Gå til innhold

Tenåringer og leggetid

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Trix_*
Skrevet

Jeg synes det er ok at tenåringen på 15 sitter på rommet og ser på film på pc til litt over midnatt. Er det for lenge for en på

hennes alder?

Hva tillater andre når det er helg og tenåringen er hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at en 15-åring er såpass gammel at h*n bør være moden nok til selv å bedømme når h*n skal legge seg så lenge vedkommende kommer seg opp om morgenen til skolen begynner.

• Liker 3
Gjest witness93
Skrevet

Jeg er 16 å bestemmer selv når jeg legger meg. Men mamma vil jo helst at jeg legger neg til normal tid, men som sagt så bestemmer jeg dette selv.

Skrevet

da jeg var tenåring bestemte jeg selv når jeg skulle legge meg.. synest at ungdommene bør ta ansvar får leggetiden selv, ta konsekvensene av at hvis de legger seg FÅR sent, klarer de ikke å stå opp til rett tid neste morning :)

Skrevet

Min 15 åring får beskjed kl 22 i uken at er det på tide å legge seg. Om han virkelig gjør det er egentlig opp til ham, men jeg krever at han kommer seg opp og på skolen.

I helgen sier jeg fra når jeg legger meg og han kommer alltid frivillig opp til felles frokost i 11 tiden.

Han er stor nok til å ta litt ansvar for hvor mye søvn han trenger.

14 åringen legger seg ofte før jeg sier fra også. Han trenger mer søvn enn broren.

Gjest Gjest_Henriette_*
Skrevet

Vår tenåring har normalt leggetid kl 22.30 på hverdager, men styrer jo likevel over leggingen selv. Hun ønsker selv å få nok søvn sånn at hun takler hverdagen på en ok måte, så jeg minner henne på hva klokka er når tida nærmer seg. Men om hun av forskjellige årsaker ikke ønsker å legge seg da så er det ingen som går av skaftet av den grunn. 22.30 er bare en retningslinje som vi er enige om at det er lurt å følge, men ikke noe krav.

Jeg har hørt at tenåringer flest egentlig trenger over 12 timer søvn i døgnet for å fungere godt, og det er jo selvsagt umulig å kombinere med et greit ungdomsliv. Men det får meg i hvertfall til å tenke at det er lite lurt å være oppe til over midnatt, og kanskje trenger de å sove ut i helgene. Selvsagt varierer jo søvnbehov også fra person til person, akkurat som hos oss voksne, men man kan ha i bakhodet at tenåringer flest egentlig trenger mye mer søvn enn de noensinne får. Men å skulle tvinge en tenåring i seng er jo meningsløst. Det skaper bare en utrivelig stemning i hjemmet uten grunn, for det er jo ingen som kan tvinge noen til å sovne.

• Liker 1
Skrevet

Tenåringen vår "legger seg" rundt 12 i helgen, men sitter gjerne oppe og ser på film på PC eller liknende. Og så er vi så fæle at vi vekker ham morgenen etter når hele familien har stått opp og det er frokosttid, så det er grenser for hvor lenge han orker å være oppe om kvelden ;)

Skrevet

Jeg la meg faktisk halv 10 i 10. klasse, og etter det 10-kvart over 10. Rett før jeg ble 18 var det halv 11-11.

• Liker 1
Skrevet

En på snart 14. Han legger seg rundt 22 før hverdager, ellers fungerer han ikke. I helgene som regel mellom 23 og 01.

Gjest Gjest_trulte_*
Skrevet

Når jeg var 15-16 fikk jeg ansvar for egen leggetid. Jeg hadde innetid 22:00 og jeg skulle komme meg opp og gå på skolen hver dag (om det ikke var noe spesielt eller jeg var syk selvfølgelig), utover det var det opp til meg.

Etterhvert fant jeg ut selv hva som passet for meg, og styrte dette selv. Og når dette gikk så fint som det gjorde så fikk jeg også mer ansvar over innetiden, slik at jeg fikk være ute lenger om det var noe spesielt osv.

De aller fleste tenåringer klarer fint å styre dette selv, så lenge de har noen faste holdepunkter. Frihet under ansvar.

Skrevet

Vi har en jente på snart 14 og en gutt på snart 16. De går på badet 22.30 hver kveld i ukedagene og gjør unna kveldsstellet. Egentlig er det leggetid da, men begge to bruker en del tid på pc, tv eller spill etter det. Vi har gitt opp å styre selve leggetiden deres, men ser vi at klokka nærmer seg midnatt uten at de legger seg nedpå for å sove, gir vi beskjed om at nå er det natt.

I helgene får de være oppe til rundt kl 01. Vi er en familie bestående av fire C-mennesker, så jeg har ikke helt troen på at de er "gamle nok" til å bestemme selv. Vi har nemlig prøvd det i perioder, og da "døgner de"... og mener selv det går HELT fint å gå på skolen uten å ha sovet på halvannet døgn.

Skrevet

Jeg fikk bestemme dette selv da jeg var på den alderen. Blir litt teit når man går på videregående (eller snart skal) og blir puttet i seng av foreldrene. Med mindre man notorisk forsover seg, da. I helgene synes jeg det er greit å være oppe til man er trøtt.

• Liker 1
Gjest Gjest_hoppetussa_*
Skrevet

Høres greit ut for 15-åringer, men hva med 13-åringer.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg er 13, og jeg legger meg cirka 23.00. I helgene er jeg våken så lenge jeg vil, og står opp når jeg vil.

Jeg står som regel oppe før hunden begynner å mase (har egen hund å ta ansvar for) og har meg ut på tur med han.

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha fylt 14 (ca) hadde jeg ansvar for egen søvn, og hadde aldri noen definert innetid. Nå var ikke vi noen tradisjonell husholdning med felles måltider og forelder som var hjemme til å passe på meg. Fikk jeg for lite søvn gikk det utover megselv, enten i form av en trøtt dag eller i form av litt fravær på skolen. Trøtte dager taklet jeg fint, fravær hatet jeg, og jeg prøvde å få nogenlunde greit med søvn.

Skrevet

Jeg er 17 og legger meg rundt 23 i ukedagene. Hvor lenge jeg ligger og leser, eller er på pcen, bestemmer jeg selv. Det er tross alt jeg som skal stå opp med det antall timer søvn jeg har fått, hver morgen, ikke mamma eller pappa. Er jeg sent oppe en kveld, blir jeg trøtt dagen etterpå og sovner tidlig da, slik at jeg får hentet meg inn igjen:) Vanskeligere er det ikke!

Skrevet

hørtes jo rimlig ut det da.

føler ikke at en 15 åring er så ung at hun bør tvinges i seng når

hun kanskje ikke er trøtt da?

la tenåringer være tenåringer sier jeg bare.

det er trygt hjemme og ikke mye galt kan skje der.

så dette er helt akseptabelt, ifht de som er ute til midnatt i 15

års alderen. slik som ei i familien min.

Skrevet

Det er jo veldig forskjell på tenåringer da... Synes det er rart om en 13-åring får legge seg når den vil...

Jeg hadde ingen leggetider når jeg gikk på ungdomsskolen, men det var totalt unødvendig.. Sovna som regel på sofaen i nitida, allikevel...

Veldig morsomt nå, når samboeren snakker om forskjellige serier osv som gikk på kveldene da vi var tenåringer, og jeg har ikke sett en eneste en, for jeg sov.. Friends f.eks. trur jeg kanskje jeg så toppen ti episoder av i hele ungdomsstida mi... :P

Gjest BabyBlue
Skrevet

På hverdager legger jeg meg kl. 2200-2300, hvis ikke er jeg for trøtt dagen etter. Jeg står opp kl. 0630 hver morgen utenom onsdag, og avhenger av søvn for å ikke sovne i timene. Det er jo helt klart at lite søvn og dårlig ytelse på skolen henger sammen?

Men i helgene... da er jeg ofte så lenge ute at jeg ikke rekker nattbusen og må sove over hos folk. Er ikke sjelden jeg våkner opp på en eller annen sofa :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...