Gå til innhold

Konfirmasjonsgave til egne barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bra det er lenge til min datter skal konfirmeres, så jeg får tid til å spare opp litt cash ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min fikk festen, antrekket, slipsnål og en sovepose. Faren betalte ingenting, men både ham og familien hans var på festen. Konfirmanten var veldig fornøyd.

Skrevet

Jeg ga en reise til (nesten) valgfritt sted, noe min konfirmant satte veldig stor pris på.

Gjest alenemamma
Skrevet
For 6-7 år siden fikk jeg 5000 av mine foreldre. Vil tro det er/var ganske vanlig blant familier der begge har gode jobber.

Håper flere kan si noe, kanskje er dette helt på jordet i forhold til "normalen" :) Enten for mye eller for lite.

Det er vanskelig å si hva som er normalt. Så lenge foreldrene slipper konkurrere med andre foreldre eller seg i mellom, må alle bestemme selv. Man kan også få dårlig samvittighet hvis slekta er liten og føle for å gi mer enn man har råd til. Dette er så individuelt.

Bra det er lenge til min datter skal konfirmeres, så jeg får tid til å spare opp litt cash ;)

Ja. :) Jeg satte inn penger på egen konto når barnet var i toårsalderen. Jeg og barnefaren gikk fra hverandre og jeg begynte å spare til konfirmasjonsgave. Jeg hadde mange utgifter og en dag sprakk budsjettet. Katastrofe. Jeg satte inn penger igjen, men barnet visste ikke om den ekstra sparekontoen min og var vel fornøyd med 5000. H*n ville nok sikkert vært fornøyd med mindre, dagen i seg selv var så fin med begge sider av familien og venner samlet. Både høytidelig og mest av alt koselig. :)

Selve dagen ble kostet av besteforeldre og meg, siden alle visste at jeg hadde gjeld å betale ned på etter en konkurs. Tror ikke barna er så kravstore, men at vi som foreldre setter store krav til oss selv.

Skrevet

Jeg fikk, som mange andre her, festen og bunaden. I tillegg fikk jeg en gave til ca 1000 kr.

Skrevet

Da jeg var konfirmant for 15 år siden, fikk jeg bunad og et gullsmykke fra mine foreldre. Festen ble ikke sett på som gave (hvem ellers skulle ha holdt festen, liksom). Bunaden hadde min mor brodert, og den er jeg utrolig glad i!!

Skrevet
For 6-7 år siden fikk jeg 5000 av mine foreldre. Vil tro det er/var ganske vanlig blant familier der begge har gode jobber.

Håper flere kan si noe, kanskje er dette helt på jordet i forhold til "normalen" :) Enten for mye eller for lite.

Hæ, da jeg var komfirmant i 1985 fikk jeg 5000 av foreldrene mine. Og de var/er vanlige arbeidsfolk.

Gjest drammen_jento
Skrevet

Vi hadde ikke så god råd når jeg skulle komfimere meg,så istedenfor å kjøpe en dyr bunad så kjøpte vi heller en så kallet festdrakt som er en billig etterligning av bunad.

Like greit for meg for har ingen interesse av å ha en bunad untatt når jeg skulle komfimere meg.

Folk spurte faktisk hvor min bunad var fra! Var litt gøy at de ikke så at den ikke var ekte! :)

i gave fikk jeg 1500kr av foreldrene mine og de betalte selvsagt for selskapet.

Skrevet (endret)
Hvor mye er egentlig vanlig å gi i konfirmasjonsgave til egne barn?

Hmm, for 7 år siden fikk jeg bunad med alt av tilbehør (bunadsølv), fest, 10.000 og en langweekend til Paris.

Hva som er vanlig å få, tror jeg kommer an på flere faktorer. Hvor mye en får av besteforeldre (jeg fikk en del der), da broren min ble konfirmert var situasjonen annerledes, så han fikk mer. Men, ja, utifra det jeg har hørt, avhenger det jo av foreldrenes økonomiske situasjon, hvor mye ungdommen får av andre slektninger etc.

