Gå til innhold

Vet du hva simpelt betyr?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne 40+
Slutt å kverulere.

"Enkel" er opprinnelig betydning, kommer fra latin, og det kan du ikke motsi. Du påstår at "enkel" er i fremmarsj, og kanskje er det det for deg.

No gidder jeg ikke mer. Ver så god: ta siste ordet. Etter en stund på forumet har jeg forstått såpass at du er språkguruen som alltid har rett, og "fy" til den som ikke bøyer seg i støvet.

Unnskyld meg... :hakeslepp:

Hvis du har lest det Belladonna har sagt i denne tråden, ville du sett at hun sier det samme som mange andre, og også til dels det samme som deg!

Det eneste Belladonna sier, som du ikke klarer akseptere, er at ordet i mange år har hatt en sidebetydning ut over den opprinnelige betydningen.

1. Ordets opprinnelige betydning er "enkel", og ble brukt i den betydningen.

2. Ordets bruk ble endret til å bety dårlig/tarvelig, og har hatt den betydningen i mange år (det er jeg oppvokst med)

3. Ordets bruk har igjen blitt endret til den opprinnelige betydningen, og blir nå mer og mer brukt i betydningen "enkel"

(Det er relativt nytt at ordet igjen blir brukt i dets opprinnelige form)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_hei_*
Hvem er det som kverulerer? Har du lest innleggene mine? Jeg skrev i mitt første innlegg at opprinnelsen til "simpel" var "enkel", men at det etterhvert fikk andre betydninger, som jeg altså er vokst opp med på skolen.

Jeg er aldeles ingen språkguru og påstår ikke at jeg har det riktige svaret på alt, har aldri skjelt ut noen.

Hvis du leser litt grundigere, vil du se at også andre sier det samme som jeg.

Enig. Dette var simpelt gjort av Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne 45+
1. Ordets opprinnelige betydning er "enkel", og ble brukt i den betydningen.

2. Ordets bruk ble endret til å bety dårlig/tarvelig, og har hatt den betydningen i mange år (det er jeg oppvokst med)

3. Ordets bruk har igjen blitt endret til den opprinnelige betydningen, og blir nå mer og mer brukt i betydningen "enkel"

(Det er relativt nytt at ordet igjen blir brukt i dets opprinnelige form)

Det var vel nettopp det hun skulle frem til at ikke stemmer og at det er en bias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne 40+
Det var vel nettopp det hun skulle frem til at ikke stemmer og at det er en bias.

Å? :klø:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...&OPP=simpel

simpel a5 (ty. el. fr, av lat. simplex 'enkel, oppriktig')

1 tarvelig, dårlig, sjofel en s- dress / han er en s- fyr / det var s-t gjort

2 mest foreld, unntatt i en del faste forb: enkel, alminnelig være ens simple plikt / s-t flertall flertall som utgjør enten mer enn halvparten av de avgitte stemmene, el. flest stemmer for ett alternativ mellom flere, t forskj fra kvalifisert flertall / s-t tyveri jur.: uten skjerpende omstendigheter, t forskj fra kvalifisert tyveri

Maria nektet på at ordet ble brukt i betydningen dårlig/tarvelig før, hun hevder at det er den nye betydningen.

Flere sagt til henne ikke stemmer... ordet har hatt den betydningen i mange år, og det er ikke noe nytt med det.

Derimot er det nytt at det blir brukt i betydningen enkel.

Dette er ikke en bias, dette er et faktum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 45+
Å? :klø:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...&OPP=simpel

Maria nektet på at ordet ble brukt i betydningen dårlig/tarvelig før, hun hevder at det er den nye betydningen.

Flere sagt til henne ikke stemmer... ordet har hatt den betydningen i mange år, og det er ikke noe nytt med det.

Derimot er det nytt at det blir brukt i betydningen enkel.

Dette er ikke en bias, dette er et faktum!

Siden simpel kommer fra latin, og latin er noen en del år eldre enn norsk, så er nok dårlig/taverlig den nyeste...? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne 40+
Siden simpel kommer fra latin, og latin er noen en del år eldre enn norsk, så er nok dårlig/taverlig den nyeste...? ;)

Og hvis du leser en gang til, så ser du kanskje at du misforstår... ;)

1. Ordet hadde i begynnelsen betydningen "enkel"

2. Ordet gikk etterhvert over til å bli brukt som "tarvelig/dålig"

3. Den orginale betydningen har den siste tiden begynt å bli gjeninnført

Derfor blir den eldste betydningen også den nyeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvis du leser en gang til, så ser du kanskje at du misforstår... ;)

1. Ordet hadde i begynnelsen betydningen "enkel"

2. Ordet gikk etterhvert over til å bli brukt som "tarvelig/dålig"

3. Den orginale betydningen har den siste tiden begynt å bli gjeninnført

Derfor blir den eldste betydningen også den nyeste!

Bias, bias, bias. Du har kanskje brukt ordet på den måten, og nå fått øynene opp for den andre.

Andre har alltid brukt ordet som "enkelt", for de blir "sjofel" ny bruk.

Noen tredje har hele livet brukt ordet på begge måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...