Gå til innhold

Arnie

OppNed

Anbefalte innlegg

Såh...Arnie! Kan du fortelle meg hvor du lærte å synge så vakkert?

I dusjen???

Eller har det med resonans å gjøre? Har hørt snakk om at enkelte utvikler praktfulle syngegaver under øvelser som har med det å fremkalle resonans-virkning i diverse rom. Vet ikke om dette har noe med hverandre å gjøre, egentlig. Kanskje du kan lære meg noe om dette? Tør bare synge i bilen, jeg. Når alene. Og litt hjemme dah. Når jeg tror ingen hører. Kan dra til ordentlig da. Med sjokkerende resonans-effekt av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:o Døh...

Du har jo aldri virkelig *hørt* meg synge, på ordentlig, mener jeg - i levende live i samme rom som deg.

Du skjønner... at... ehem... kremt... jeg må nok litt beskjemmet tilstå at når jeg sang for deg og chimp på den andre tråden... så var det... med playback. :oops:

Jeg synger jo iblant i bilen, da (med playback da også...) - med stor patos og innlevelse :ler: - men da er det jo ingen som hører meg - ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ivrig*

Vet hva du snakker om, ja. Husker jeg sang "Paradise City" i bilen en gang, var helt med, helt, helt med, hvis du skjønner. Og oppdaget til min store overraskelse at både de i bilen foran, og de i bilen ved siden av overvåket showet med veldig stor interesse. Men:

Poenget var jo at de ikke hørte. Så bare showet, uten lyd. *puh*

Tror både chimp og jeg ble veldig...soft (kanskje?) av sangen din, skjønner du. Playbacken virket, den. Skjermen på PC'en min...formelig vibrerte! Skalv av skrekkblandet, rislende fryd, omtrent.

Hva *er* resonans? Synes det er et qlt ord, men er ikke helt sikker på hva det egentlig er. Kanskje du vet? Hvordan kan man, f.eks., fremkalle no'sånt, la oss si på et bad? Et lite bad på ca 4 kvm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ivrig jeg også nå*

Fro det første er 4 kvm. et ekstremt lite bad... kan vi ikke utvide til minst det doble, da? Liker best bad med to vasker, jeg - så man kan være der samtidig og pludre mens man ordner seg. Og da er 4 kvm. for lite.

Jo.. jeg ble ivrig fordi jeg nylig har forklart det med resonnans for noen. Tror jeg var litt stressa, så jeg vet ikke om hun fikk med seg alt - så da kanjeg jo forklare *deg* det nå, sakte og rolig. Håper bare du ikke sovner underveis, for dette blir litt... teknisk/fysisk liksom.

Lyd er bølger, ok? Og enhver bølge har en viss fysisk lengde, som er funksjon av frekvensen ("tonehøyden") og lydens forplantningshastighet, som i luft er ca 330 meter per sekund. Øret vårt er istand til å oppfatte lyder i området 20 til 20 000 Hertz (Hertz=svingninger per sekund), og for å gi det en idé, så er frekvensen på ènstrøken "a" 440 hertz, tostrøken det doble (880 hertz) osv.

La oss da bruke dette til å regne ut den fysiske bølgelengden (på en "svingning" av tostrøken A:

330 meter per sekund / 880 bølger per sekund = 0.375 meter, eller 37.5 cm.

Klarer du se det for deg? At du står på badet ditt og spiller en tostrøken A på fiolinen din eller noe slikt, sender du ut i alle retninger lydbølger som har en bølgelengde på 37.5 cm.

To bølgelengder vil da bli 75 cm, fire bølger 1.5 meter, og åtte hele bølger vil ha en lengde på 3 meter.

La oss da anta at badet tilfeldigvis er nøyaktig tre meter langt. Hva skjer da? Jo: det er akkurat plass til åtte hele bølger i lengderetningen på rommet, og det som da skjer er at du opplever en resonnans. Akkurat denne tonen vil da ha en klar tendens til å ikke dø ut, men til å bli "stående" mellom veggene, og forsterkes ytterligere av at du "fyller på" med lydenergi fra fiolinen din. Dersom du tilfeldigvis har en fiolin eller et annet instrument som kan variere tonehøyden kontinuerlig ("gli"), så kan du forsøke det. Gli tonen litt opp og ned, og du vil finne toner hvor lyden "henger" igjen i rommet: resonnans.

Dersom du gjør dette i et firkantet rom, vil du finne dette både mellom tak/gulv og vegg/vegg i begge retninger: Enkelte, svært tydelige resonnansfrekvenser.

