Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det var en på Samlivsforumet som sa hun ønsket å "stifte seg sammen med" kjæresten sin. Man "stifter" riktignok familie, men det er vel alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg irriterer meg over både skriftlig og muntlig bruk av dette:

både... - men (også)...

Det riktige er vel fremdeles både-og. "Både" binder sammen, "men" adskiller. Jeg skjønner virkelig ikke at folk ikke hører eller ser dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over både skriftlig og muntlig bruk av dette:

både... - men (også)...

Det riktige er vel fremdeles både-og. "Både" binder sammen, "men" adskiller. Jeg skjønner virkelig ikke at folk ikke hører eller ser dette selv.

Dette skjønte jeg ikke helt, kan du gi en setning som et eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Dette skjønte jeg ikke helt, kan du gi en setning som et eksempel?

Både du, men også jeg liker oss på kvinneguiden.

Dette er feil å skrive. Riktig er: Både du og jeg liker oss på KG.

En annen måte å si dette på: Ikke bare du, men også jeg liker meg på KG.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en på Samlivsforumet som sa hun ønsket å "stifte seg sammen med" kjæresten sin. Man "stifter" riktignok familie, men det er vel alt.

Haha, denne var god. Jeg skjønner ikke at folk ikke hører selv at det er feil :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Violently Happy

Og hvor det skal være å. For eksempel, "jeg skal slutte OG røyke". Den setningen sier jo egentlig at man skal slutte med det man holder på med nå og så begynne Å røyke. Det er vel ikke det som er meningen?

Afteposten hadde 20. oktober en overskrift: "Forsvaret skal lære og skyte".

:P En skivebom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde lenge at jeg bare irriterte meg moderat over skrivefeil, og at jeg var i stand til å "heve meg over dem". Så dukket "sikkelig" opp. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

På et skilt for utskjæringer i en gate i Oslo, står det "UTSKJÆRTE". Det er ille nok at man ikke snakker riktig, men å skrive det når man jobber i et firma som skal skjære ut bilder og tekst og lignende- det synes jeg er horriblt OG det gir ikke kred til firmaet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ille når voksne mennesker ikke greier å skrive "dumt" riktig, men i stedet skriver som barna: "domt". :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook har mange applikasjoner, og en av dem er Phrases, der en får "Dagen's visdomsord".

I dag har jeg sett at "Anne's visdomsord er ..... fra Dagen's visdomsord"

Det eneste som forundrer meg er at det ikke ble kalt "Dagen's visdoms ord" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

På jobben i dag:

"ødelakte" og "telle bok". Dette er voksne, oppegående mennesker! :roll:

Hva er en "telle bok", eller tellebok?

Apropos oppegående mennesker, jeg leste en presentasjon av en mann på en datingkanal. Han skrev blant annet at han var en ungdommelig, oppadgående mann :ler:

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apropos oppegående mennesker, jeg leste en presentasjon av en mann på en datingkanal. Han skrev blant annet at han var en ungdommelig, oppadgående mann :ler:

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke skrive "jobba"? Så på nyhetene at det stod noe sånt som: Han jobba med politiet. Greit nok at jeg sier jobba, men det er feil skriftlig? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man kan vel ikke skrive "jobba"? Så på nyhetene at det stod noe sånt som: Han jobba med politiet. Greit nok at jeg sier jobba, men det er feil skriftlig? :vetikke:

jeg tror det er tillatt med a-endelse. på same måte som at man kan skrive kastet eller kasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Kråkesaks sier er det tillatt med a-endelser.

Ordbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hard Ride

Oppadgående betyr at man utvikler seg, eller at man i det minste beveger seg framover i en stigende retning, så det kan faktisk bety at han er en person som holder på å etablere seg og få ting på greip.

Men sannsynligvis mente han oppegående, og det er jo feil :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...