Lillemy144 Skrevet 2. september 2003 #1 Del Skrevet 2. september 2003 dere er sikkert mye eldre enn meg, og har barn selv. kan dere kanskje gi meg litt råd? Foreldrene mine vil ikke at jeg skal røyke, drikke, ta piercing, være med på vågale ting. de vil at jeg skal dusje hver dag, kjøpe egne klær og kontantkort og sminke meg minst mulig. :-? Det er så vanskelig å gjøre alt det de forventer av meg, og hva med meg? jeg blir jo plaget fordi jeg ikke får lov til det nde andre får lov til? De av dere som har tenåringsbarn vet sikkert åssen det er å ha et barn som er gretten og kjefter på henne for så å finne ut et halvt år senere at hun faktisk var deppa, sant? Hvordan ville dere eragert hvis dere stilte de samme krava som min mor gjorde og hun nektet å følge dem? det er så vanskelig å gjøre mamma fornøyd! HJEEEEEELP!!! :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 2. september 2003 #2 Del Skrevet 2. september 2003 Får andre lov til å røyke, drikke, ta piercing og være med på alskens vågale ting da? Mange unge oppdager etter hvert at det faktisk er fint å ha noen som setter grenser, ettersom man ikke helt er moden nok til å se hvor de bør gå selv. Hvis foreldrene dine har store forventninger til deg, så si ifra til dem at det blir for mye innimellom. Det går da vel an å prate hvis du legger an en god tone (dropp trass-tonen). Så kanskje de skjønner at du trenger at de legger merke til det når du fyller deres ideal, gir deg ros. Og samtidig at de legger merke til når det blir litt mye, så de kan slakke bittelitt. Men, det er hardt å vokse opp! Det er denne motgangen som skal gjøre deg til et modent reflekterende empatisk voksent menneske.. Hvis de er veldig dullete, så kommer du jo ut av tenårene uten å ha lært særlig. Nå f.eks har du en glimrende anledning til å teste ut forhandlingsteknikk. Kanskje de lar deg få lov til å ta piercing (hvor??) hvis du holder deg unna drikking og røyking til du er 18? Jeg vet mange foreldre f.eks som avtaler å betale førerkort for ungene hvis de ikke begynner å røyke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy144 Skrevet 2. september 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 2. september 2003 jeg må bare vite hva dere hadde gjort slik at jeg kan gardere meg mot mor og prøva å få henne til å gjøre det samme som dere ville ha gjort... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 2. september 2003 #4 Del Skrevet 2. september 2003 kjæreste LilleMy Mødre kan være noe fandenskap når de finner ut at den lille ungen deres ikke er så liten lengre. Mht kontankort og klær... Har du ett forbruk på dette som ikke ligner rævva så er d ikke så dumt om du sper på selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy144 Skrevet 2. september 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 2. september 2003 det er bare mor som overreagerer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 2. september 2003 #6 Del Skrevet 2. september 2003 Hvordan ville dere reagert hvis dere stilte de samme krava som min mor gjorde og hun nektet å følge dem? Er spørsmålet "hvis vi var din mor og stilte samme kravene til deg som din mor gjør og du nekter å følge dem, hva gjør vi da?" eller "hvis vi stilte krav til din mor og hun ikke fulgte dem?" Jeg sikter nok på å være en temmelig streng mor når jeg får tenåringer.. synes ikke som sexysadie at det er noe galt i at tenåringer er med å finansierer sitt luksusforbruk (kontantkort, unødvendige klær) og jeg vil heller ikke være særlig positiv til røyking eller alkohol for en 14-åring.. sorry. Kanskje det har blitt skoleuniform innen den tid *håpe* Det er jo liksom rollen din å sprenge på, og deres å holde igjen da. Kanskje du får mer tillit hvis du jobber litt for den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy144 Skrevet 2. september 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 2. september 2003 DUH! det var ikke røyking jeg siktet til, men sminke, det å snakke pent + oppførsel. hun kan ikke forvente noe slikt av meg når hun ikke her gjort seg noe særlig fortjent til det! vi får jo ingenting i ukelønn!(nesten) 1 lusen krone for å rydde rommet, og bare 5 for å vaske dassen og resten av badet! DUH, eller rettere sagt: DAH! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 2. september 2003 #8 Del Skrevet 2. september 2003 hg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 2. september 2003 #9 Del Skrevet 2. september 2003 Når du er 14 bør du nesten kunne gå i klær som mora di ikke er enig i, i alle fall om du har betalt for dem selv. Det samme med sminke, voksne skal ikke synes at en 14-åring er pent kledd og sminket, da er det noe feil! Men at mora di bryr seg om "farlige" ting, som røyking og drikking skal du være glad for. Hvordan ville det vært om hun ikke brydde seg...? Dersom du synes du får lite penger hjemme kan du kanskje se deg om etter en deltidsjobb? Joda, det er litt slit, men det er utrolig deilig å ha sine egne penger som man kan gjøre hva man vil med. I fortvilelsen over ungdommer som oppfører seg "umulig" er det lett for foreldrene å begynne å kjefte, selv om det nok ikke er det smarteste de gjør. Sett deg ned og prat med mora di i en rolig og hyggelig situasjon, og prøv å bli enige om hvordan ting skal være. Da vil dere kanskje få det bedre begge to. Synes du er moden som tenker over problemet og tar det opp her, det viser at du ønsker å gjøre noe med det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 2. september 2003 #10 Del Skrevet 2. september 2003 Jeg sikter nok på å være en temmelig streng mor når jeg får tenåringer.. synes ikke som sexysadie at det er noe galt i at tenåringer er med å finansierer sitt luksusforbruk (kontantkort, unødvendige klær) og jeg vil heller ikke være særlig positiv til røyking eller alkohol for en 14-åring.. sorry. Kanskje det har blitt skoleuniform innen den tid *håpe* D har misforstått meg! :evil: Les innlegget mitt en gang til. Eventuellt lær litt norsk. Mistenker deg for ikke å vite betydningen av verbet "å spe". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy144 Skrevet 2. september 2003 Forfatter #11 Del Skrevet 2. september 2003 Neida, du sier jo at jeg må betale sjøl! deltidsjobb er umulig for foreldrene mine er skilt, og bor 1,7 mil fra hverandre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 2. september 2003 #12 Del Skrevet 2. september 2003 Hei Lillemy. Jeg synes det er riktig at du skal betale for noen av klærne dine, samt sminke og annet "unødvendig". For å få til det må du jo enten ta deg en liten jobb i helgene etc., eller kanskje forhandle deg frem til en månedslønn? Argumenter kan du jo komme frem til selv. Forøvrig synes jeg ikke at du skal ha penger for å rydde rommet ditt! Jeg synes selv at jeg skulle fått det da jeg var 14, men er blitt enig med mora mi gitt. :blunke: Jeg synes også det er rimelig at du deltar litt i husarbeid uten å få betalt for det. Men hvis du prater med mora di, så kan du sikkert få til en deal med "månedslønn" dersom du oppfører deg litt ordentlig og ikke tar det for gitt at du får alt du peker på. Har du bare godt av. ( Jeg begynner å bli mer og mer lik mamma'n min i sånne saker...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2003 #13 Del Skrevet 2. september 2003 det var ikke røyking jeg siktet til, men sminke, det å snakke pent + oppførsel. hun kan ikke forvente noe slikt av meg når hun ikke her gjort seg noe særlig fortjent til det! vi får jo ingenting i ukelønn!(nesten) 1 lusen krone for å rydde rommet, og bare 5 for å vaske dassen og resten av badet! DUH, eller rettere sagt: DAH! Det er faktisk normal folkeskikk å snakke pent og ha en grei oppførsel. Også sminke er det flott at foreldre er med å moderere tenåringsdøttrene. Vi ser alt for mange oversminkede jenter i alt for ung alder. Og en mor skal vel ikke gjøre seg for fortjent til ting i dine øyne?? :-? Hun har vel oppdradd deg og brøfødt deg og gitt deg en oppvekst! Å rydde rommet er egentlig noe alle skal gjøre selv, så at du får penger for det er faktisk beundringsverdig. Det er også normalt å hjelpe til med husarbeid uten å få betalt for det. En mor gjør tross alt mye mer enn å vaske på do og rydde. Synes du virker som de fleste opprørske tenåringer som føler at foreldrene motarbeider hele tiden. Jeg var nok det selv en gang, men har funnet ut at mine foreldre hadde faktisk rett i det de gjorde. Ta deg en helge/ettermiddagsjobb og tjen noen penger selv. Ta deg også en prat med din mor (saklig og ikke kjeft og rop), fortell henne hvordan du føler det, og la din mor også forklare hvorfor hun gjør som hun gjør uten at du avbryter. Kanskje kommer dere til enighet, og du kanskje du forstår bedre hva hun mener om saken og hvorfor hun gjør som hun gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 2. september 2003 #14 Del Skrevet 2. september 2003 For foreldre er det ofte vanskelig å skjønne/innse at den vesle jenta deres er i ferd med å bli voksen og i større grad ønsker å stå på egne ben og ta egne avgjørelser. Tiden går fryktelig fort! Samtidig er det frustrerende å være tenåring og føle at "alle andre" får lov til mye mer enn en selv. Jeg tror ikke det er så mange 14-åringer som egentlig får lov til å røyke, drikke, pierce seg osv, men det er veldig stas å si at man får lov. Og selv om det virker som et evinnelig mas og mye pes, skal du faktisk være GLAD for at moren din (foreldrene dine) bryr seg såpass om deg som de gjør! Hvis de ikke var glade i deg, ville de heller ikke satt slike grenser heller. Jeg vil råde deg til å få deg en deltidsjobb, gå med avisen, levere reklame, jobbe på det lokale bakeriet eller noe sånt. Det trenger ikke være så mye, men nok til at du får litt penger å rutte med. Ang oppførsel/snakke pent - dine foreldre har all rett i verden til å forlange at du f.eks. ikke skal banne hjemme, samt å behandle dem med respekt. Hvis du vil bli tatt på alvor, som den "lille voksne" du er, må du også vise at du kan oppføre deg som en "liten voksen". Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 2. september 2003 #15 Del Skrevet 2. september 2003 dere er sikkert mye eldre enn meg, og har barn selv. kan dere kanskje gi meg litt råd? Foreldrene mine vil ikke at jeg skal røyke, drikke, ta piercing, være med på vågale ting. :x Vel som tenåringsmor selv hadde jeg heller ikke gått med på dette. Det er en aldersgrense for en grunn og det er at en som er under den aldersgrensen er ikke gammel nok til å styre dette selv. I dagens samfunn er det så pass mye opplysninger om hvor farlig det er, både å røyke og drikke, piercing kan også være farlig, og det er derfor det er 18 års aldersgrense på det. For mange ungdommer er det viktigste å gjøre ting som en ikke skal og får lov til og det er derfor en har foreldre som skal være med å styre en i riktig retning. de vil at jeg skal dusje hver dag, kjøpe egne klær og kontantkort og sminke meg minst mulig. :-? Det er så vanskelig å gjøre alt det de forventer av meg, og hva med meg? jeg blir jo plaget fordi jeg ikke får lov til det nde andre får lov til? De av dere som har tenåringsbarn vet sikkert åssen det er å ha et barn som er gretten og kjefter på henne for så å finne ut et halvt år senere at hun faktisk var deppa, sant?:x Å dusje hver dag burde du også forstå at en bør gjøre, for når en har kommet i tenårene svetter en mer enn når en var barn, og det har med renslighet å gjøre. Her burde de ikke behøve å fortelle deg at du skulle dusje, men du burde gjort det uten at de sa noe. Kjøpe egen klær og kontantkort må også mine minstebarn gjøre om de ønsker seg noe ekstra. Alle mine 3 barn har kontankort som de sparer ukepengene sine for å kjøpe, og de er 15, 10 og 9 år gamle. Det hadde aldri falt meg inn å kjøpe dyre kontankort til mine barn, og ikke dyre klær heller. De får så og så mye penger å kjøpe klær for, og resten må de legge til selv, og da er det ikke snakk om å kjøpe klær hver mnd. Sminking synes jeg det er verre med, men om du sminker deg dyrisk mye ville jeg som mor også ha sagt at det er helt uakseptabelt å gå ut av dørene før du har fjernet minst halvparten. Moderate mengder er fint, men tenk på at du ødelegger huden med for mye sminke. At du ikke får lov til hva alle andre får skal du være glad for. Du har foreldre som bryr seg om deg, og vil ditt beste, og som jeg bruker å si til mine barn, vel sorry vennen men du er mitt barn og det er ikke de andre, og jeg kan ikke bestemme hva de skal få lov til, men ejg kan bestemme hva dere får lov til. forsto ikke helt om det var din mor som var deppa eller du, men velger å tro at det er du som er deppa, og det du kan gjøre da er å fortelle hvorfor du er deppa, men samtidig akseptere at du har regler du må følge selv om dine venninner ikke har de samme reglene. Den dagen du blir voksen vil du forstå hvorfor din mor har valgt å gjøre det hun gjør, og da vil du sette pris på det. Jeg forstår at akkurat den er vanskelig å forstå i dag, for nå står du med begge beina midt oppe i det, og vil helst ha din vilje igjennom, og synes foreldre er temmelig tåpelige fordi de velger si og så. Men hun gjør det kun for å skåne deg fra mye dumt, og det bør du være takknemlig for. Du har en mor som er glad i deg, og det beviser hun ved å ha regler for deg. Tenk deg en altan uten rekkverk, og noen prøver å skubbe deg utenfor, du kaver som bare det for å holde deg fast, og det må du hele tiden. Det er deg uten regler. Tenk deg så en altan med rekkverk rundt, noen prøver å skubbe deg utenf or, men nå vet du at rekkverket holder deg på plass, og du kan bevege deg trygt på altanen uten at rekkverket gir etter, Det er deg med regler forstår du forskjellen? Prøv å følge din mor sine regler, og snakk med henne, da skal du se at dere vil få det mye bedre dere i mellom. Begge må gi litt av seg selv for å få dette til å fungere, og jeg tror ikke din mor har urimelige regler for deg, og da er det du som må jenke deg etter hennes regler. Din mor har en gang vært ung, og vet hvor mye dumt en kan gjøre når en ikke helt kjenner seg selv, og ikke vet helt hva en egentlig vil, men vil veldig gjerne gjøre det alle andre gjør. Det er da en skal høre på sine foreldre, for de mener bare godt, selv om det er vanskelig for deg å forstå i dag. Den dagen du begynner å følge reglene til din mor, og gjør det en stund, kan jeg nesten garantere at din mor vil sleppe taket på deg mer og mer, men så lenge du hele tiden går i mot henne vil du få strammere tøyler, men motsatt om du følger dem. Det er slik jeg har det med min 15 åring, slakke tøyler på grunn av at han følger mine regler, og dermed er det lettere å la han få lov til å gjøre enkelte ting som en kanskje ikke ville latt han få lov til. Som for eksempel er han ute, og ringer meg for å spørre om han kan være lengre ute, eller være lengre hos en kamerat eller noe slikt, da får han lov til det, men handde han ikke ringt meg og bare komt senere enn det vi hadde avtalt hadde han fått strammere tøyler av meg. Håper jeg svarte på det du lurte på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 2. september 2003 #16 Del Skrevet 2. september 2003 Det er viktig at reglene betyr noe og at du forstår hvorfor de finnes. Jeg er helt sikker på at du forstår hvorfor du ikke får lov til å røyke og drikke. Dette er farlige saker, og foreldrene dine ville ikke vært gode foreldre om de hadde oppfordret deg til å drive med sånt. Når det gjelder hvor ofte du dusjer skjønner jeg godt at du reagerer. Du er stor nok til å bestemme selv hvor ofte du vil dusje. Hvis du har lyst til å ikke dusje på mange dager så gjør da vel det ingen ting. Det går fint an å holde seg ren på andre måter, men hvis du vil være skitten så bør du få lov til det også! Jeg tror det er viktig at du har en dialog med moren din. Be henne forklare deg hvorfor hun vil ha hver enkelt regel. Kanskje har hun gode grunner, kanskje har hun det ikke. Hvis dere diskuterer reglene vil hun kanskje finne ut at noen av dem er for dumme, og droppe dem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy144 Skrevet 3. september 2003 Forfatter #17 Del Skrevet 3. september 2003 Labella! du er klok du! dere andre burde svare som henne. Til dere som sier at jeg burde få meg jobb! jeg har jo sagt at det ikke går ann på grunn av forledrene mine! hvis jeg skal kjøpe kontantkort hver gang jeg akkurat har klart å spare opp litt, får jeg jo aldri råd til alt annet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 3. september 2003 #18 Del Skrevet 3. september 2003 ... hvis du ikke har råd til å kjøpe kontantkort når du trenger det, burde du kanskje bruke mobilen litt mindre da? For foreldrene dine må jo betale ellers, og da får ikke DE brukt penger på det DE kunne tenke seg.... Akkurat det med jobb er faktisk en del av det å være voksen. Og at foreldrene dine bor noen mil fra hverandre kan jeg ikke helt se at skal motarbeide dine karriereplaner? Du holder sikkert på med andre aktiviteter enn jobb, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 3. september 2003 #19 Del Skrevet 3. september 2003 Labella! du er klok du! dere andre burde svare som henne. Man er klok hvis man holder med deg, og ikke klok hvis man er uenig? Kanskje du ikke er så moden likevel. Jeg synes f.eks at hvis en 14-åring ikke klarer å følge opp personlig hygiene, som dusjing, og må mases på, så er det ganske umodent. Samtidig synes jeg at du har en tone som sier at du ikke ser hva foreldrene dine egentlig gjør for deg. Din mor må ikke gjøre seg fortjent til at du oppfører deg til henne. Det er du som skal vise at du setter pris på alt det din mor gjør og har gjort for deg. Hvorfor skal din mor rydde rommet ditt? Det er da ditt rot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 3. september 2003 #20 Del Skrevet 3. september 2003 Jeg synes f.eks at hvis en 14-åring ikke klarer å følge opp personlig hygiene' date=' som dusjing, og må mases på, så er det ganske umodent.[/quote'] Men MÅ hun mases på? Eller er det mor som synes at hun må mases på? De fleste mennesker foretrekker å holde seg rene, men er det ikke opp til den enkelte å sette sin egen standard? Hvis ikke det er veldig sterke grunner for noe annet (sykdom, umodenhet o.l.) synes jeg at en 14-åring selv kan ta ansvar for sin personlige hygiene. Jeg synes regler skal bety noe. Hvis man forstår hvorfor en regel eksisterer er det mye lettere å følge dem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå