Gå til innhold

Dialekt som skriftspråk


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Argh! Jeg har lenge gått og irritert meg over folk som absolutt må skrive på sin dialekt.

Feks:

-Æ har no baka ei kaka.

-æ har itj bakt nå kak æ sjø

Jeg har til gode å se noen skrive: Jæi skal bake æi kake.

Vi har to skriftspråk i Norge. Velg ett og hold deg til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha! så patetisk! Det e jo me som faktisk snakker og skriver norsk. Kanskje du sku sjekke opp litt i språkhistoria vår?

Og at du bruker energi på å irritere deg over dialektspråk...seier vel litt om deg som person..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at du bruker energi på å irritere deg over dialektspråk...seier vel litt om deg som person..

Ja, det sier at jeg er en person som synes det er greit å lese enten bokmål eller nynorsk, da disse er godkjente skriftspråkformer. Vi er tross alt veldig heldige som har to skriftspråk å velge mellom. Kan da ikke se behovet for å skrive akkurat slik det passer en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et (to) skriftspråk av en grunn, og det er for at skriftlig kommunikasjon skal skje på en standardisert måte. Det gjør kommunikasjonen lettere for alle, siden det etterlater mindre rom for misforståelser og ord den andre leseren (eller de andre leserene for den sakens skyld) ikke forstår. Hvis alle er vant til å uttrykke seg på samme måte, så er det også lettere å forstå, sant?

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vi har to standaliserte skriftspråk er vel for å kunne forstå kvarandre. Veldig mange (særlig unge) har problemer i dag med å skrive "reint" grunna mykje bruk av forkortingar og dialekt i sms og chat (dei skriftsjangrane som blir mest brukt på fritida). Eg meiner det er viktig å kunne uttrykke seg seriøst i samfunnet, gjennom dei skriftlege sjangrane.

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du opplever bruk av dialekt? Jeg skriver dialekt til venner på msn og sms hvis de er fra nogen lunde samme sted. Opplever svært sjeldent at fok bruker dialekt ellers. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vikariert ein del norsk på ungdomsskulen og ser mykje rart når dei skriv oppgåver. I tillegg har eg studert eit semester om skriveutviklinga til elevar i grunnskulen. Det viser seg at mange ikkje klarer å skilje språket dei brukar på msn frå det dei skal bruke i oppgåveskriving. Msn-språket ligg i fingrane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du opplever bruk av dialekt? Jeg skriver dialekt til venner på msn og sms hvis de er fra nogen lunde samme sted. Opplever svært sjeldent at fok bruker dialekt ellers. :klø:

Jeg er sikkert veldig sær, men jeg irriterer meg uansett hvem det er som skriver på dialekt. Jeg vil gjerne ha meldinger på sms, msn, twitter, facebook osv. på bokmål eller nynorsk. I tillegg til dette, så verserer det også masse eksempler på dialektskriving i ulike forum på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...