Gå til innhold

Fikk skylden for bilkrasj av forsikringsselskapet

Fun Light

Anbefalte innlegg

Her er det som skjedde:

Jeg skulle ut av en parkeringsplass, og svingte til venstre. Til venstre for meg kom det en bil som skulle inn på den samme parkeringsplassen, og skulle svinge til høyre.

Begge brukte blinklys.

Siden den andre bilen blinket og senket farten (skulle altså inn på parkeringsplassen), så har jeg bilen i bevegelse (max 10 km/t).

På grunn av glatt føre, så klarer ikke han i andre bilen svingen, men kjører inn i min forskjerm.

Han beklaget og tok på seg skylden, vi skrev skademelding og so far so good.

I dag får jeg brev fra forsikringsselskapet, hvor det står at JEG har skylda!!

De mener det kom tydelig frem av skissen jeg tegnet. Om de har lest forklaringen som fulgte med vet jeg ikke, men de snakket da om at dette var en utsatt parkeringsplass og at jeg hadde vikeplikt. Hallo?? Han blinket og skulle til høyre, jeg skulle ut til venstre, da er det vel ikke snakk om vikeplikt?!

For dette så risikerer jeg nå å miste 30% bonus og må ut med 4000 kroner i egenandel for å få ut bilen fra verkstedet.

Dette nekter jeg selvsagt å godta, da det rett og slett er feil!

Er det noen som har råd eller tips til meg, hvor skal jeg klage, hva bør jeg gjøre for at dette skal ende opp rettferdig?

Jeg skal ta kontakt med saksbehandleren som har hatt saken på tirsdag, og tenker å forberede meg så godt som mulig før den tid. Derfor setter jeg ENORMT stor pris på alle innspill som kan komme før den tid!

Vil samtidig benytte anledningen til å fraråde Enter forsikring på det sterkeste. Makan til arrogant holdning på telefonen (i tillegg til ukorrekt skyldfordeling) har jeg aldri møtt før!

Endret av Fun Light
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du kom ut fra parkeringsplassen vil jeg tro at du har vikeplikt. Slik er det hverfall på de parkeringsplassene jeg bruker, der har man vikeplikt for alle selv om de svinger inn på plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg godt nok lappen i forrige årtusen, men jeg lærte at jeg ikke skulle kjøre ut før jeg så at den andre bilisten faktisk var på vei inn, for tenk om han hadde glemt å slå av blinklyset og ikke skulle svinge likevel (ja, så gamle biler kjørte vi i, hehe), så kanskje forsikringsselskapet har rett i sin avgjørelse.

Hvis du hadde stoppet helt opp og ventet, ville den andre bilisten så likevel ha parkert i din bil? Hvis det er så, er det kanskje et argument du kunne ha brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg hadde stått helt stille, ville han ha kjørt inn i meg. Dette fordi han hadde som intensjon å svinge, men fikk ikke fullført svingen på grunn av glatt føre.

Hadde han ment å kjøre rett frem men glemt å slå av blinklyset, så ville han ha truffet min side med hele sin frempart, ikke bare venstre fremside!

Han krysset forøvrig av på at han svingte til høyre. Dette i seg selv mener jeg burde vise tydelig hvem sin skyld det var!

Uff, jeg blir helt forvilet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han krysset forøvrig av på at han svingte til høyre.

Men dette spiller vel strengt tatt ingen rolle når du kom fra en parkeringsplass. Da har du vikeplikt for ham uansett :sjenert:

Dette med at han ville kjørt inn i deg selv om du sto stille er en annen sak, men det spørs hvor enkelt det blir å bevise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

Selskapene/skadebehandlerne forholder seg ganske slavisk til skademeldingsskjemaet. Man skal ikke blingse så veldig ved utfyllingen før det åpenbare skyldspørsmålet er snudd på hodet.

I utgangspunktet hadde du vikeplikt. Men så lenge motparten ("MP" i forsikringsterminologien) blinker inn dit du skal ut fra, er det faktisk normalt å forholde seg til det. Ut fra det du beskriver (og - ikke minst - at vedkommende muntlig tok på seg skylden - forstår jeg din frustrasjon).

Hva fylte du og MP ut på pkt. 4 og 5 i skademeldingen? Hvis MP krysset av på pkt. 5 OG han på del 2 krysset av på at han hadde skylden OG skissen (pkt. 13) ikke er tullerusk, må dette være en feil.

Når skjemaet er fylt inn og sendt til det respektive selskapet, forhandler selskapene seg i mellom. Det selskapet som mener motparten har skylden, sender en "skyld-anmodning" til MPs selskap og spør om de påtar seg skyld. De legger da ved sin parts skademelding (inkludert del 2) og ber motpartens selskap erkjenne x% skyld.

Hva man krysser av på (og signerer på) på del 1 er veldig viktig. Jeg husker ikke i hvor stor grad det man fyllte ut på del 2 kan overstyre del 1 (eksempelvis at MP vedkjenner seg ansvaret men at del 1 taler til din disfavør), men jeg vil anbefale deg å ringe saksbehandleren og spørre.

Nå vet jeg ikke hva slags bil du krasjet med, men selskapet vil uansett gi deg muligheten til å betale for skaden uten å benytte forsikringen. (Hvorvidt det lønner seg å betale for skaden kontant eller benytte forskringen, blir automatisk regnet ut av selskapets IT-program). De regner ut hva bonustapet utgjør i kroner og øre, satt opp mot skadens omfang (som bilverkstedet oppgir).

I min tid som skadebehandler hadde jeg en sak der det var så jævla opplagt at vår part hadde skylden. Penger spart er penger tjent, også for forsikringsselskapene. Jeg ble derfor "kommandert" av min "mentor" til å stå på skylddeling 50/50 (dette gjaldt fletting fra to til ett felt - hvor man i utgangspunktet har gjensidig vikeplikt). Til slutt hostet MPs selskap opp fyldig dokumentasjon, og da la vi oss straks flate.

Det hadde vært interessant å sett skademeldingsskjemaet ditt. Sakens nyanser og subjektive inntrykk blir fort til objektive og kalde "fakta" (jfr. at man signerer) på et skademeldingsskjema.

Ring din saksbehandler og få en begrunnelse. De vil også informere deg om din mulighet til å klage saken inn for Forsikringsklagekontoret. Men hør hva selskapet ditt sier først, før du bruker tid på å klage. Selskapet ditt og du har tross alt de samme interessene i saken. Forskjellen kan ligge i hvor mye ressurser du og de er villige til å bruke på å komme til bunns i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsikringsselskap er noen jævler som prøver å svindle deg for det du eier. Jeg ble påkjørt en gang og da påsto IF at det var delt skyld mellom meg og den andre eieren. Ikke faen sa jeg og hadde mange telefonsamtaler med IF. Etter en god stund logget jeg inn på Lovdata og skrev ut de paragrafene i Vegtrafikkloven "MP" hadde brutt. Først da inrømmet IF at de hadde gjort feil og at "MP" hadde skylden.

Det virker som at de ikke bryr seg og satser på at alle kundene er noen idioter som ikke klarer å tenke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er frustrert, og at det egentlig ikke er din skyld at dere kræsjet. Det er vikeplikt ut fra parkeringsplass, som andre sier, og det er dèt forsikringsselskapet må ta hensyn til. Hvordan ser utkjørselen (med evt. brøytekant) ut? Er det god plass til at to biler kan passere hverandre?

Når du snakker med saksbehandler så kan du insistere på å fortelle nøyaktig hva som skjedde. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send inn klage til forsikringsklagenemnda. Det kan kanskje lønne seg i ditt tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roger_gjest

Skjønner godt din frustrasjon, mtp at motparten tok på seg skylden. LIKEVEL, jeg tok lappen for snaut et år siden (og er dermed sikkert ingen dyktig og erfaren sjåfør, akkurat, men) - men teorien sitter som spikret, både fra teorikurs, teoribok og beinstreng (ung) kjørelærer.

Og teorien sier; ALLTID vikeplikt når man er på vei ut av parkeringsplass.. :sjenert:

Det virker hvertfall til å være dette årtusens regler...

Så ja, ingen gladmelding, men har man vikeplikt, så har man jo vikeplikt. :snurt:

Men de eldre (les: erfarne) vet vel bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg hadde stått helt stille, ville han ha kjørt inn i meg.

Men du stod ikke stille. Du kjørte ut av en parkeringsplass, og som andre har påpekt har du vikeplikt da. Din feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du stod ikke stille. Du kjørte ut av en parkeringsplass, og som andre har påpekt har du vikeplikt da. Din feil.

Enig.

Dessten, dersom du betaler det det koster å reparere bilen, trenger du ikke å miste bonus. Forsikringsselskapet pleier å opplyse om hva som lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mafiahater

Her lukter det forsikringselskapets interesse lang vei.

Ja, hvis han som skulle inn på plassen godtok at han hadde skylden - nettopp fordi han skulle svinge så må det være et tydelig tegn på at vikeplikt for TS må oppheves, eller sees bort fra siden det ikke er problemet.

Som TS sier, så ville han blitt påkjørt uansett, noe som betyr at han ville blitt truffet lenger frem eller lenger mot senter av støtfanger.

Hvilket selskap hadde motparten? Samme som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ikke sant?

Motparten kjørte leiebil fra Rent a wreck, så jeg vet ikke hva slags forsikringsselskap de bruker..

Motparten var såvidt over 20 år gammel, og veldig rådvill i forhold til hvordan han skulle løse dette.

Håper bare ikke at han har søkt råd hos en eller annen hos Rent a Wreck, som vil komme seg unna dette for å slippe utlegg, og gitt han råd om å skrive sånn eller slik for egen vinnings skyld.. :tristbla:

Uansett hva han har skrevet på del 2 av skademeldingsskjemaet, så krysset han av for at han skulle svinge inn til høyre på parkeringsplassen. Det mener jeg må være godt nok ift. å avgjøre om vikepliktsregelen skal gjelde eller ikke! Den har jo rett og slett ikke noe med saken å gjøre..

Noen gode råd om hvordan jeg kan legge frem saken best mulig til min saksbehandler hos mitt forsikringsselskap?

Har jeg rett til å se kopi av egen skademelding i ettertid?

Har mitt forsikringsselskap kopi av motpartens del 2 fra skademeldingsskjemaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror desverre ikke du har så stor mulighet til å slippe å få skylden siden bilen din var i bevegelse. Hadde du stått stille hadde det vært en helt annen sak. For siden du var på veg ut fra parkeringsplassen har du vikeplikt uansett i hvilke retning den andre bilen kom i fra eller hvor han skulle sving. I beste fall kan det bli skylddeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skurkvarsler

Da må jeg få stille spørsmålet:

Hvis veien fra parkeringsplassen er f.eks. 10 meter lang og sammenstøtet skjer i denne veibiten er det ingen tvil.

Hva hvis det skjer 1 meter fra 'hovedveien'?

(eller 0,5 m).

Hvor går grensa for om man skal forholde seg til vikeplikt eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I dag får jeg brev fra forsikringsselskapet, hvor det står at JEG har skylda!!

De mener det kom tydelig frem av skissen jeg tegnet. Om de har lest forklaringen som fulgte med vet jeg ikke, men de snakket da om at dette var en utsatt parkeringsplass og at jeg hadde vikeplikt. Hallo?? Han blinket og skulle til høyre, jeg skulle ut til venstre, da er det vel ikke snakk om vikeplikt?!

Selvsagt er det snakk om vikeplikt. Man har alltid vikeplikt når man kommer ut fra parkeringsplass. Lær deg trafikkreglene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg få stille spørsmålet:

Hvis veien fra parkeringsplassen er f.eks. 10 meter lang og sammenstøtet skjer i denne veibiten er det ingen tvil.

Hva hvis det skjer 1 meter fra 'hovedveien'?

(eller 0,5 m).

Hvor går grensa for om man skal forholde seg til vikeplikt eller ikke?

Det er definert dom parkeringsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så krysset han av for at han skulle svinge inn til høyre på parkeringsplassen.

Ehh... ja, man har vikeplikt fra høyre, men når man selv skal svinge til høyre skal det ikke komme noen i det feltet.

Så det er nok desverre bare å bite i det sure eplet og betale selv om han tok på seg skylden (det er dessuten lett å føle seg presset til å ta på seg skylden når man er ung og uerfaren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... ja, man har vikeplikt fra høyre, men når man selv skal svinge til høyre skal det ikke komme noen i det feltet.

Så det er nok desverre bare å bite i det sure eplet og betale selv om han tok på seg skylden (det er dessuten lett å føle seg presset til å ta på seg skylden når man er ung og uerfaren).

Oppfattet du meg riktig? Motparten krysset av på punkt 5 i skademeldingsskjemaet, på at han skule svinge til høyre inn på parkeringsplassen.

Det går fint å passere hverandre i den utkjøringen, det er plass til to biler.

Presset til å ta på seg skylden? Syns ikke han virket spesielt presset til det da han hoppet ut av bilen og sa beklager det første han gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...