Gå til innhold

Blid av Johannesurt


Gjest blid

Anbefalte innlegg

for noen dager siden stilte jeg spørsmål her om Johannesurt. lider av vinterdepresjon.

følte meg hele tiden skjør, sliten, trist og tiltaksløs.

må ha hatt en underliggende depresjon i mange år, ville bare ikke innrømme det.

NÅ med Joh.urt: er ikke skjør lenger, er mye mer stabil i humøret mitt og kjenner meg så utrolig glad i familien min. hele tiden vil jeg kose...

mye arbeid gjør meg ikke så mye fortiden. startet for en knapp uke siden.

kan anbefales!!! det er jo nesten uten bivirkninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker også johannesurt. Jeg har brukt det lenge og har god virkning av det. Det jeg undres over, er at du merker virkning etter så kort tid. Men fint du har det bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må jo lese pakningsvedlegget...en bivirkning er vel at man blir mer sensitiv for lys, så dette anbefales mest om vinteren. om sommeren må man passe seg for solen og bruke solbriller.

for meg personlig holder det vel å bruke det om vinteren, om sommeren er jeg blid av solen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tror jeg fant det her: St John's Wort,Improve mood naturally. Men står ingenting om negative effekter.. Det finnes mange naturlige urtemedisiner jeg har lyst til å prøve, men vet ikke om det er "trygt" å ta ulike slike..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær også obs på at johannesurt kan virke negativt på noen typer legemiddler, deriblandt angrepille, så vær også obs om du går på p-piller! Sjekk alltid pakningsvedlegget på alle medikamentene du bruker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

også viktig å prøve bare EN ting om gangen! ellers så vet du jo ikke, hva som virker. ofte kan det vel ta flere uker til du merker noe.

jeg hadde aldri tatt noe uten å lese pakningsvedlegget.

på apoteket er de også flinke å forklare og spørre.

jeg ble spurt om hvilke medisiner jeg bruker, om jeg bruker p-piller osv.

men synes det var litt dyrt. allikevel for meg er det verdt det, siden jeg får gjort så mye og har det mye bedre med partneren og alle andre:)

fikk virkning allerede etter noen timer forresten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den fåes kjøpt på apoteket. snakk med de som jobber der, fordi urten kan ha innvirking på andre medisiner samt at du kan bli lettere solbrent når du soler deg.

for noen virker den med engang, for andre først etter to uker.

tror ikke det er anbefalt å bruke den når du samtidig tar andre antidepressiva.

er bare for moderat depr.

det som jeg personlig synes er kjempebra er siden angst og depresjon ofte dukker opp sammen, at johannesurt virker både lettere beroligende og mot depresjoner.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_siri_*

Hei:)

Flaks at jeg fant denne levende tråden nå som jeg akkurat har bynt på johannesurt!( min 2 dag) Jeg kjøpte pillene mine på apotek1 av merket hypericum stada. På pakningsvedlegget står det at man skal ta 1 tablett på 425mg om dagen, men etter å ha lest meg litt omkring har jeg funnet ut at det er trygt og gir muligens bedre virkning å ta 2 tabletter da jeg har lest at testpersoner har tatt opptil 900mg.

Håper virkelig at det fungerer! Har så lite lyst til å gå på sterkere medikamenter pga større mulige bivirkninger. Eneste som er dumt er å måtte slutte på p-piller, da det er tilbakevendende kviser jeg er mest bekymret for. Å få utskrevet eventuelle kvisemedisiner(tetriclyner?) skulle vel i nødtilfelle gå greit sammen med urten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...