Beauté Skrevet 31. januar 2010 #21 Skrevet 31. januar 2010 Har aldri gjort det. Men hadde en venninne som kalte seg selv for tante til min eldste. Syns det var litt rart.
Pjukset Skrevet 31. januar 2010 #22 Skrevet 31. januar 2010 Jeg er også "tante"...men som sagt over er vel det korrekte begrepet i teorien filletante,,,,jeg vil tro barnet når det vokser opp skjønner forskjell på TANTE (biologisk) og tante som i god venn av familien som alltid her vært der. Tror ikke det skal gi store problemer i oppveksten, ig jeg synes det er hyggelig å bli kalt tante for det er jo en gest på en måte... Nei hvorfor i all verden skulle det gi problemer i oppveksten? :klø: Jeg tror forøvrig at et barn som har 5 biologiske tanter fra før, ikke går rundt og kaller venninner av mor tanter i tillegg.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #23 Skrevet 31. januar 2010 Sikkert litt nærtagent av meg, men innerst inne misliker jeg at tantebarna mine kaller venner av foreldrene sine for tante og onkel. Jeg har aldri sagt det eller vist det, og det er ikke noen big deal. Tantebarna mine har flere tanter og onkler, men når jeg er sammen med tantebarnet mitt er det med stolthet jeg forteller at jeg er tante, og da liker jeg ikke så godt at en som ikke er tante til det barnet omtaler seg selv som tante.
Modic Skrevet 31. januar 2010 #24 Skrevet 31. januar 2010 Sikkert litt nærtagent av meg, men innerst inne misliker jeg at tantebarna mine kaller venner av foreldrene sine for tante og onkel. Jeg har aldri sagt det eller vist det, og det er ikke noen big deal. Tantebarna mine har flere tanter og onkler, men når jeg er sammen med tantebarnet mitt er det med stolthet jeg forteller at jeg er tante, og da liker jeg ikke så godt at en som ikke er tante til det barnet omtaler seg selv som tante. Jeg skjønner faktisk dette godt! Siden mange sikkert ikke skjønner det, og folk må få lov til å gjøre som de vil, er det sikkert lurt at du ikke har sagt noe om det. Men jeg er meget stolt tante til to stykker, og hadde syntes det var rart om andre hadde blitt kalt tante som ikke var det, enten biologisk eller via partner. Men hadde nok som deg valgt å ikke si noe, tror jeg. (Jeg har også to stebarn: de har tanter og onkler, men ingen venninnetanter, om man kan kalle dem det...) Folk må få gjøre som de vil, som sagt, men jeg synes det er rart når venninner kalles for tanter.
Pjukset Skrevet 31. januar 2010 #25 Skrevet 31. januar 2010 Sikkert litt nærtagent av meg, men innerst inne misliker jeg at tantebarna mine kaller venner av foreldrene sine for tante og onkel. Jeg har aldri sagt det eller vist det, og det er ikke noen big deal. Tantebarna mine har flere tanter og onkler, men når jeg er sammen med tantebarnet mitt er det med stolthet jeg forteller at jeg er tante, og da liker jeg ikke så godt at en som ikke er tante til det barnet omtaler seg selv som tante. Jeg skjønner også dette veldig godt. Jeg trodde egentlig ikke dette var et vanlig fenomen i familier som alleree hadde tanter og onkler fra før. Vet søskene dine at dette skjer, og oppmuntrer de barna til å kalle de tante og onkler?
Gjest Gjest_hmmm_* Skrevet 31. januar 2010 #26 Skrevet 31. januar 2010 men ærlig talt, det er da bare kosenavn på gode venner!
Miss Puddel Skrevet 31. januar 2010 #27 Skrevet 31. januar 2010 det er som noen sier et kosenavn på nære venner. jeg har vel det særeste kosenavnet, for etter å ha vært mamma i over ti år var jeg med på fødselen til datteren til venninnen min, som er enslig mor, og med et lite nettverk. Så da ble jeg erklært som PAPPA! Og med nicket mitt her, så er jeg ikke bare pappa, jeg er pappa puddel...
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #28 Skrevet 31. januar 2010 Jeg skjønner poenget ditt, men ordbokdefinisjonen av tante beskriver ingen følelser. Den beskriver kun en relasjon, altså at en tante er søsteren til mamma/pappa eller hun som er gift med broren til mamma/pappa. Nå er du bare usansynlig vrang!!
Draum Skrevet 31. januar 2010 #29 Skrevet 31. januar 2010 Etter at vi ble omtalt som tante og onkel en stund etter at et vennepar fikk sin første for et halvår siden, var jeg såpass kjip at jeg sa rett ut at vi bare er tante og onkel til tre barn, og det er søsteren min sine. Jeg synes virkelig dette er et sært fenomen, og er glad søsteren min ikke har noen "venninnetanter" for sine unger, siden jeg synes det er en tittel forbeholdt oss som faktisk er det.
Pjukset Skrevet 31. januar 2010 #30 Skrevet 31. januar 2010 Etter at vi ble omtalt som tante og onkel en stund etter at et vennepar fikk sin første for et halvår siden, var jeg såpass kjip at jeg sa rett ut at vi bare er tante og onkel til tre barn, og det er søsteren min sine. Jeg synes virkelig dette er et sært fenomen, og er glad søsteren min ikke har noen "venninnetanter" for sine unger, siden jeg synes det er en tittel forbeholdt oss som faktisk er det. Syns du det er like sært når dette gjelder situasjoner hvor barnet ikke har familie annet enn sin mor og bestefar?
