk aktiviteten. Kom dere ut i skog/mark/svømmehall eller kjøp Wii Fit, hvis det er måten å få barna i aktivitet. Ski og skøyter er også morsomme aktiviteter der man ikke nødvendigvis tenker så mye på at man er i bevegelse. Poenget er at det er du som forelder som må stå på også, du kan ikke bare sitte på sidelinjen å ikke være villig til å gjøre endringer i egen livsstil.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 1. februar 2010 #30 Skrevet 1. februar 2010 For meg virker det som mom måten du ordlegger deg på, prøver å avdramatisere at sannsynligvis hele familien er ganske overvektige. Jeg har selv vært svært overvektig, og pleide også å si at jeg var "godt bygd" - jeg trodde faktisk at jeg var det. Etter å ha gått ned 60kg, og til å være 70cm rundt livet, kan jeg trygt si at det var å stikke hodet i sanden - jeg er ikke spesielt grovbygd. Viste du forresten at beinbygningen (bare bein og ikke innmat) på en voksen mann bare veier 2,5-3,5kg? ..så det er bare 1kr kilo man kan trekke fra og unnskylde på å være "grovbygd". Dere må forplikte dere til diettplanen hele familien, dette er et familieproblem, og ikke guttens problem alene. Bruk sunn fornuft, lag maten fra scratch og øk aktiviteten. Kom dere ut i skog/mark/svømmehall eller kjøp Wii Fit, hvis det er måten å få barna i aktivitet. Ski og skøyter er også morsomme aktiviteter der man ikke nødvendigvis tenker så mye på at man er i bevegelse. Poenget er at det er du som forelder som må stå på også, du kan ikke bare sitte på sidelinjen å ikke være villig til å gjøre endringer i egen livsstil. Jeg må bare kommentere dette som jeg har uthevet her. Det er ikke beina i seg selv man snakker om når man sier "grovbygd". Det er det som er rundt de beina. Jeg kjenner to menn på samme alder, med nøyaktig samme høyde. Den ene er smal, med smale skuldre, hofter, føtter, hender. Altså generelt spedbygd. Den andre er bredbygd, med en voldsom brystkasse, svært brede skuldre, digre hender, osv. Den smale mannen er, jfr BMI, undervektig, og den andre er langt inn i området for overvekt, likevel er begge mennene normalt slanke, nokså godt trent, og i god form. Mitt poeng er at det faktisk er stor forskjell på om man er kraftig bygd eller spinkel, om man har anlegg for store muskler eller små, og om man har grov brystkasse og grove hofter eller er sped. Ikke fordi beina veier så mye mer, men fordi det faktisk ikke er vektløst tomrom inni den brystkassen eller mellom de hoftebeina. BMI er et gjennomsnitt, og det vil alltid være folk som den ene veien eller den andre faller i en kategori som ikke passer forutsetningen.
Tropehus Skrevet 1. februar 2010 #31 Skrevet 1. februar 2010 Jeg er klar over at det ikke bare er beinbygningen som veier, men det går ikke ann å unnskylde en BMI på over 30 på at man er "kraftig" bygget, med mindre man er toppidrettsutøver - det var bare for å illustrere at det er en ganske vanlig unnskyldning hos de som er overvektige å skylde på at man er "kraftig" fra naturens side.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 1. februar 2010 #32 Skrevet 1. februar 2010 Jeg er klar over at det ikke bare er beinbygningen som veier, men det går ikke ann å unnskylde en BMI på over 30 på at man er "kraftig" bygget, med mindre man er toppidrettsutøver - det var bare for å illustrere at det er en ganske vanlig unnskyldning hos de som er overvektige å skylde på at man er "kraftig" fra naturens side. ..så det er bare 1kr kilo man kan trekke fra og unnskylde på å være "grovbygd". Det er dette ene kiloet jeg mener du bommer totalt på. Og hvorfor skal det være annerledes for toppidrettsutøvere enn for andre kraftige folk med bred bygning og stor muskelmasse? Er det "lov" å veie mer enn gjennomsnittet hvis man har nok mange medaljer? Jeg mener at en hel del av de jeg kjenner med BMI over det anbefalte, faktisk ville vært usunt magre dersom de skulle holde gjennomsnittet. Fordi gjennomsnittet er nettopp et gjennomsnitt.
