Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Det heter vel å "skyve under teppet" eller "stikke under en stol" når man prøver å skjule noe. Så er det vel også et uttrykk som heter "stikke sitt lys under en skjerpe".

Det heter "å stikke under stol". Jeg finner uttrykket i boken "Bevingede ord", samlet av Snorre Evensberget og Dag Gundersen. Det er dårlig med forklaring på det, det står bare: "Peder Syv 1,432 1682 har:"Hand stak intet under stool". Tidligere hos Grubb."

Så heter det "å sette sitt lys under en skjeppe", dvs. legge skjul på sin dyktighet eller sine fortjenester - etter Matt. 5,15 (Bergprekenen): "...en tenner heller ikke et lys og setter det under en skjeppe, men i staken; så skinner det for alle i huset".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest scorpius

Bare en liten utblåsning:

Jeg hater at SMS-språk brukes i forumsinnlegg. Ser jeg flere oxo-er nå kommer jeg til å ignorere en bruker bare på bakgrunn av språket!

Enig!

Bare tenk på barn og ungdom som vokser opp nå - ikke rart skrivingen deres blir dårligere og dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det heter "å stikke under stol". Jeg finner uttrykket i boken "Bevingede ord", samlet av Snorre Evensberget og Dag Gundersen. Det er dårlig med forklaring på det, det står bare: "Peder Syv 1,432 1682 har:"Hand stak intet under stool". Tidligere hos Grubb."

Så heter det "å sette sitt lys under en skjeppe", dvs. legge skjul på sin dyktighet eller sine fortjenester - etter Matt. 5,15 (Bergprekenen): "...en tenner heller ikke et lys og setter det under en skjeppe, men i staken; så skinner det for alle i huset".

Jada ...

Men i det minste skyver jeg ikke ting under duken ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orddelingsfeil er verst. Aller verst.

Enig. Dette er det aller verste, men det er også ille å bruke "hvordan, "hvilken", "hvem" og liknende i helt feil sammenhenger. "Hvem skole går du på?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har kvinns never?" heiter ein tråd her inne... Eg blei litt :klø: då eg las det ja...

:klø: Hva handler tråden om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klø: Hva handler tråden om?

Eg fekk det ikkje heilt med meg då eg gjekk inn på den heller, for å vere heilt ærleg... :ler:

Ligg på generell debatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

"Kvinns"

:hoho:

:fnise: Jeg tror i hvert fall det var det h*n lurte på. Hvis ikke så diskuterer vi spørsmålet på feil grunnlag i tråden.

Endret av Kråkesaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

:ler:

"Kvinns"

:hoho:

Har du ikke hørt det ordet før :ler: ? Jeg kunne en sang en gang, som jeg ikke husker noe annet av enn slutten på refrenget. Det lød sånn: "...det beste som fins er kvinns" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker ikke forkortelser som:

"7chu" isteden for "skjønner du"

eller bytter "kj" med "ch" -lyder eks: "æ chæm" " æ har kjøp mæ ny shlængbukse" "jeg shønner" "shøttkake"

dere forstår sikkert hva jeg mener :)

enda verre er det når voksne skriver sånn ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker ikke forkortelser som:

"7chu" isteden for "skjønner du"

eller bytter "kj" med "ch" -lyder eks: "æ chæm" " æ har kjøp mæ ny shlængbukse" "jeg shønner" "shøttkake"

dere forstår sikkert hva jeg mener :)

enda verre er det når voksne skriver sånn ;p

Det har jeg heldigvis aldri lest før. 7chu? Hvordan i all verden skal man vite at det betyr "skjønner du"? *rister på hodet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du ikke hørt det ordet før :ler: ? Jeg kunne en sang en gang, som jeg ikke husker noe annet av enn slutten på refrenget. Det lød sånn: "...det beste som fins er kvinns" :fnise:

Haha, nei, har ikkje høyrt det før, men rekna med at personen meinte kvinner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*synger* "Staaakkars, store sterke kaaaarer. Det er godt at sånne finns, for svake kvinns!" :fnise:

Det ordet høres ut som The julekalender-engelsk. (Hvordan skrives forresten det siste der?)

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

*synger* "Staaakkars, store sterke kaaaarer. Det er godt at sånne finns, for svake kvinns!" :fnise:

Det ordet høres ut som The julekalender-engelsk. (Hvordan skrives forresten det siste der?)

... som vårt lille land forsvaaaarer ... :fnise:

Hva het den filmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... som vårt lille land forsvaaaarer ... :fnise:

Hva het den filmen?

Hmm.....jeg lurer på om det var den som het Operasjon løvsprett eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...