Og dersom du nå tar din imaginære fiolin ned fra haka og kikker på den, så ser du at den nettopp IKKE ser ut som en skoeske. Den har derimot en form som nettopp er laget for å gi hele spekteret av frekvenser mulighet for å gi resonnans. Dette er selvsagt uhyre vrient å få til, og mestere som Stradivarius etc. mistenkes vel for å ha vært ekstra inspirerte (eller kanskje de ganske enkelt var genier...) da de utformet sine instrumenter.

Såh... Maiken.. hei.. .vååkn oooop!! Jeg er ferdig!!

Hrmpf....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll: Arnie da.... For at Maiken skal forstå dette, så må du legge deg til termer som vekker bilder og ider hun kan forstå... Altså:

Dersom du får en fantastisk orgasme, så kjenner du det bølger opp gjennom kroppen sant? Vel, det er ressonansen! (dvs det orgasmen starter)

Noe du gjør som fører til bølger av noe annet er ressonans!

Ok? Noen?...

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler:

*knipser* Vet du hva??? Det der var NØYAKTIG som jeg skulle ha sagt det selv :o Det var jo igrunnen noe sånt jeg "trodde" dette var *fnise*

Var bare littegrann i tvil om dette:

330 meter per sekund / 880 bølger per sekund = 0.375 meter, eller 37.5 cm.  

Jeg trodde vel at det dreide seg om 0,377 meter, jeg da :rodme: Hva gir du meg!!!

:oops:

Takk for oppklaring. Vet du hva? Jeg testet nettopp dette på badet, men lagde lyd med munnen heller...et sånt *hmmmmmm* Noengang prøvd? Schtilig, igrunnen. Lyttet og lyttet...men ble distrahert av tanken på slukene som snart må renses *blæk* Og hørte formelig hvordan lyden endret seg fra "hmmmmmmgradvisovergangtil...hmmmmpfææææssssj"

Og det funka ikke.

Kanskje jeg kan få lære deg noe?

Liker du makrell? Har en sånn greie for meg, ser du, om at Oslofjorden var så stinn av makrell før. I den tiden hvor alt var så mye bedre. kom til å tenke på dette i går, når noen nevnte noe om at de hadde observert noe de kalte makrellskyer. Cirrocumulus (hørtes nesten ut som munnsex - vet det!). Se her:

http://www.gfi.uib.no/metskole/bm/skyatlas...rrocumulus.html

Vakkert, ikke sant? Pent ord...

Kan jeg spørre om en ting til? Husker du skrev noe på fransk i et av innleggene dine på denne utagerende setningsleik-tråden. Kanskje du kan littegrann fransk du? Kan du oversette dette for meg? Fikk lyst å overraske noen bare, så hvis du gidder, så ville du vært rød-på-øreflippen-erkesøt:

Det var engang en baguette som var smurt til å lure naive nordmenn. Agurken var halvert, og salatbladet, selve kvartalsrapporten, var bare der for syns skyld. Rosinen i pølsa var at tomaten, som fungerte som kunstig, markedsstimulerende lokkemat. Selv den var manipulert.

Vil du??? :klovn:

Lasse...tipper lyden som kommer ut av munnen i det bølgehavet du snakker om, gir en resonnans som tar rotta på det meste av lemen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange former for resonnans, folken.

Jugger: jeg tror kanskje Maiken tross i sin utagerende blondhet kanskje likevel er istand til å forstå en del ting...

Jeg har spekulert litt på om ikke nerver kan ha resonnans. Dere vet, som når mødre kan høre akkurat *sin* unge gråte på en stor lekeplass?

Hva da med.. kjærlighet? Er *det* også en slags resonnans - mellom to personer som har så mye til felles at de begge mer aner og føler enn forstår samklangen de to skaper i hverandre?

(filosofisk idag...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Hmmm?? At Maiken er bare faike-blond??? Tuller du???... :wink:

Nerver: Nerveimpulsen er en kjemisk elektrisitet som hopper bortover . Jeg skal ikek gå inn på fagtermer, men du kan si at nervetråden består av en tråd me små kuler på, disse kulene er som perler på en snor altså. Elektrisiteten hopepr over disse kulene, effelten er at impulsen da går fortere enn om den skulle gå langs tråden hele veien... Så: Du kan godt si det er en ressonans! En impuls starter som en ressonans når den får en ressonans fra den forrige... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt*

UTAGERENDE BLONDHET??????????????

*hrmpf*

Er, for the record, nesten-brunette i dag. Men det går ut etter ca tre vask, så jeg skal skynde meg å lese noe Pytagoras-greier. Kanskje det sitter bedre i, akkurat disse dagene. At hjernen på en måte manipuleres av hårfarven. En slags placebo-effekt, på en måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops, krysspostet visst med deg, Maiken. Pussig tanke. At vi satt og skrev hver på vår kant, og så trykket "send" omtrent samtidig. Hmmm..

Var bare littegrann i tvil om dette:

Jeg trodde vel at det dreide seg om 0,377 meter, jeg da :rodme: Hva gir du meg!!!

:oops:

Hva jeg gir deg for det...? Ærlig talt...: STRYK!!!!

Joda, sikkert mulig å få det til med å "synge" seg opp og ned skalaen på badet (eller et annet egnet rom med godt ekko) - men det krever konsentrasjon, Maiken. Neppe noe for en student som ikke klarer å konsentrere seg lenge nok til å taste noen få tall på en kalkulator.. hrmpf..

Om jeg liker Makrell?

Jeg skal tilstå at jeg har et ambivalent forhold til makreller. I sommer havnet jeg oppi en makrellsitm når jeg var ute og fisket. Helt utrolig - det "kokte" rundt båten. Når jeg slo av påhengs'en kunne vi faktisk høre dem. KJEMPEGØY!! Dro opp 143 makreller sammen med guttungen i løpet av tre korte men intense og grytidlige morgentimer. Minne for livet for oss begge.

Men... jeg spiste i en periode av livet (nyutdannet, små barn, nykjøpt hus, lån..) alt for mye makrell - fordi de lå i fryseren og var gratis. Så jeg spiser nå kun røkt makrell - som er en delikatesse. Alle former for middagsmakrell er.. "neitakk".

Kule skyer du linket til... schtiiilige! Ikke en sky på himmelen her idag - og air-conditioningen durer og går.

Cirrocumulus... kan nesten høres ut som navnet på en støvsuger, eller hva?

Du vet visst mye rart, du? Og jeg som mener å huske at du skrøt av å være blond på en tråd her en gang?

Å jøye meg... er det fransk-eksamen her også nå, da? Jeg trodde det var helt andre eksamener på gang idag, jeg...

La meg forsøke - men dette var ikke lett. (Gudbedre for en oppgave... :roll: )

Il ètait une fois une baguette, specialement prèparée pour confondre des norvègiens naïfs. Il y n'ètait que une dèmie concombre - et la feuille de salade - le rapport trimestriel - ètait là que pour être vu. Mais le pire, c'ètait la tomate - fonctionnant comme un moyen artificiel de stimulation du marché - même elle ètait manipulé...

Quelle tristesse...

Puh... tøff historie. Til å grine av. Hva går det av deg idag, forresten? Føler du deg bra? Og du.. kan du ikke fortelle meg hvem du har tenkt å overraske? Kjenner du noen franskmann, kanskje...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røkt makrell er...nyyydelig, Arnie! Sånn smelte-på-tunga-nydelig! Mye bedre enn sånn Lapsang etellerannet-te, som forøvrig har en sånn røkt smak.

Men det er noe med denne følelsen av å ha noe på tunga, som smeeeelter nedi! Så lenge jeg slipper å suge! Snakker om torskehode-suging. Enkelte...suger torskehoder, ser du. Med den største nytelse.

Synes du er litt streng, jeg. Er du...en litt sånn streng type, kanskje? Litt sånn lærer-aktig? Som får et bittelite kick av å gi en rapp? Over fingrene, mener jeg...sett at jeg var eleven din, for eksempel. Og svarte feil på dette spørsmålet...ville du følt for å gi meg en rapp? Over fingrene?

Hmmmm...Digresjon

Tusen, tusen takk for oversettelsen. Ja, jeg kjenner en franskmann. Får lyst å imponere av og til, så jeg tenkte å bare klaske denne oversettelsen i bordet, eller i skjermen rettere sagt, en gang, og late som om jeg hadde lært det, helt av meg selv!

Det kan tenkes han gjennomskuer stuntet; han er en gøyal skrue, ser du. Kjenner meg litt for godt, tror jeg. Så vi får se, om han kjøper denne. Skal sende deg en tanke hvis han kjøper den...

Visste du (læretråd, dette) forresten at strutserøktere pleier å begi seg inn i strutseflokken med et kosteskaft i hånda? Fordi strutsene er så...blonde...at de tror alt som er høyere enn dem selv er selveste sjefen i flokken? Nå??? Lærte du noe?

Hvis du først liker skyer (jeg elsker skyer...har bestandig fantasert om å ligge på en), så sjekk disse:

http://www.gfi.uib.no/metskole/bm/skyatlas/cb.html

Dårlig flyvær...men qlt å se på!

Om jeg er helt bra i dag...mener du om jeg går på noe? :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arnie:

Oops, krysspostet visst med deg, Maiken. Pussig tanke. At vi satt og skrev hver på vår kant, og så trykket "send" omtrent samtidig. Hmmm..

Slutt, slutt, jeg klarer ikke mer....!!!!!!

Rørt, rørt....

Mascaraen renner......

:cry: :cry: :cry:

(Lisa-Beth i eksil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen...Cruella dah...kom hit, kom hit. Såsåså...skal se en klem hjelper.

Men døh...ikke gni mascara utover genseren min. Den er ny :o

Hvorfor så lettrørt, kvinne? PMS? Sulten kanskje?

Vet ikke hva jeg skal si, men når jeg blir slik som du er nå, så pleier det å hjelpe å tenke på noe mindre mykt, hvis du skjønner. Litt mer håndfaste ting. Steiner, harde kosteskaft, sopelimer, musefeller, sluker etc.

Prøv...

Eller...les Dagens Næringsliv! Det vil ihvertfall hjelpe! Veldig...ufølsomme saker :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke akkurat.

Han har jo dusinvis av sanger med du og eg...

Den går slik: Duuuuu og eeeg, duu og eeg, du og eeeg....

Ikke misforstå, :) , jeg liker B. Eidsvåg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o ...hva skjedde med Lisa-Beth, da...? Hun har kanskje en slik hormonsjokk-dag og er litt...ustabil. DET er noe jeg ikke misunner dere jentene.

Lapsang Souchon tror jeg den tèen heter. MMMmmm.. Spesiell men god. Fins mye god te, gitt. Lærte meg å drikke grønn te når jeg var på besøk i Japan for noen år siden. God grønn te er kjempegodt. Oppkvikkende, p en annen måte enn kaffe. Sikkert sunnere også, og sikkert bedre enn kaffe for de som har litt følsom mage.

Toskehoder...? MAIKEN DAH.. dèt har vi diskutert før åp en tråd her. Jeg elsker å slurpe i meg kokt torskehode. Noe av det beste jeg vet å slurpe i meg... :rodme: Hvorfor snakker du om å ... kremt.. .suge i deg torskehode...? At du ikke liker å (blush.. det var DU som begynte!) suge..? Har liksom fått et litt annet inntrykk av deg fra spaltene p KG, men...

Jeg halte faktisk opp en diiger nordvestlands-torsk fra dypet i sommer. mmmMMMMMmmmm... for et hode... *sukker henført* Jeg spiste så jeg bare trillet i seng etterpå.

Streng...? Jeg? Hvilken streng da, mener du? G-streng, kanskje...? En liten, himmelblå en - som står i stil til sky-bildene du driver og peker på? Dersom jeg var streng... G-streng.. ville du da... :o *KREMT!!*

Sorry, lot meg visst rive med.

Var jeg for streng mot deg? Synes du at jeg burde skrytt av at du klarte i hvert fall to sifre riktig?? Gi deg... du er stor jente, og tåler et lite... rapp - gjør du ikke? Syns liksom avataren din gir meg visse heftige assosiasjoner...

Hvem ER han dere franskmannen, da? Du BOR vel ikke i Frankrike, vel? Lov meg å IKKE vise det der til en franskmann er du snill. Det er sikkert flere skrivefeil i det - jeg er ikke *så* flink, skjønner du. Spesielt aksentene sliter jeg med.

Blir nysgjerrig, jeg.. (er *fryktelig* nysgjerrig..) ...på denne franskmannen din. han må jo være en rimelig spesiell venn eller person eller hva det nå er - med den teksten der som du ba meg oversette. Er han ... ikke helt god, kanskje..?

Cumulonimbusene var enda stiligere enn makrellskyene dine, faktisk. Tror jeg så noen slike fra et fly en gang - de var KJEMPEHØYE! Fikk lyst til å hoppe ut og legge meg p en av de og kikke opp på... skyene (..??? Dèt går vel kanskje ikke an.. å ligge på skyene og kikke på dem...)

Struts? Hvordan i alle dager kom du til å tenke åp struts, Maiken? Hva *er* det med den hjernen din - kanskje det er en kaninhjerne - hopper og hopper og hopper... Har du merket "andre tendenser" som kan tyde på noe slikt?

Har ellers hørt at strutser har så liten hjerne at de ikke klarer å lagre inntrykk fra igår. Hver dag våkner de og opppdager verden på ny. Tenk deg tanken!!! :ler:

Om jeg er helt bra i dag...mener du om jeg går på noe?

ja... du virker kanskje litt.. utagerende idag - men jeg ville jo ikke stilt et slikt spørsmål.... villle jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...