Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har det blitt lov til å skrive shampo nå? Ser det står i PlussTid(!)-reklamen som er på siden nå. Jeg har alltid sett og skrevet shampoo.

Norsk Ordbok har både "shampo", "shampoo" og "sjampo", mens Bokmålsordboka har kun "sjampo". Selv bruker jeg sistnevnte.

Anonym poster: dd66a957b25fcbc70b2fe9708e4332ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er tatt opp før, men manglende mellomrom etter punktum gjør meg nesten fysisk dårlig.

Irriterende "nyvinninger": Kompliment er blitt intetkjønn og kondom er blitt hankjønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg vet det er tatt opp før, men manglende mellomrom etter punktum gjør meg nesten fysisk dårlig.

Irriterende "nyvinninger": Kompliment er blitt intetkjønn og kondom er blitt hankjønn.

Jeg er så enig med deg! Nå kommer sikkert noen til å kalle deg bakstreversk og gammeldags, for språket er i stadig utvikling må du skjønne. Som jeg har sagt før, når mange nok gjentar en feil ofte nok, blir det oppfattet som riktig, og vi som faktisk bruker ord riktig, får "rødblyanten" på oss

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimmel

Synes det er litt rart med setninger som starter med liten bokstav, og som fortsetter med liten bokstav etter punktum. Også når det er med navn, fx:

heeeii, jeg heter nils og bor i oslo. gjør du og?

Arrgh, neeei..! >.<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er deilig. Jeg kommer aldri til å si eller skrive "et kompliment". Og kondom uttales helst med trykk på første stavelse, i tillegg til å være hankjønn. Konndomen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er deilig. Jeg kommer aldri til å si eller skrive "et kompliment". Og kondom uttales helst med trykk på første stavelse, i tillegg til å være hankjønn. Konndomen!

Kondom er intetkjønn, tenk. Forresten har jeg hørt folk si kordong, også (med trykk på første stavelse) :ler:.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

"Herslig"

Herlig! :) (Pun intended. Or maybe not.)

Uansett tror jeg faktisk jeg foretrekker stavemåten "herslig" framfor "heslig". "Hæslig" er også fint, forresten. :)

Anonym poster: b9bfe411816eaecd230e5e9dbfda0768

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen skriver "høffelig" og "sakelig". ser jeg på dem som et undermenneske som burde vært dengt med en frossen uer. En annen ting, å skrive "hvem" istedet for "hvilken" er også noe som skulle medført brutal og repetitiv kontakt med nedkjølt sjømat.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen skriver "høffelig" og "sakelig". ser jeg på dem som et undermenneske som burde vært dengt med en frossen uer. En annen ting, å skrive "hvem" istedet for "hvilken" er også noe som skulle medført brutal og repetitiv kontakt med nedkjølt sjømat.

Ååå så kul!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cwtch

Jeg kan komme med en som jeg selv tar meg i å gjøre, blir fryktelig flau hver eneste gang jeg gjør denne feilen:

"Sakt" i stedet for "sagt". Som i "å si, sier, sa, har sakt"... Huff :(

Endret av Cwtch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

aldrig - den synes jeg er stygg

Men ikke verre enn at det er korrekt skrivemåte både på svensk og dansk.

Anonym poster: 8321729fb54aaa8703b49e78129dcd3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...