Bernardette Skrevet 31. januar 2010 #31 Skrevet 31. januar 2010 Når man omtaler nære venner for tante eller onkel så går det vel under begrepet filletante/onkel? Filletante/ onkel er vel strengt tatt partneren til ekte tante / onkel? Sånn per definisjon, altså. Min søster er tante til mitt barn, hennes partner er filleonkel? Om vi omtaler vedkomne ved "tittel" eller ikke er en annen sak, det er der følelser kommer inn i bildet. En stefar er i mine øyne "pappa" når han har vært der mesteparten av oppveksten. Jeg syns det er like dumt å kalle mammas kamerat (ikke partner) for pappa som det er å kalle hennes venninner for tante. Hva i ** er vitsen, sånn egentlig?
Bernardette Skrevet 31. januar 2010 #32 Skrevet 31. januar 2010 Syns du det er like sært når dette gjelder situasjoner hvor barnet ikke har familie annet enn sin mor og bestefar? Jeg syns det er sært å finne på titler sånn ut av det blå, jeg.
Draum Skrevet 31. januar 2010 #33 Skrevet 31. januar 2010 Syns du det er like sært når dette gjelder situasjoner hvor barnet ikke har familie annet enn sin mor og bestefar? Jeg synes det er rart i den forstand at man på en måte må oppkonstruere noe som ikke er der for at et voksent menneske skal få være en verdifull voksenperson i et barns liv.
Pjukset Skrevet 31. januar 2010 #34 Skrevet 31. januar 2010 Jeg syns det er sært å finne på titler sånn ut av det blå, jeg. Man sitter jo ikke og finner på titler ut av det blå. Man tar ikke bare tak i ei venninne og sier "hei, jeg har ingen søsken, jentungen liker deg, vær tante".
Bernardette Skrevet 31. januar 2010 #35 Skrevet 31. januar 2010 Man sitter jo ikke og finner på titler ut av det blå. Man tar ikke bare tak i ei venninne og sier "hei, jeg har ingen søsken, jentungen liker deg, vær tante". Nei den tittelen kom bare helt av seg selv, naturlig nok, siden vedkomne er din søster, sant? Ånei.
Pjukset Skrevet 31. januar 2010 #36 Skrevet 31. januar 2010 Nei den tittelen kom bare helt av seg selv, naturlig nok, siden vedkomne er din søster, sant? Ånei. Vet du hva, du mangler totalt vilje til å sette deg inn i settingen, så hva er vitsen med å ta det videre.
Bernardette Skrevet 31. januar 2010 #37 Skrevet 31. januar 2010 Vet du hva, du mangler totalt vilje til å sette deg inn i settingen, så hva er vitsen med å ta det videre. Nei, det er ikke det som er saken. Som jeg skrev før, jeg ville kalt en stefar for pappa f.eks. Men nå skal jeg drikke en kopp te (les: et glass cola).
*Numi* Skrevet 31. januar 2010 #38 Skrevet 31. januar 2010 Etter at vi ble omtalt som tante og onkel en stund etter at et vennepar fikk sin første for et halvår siden, var jeg såpass kjip at jeg sa rett ut at vi bare er tante og onkel til tre barn, og det er søsteren min sine. Jeg synes virkelig dette er et sært fenomen, og er glad søsteren min ikke har noen "venninnetanter" for sine unger, siden jeg synes det er en tittel forbeholdt oss som faktisk er det. Nå er det jo ikke alle med barn som har søstre da, så da har de jo ingen i familien som er forbeholdt tittelen. Jeg er "tante" til bestevenninna mi sitt barn. Hun har bare en bror, og samboeren hennes er enebarn, så ingen biologiske tanter å sloss med tittelen om.
Anglofil Skrevet 31. januar 2010 #39 Skrevet 31. januar 2010 Fordi det er jeg som vil fungere som tante for barnet, selv om jeg biologisk ikke vil være det. Når den biologiske tanten ikke vil fungere som tante, så stiller jeg selvsagt opp for bestevennina mi. Enkelt og greit. Mvh Yvonne
Gjest Språkinteressert gjest Skrevet 31. januar 2010 #40 Skrevet 31. januar 2010 Definisjonen på tante er: Mors eller fars søster eller svigerinne. Filletanteteoretikerne tar altså feil, tante er like riktig når det brukes om en inngiftet tante. Filleonkel (og tilsvarende tante) har følgende definisjon: 1 mann til tante 2 særl i bymål: fars el. mors fetter 3 onkel til far el. mor 4 nær mannlig venn av familien, i forhold til barna Og dermed er vi rett ved sakens kjerne: Når fars gode venn Arvid rent faktisk er filleonkel, er det da den naturligste ting i verden at han tiltales "onkel Arvid"? "Du, filleonkel Arvid" vil vel neppe noen finne på å si? Dessuten: Jeg er over 30, har sju "ekte" tanter/onkler (altså mine besteforeldres barn), sju ektefeller av disse igjen - men har allikevel alltid kalt mors og fars nære venner for tante og onkel. Og jeg gjør det fremdeles.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå