Gå til innhold

Zirine

*marte*

Anbefalte innlegg

Hvor har det blitt av dagboka di!?! :o

Så frem til litt artig lesestoff, og så får jeg bare beskjed om at "temaet eller innlegget finnes ikke" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du, den har jeg sletta, rett og slett.

Jeg kommer ikke til å være så aktiv her fremover, og da tenkte jeg at det var like greit at jeg fjernet den. Du skal heller ikke se bort fra at den dukker opp et annet sted på internett om en tid.

Hyggelig at du fulgte med så lenge den var her iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaklig fordi jeg har mye å gjøre for tiden og ikke har tid å følge opp dagboken, men også fordi jeg tenker at jeg heller vil skrive et annet sted - som f.eks på mine egne sider. Når det er sagt, så trives jeg ikke her inne når det brukes for dårlig skjønn - forumet driftes av kvinner og det merkes. Tråder slettes ikke fordi de har gått over streken, men fordi de KANSKJE kan komme til å gå over streken ... det blir bare for dumt. Aktuelle saker diskuteres alle andre steder og i alle andre medier, med samme innhold og med i samme vendinger, men her på KG går det ikke.

Jeg er for regler, men alle regler må utøves med skjønn - det synes jeg ikke moderatorene får til. Så da mister jeg lysten.

Og siden regler er til å overholdes og jeg ikke er så interessert i å diskutere kakeoppskrifter eller bryllupsforberedelser, så blir det bare sånn ... Jeg går fra å være en aktiv skribent til å bli en til-og-fra-leser/skribent - og det er nå egentlig ikke så ille - for noen av oss :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o

Kakeoppskrifter...brudeslør...

Har holdt ut her i snart TO år, zirine, og aldri vært innpå slike ting! Ganskesåtvertimot, når jeg tenker meg om...

Hey...hvorhen på nett finner du et freskere forum da? Har vært passiv selv i det siste. Men har ikke problemer med mod'ingen. I det hele tatt. Har blitt slettet og moderert selv, men det er greit nok. Ble nysgjerrig bare...

*har det skjedd noe???*

småsløv i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o

Kakeoppskrifter...brudeslør...

Har holdt ut her i snart TO år, zirine, og aldri vært innpå slike ting! Ganskesåtvertimot, når jeg tenker meg om...

Jeg har nå i grunnen aldri vært inne på no annet her på KG enn diskusjonsforumet, jeg heller ... så når man mister interessen for det, så er det ikke så mye igjen ...

Hey...hvorhen på nett finner du et freskere forum da?

Om det finnes andre alternativer? Problemet er at det finnes altfor få forum for folk som har lyst til å diskutere uten å bli slettet fordi man var så uheldig å si xxxxx. Noen forum klarer å se på verdien av diskusjonen, bruke skjønn og se gjennom fingrene med et par ... hva skal man si .. uheldige formuleringer, andre forum klarer det ikke. KG er blant de som ikke klarer det. VG er blant de som overhode ikke filtrerer. Begge deler er like ille. En dulleklubb er like uinteressant som en smågutteklubb.

Nå er jeg som sagt ikke veldig aktiv på noe diskusjonsforum for tiden, men etter å ha prøvd KG må jeg nok si at DOL i forhold har mer takhøyde uten å være altfor restriktive. Nå er jeg ikke aktiv der heller for tiden, men siden du spør, så er nok det jeg vil anbefale - sånn inntil videre ...

*har det skjedd noe???*

Jeg vil heller si: en generell oppsummering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmmja, jeg vil tro det er vanskelig å moderere etter skjønn, ja. Og det er ikke alltid resultatet blir optimalt heller.

Men altså, er det egentlig SÅ ille?

Jeg skjønner godt at du reagerer på å bli slettet :ler: , jeg liker også dårlig at mine meninger blir redigert, for ikke å snakke sensurert.

Er det er dårlig prinsipp å ville ha en moderert debatt?

Vel, det vet jeg faktisk ikke - prinsipielt vil jeg kanskje synes at ordet burde være fritt, og at brukerne selv burde kontrollere "fellesskapet" gjennom tilsvar på tåpelig oppførsel og rabiate postinger.

Dette er tross alt det jeg var vant til før jeg begynte å skrive her, fra usenet og andre usensurerte fora.

Men etter å ha vært her en stund er jeg blitt tilhenger av en viss redaksjonell kontroll, siden debatten da renses for mye støy. Hvis du har vøri på usenet skjønner du sikkert hva jeg mener.

Jeg er ikke nødvendigvis enig i alle reglene, men prøver da å komme med innspill til redaksjonen her. Husk at de ikke er eksperter, men er hentet fra brukerne her inne.

Og reglene er ikke veldig omfattende, da?

Stort sett passerer det meste, bortsett fra personangrep.

Visse episoder her inne det siste året :ler: har satt dette veldig i fokus, noe som egentlig er litt urettferdig i forhold til hva den derre regelen egentlig var ment å være: en beskyttelse mot drittslenging og forsøpling av debatten.

Dette har egentlig flere funksjoner:

- vi slipper laaaange flamewars mellom enkeltpersoner som er veldig uinteressante for alle andre enn de personene det er snakk om

- ikke alle er like tøffe i trynet, og på kg tør mange slippe seg ut i det som ikke ville overlevd på et uredigert forum

Men den kanskje viktigste grunnen er at debatten blir mer interessant, siden den vinkles inn mot sak - ikke person.

Vanskelig, jeg vet, spesielt når enkelte legger seg i selen for at debatten nettopp skal dreie seg om person, aller helst 24/7 :blunke:

Og kanskje går vi glipp av en viss snert når lokket blir lagt på så kjapt?

Mulig det. Men moderatorrollen og det som skal modereres er ikke (og blir aldri) ferdig utformet. Moderatorene diskuterer seg i mellom i hver enkelt sak, og saker blir sjelden avgjort uten å ha vært gjenstand for debatt moderatorene i mellom. Moderatorene er også lutter øre for kritikk, og TAR selvkritikk hver dag, hele tiden.

Det burde du også gjøre.

Du har tross alt ganske mye å bidra med, og jeg ville synes det var veldig synd om du sluttet å skrive her.

Du og punky er jo ganske freske damer, da :ler: Hoho!

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du reagerer på å bli slettet :ler: ' date=' jeg liker også dårlig at mine meninger blir redigert, for ikke å snakke sensurert.[/quote']

Jeg har ikke blitt slettet mer enn i den kaktus tråden, så dette har i grunnen ikke no med meg å gjøre. Dette er ikke personlig annet enn at jeg er irritert når jeg ser gode tråder bli slettet - tråder hvor jeg kunne tenkt meg å diskutere.

Det har jeg heller aldri hevdet. Det jeg peker på er dårlig skjønn.

Det er jeg helt enig i.

Det var dette skjønnet da ... Det jeg reagerer på er at man kan diskutere enkelte spørsmål i ALLE andre media, men ikke her på KG. Når dette blir slettet så refererer man til reglementet, noe som i og for seg er greit - det bare undrer meg all den tid dette er spørsmål alle andre medier diskuterer fordi det er interessant ....

Jeg vet ikke hvilke episoder du refererer til, og synes vel egentlig det er ganske uinteressant for meg som bruker av dette forum, hva som har skjedd i fjor. Men nei, jeg ønsker ikke et uredigert forum noe jeg sa i mitt forrige innlegg da jeg refererte til VG. Jeg sikter heller ikke til flame mellom enkeltpersoner her, det er greit at krangler som utvikler seg slettes ... men nå er det heller ikke det som har gjort meg pisst - det er alt dette andre som slettes - ting som er mye mer uskyldig enn det - og for ikke å snakke om, tråder som blir slettet på et mye tidligere stadium fordi det KAN føre til flame. Det blir for dumt for meg. Det kommer stadig nye brukere inn i forumet, og i kraft av det debattantene er og mener, så vil diskusjonene alltid preges av det. De som flamet fjor er kanskje ikke her nå, ergo vil de heller ikke påvirke debatten i den uheldige retningen ...

Absolutt.

Mulig det er tilfelle, men jeg har ikke sett det. Jo, jeg har sett moderatorer ta selvkritikk i de tilfeller hvor de har slettet noe som en feiltagelse, men jeg har ikke sett moderatorer har tatt selvkritikk i de trådene jeg har vært inne i. Og det er endel.

Joda, det kan jeg gjerne gjøre, men nå er det ikke mine innlegg det dreier seg om. Jeg har bare fått slettet en tråd og det var den kaktustråden, det er like mye andres innlegg jeg reagerer på blir slettet - innlegg jeg gjerne kunne tenkt meg å deltatt i.

Det er hyggelig at du synes. Takk.

Jeg er ikke typen til å ta tårevåte farvel og dedikere min avgang med store bokstaver, det er no selvhøytidelig piss. Neida, jeg slutter ikke, jeg bare demper aktiviteten min og har slettet dagboken - det har ikke vært sterke følelser forbundet med det, annet enn at jeg er litt skuffet over forumet. Men det har jeg vel lov til å være? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syne sdet er helt greit å diskutere sak og ikke person. Men hva når en aktuell person har gjort noe som blir til en sak?? Da slettes det fort. (Svanhild, Martin osv) Det synes jeg er idiotisk, så lenge brukerene her inne ikke kommer med ville spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:enig: , Dette er et tema jeg har prøvd og ta opp mange ganger inne på ris og ros med moderatorer.

Jeg synes det blir veldig vanskelig feks på aktuelle saker og kun diskturere sak og ikke person hvis det er en enkelt person som har vært i nyhets bilde.

Og kalle brukere her inne dust , idiot etc faller jo for sin egen urimlighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Zirine her. Utrolig lav takhøyde her inne.

Det er ikke alltid så mye som minner om et diskusjonsforum.

Det er sjelden jeg deltar i diskusjonstråder her inne, for jeg vet at det jeg har på hjertet kommer til å bli slettet/moderert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skjønner hva Zirine snakker om.

Det er noe med...hva skal jeg si...terskelen for når folk føler seg personlig tråkket på tærne som er problemet. Det har noe med det å ta steget ett trinn utenfor din egen lille kjerne av selvopplevde episoder, fastsydde meninger og personlighet og forsøke å virkelig fange opp hva andre mener. Uten å automatisk ta ting så fordømt personlig.

Har sett endel innlegg her inne som mener dette er et typisk kvinnefenomen, noe jeg ikke er enig i. Mer utbredt kanskje, men ikke typisk. Har sett en rekke eksempler på at kvinner er veldig, veldig gode på argumentasjonen sin. Og Zirine er ett av dem. Og i og med at hun er ett av dem (slik oppfatter jeg henne, og nå skriver jeg ut ifra den tanken. Hvis dette er piss, så greit nok) så blir det vrient å forandre på dette for å please eventuell hårsårhet, som tross alt er et ganske stakkarslig fenomen. Synes jeg.

Eks: La oss ta abort. Er overbevist om at mange her inne har utført et slikt inngrep. Følsomt tema for de fleste, vil jeg tro. Går det an å diskutere abortmotstand på et generelt grunnlag, ved å legge sin egen erfaring til side og "se" debatten i lys av at andre faktisk sitter inne med drøsser av andre holdninger/erfaringer enn en selv på slikt?

Jeg tror det går an. Og hvis det IKKE går an, så er det smarteste å trekke pusten noen ganger før man skriver noe, eller holde seg unna. Men som regel, så vil det havne en eller annen innpå, som har mye sårhet rundt dette, og som er så farvet av dette at hun føler temaet som personlig, og jobber ut ifra det. Og hogger til, fordi hun kjenner det stikker.

