Gå til innhold

Dere med barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
Definisjonen på tante er: Mors eller fars søster eller svigerinne. Filletanteteoretikerne tar altså feil, tante er like riktig når det brukes om en inngiftet tante. Filleonkel (og tilsvarende tante) har følgende definisjon:

1 mann til tante

2 særl i bymål: fars el. mors fetter

3 onkel til far el. mor

4 nær mannlig venn av familien, i forhold til barna

Og dermed er vi rett ved sakens kjerne: Når fars gode venn Arvid rent faktisk er filleonkel, er det da den naturligste ting i verden at han tiltales "onkel Arvid"? "Du, filleonkel Arvid" vil vel neppe noen finne på å si?

Dessuten: Jeg er over 30, har sju "ekte" tanter/onkler (altså mine besteforeldres barn), sju ektefeller av disse igjen - men har allikevel alltid kalt mors og fars nære venner for tante og onkel. Og jeg gjør det fremdeles.

Ja, og nå betyr strengt tatt "filleonkel/tante" egentlig fars/mors kusine/fetter, om man skal være skikkelig streng på det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Språkinteressert gjest
Skrevet

Forresten er denne debatten like fjollete som om man ga seg til å debattere "Hvorfor sier barn i Trøndelag Gomor og Gofar når det heter Bestemor og Bestefar?" Ulike folk har ulike ord for ulike relasjoner. Det plager da vel ingen? Og var jeg så lite raus at jeg følte meg snytt fordi mine nieser eller nevøer hadde gode og trygge voksenpersoner i livet sitt som fikk dele tantetittelen ... vel, da hadde jeg trengt å gå litt i meg sjøl, tror jeg.

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Synes det er litt trist at så mange er negative til at enkelte kaller noen utenfor familien for tante/onkel...

Personlig har jeg en ekstra-tante til mitt barn. Det er en kjempegod venninne som jeg er veldig glad i.

Hun har ikke lengre noen søsken (de er døde), og vil derfor aldri noensinne kunne bli ekte tante til noen uansett. Derfor synes jeg det er koselig å hedre vennskapet vårt på den måten. Det skader jo ingen, og jeg vet hun og foreldrene hennes setter stor pris på det.

Skrevet

Min beste venninne er tante til gutten min. Vi har kjent hverandre i 28 år og er like nære som søsken (faktisk regner jeg henne som søsteren min, i familiesammenheng er hun alltid inkludert).

Også har vi en inngiftet tante som ikke ønsker å bli kalt tante. Folk er forskjellige!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...