Gå til innhold

Hva slags olje bruker du til steking?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Rett og slett, hvilke olje bruker du til steking? Oliven, raps, solsikke osv osv??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

raps, oliven skal ikke brukes til steking, grunnet at for det første setter den smak på maten du steker, og for det andre blir den varmere enn andre oljer og spruter mer;)

Skrevet
raps, oliven skal ikke brukes til steking, grunnet at for det første setter den smak på maten du steker, og for det andre blir den varmere enn andre oljer og spruter mer;)

tull. Det er en smakssak.

Bruker soyaolje til steking dersom jeg ikke ønsker smak av det jeg steker i (f.eks. grønnsaker til wok) men kunne like gjerne brukt raps eller solsikke, jeg orker bare ikke ha så mange flasker i skapet.

Bruker olivenolje til ting jeg vil skal få litt av den smaken. Bruker olivenolje med basilikum eller hvitløk for å steke kjøtt til pizza, f.eks.

Gjest navnelapp
Skrevet

Kaldpressa oljar bør ikkje brukast til steiking. Vanleg olivenolje og rapsolje som ikkje er kaldpressa går heilt fint å steike i, viss du vil ha med smaken. Til moussaka, til dømes, syns eg det er avgjerande for den gode smaken at auberginskivene er steikt i olivenolje.

Elles er solsikkeolje, soyaolje og maisolje alle fine steikeoljar. Ein bør uansett ikkje steike ved så høg temperatur at oljen ryk, er det ikkje slik ein produserer akrylamid?

Skrevet

Det er bare tull at olivenolje ikke kan brukes til steking. Det er da mange olivenoljer det står på at de kan brukes til steking. Ekstra virgin olivenolje til steking er ikke å anbefale, men.

Ja, jeg bruker Eldorado Olivenolje.

Skrevet

Jeg bruker solsikkeolje. Foretrekker nøytrale oljer når jeg steker.

Skrevet

Bruker rapsolje. Jeg også foretrekker nøytrale oljer. Denne bruker jeg til baking også forresten.

Skrevet

Rapsolje, både fordi den er nøytral og fordi den har en gunstig fettsyresammensetning. Ellers bruker jeg smør. Olivenolje til ovnsstekte grønnsaker og i endel bakverk (brød, foccaccia og annet hvor jeg vil ha med smaken).

Skrevet

Bruker enten raps eller smør, avhengig av hva jeg steker.

Skrevet
Rapsolje, både fordi den er nøytral og fordi den har en gunstig fettsyresammensetning. Ellers bruker jeg smør. Olivenolje til ovnsstekte grønnsaker og i endel bakverk (brød, foccaccia og annet hvor jeg vil ha med smaken).

:jepp: Samme her!

Skrevet

Olivenolje.

Sånn btw: kaldpresset rapsolje synes jeg smaker helt forferdelig.

Skrevet

Raps- eller solsikkeolje til vanlig, olivenolje (ikke kaldpresset) til de tingene jeg vil skal ha litt smak av olivenolje. Evt smør (Tine meierismør) til ting som det er godt med litt smørsmak på :)

Har alltid raps- eller solsikkeolje, vanlig olivenolje, kaldpresset olivenolje og meierismør tilgjengelig. Ellers har jeg også sennep-, sesam-, peanøtt- og chiliolje til mer eksotisk mat :)

• 1 måned senere...
Skrevet
tull. Det er en smakssak.

Bruker soyaolje til steking dersom jeg ikke ønsker smak av det jeg steker i (f.eks. grønnsaker til wok) men kunne like gjerne brukt raps eller solsikke, jeg orker bare ikke ha så mange flasker i skapet.

Bruker olivenolje til ting jeg vil skal få litt av den smaken. Bruker olivenolje med basilikum eller hvitløk for å steke kjøtt til pizza, f.eks.

Hvis du leser resten av det jeg skriver så ser du at jeg har skrevet nogen lunde det samme som deg. Den gir SMAK til maten. De aller fleste kokker bruker heller ikke oliven til steking og det ikke er noe helt spesielt.

Skrevet (endret)

Normalt bruker jeg rapsolje. Olivenolje brukes (ikke kaldpresset) i matlaging hvor jeg vil ha smaken.

Endret av Zaphireh
Gjest gjest italia
Skrevet

"Hard steking" (type f.eks. biff som skal på høy temperatur): blanding av vanlig olivenolje og smør (mest smør, spruter ikke så mye som olje og gir en fin stekeskorpe)

Steking/surring på lavere temperatur: Olivenolje extra vergine.

Jeg bor i "olivenoljeland" der nesten 60 millioner mennesker steker i olivenolje extra vergine (kanskje bare 40 millioner, får vel trekke vekk barn under 12 år.....) - og det har blitt gjort i kanskje tusenvis av år. Så jeg velger å lukke ørene pent og høflig for de i Norge som sier at oljen ikke tåler høy temperatur, eller blir "farlig" eller dårlig ved bruk i stekepannen... Det er daglige matlagingsprogrammer på TV her nede, og det stekes i extra vergineolje i samtlige :-) Men som sagt ikke til "hard-steking", da bruker man smør.

Skrevet

Raps-, solsikke- eller olivenolje, avhengig av hva jeg lager. Olivenoljen brukes forholdsvis sjelden, men innimellom må den frem - til asparges, f.eks. Bruker smør innimellom, enkelte ting smaker best stekt i smør, synes vi. Ellers har jeg også kokosolje, god olivenolje og sesamolje i skapet, men de brukes ikke til steking.

Skrevet

Bruker mest solsikkeolje og olivenolje.

Oliven gir litt smak, mens solsikkeoljen er mer nøytral.

Kommer an på mengden selvfølgelig.

Ellers anbefaler jeg chiliolje til de som tåler litt sterkere smak. Den er knallgod til kylling-,indre- og ytrefilet, men den skal tilpasses ganen på vedkommende som fortærer maten :)

Skrevet
"Hard steking" (type f.eks. biff som skal på høy temperatur): blanding av vanlig olivenolje og smør (mest smør, spruter ikke så mye som olje og gir en fin stekeskorpe)

Steking/surring på lavere temperatur: Olivenolje extra vergine.

Jeg bor i "olivenoljeland" der nesten 60 millioner mennesker steker i olivenolje extra vergine (kanskje bare 40 millioner, får vel trekke vekk barn under 12 år.....) - og det har blitt gjort i kanskje tusenvis av år. Så jeg velger å lukke ørene pent og høflig for de i Norge som sier at oljen ikke tåler høy temperatur, eller blir "farlig" eller dårlig ved bruk i stekepannen... Det er daglige matlagingsprogrammer på TV her nede, og det stekes i extra vergineolje i samtlige :-) Men som sagt ikke til "hard-steking", da bruker man smør.

Men det er ikke sant. Fakta er at olivenolje tåler høyere temperatur enn f.eks. solsikke, mais, osv. Til og med raps.

Olivenolje mister riktignok sin gode smak og mye av antioksidantene ved steking over 70grader celsius. Så det er ingen vits å bruke de dyreste oljene. Men man bruker jo kaldpresset uansett. De finnes jo i de lavere prisklassene og.

Gjest gjest Italia
Skrevet
Men det er ikke sant. Fakta er at olivenolje tåler høyere temperatur enn f.eks. solsikke, mais, osv. Til og med raps.

Olivenolje mister riktignok sin gode smak og mye av antioksidantene ved steking over 70grader celsius. Så det er ingen vits å bruke de dyreste oljene. Men man bruker jo kaldpresset uansett. De finnes jo i de lavere prisklassene og.

Ja, det mener jeg også. Det hadde jo vært litt snodig hvis mange titalls millioner i Sør-Europa ikke hadde greie på riktig bruk av olivenolje?

Men Supraspinatus, hvis du ser på endel av innleggene her, samt søker litt på tidligere eldre innlegg om det samme - vil du nok se at mange har lest et eller annet ukeblad/avis der det står at man ikke skal steke i ekstra vergin (kaldpresset) olje. Det ligger også en eldre artikkel på Dagbladet.no et sted (Magasinet) der det er intervju med en av de mest prisbelønte olivenoljeprodusentene i verden. Da journalisten presenterte seg, sa produsenten noe sånt som: "ah, Norge. Ja, jeg har hørt om dere. Det er visst dere som påstår at man ikke skal steke i ekstra vergin-olje? Merkelig land land....". Jeg husker ikke ordrett hva han sa, men det var i den retningen.

Jeg koser meg ihvertfall med å fortsette å steke i kaldpresset olje, selvfølgelig ikke den dyreste - det er helt unødvendig. Men risler gjerne litt dyr olje over like før servering. Akkurat som min italienske svigermor gjør. Og hennes mor. Og hennes mor. Også videre......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...