Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest LOGAN

Pluss gullerot, gullrot, gullerøtter, gullrøtter, gulerøtter... Hvor jævla vanskelig kan det være?

Jeg vet:)!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

"God morgen gått folk" leste jeg på et nettsted i dag.

En til. Jeg fikk en hilsen fra en mann på det samme nettstedet. Han skriver blant annet: Jeg er ganske omgåelig, er intresert i det meste.- Ellers har han et elendig språk i resten av det lille han skriver.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen være så snill å forklare journalistene i Dagbladet at bisettelse og begravelse ikke er det samme. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen være så snill å forklare journalistene i Dagbladet at bisettelse og begravelse ikke er det samme. :filer:

Send dem en mail :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du forklare meg det også? det var faktisk nytt for meg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Meg også. Nå vil vi gjerne høre forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bisettelse er når personen kremeres. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det saken om Wenche Foss du mener? Brukes det feil der? Det er jo snakk om seremonien rundt begravelse; det heter vel bisettelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Bisettelse er når personen kremeres. :opplyser:

begravelse begra'velse m1 det å begraves; gravferd, bisettelse, jordfestelse, begravelsesseremoni være til stede ved en b- / holde b- / b-n blir på onsdag / sognepresten forrettet ved b-n / gå i en b-

Ordbok.no

bisettelse bisettelse m1 det å bisette(s), seremoni i forbindelse med kremasjon, jf *begravelse

Ordbok.no

Som du ser er begravelse en fellesbetegnelse om forskjellige typer seremonier rundt død - mens bisettelse er spesifikt. Jeg ville f.eks. sagt at gravferd er like spesifikt som bisettelse - noe jeg også fant støtte for på ordbok.no.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et begravelsesbyrå forklarer det slik:

Vi bruker ordet begravelse om seremonier hvor det foretas en kistebegravelse. Bisettelse brukes om seremonien som følges av kremasjon (brenning) og nedsettelse av urne i grav.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det saken om Wenche Foss du mener? Brukes det feil der? Det er jo snakk om seremonien rundt begravelse; det heter vel bisettelse?

Ïkke ifølge en begravelsesagent jeg kjenner. Bisettelse refererer alltid til kremasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sendte spørsmål om det til en prest jeg kjenner, og hun kunne svare at det stemmer: bisettelse brukes bare om kremasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet bruker både og.

I overskriften står det bisettelse og nede i teksten sies det at Liv Ullmann har fløyet inn fra USA for begravelsen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Ïkke ifølge en begravelsesagent jeg kjenner. Bisettelse refererer alltid til kremasjon.

Bisettelse referer alltid til kremasjon - er det noen som er uenig med deg der? Begravelse derimot kan bety begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bisettelse referer alltid til kremasjon - er det noen som er uenig med deg der? Begravelse derimot kan bety begge deler.

Nå sier begravelsesbyråene at de kun bruker ordet begravelse når det er snakk om kistenedleggelse....

Men folk flest sier vel at de skal i begravelse uansett? Min mor ble kremert men folk snakker om begravelsen hennes - selv om det var en bisettelse.

Endret av Lizzee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nå sier begravelsesbyråene at de kun bruker ordet begravelse når det er snakk om kistenedleggelse....

Men folk flest sier vel at de skal i begravelse uansett? Min mor ble kremert men folk snakker om begravelsen hennes - selv om det var en bisettelse.

Det er forskjell på hva som står i dødsannonsen og hva man sier om en sak. Jeg sier - og har altså ordbok.no med meg - begravelse om begge deler. Jeg ville aldri sagt gravferd om bisettelse eller bisettelse om gravferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på hva som står i dødsannonsen og hva man sier om en sak. Jeg sier - og har altså ordbok.no med meg - begravelse om begge deler. Jeg ville aldri sagt gravferd om bisettelse eller bisettelse om gravferd.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke visste det var en forskjell, engang jeg... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...