Edit: Måtte legge til fest... Regnet ikke det som en gave, men ser at andre har nevnt det.

Endret av Diane
Gjest Gjest_tanja_*
Skrevet
Da jeg var konfirmant for 15 år siden, fikk jeg bunad og et gullsmykke fra mine foreldre. Festen ble ikke sett på som gave (hvem ellers skulle ha holdt festen, liksom). Bunaden hadde min mor brodert, og den er jeg utrolig glad i!!

Hvilken fest? Feiringen av konfirmasjonen ble planlagt sammen med konfirmanten og begge familiene, etter at han vokste opp hos mor. Dvs hans ønsker ble lyttet til, med hensyn til feiring. Eksen holdte på å ta rotta på meg når vår sønn ville konfirmeres borgelig, og mente jeg ikke hadde ivaretatt foreldrerollen. Heldigvis var resten av familien hans mer på barnets parti, selv om de er regnet for å være veldig tradisjonelle.

Er glad du fikk bunad, og er glad for det, men husk at det ikke alltid er så lett for foreldre å invitere til konfirmasjon. Det kommer raskt opp i 30 - 40 tusen, men kan gjøres billigere uten at det går ut over festen. :)

Skrevet

De som ikke gav eller fikk bunad, hvor mye lød gaven på da?

Poden vil ikke ha bunad, og vi er ikke sikker på hvor mye vi skal gi.

Skrevet

Vi (tre søstre) har fått hvert vårt kunstverk, et trykk laget av en lokal kunstner, som vi var med å velge ut selv. Vi kommer fra et sted med mange kunstnere, så det var flere å velge mellom. Jeg husker ikke helt hva disse kostet, men tror mitt kostet et par-tre tusen (for 14 år siden).

I tillegg betalte de for antrekk og selskap. I familien vår er det vanligere å gi gaver enn penger, så fra annen familie var det også stort sett smykker, sølvbestikk, o.l.

Skrevet
De som ikke gav eller fikk bunad, hvor mye lød gaven på da?

Poden vil ikke ha bunad, og vi er ikke sikker på hvor mye vi skal gi.

fikk 2000 tror jeg og festen. mamma er aleine mor i tilegg. Var stor fornøyd jeg

Skrevet

Jeg ble konfirmert for 10 år siden, og fikk bunad med tilbehør samt festen av mine foreldre.

Skrevet (endret)

Foreldre som ikke var sammen. Fikk speilreflekskamera til 10 000 kr fra den ene siden, var kjempe foto interessert på den tiden og koste meg masse med det kameraet. Fra den andre siden fikk jeg penger. Husker ikke summen. Festen betalte de halvparten hver av, som én del av gaven.

Ønsket meg ikke bunad da, eller nå for den skyld. Brukte en litt pen kjole. Det speilreflekskameraet var for meg et symbol slik en bunad er for andre.

Vil ikke barnet ha bunad syns jeg ts bør gi noe annet tilsvarende som er symbolsk for barnet.

Endret av Serena
Skrevet

Jeg ønsket meg ikke bunad og fikk språkreise i stedet, med lommepenger tror jeg det kom på 11-12000. Fikk ellers 2000 til sammen av andre slektninger, noen smykker og et par gavekort fra naboer. Dette er 15 år siden.

Dette var lite i det området jeg vokste opp i, penger eller gaver i 50-100 000 kr klassen var ikke uvanlig.

Skrevet

Jeg fikk bunad (verdi ca 20 000) og 5 000 kroner. Brødrene mine fikk samme pengesum, alle tre hadde festen på samme hotell. Brødrene mine fikk dress, men fikk ikke mellomlegget på dressen deres og min bunad, så sånn sett gikk de i minus, om jeg kan kalle det det. Men de hadde begge fått herrebunad om de hadde ønsket det.

Skrevet

syntes det er litt sykt hvor mye folk får jeg :/ spessielt når mange bare drikker det og shopper det vekk på tull...men men...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...