Problemet da, blir jo at resten av verden ikke ser inn i denne hjernen. Det er drygt å forvente at alle skal vise hensyn til noe man ikke ser.Mye dumt kan sies og skrives i affekt, og dette er bare et eksempel på tema som fort kan ta helt av med "munnhoggeri"

Hva er da det riktige å gjøre? Slette innlegg fra en person som er abortmotstander og som mener at folk bør tåle såpass?

Eller anmode den som tar temaet personlig og danner støttegrupper i tråden om å la det ligge?

Klin umulig oppgave, tror jeg. Andre forum har vel en sånn spontanious combustion-policy. Hvor tråder sprenger seg selv i faenskap. Andre er kjappe på moderasjonene. KG er raske. Er helt på linje med at gamle brukere, som kanskje ikke engang er her lengre ikke skal være angivende for hvor grensene skal gå. Kamskje fungere som en erfaring som gjør nye tilløp enklere å kjenne igjen, men ikke avgjørende.

Et annet tema er jo dette med innvandring. Hva man stemmer er et tredje.

Tror det tryggeste her inne, er å være totalt åpen for innvandring, ikke stigmatisere ex-jugoslavere som kriminelle, stemme SV, holde seg på matta i forhold til partneren sin, være sterkt imot prostitusjon og aller helst ikke innrømme at man er livredd for å bli tjukk. Hvis man i tillegg er veldig fornøyd med hengepupper, og velger å se integriteten sin i lys av hvor fornøyd man er med de samme hengepuppene...ja da er man på trygg grunn. Et ekstra pluss kan man fort få, hvis man mener to foreldre er bedre enn en, helt til det punktet hvor man splitter opp. Da er det kun mor som gjelder, og far blir en statist.(jadda...setter det på spissen)

Noe som er greit nok, men personlig så lar jeg meg ikke jage fordi alt jeg mener og står for ikke er like politisk korrekt til enhver tid. Og har drøsser med gode erfaringer på at dette faktisk går an. Men man må ikke være hårsår. Vanskelig, enkelte ganger.

Lite gøy å hoppe inn i en diskusjon, rekke hånda i vret og si at du muligens vurderer å stemme på et parti, hvis velgere på tre forumsider har blitt karakterisert som dustehuer...

Men, Zirine, jeg velger å se slik på dette, at hvis noen drar en enkelt siden ut av personligheten min og greier å stemple hele meg som person basert på denne ene lille info'en jeg nettopp gav, så sier det meg at dette andre mennesket ikke har evnen til å se at vi faktisk er sammensatte som individer. Og DET er en temmelig kjip egenskap. Da vil jeg heller være den som blir slettet, selv om det ikke har skjedd mer enn noen få ganger. Rakk jo å få frem poenget før slettingen tok det, mener jeg...

Sletting er forøvrig godt på sin plass i en rekke tilfeller. Oppriktig talt. I fnisende røvinsrus hivde jeg meg for noen uker siden, totalt tankeløst på noen bilder fra et nettsted som heter r-o-t-***. c..o...m (hehe). Kjempedumt, selvfølgelig. Tenkte ikke i det hele tatt. Bar fniste, sammen med noen andre natteranglere, og var heeelt med :o

Skjønte ikke rekkevidden før etterpå, og er sjeleglad for korreksen. Tålte den godt. Litt av cluet er vel at hvis man selv mener man er berettiget til å dundre i vei med argumentasjon, så må man muligens akseptere at andre ikke synes det du skriver faller i samme gode jord. Så får man ta diskusjonen om dette der og da heller...

Både ja og nei, og litt tha m.a.o (må slutte å skrive så langt!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syne sdet er helt greit å diskutere sak og ikke person. Men hva når en aktuell person har gjort noe som blir til en sak?? Da slettes det fort. (Svanhild' date=' Martin osv) Det synes jeg er idiotisk, så lenge brukerene her inne ikke kommer med ville spekulasjoner.[/quote']

Det er jo nettopp her skjønnet kommer inn - et godt skjønn, noe som etter mitt skjønn :) er manglende her inne på KG.

DOL f.eks trekker grensen ved spekulasjoner, men man kan fint diskutere den Martinsaken (for eks) - som i dette tilfellet også var personen Martin *fulgt med fra sidelinjen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men' date=' Zirine, jeg velger å se slik på dette, at hvis noen drar en enkelt siden ut av personligheten min og greier å stemple hele meg som person basert på denne ene lille info'en jeg nettopp gav, så sier det meg at dette andre mennesket ikke har evnen til å se at vi faktisk er sammensatte som individer. Og DET er en temmelig kjip egenskap. Da vil jeg heller være den som blir slettet, selv om det ikke har skjedd mer enn noen få ganger. Rakk jo å få frem poenget før slettingen tok det, mener jeg... [/quote']

Men hvis noen stempler deg, hva så? Hele KG består av nesten 4000 brukere, hva gjør det om EN person stempler deg som et eller annet. Jeg har ingen problemer med å forholde meg til påstander som går på meg selv - at jeg f.eks skulle være en følelseskald abortmotstander, blottet for empati overfor de involverte. Jeg registrerer utsagnene (nå er dette bare et eksempel, det er ingen som har kommet med de påstandene), samtidig som jeg registrerer at andre gir uttrykk for at dette er komplett hinsides all fornuft å si. Men jeg mener fortsatt at folk må få lov til å kunne skrive det til meg.

Når vi kommer dithen i diskusjonen har jeg to valg - jeg kan motbevise at vedkommende tar feil - jeg ER ikke sånn. Jeg kan overse påstandene og fortsette å diskutere sak eller jeg kan droppe diskusjonen med vedkommende. KG vil gå inn å moderere med en gang, det mener jeg er feil all den tid jeg som debattant har endel å si i forhold til hvordan tråden vil forløpe videre. Hvis jeg velger å overse disse utsagnene/påstandene, så kan det faktisk hende at diskusjonen kommer tilbake til et seriøst nivå - og tråden får stå. En tråd som i utgangspunktet var god.

Men KG's filosofi vises godt i slagordet de har på forsiden "du skal ikke plage andre, du skal være god og snill og forøvrig kan du gjøre som du vil". Altså - det er fokuset - du må være god og snill. Det er sånt jeg sier til ungene mine. Bare - jeg tror jeg faktisk har kommet litt lengre med dem ...

Joda, men det er jeg enig i. Kjerringer må holdes i ørene noen ganger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:enig: , Dette er et tema jeg har prøvd og ta opp mange ganger inne på ris og ros med moderatorer.

Jeg synes det blir veldig vanskelig feks på aktuelle saker og kun diskturere sak og ikke person hvis det er en enkelt person som har vært i nyhets bilde.

Det sier seg selv at det blir håpløst å diskutere når det er personen og dens nåværende og tidligere handlinger som ER saken. Skal du diskutere saken, så må du i enkelte tilfeller nødvendigvis også diskutere personen (martinsaken er et eks) Det er her skjønnet kommer inn.

Det er en ting, en annen ting er at det er ikke riktig å slette en hel tråd fordi et par folk her inne ikke klarer å være seriøs - når de 25 andre klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

synd du føler sånn da Zirine, men jeg er ikke så aktiv i diskusjonene jeg så jeg skal ikke si no. men jeg håper du har tid til å komme innom og lese en pm i ny og ne da.

var i hvertfall artig og "møte" deg så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg leser pm. Jeg får automatisk varsling på mailen om pm, og jeg kommer til å følge dagboken din Line - lese hvordan du har det og sånn.

God helg til deg og dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du' date=' den har jeg sletta, rett og slett. [/quote']

:grine:

Hvis du legger den ut noe sted... da gir du oss en link ikke sant???

Og så er det antakelig lurt å redigere profilen litt??

Signaturen og URL-en din viser fortsatt til den nå sårt etterlengta dagboka di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...