Gjest Eurodice Skrevet 1. februar 2010 #33 Skrevet 1. februar 2010 Det er veldig lettvindt å skylde overvekt på maten. Jeg har vært på tur med andre hvor den tynneste flisa spiste opp resten av middagen min, men det er jeg som er overvektig. Jeg trener 3 ganger i uka, spiser bare godteri på lørdager (selv om jeg er voksen) likevel sliter jeg med å gå ned i vekt. Hvis du ikke spiser noe annet enn godteri på lørdager, blir det vanskelig å gå ned i vekt. Det kan jo fort bli like mange kalorier på én dag som vanlig kost i en hel uke.
Harlekin Skrevet 2. februar 2010 #34 Skrevet 2. februar 2010 Hvis du ikke spiser noe annet enn godteri på lørdager, blir det vanskelig å gå ned i vekt. Det kan jo fort bli like mange kalorier på én dag som vanlig kost i en hel uke. Det var sikkert ikke det h*n mente ...
The Kitten Skrevet 2. februar 2010 #35 Skrevet 2. februar 2010 Hvis du ikke spiser noe annet enn godteri på lørdager, blir det vanskelig å gå ned i vekt. Det kan jo fort bli like mange kalorier på én dag som vanlig kost i en hel uke. Du må ikke ta alt så bokstavelig, Belladonne.
Eliisa Skrevet 2. februar 2010 #36 Skrevet 2. februar 2010 Om dere har fått en diett av legen, så må dere jo følge den. Aller helst som en familie. Regner med at dere har sjekket ut at det ikke er noe galt med helsen deres, som gjør at dere legger på dere? Min historie er hvertfall at jeg var overvektig som barn. Kunne ikke skjønne hvorfor, og fikk hele tiden oppfordring av andres foreldre om å være aktiv. Gikk så langt at jeg ikke ville ha kake i bursdagsselskap... Ble mobbet gjennom hele ungdomsskolen. Vet dere hvorfor? Jeg hadde ekstremt lav forbrenning! Kom på noen piller som regulerte stoffskiftet og raste ned i vekt med en gang. Må innrømme at jeg blir dårlig av folk som dømmer folk fordi de er overvektige. Ja, mange har seg selv å skylde på, men dere aner ikke hvem. Huff, triste greier
Gjest Eurodice Skrevet 2. februar 2010 #37 Skrevet 2. februar 2010 Du må ikke ta alt så bokstavelig, Belladonne. Det var kanskje ikke pent av meg, men når det lille ordet "bare" står på feil sted i setningen, får den den betydningen jeg tilla den .
The Kitten Skrevet 2. februar 2010 #38 Skrevet 2. februar 2010 Det var kanskje ikke pent av meg, men når det lille ordet "bare" står på feil sted i setningen, får den den betydningen jeg tilla den . Merket du ikke at jeg kalte deg for Belladonne og ikke Belladonna? Eller skulle du være høflig og overse det?
Gjest Eurodice Skrevet 2. februar 2010 #39 Skrevet 2. februar 2010 Merket du ikke at jeg kalte deg for Belladonne og ikke Belladonna? Eller skulle du være høflig og overse det? Jo, jeg så det, men overså det .
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #40 Skrevet 3. februar 2010 De aller fleste er skyld i sin egen overvekt, det er jeg enig i, men langt fra alle er skyld i sin egen normalvekt. Jeg kjenner mange som har en livsstil fra h.. og likevel ikke er tykke. Det er lett å sitte på sin høye hest å kritisere andre. Når det er sagt, dersom man har anlegg for å bli fet, er det ekstra viktig at man er påpasselig med dietten. Jeg vil påstå at det er ganske uansvarlig å ikke følge opp gutten og sørge for at han faktisk får i seg riktig mat, og familien bør gå foran med et godt eksempel Spesielt når dietten er medisinsk forankret pga mobbing og generell fedme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå