Gå til innhold

Vet du hva simpelt betyr?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

simpel a5 (ty. el. fr, av lat. simplex 'enkel, oppriktig')

1 tarvelig, dårlig, sjofel en s- dress / han er en s- fyr / det var s-t gjort

2 mest foreld, unntatt i en del faste forb: enkel, alminnelig være ens simple plikt / s-t flertall flertall som utgjør enten mer enn halvparten av de avgitte stemmene, el. flest stemmer for ett alternativ mellom flere, t forskj fra kvalifisert flertall / s-t tyveri jur.: uten skjerpende omstendigheter, t forskj fra kvalifisert tyveri

Så da kan du velge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Ser det er en god del som ikke helt hva det betyr, så, vet du hva simpelt betyr.

Opprinnelig betydning var enkel, alminnelig. Nå legger man en annen betydning i ordet, tarvelig, ussel, dårlig, udannet, vulgær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper TS sikter til at simpelt i mange år har blitt brukt om noe/noen som er av dårlig kvalitet, dårlig moral, tarvelig o.l., men at det nå i stor grad blir brukt på samme måte som det engelske ordet simple - altså enkelt.

Tror nok den sistnevnte versjonen har blitt såpass utbredt at det er fåfengt å fortelle folk at det er "feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*
Jeg tipper TS sikter til at simpelt i mange år har blitt brukt om noe/noen som er av dårlig kvalitet, dårlig moral, tarvelig o.l., men at det nå i stor grad blir brukt på samme måte som det engelske ordet simple - altså enkelt.

Tror nok den sistnevnte versjonen har blitt såpass utbredt at det er fåfengt å fortelle folk at det er "feil".

"Enkelt" er den opprinnelige betydningen, fra latin "simplex".

Så dårlig, tarvelig er den nye bruken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice
"Enkelt" er den opprinnelige betydningen, fra latin "simplex".

Så dårlig, tarvelig er den nye bruken :)

"Simpel" har hatt den siste betydningen, altså dårlig, tarvelig osv. så lenge jeg har levd, så det er vel heller den opprinnelige betydningen som nå er i ferd med å slå igjennom. Jeg tror jeg ville blitt meget fornærmet hvis noen skulle si jeg var en simpel dame :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*

:klø:

At du har brukt simpel som et synonym til dårlig osv., har ingenting å si for det faktum at "enkelt" er den orginale og "dårlig", "sjofel" er den nye bruken.

(Ja, jeg vet dette er ordkløveri, men du begynte :lur: )

Hvor jeg kommer i fra har simpel alltid blitt brukt som enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
:klø:

At du har brukt simpel som et synonym til dårlig osv., har ingenting å si for det faktum at "enkelt" er den orginale og "dårlig", "sjofel" er den nye bruken.

(Ja, jeg vet dette er ordkløveri, men du begynte :lur: )

Hvor jeg kommer i fra har simpel alltid blitt brukt som enkelt.

Hvis du har lest alle innleggene, ser du at jeg har skrevet om den opprinnelige betydningen av "simpel". Nå kan det virke som den er på fremmarsj igjen.

Det er ikke jeg som har vært vrang når det gjelder de andre betydningene av ordet, det er slik det har vært forstått og brukt så lenge jeg vet om. I alle mine ordbøker har det denne betydningen.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Maria_*
Hvis du har lest alle innleggene, ser du at jeg har skrevet om den opprinnelige betydningen av "simpel". Nå kan det virke som den er på fremmarsj igjen.

Det er ikke jeg som har vært vrang når det gjelder de andre betydningene av ordet, det er slik det har vært forstått og brukt så lenge jeg vet om. I alle mine ordbøker har det denne betydningen.

Det var bare det jeg ville frem til. Du har brukt og forstått ordet på den måten. Flere her har svart at de bruker det som "enkel". I min krets er dårlig, sjofel osv. den nye bruken, som er i fremmarsj.

Din sannhet er ikke alles sannhet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Det var bare det jeg ville frem til. Du har brukt og forstått ordet på den måten. Flere her har svart at de bruker det som "enkel". I min krets er dårlig, sjofel osv. den nye bruken, som er i fremmarsj.

Din sannhet er ikke alles sannhet. ;)

I alle dager, hva mener du nå egentlig? Dette kan du enkelt finne ut av selv ved å undersøke i tilgjengelige ordbøker. Jeg vet ikke hvilke kretser du vanker i. Har dere ordbøker laget spesielt for dere? For meg som er oppvokst med betydningen dårlig, ussel osv. av dette ordet, er det ikke bare å snu på hælen og gå ut fra at folk mener "enkel" når de sier at noe er "simpelt".

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*

Slutt å kverulere.

"Enkel" er opprinnelig betydning, kommer fra latin, og det kan du ikke motsi. Du påstår at "enkel" er i fremmarsj, og kanskje er det det for deg.

No gidder jeg ikke mer. Ver så god: ta siste ordet. Etter en stund på forumet har jeg forstått såpass at du er språkguruen som alltid har rett, og "fy" til den som ikke bøyer seg i støvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Slutt å kverulere.

"Enkel" er opprinnelig betydning, kommer fra latin, og det kan du ikke motsi. Du påstår at "enkel" er i fremmarsj, og kanskje er det det for deg.

No gidder jeg ikke mer. Ver så god: ta siste ordet. Etter en stund på forumet har jeg forstått såpass at du er språkguruen som alltid har rett, og "fy" til den som ikke bøyer seg i støvet.

Hvem er det som kverulerer? Har du lest innleggene mine? Jeg skrev i mitt første innlegg at opprinnelsen til "simpel" var "enkel", men at det etterhvert fikk andre betydninger, som jeg altså er vokst opp med på skolen.

Jeg er aldeles ingen språkguru og påstår ikke at jeg har det riktige svaret på alt, har aldri skjelt ut noen.

Hvis du leser litt grundigere, vil du se at også andre sier det samme som jeg.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...