Gjest Eurodice Skrevet 6. mars 2011 #2241 Del Skrevet 6. mars 2011 SUSHIEXPRESSEN leverer nylagt sushi over hele OSLO! :skratte: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #2242 Del Skrevet 6. mars 2011 Aaargh, halvparten av vennene mine på Facebook koser seg med fastelavensboller i dag! Er det feil? Hva sier du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chikako Skrevet 6. mars 2011 #2243 Del Skrevet 6. mars 2011 Er det feil? Hva sier du? Det heter "fastelavn" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #2244 Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg skriver venninde fordi det var det jeg lærte på skolen. Jeg tror ikke det er blitt feil siden det. Det samme gjør jeg. Lærte det på skolen,men tydeligvis annen skrivemåte nå, uten at jeg har lært det. Tror ikke det er feil uansett. Da får heller de som påpeker feil hos andre, sjekke om det virkelig blir feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 6. mars 2011 #2245 Del Skrevet 6. mars 2011 Det samme gjør jeg. Lærte det på skolen,men tydeligvis annen skrivemåte nå, uten at jeg har lært det. Tror ikke det er feil uansett. Da får heller de som påpeker feil hos andre, sjekke om det virkelig blir feil Venninde - dette ender opp med rød strek både i Firefox' sin stavekontroll og i Words stavekontroll. Venninne er rett. Ordbok.no har ikke formen venninde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 6. mars 2011 #2246 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Det samme gjør jeg. Lærte det på skolen,men tydeligvis annen skrivemåte nå, uten at jeg har lært det. Tror ikke det er feil uansett. Da får heller de som påpeker feil hos andre, sjekke om det virkelig blir feil Du er en meget gammel dame du, da . Utskiftningen fra blant annet -nd til -nn i bokmål skjedde under rettskrivningsreformen i 1917, hvis jeg husker riktig. Jeg levde ikke den gangen, for å ha sagt det. Endret 6. mars 2011 av Belladonna 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 6. mars 2011 #2247 Del Skrevet 6. mars 2011 (...) De bruker gjerne denne ironiske varianten nettopp for å unngå banning (som bitch er i noens øyne). Kommer ann på personen. Men jeg innrømmer at jeg kan ha tatt feil, men jeg er vant til denne ironiske varianten til vennene mine. Det skrives an, ikke ann. Ann er et jentenavn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 6. mars 2011 #2248 Del Skrevet 6. mars 2011 Trur kanskje mange som skriv "venninde" er dei same som skriv "sundt". Puttar inn ein ekstra d for å vere sikre på at dei skriv riktig For øvrig heiter det veninne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 6. mars 2011 #2249 Del Skrevet 6. mars 2011 For øvrig heiter det veninne. I følge ordboken skal det være "venninne", i alle fall på bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 6. mars 2011 #2250 Del Skrevet 6. mars 2011 Veninne på nynorsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 6. mars 2011 #2251 Del Skrevet 6. mars 2011 Veninne på nynorsk Det er riktig det. Men venninne er også riktig. Ven-veninne. Venn-venninne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 6. mars 2011 #2252 Del Skrevet 6. mars 2011 Det skrives an, ikke ann. Ann er et jentenavn. Bøyer meg i støvet for den skriveleifen, og skal prøve å skjerpe meg på den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 6. mars 2011 #2253 Del Skrevet 6. mars 2011 "Bør beherske norsk skriftelig og muntlig." En ironisk feil... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 6. mars 2011 #2254 Del Skrevet 6. mars 2011 Helt enig. Det kan være mye som er korrekt skriftlig språk som kan være svært plagsomt eller dustete å lese. F.eks. bør man unngå mange setninger som starter med samme ord. Man må altså lese gjennom teksten sin for å se om noe bør skrives om hvis man bruker noen ting for hyppig. Akkurat den synder jeg fælt på selv for tiden. Jeg sitter i innspurten i masteroppgaven min, og fant på fredag ut at jeg hadde starta fem setninger på rad med det samme ordet. Supert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chikako Skrevet 6. mars 2011 #2255 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Akkurat den synder jeg fælt på selv for tiden. Jeg sitter i innspurten i masteroppgaven min, og fant på fredag ut at jeg hadde starta fem setninger på rad med det samme ordet. Supert. Hater å bli oppmerksom på sånne feil hos meg selv! Jeg merker også at språket mitt blir mye dårligere når jeg skriver innlegg til KG på mobilen. Jeg ser ikke teksten som en helhet, og mister oversikten. Endret 6. mars 2011 av chikako Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanta Exotic Skrevet 6. mars 2011 #2256 Del Skrevet 6. mars 2011 Kjæresten min jobber på kafè og hadde skrevet "NY STEKTE VAFFLER!" på et skilt utenfor. Han har dysleksi, men jeg følte jeg måtte si i fra. Håper det står "NYSTEKTE VAFLER" neste gang jeg innom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #2257 Del Skrevet 7. mars 2011 Jeg synes det er flere og flere (unge) som skriver "t-shorte" i stedet for t-skjorte. Hva er greia? Irriterende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 7. mars 2011 #2258 Del Skrevet 7. mars 2011 "(...) så sjønner ikke hvorfor du nevner kunn ivandrere sine barn!!" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzee Skrevet 7. mars 2011 #2259 Del Skrevet 7. mars 2011 Det er riktig det. Men venninne er også riktig. Ven-veninne. Venn-venninne. En venninne av min sønn er blogger. I bloggen skriver hun slike setninger: "jeg stod der sammmen med en venninde i fjord". Veldig glad i d'er den 17-åringen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #2260 Del Skrevet 7. mars 2011 ...enkli..(egentlig). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå