Wasp Skrevet 1. februar 2010 #21 Del Skrevet 1. februar 2010 Forsikringsselskapet forholder seg til trafikkreglene, og da hadde du vikeplikt ut fra parkeringsplass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 5. februar 2010 #22 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Ja, ikke sant? Motparten kjørte leiebil fra Rent a wreck, så jeg vet ikke hva slags forsikringsselskap de bruker.. Motparten var såvidt over 20 år gammel, og veldig rådvill i forhold til hvordan han skulle løse dette. Håper bare ikke at han har søkt råd hos en eller annen hos Rent a Wreck, som vil komme seg unna dette for å slippe utlegg, og gitt han råd om å skrive sånn eller slik for egen vinnings skyld.. Uansett hva han har skrevet på del 2 av skademeldingsskjemaet, så krysset han av for at han skulle svinge inn til høyre på parkeringsplassen. Det mener jeg må være godt nok ift. å avgjøre om vikepliktsregelen skal gjelde eller ikke! Den har jo rett og slett ikke noe med saken å gjøre.. Noen gode råd om hvordan jeg kan legge frem saken best mulig til min saksbehandler hos mitt forsikringsselskap? Har jeg rett til å se kopi av egen skademelding i ettertid? Har mitt forsikringsselskap kopi av motpartens del 2 fra skademeldingsskjemaet? Dersom motparten hadde leiebil, må jeg si at du slapp "billig unna". De fleste leiebilfirmaer har et krav om at alle ulykker skal politianmeldes før en kan nytte forsikringen. Og politisak rundt en bilulykke er ikke hyggelig. Vikepliktsregelen gjelder uavhengig av om du eller jeg mener den burde oppheves. Du var på vei ut av en parkeringsplass og skulle ut på hovedveien. Motparten kjørte av hovedveien for å komme inn på parkeringsplassen. Du skulle svinge til venstre og måtte passere motgående kjørefelt som motparten befant seg i. Motparten svingte til høyre. Dere var begge i bevegelse. Uansett hvordan en vrir og vender på dette kommer en ikke utenom at du var i bevegelse, hadde vikeplikt, skulle foreta et feltskifte og dere traff hverandre i svingen. Du har skadene på forskjermen, og med dette kan en argumentere at du ikke overholdt vikeplikten. En kan også argumentere at du fortok en dårlig venstre sving (svingte 60-70 grader) for å forta feltskiftet. Jeg tror det beste en kan håpe på her er delt skyld 50-50 i og med at du foretok et feltskifte over filen der motparten var på vei ut fra, og motpartens bil mistet festet (kanskje under nedbremsing) og gled inn i din bil. Oppfattet du meg riktig? Motparten krysset av på punkt 5 i skademeldingsskjemaet, på at han skule svinge til høyre inn på parkeringsplassen. Det går fint å passere hverandre i den utkjøringen, det er plass til to biler. Presset til å ta på seg skylden? Syns ikke han virket spesielt presset til det da han hoppet ut av bilen og sa beklager det første han gjorde. Motparten var rådvill for hvordan han skulle takle situasjonen, og hans unge alder tatt i betraktning, er det ikke urimelig å tro at følte seg presset. Særskilt dersom du mente at ulykken var hans feil. Å si beklager eller unnskyld er ikke nødvendigvis en innrømmelse, en kan beklage en situasjon en ikke er skyld i også. Endret 5. februar 2010 av Bobeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå