Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aaargh, halvparten av vennene mine på Facebook koser seg med fastelavensboller i dag!

Er det feil? Hva sier du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver venninde fordi det var det jeg lærte på skolen. Jeg tror ikke det er blitt feil siden det.

Det samme gjør jeg. Lærte det på skolen,men tydeligvis annen skrivemåte nå, uten at jeg har lært det. Tror ikke det er feil uansett. Da får heller de som påpeker feil hos andre, sjekke om det virkelig blir feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det samme gjør jeg. Lærte det på skolen,men tydeligvis annen skrivemåte nå, uten at jeg har lært det. Tror ikke det er feil uansett. Da får heller de som påpeker feil hos andre, sjekke om det virkelig blir feil

Venninde - dette ender opp med rød strek både i Firefox' sin stavekontroll og i Words stavekontroll.

Venninne er rett.

Ordbok.no har ikke formen venninde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Du er en meget gammel dame du, da :fnise: . Utskiftningen fra blant annet -nd til -nn i bokmål skjedde under rettskrivningsreformen i 1917, hvis jeg husker riktig. Jeg levde ikke den gangen, for å ha sagt det.

Endret av Belladonna
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(...) De bruker gjerne denne ironiske varianten nettopp for å unngå banning (som bitch er i noens øyne). Kommer ann på personen.

Men jeg innrømmer at jeg kan ha tatt feil, men jeg er vant til denne ironiske varianten til vennene mine.

Det skrives an, ikke ann. Ann er et jentenavn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur kanskje mange som skriv "venninde" er dei same som skriv "sundt". Puttar inn ein ekstra d for å vere sikre på at dei skriv riktig ;)

For øvrig heiter det veninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig heiter det veninne.

I følge ordboken skal det være "venninne", i alle fall på bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Det skrives an, ikke ann. Ann er et jentenavn.

Bøyer meg i støvet for den skriveleifen, og skal prøve å skjerpe meg på den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig. Det kan være mye som er korrekt skriftlig språk som kan være svært plagsomt eller dustete å lese. F.eks. bør man unngå mange setninger som starter med samme ord. Man må altså lese gjennom teksten sin for å se om noe bør skrives om hvis man bruker noen ting for hyppig.

Akkurat den synder jeg fælt på selv for tiden. Jeg sitter i innspurten i masteroppgaven min, og fant på fredag ut at jeg hadde starta fem setninger på rad med det samme ordet. Supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den synder jeg fælt på selv for tiden. Jeg sitter i innspurten i masteroppgaven min, og fant på fredag ut at jeg hadde starta fem setninger på rad med det samme ordet. Supert.

Hater å bli oppmerksom på sånne feil hos meg selv!

Jeg merker også at språket mitt blir mye dårligere når jeg skriver innlegg til KG på mobilen. Jeg ser ikke teksten som en helhet, og mister oversikten.

Endret av chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min jobber på kafè og hadde skrevet "NY STEKTE VAFFLER!" på et skilt utenfor. Han har dysleksi, men jeg følte jeg måtte si i fra. Håper det står "NYSTEKTE VAFLER" neste gang jeg innom. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er flere og flere (unge) som skriver "t-shorte" i stedet for t-skjorte. Hva er greia? Irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det. Men venninne er også riktig. Ven-veninne. Venn-venninne.

En venninne av min sønn er blogger. I bloggen skriver hun slike setninger: "jeg stod der sammmen med en venninde i fjord". Veldig glad i d'er den 17-åringen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...