Eliza Skrevet 3. september 2003 #1 Del Skrevet 3. september 2003 På søndag skal vi hente den nye kattegutten vår. Han er da 8 uker gammel. Matmor sier at han er klar til å skilles fra moren, siden han både er husren og spiser selv. Noen sier at man ikke bør skille kattungene fra moren før de er minst 10 uker gamle, noen sier 12 uker, mens andre igjen sier at det er greit når de er 8 uker gamle. Blir litt forvirret jeg... Hva synes dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2003 #2 Del Skrevet 3. september 2003 Hei! Gratulerer med katten Tror 8 uker er den nedre grensen, det skal gå greit det, men 10 uker er vel mer ideelt. Regner med at "kattemoren" som du får katten av, vet dette så 8 uker er nok greit. For hunder er 8 uker greit, så du kan nok slappe av. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 3. september 2003 #3 Del Skrevet 3. september 2003 Jeg har en kollega som driver med oppdrett av rasekatter og har skikkelig peiling, og hun mener fra 10-12 uker er det ideelle, og at 8 uker er litt i tidligste laget å skille mor og barn. Kattemoren oppdrar og lærer ungen en del, så denne tiden er viktig for at kattungen skal bli stueren og mer harmonisk har jeg forstått. Kanskje det kan lønne seg å "holde ut" en uke til før du får katten din! Lykke til med ny katt! Jammen er det koselig å ha en pus i hus! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Skrevet 3. september 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 3. september 2003 Jeg vet at vi kanskje skulle ventet 1-2 uker til, men nå har det seg slik at de vi skal hente katten hos bor 8 mil unna. Og til helga skal vi likevel i den retningen i et annet ærend, og da var det liksom så praktisk å hente kattungen da... Dårlig argument sikkert, men det er litt langt å kjøre 16 mil i ens ærend for å hente en katt... Vi får se litt på adferden til kattene når vi er der, og snakke litt med matmor (tror hun har hatt 5-6 kull med kattunger på like mange år) før vi bestemmer oss om vi vil ta den med nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 3. september 2003 #5 Del Skrevet 3. september 2003 enig med de andre her. 10-12 uker er den "rette" alderen. Når pusekatten er 8 uker, er den pare et spebarn. Den er avhengig av mammaen sin til å lære seg mye nytt. De kan også få dårlige vaner hvis man får dem for tidlig. F.eks. sutting på klær og det at de "tråkker" på deg mens de koser. (slik de gjør når de dier moren) MYE av det kattemoren lærer, kommer i 8ukersalder... Men det er jo selvfølgelig ingen KRISE om du får den nå. (Men det beste er som nevnt tidligere, å vente) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Skrevet 3. september 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 3. september 2003 Bare en kommentar: "Tråkking" når de koser tror jeg de fleste katter har, uavhengig av når de blir tatt fra moren. Alle mine katter har iallefall gjort det, og den forrige vi hadde var 11 uker når vi fikk den... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 3. september 2003 #7 Del Skrevet 3. september 2003 Bare en kommentar: "Tråkking" når de koser tror jeg de fleste katter har, uavhengig av når de blir tatt fra moren. Alle mine katter har iallefall gjort det, og den forrige vi hadde var 11 uker når vi fikk den... Ok.. Jeg har iallefall hørt at det var en uvane de av og til, når de ble tatt for tidlig fra mammaen sin.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 6. september 2003 #8 Del Skrevet 6. september 2003 Helt enig med de andre her, syntes ikke man skal ta kattungene fra moren før de er MINST 10 uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atacand Skrevet 6. september 2003 #9 Del Skrevet 6. september 2003 Hei :D Jeg fikk min Cornish Rex når hun var 8 uker gammel,og det gikk meget greit.Det var bare litt mjauing den første natta.og hun sov ved siden av matmor.Hun var renslig og veldig leken,jeg ordnet med klatrestativ og hun fikk sin egen seng. Men det var jo mest kos å sove hos matmor,jeg tror vi mennesker legger mennesklige følelser angående dyret vi har i hus. I dag er katta 13 år og like leken slik som rexer er de er bare rare små pusevesener. hilsen en puseglad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 6. september 2003 #10 Del Skrevet 6. september 2003 Jeg gir aldri bort kattunger før de er minst 10 uker - helst 12, fordi de lærer veldig mye katteatferd av mor i denne perioden. Men jeg kjenner mange katter som har blitt tatt fra mor når de har vært 8 uker - de fleste har det gått bra med. En gang fostret jeg opp en morløs kattunge fra den var 3 uker - den ble en flott katt som voksen, selv om den ikke hadde hatt noen mor. Uvaner kan alle katter få, men det er vel mer sutting hos katter som var unge da de ble tatt fra mor. Vel, uansett så anbefaler jeg at kattungen er 10-12 uker når du får den, men hvis det er umulig går det nok bra å få den tidligere. Lykke til med ny pus! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. september 2003 #11 Del Skrevet 7. september 2003 Minst 10 uker, gjerne 12-14 uker, men minst like viktig er at ikke moren blir fratatt alle barna på kort tid, helst bør det gå et par dager mellom hvær kattunge som drar hjemmefra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Skrevet 8. september 2003 Forfatter #12 Del Skrevet 8. september 2003 Hei! Hentet pusen vår i går - åtte uker gammel. Det gikk over all forventning. Den slo seg til ro allerede i buret på vei hjem! I natt har den ligget imellom meg og min mann i sengen og storkost seg! Og når den ikke sover eller koser er den høyt og lavt i hele leiligheten. Tror det blir en flott pus å ha i hus! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 8. september 2003 #13 Del Skrevet 8. september 2003 Hei! Hentet pusen vår i går - åtte uker gammel. Det gikk over all forventning. Den slo seg til ro allerede i buret på vei hjem! I natt har den ligget imellom meg og min mann i sengen og storkost seg! Og når den ikke sover eller koser er den høyt og lavt i hele leiligheten. Tror det blir en flott pus å ha i hus! Gratulerer med ny pus! Du har en spennende tid foran deg! :D Vår katt har nå blitt hele 14uker! :-o Ikke noe LITEN kattunge lengre. Tiden går fort og de vokser som bare juling. Kos dere med lillepusen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Skrevet 8. september 2003 Forfatter #14 Del Skrevet 8. september 2003 De vokser fort ja - men det er egentlig litt greit også. Er så nervøs for at det skal skje noe med dem når de er så små og skjøre... I dag er den lille kompisen hjemme alene mens vi er på jobb - stakkars liten! Får bare passe på å leke og kose masse med den når vi kommer hjem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 8. september 2003 #15 Del Skrevet 8. september 2003 De vokser fort ja - men det er egentlig litt greit også. Er så nervøs for at det skal skje noe med dem når de er så små og skjøre... I dag er den lille kompisen hjemme alene mens vi er på jobb - stakkars liten! Får bare passe på å leke og kose masse med den når vi kommer hjem! Hihi.. Ja.. Vi hønemammaer er alltid bekymret. Vår søte dings var hjemme alene etter en langweekend sammen med jordbær. Det gikk kjempefint.. Men gjett om pusekatten var kosesyk nå vi kom hjem da? Det går nok bra. Tror vi bekymrer oss litt for mye til tider ;D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 8. september 2003 #16 Del Skrevet 8. september 2003 Gratulerer med ny pus! :D Vedr. "tråkking" så har nok ikke det noe med at de er tatt fra moren for tidlig. Dette er bare en barnslig oppførsel som katter får når de koser. Mine katter gjør det, spesielt hunkatten - hun fikk vi da hun var 12 uker. Elsker kattepuser!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petruska unplugged Skrevet 9. september 2003 #17 Del Skrevet 9. september 2003 Alle mine 4 "tråkker" når de koser seg, og de har vokst opp sammen med moren sin alle så nær som 1 (moren). Hun ble tatt fra moren sin kun 6 uker gammel. Katteeieren løy om alderen hennes men "forsnakket" seg senere. Hun har derfor gått glipp av viktig lærdom fra moren sin, som f.eks. jakt og avliving av bytte. Jaktinstinktet til kattene er jo svært sterkt så det ordner seg som regel, men fremdeles leker hun ihjel byttedyrene sine, hun dreper dem ikke. Har hørt at "dødsbittet" er en av tingene ungene lærer av kattemor i tillegg til annen nyttig lærdom om hvordan man oppfører seg i katteverdenen! Uansett synes jeg det tyder på litt uvitenhet å gi bort kattunger som er yngre enn 10-12 uker. De har best av å være hos moren sin minst såpass lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 9. september 2003 #18 Del Skrevet 9. september 2003 "Tråkking" når de vil kose tror jeg er normalt uansett når kattungene blir tatt fra moren. Vi har en katt som fikk kattunger. Den ene beholdt vi selv, og har derfor aldri blitt tatt fra moren. Den "tråkker" og "tråkker" den når den skal kose......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nøste Skrevet 9. september 2003 #19 Del Skrevet 9. september 2003 Vi har hatt katter i mange år ,hvist den har fott flere unger så har vi altdig spart en av de .For melka skull,mora må ha kattene i minst 8-10 uker før de forlater til andre .og så må de kunne spise og drikke det er vikdig. Mora må jo lære de opp først. :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tosca Skrevet 10. september 2003 #20 Del Skrevet 10. september 2003 Vi fikk faktisk våre 2 katter når de var bare 4 uker gamle. Dette fordi svigerfars katt ( altså moren til våre katter) ble påkjørt av en bil og drept. Så da satt svigerfar tilbake med 4 kattunger som trengte mye stell. Så vi sa ja til å hjelpe han med 2 av de. Vi ble selvsagt så glad i de at vi beholdt de. Vi måtte gi dem flaske og senere lære de å spise og drikke fra skål. Dette har gått veldig fint, men det er selvsagt ingen fordel å komme bort fra moren så tidlig. Det er nok enkelte ting moren skulle lært dem, der vi kommer til kort. Nå er de 11 mnd gamle og ser ut til å trives bra. Tråkking og sutting/sleiking på klær har det blitt en del av, men det er ikke så veldig stort problem nå lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå