Pingting Skrevet 12. januar 2011 #1641 Del Skrevet 12. januar 2011 Mandrol!?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 12. januar 2011 #1642 Del Skrevet 12. januar 2011 Går du "på do" har irritert meg litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. januar 2011 #1643 Del Skrevet 12. januar 2011 Hjelpe meg, dette var ille. Den første setningen er tragikomisk. Jeg lurer på hvordan den som har skrevet dette her, vil uttale det siste ordet. Jeg kan si buffe jeg asså - men er usikker på når jeg ska stopp e. Buffeee. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. januar 2011 #1644 Del Skrevet 12. januar 2011 Heldigvis for oss bergensere...Når jeg gikk på skolen måtte alle hokjønnsordene pugges utenatt. Falt ikke naturlig å si ei. Jeg så dumt på læreren jeg. Atte det var sa du? EI jente? Boka? Sola? Hallo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vofsitofsi Skrevet 12. januar 2011 #1645 Del Skrevet 12. januar 2011 Går du "på do" har irritert meg litt. Er det noe galt i å gå på do? Jeg går ofte på do. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. januar 2011 #1646 Del Skrevet 12. januar 2011 Er det noe galt i å gå på do? Jeg går ofte på do. Nei, det er ikke noe galt i å gå på do. Jeg antar dette er en omskrivning for "har du avføring?" Noe som irriterer meg, er når noen sier "jeg kommer meg ikke på do". Min kommentar da, hvis jeg i det hele tatt gidder si noe, "du har da vel bein å gå med, hva klager du for?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 12. januar 2011 #1647 Del Skrevet 12. januar 2011 Nei, det er ikke noe galt i å gå på do. Jeg antar dette er en omskrivning for "har du avføring?" Noe som irriterer meg, er når noen sier "jeg kommer meg ikke på do". Min kommentar da, hvis jeg i det hele tatt gidder si noe, "du har da vel bein å gå med, hva klager du for?" Jeg tenkte på et innlegg her på kg. Tittelen er skrevet slik: Går du "på do?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. januar 2011 #1648 Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg tenkte på et innlegg her på kg. Tittelen er skrevet slik: Går du "på do?" Å ja, har misforstått jeg, da. I dette tilfellet skulle vel anførselstegnene stått omkring "do". Innlegget er sikkert skrevet av noen som er litt prippen, kanskje . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. januar 2011 #1649 Del Skrevet 12. januar 2011 Nei, det er ikke noe galt i å gå på do. Jeg antar dette er en omskrivning for "har du avføring?" Noe som irriterer meg, er når noen sier "jeg kommer meg ikke på do". Min kommentar da, hvis jeg i det hele tatt gidder si noe, "du har da vel bein å gå med, hva klager du for?" Jammen det kan jo være at de ikke rekker frem i tide og opp på doen "doen". Har du tenkt på det du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. januar 2011 #1650 Del Skrevet 12. januar 2011 Jammen det kan jo være at de ikke rekker frem i tide og opp på doen "doen". Har du tenkt på det du? Haha, det kan sikkert også tenkes. Jeg tenkte på dem som har det for vane å omskrive hva de egentlig mener, istedenfor å si det med rene ord. Min mor var fryktelig opptatt av sine kroppsfunksjoner. Det interesserte meg midt i ryggen. Hva for slags samtaleemne er det? Min ene datter pleier også å si "jeg kommer meg ikke på do", samtidig som hun flirer, for hun vet det irriterer meg. Hvis den dagen kommer at jeg belemrer folk i min nærhet med hva og hvor mye jeg tar inn, og hva og hvor mye som kommer ut, skal de få lov til å gi meg en sprøyte . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sil3nt Skrevet 12. januar 2011 #1651 Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg irriterer meg over personer som ikke kan forskjell på "de" og "det". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sil3nt Skrevet 12. januar 2011 #1652 Del Skrevet 12. januar 2011 Og selvfølgelig "de" og "di" 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Skrevet 13. januar 2011 #1653 Del Skrevet 13. januar 2011 Og selvfølgelig "de" og "di" Det har vært veldig mye av det på forumet i det siste 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #1654 Del Skrevet 13. januar 2011 Nei, hun knekte armen, men armen knakk. Heter det virkelig det? Jeg har alltid trodd det var : "Hun brakk armen" som var riktig skrivemåte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 13. januar 2011 #1655 Del Skrevet 13. januar 2011 Heter det virkelig det? Jeg har alltid trodd det var : "Hun brakk armen" som var riktig skrivemåte. Da har man fort samme problemstilling da - brekte eller brakk hun den? (svaret blir jo som i knekke-eksempelet da) Forsåvidt et interessant spørsmål - er det riktigere å si at man knekker eller brekker armen? I mitt hode er vel brekker mer logisk og vanlig, men det kan også være et tilfeldig inntrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vofsitofsi Skrevet 13. januar 2011 #1656 Del Skrevet 13. januar 2011 Da har man fort samme problemstilling da - brekte eller brakk hun den? (svaret blir jo som i knekke-eksempelet da) Forsåvidt et interessant spørsmål - er det riktigere å si at man knekker eller brekker armen? I mitt hode er vel brekker mer logisk og vanlig, men det kan også være et tilfeldig inntrykk. Og samme problemstilling med å brenne - brenner - brant/brente og å henge - henger - hang/hengte. Er vel dette som er transitivitet/intransitivitet, om jeg ikke tar helt feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #1657 Del Skrevet 13. januar 2011 Da har man fort samme problemstilling da - brekte eller brakk hun den? (svaret blir jo som i knekke-eksempelet da) Forsåvidt et interessant spørsmål - er det riktigere å si at man knekker eller brekker armen? I mitt hode er vel brekker mer logisk og vanlig, men det kan også være et tilfeldig inntrykk. Brekke - Brekker - Brakk - Har brukket? Knekke - Knekker - Knakk - Har knekt? Brekte er vel noe sauen gjorde? Hva er rett da *lol* Jeg blir forvirret, jeg nå - Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 13. januar 2011 #1658 Del Skrevet 13. januar 2011 Og selvfølgelig "de" og "di" Og da vet de selvfølgelig ikke forskjell på "fordi" og "forde" heller. (Det siste er ikke et ord!!!!) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 13. januar 2011 #1659 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Stemmmer. Knekke er et parverb, hvor det er to ulike bøyningsmåter. knekke - knakk knekke - knekte Andre eksempler er å brenne (- brente - brant), å henge (- hengte - hang) og å strekke (- strekte - strakk). Som regel tar den svake formen objekt og den sterke gjør ikke det (altså transitive og intransitive verb). I setningen Grete Faremo knekte armen på glattisen er "armen" objekt. Dermed er knekte riktig form. Armen hennes derimot - den knakk, slik som Vofsitofsi (kult nick!) sier. Hmm... Syntaktisk er "Grete Faremo" subjekt i den setningen, men semantisk var det vel bakken som knekte armen hennes? Hvis hun da ikke forsettlig slengte armen i bakken? Har ikke dette noe å si for hvilken bøyningsform man skal bruke? Endret 13. januar 2011 av Stillest vann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 13. januar 2011 #1660 Del Skrevet 13. januar 2011 Brekte er vel noe sauen gjorde? Stemmer det du sier - jeg blingsa litt da jeg så i ordboka! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå