Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Sett på forumet: cafè :sukk:

Slik feilbruk av aksenter, i dette tilfellet aksent gravis, er uhyre utbredt. De som bruker den, kan umulig vite hvordan den påvirker uttalen, for eksempel i "ideèn". Jeg har til og med sett i avisannonser "Frelsesarmeèn". I disse tilfellene er det ikke bare feil aksent, men også over feil bokstav. Dessuten skal det ikke brukes aksent i slike ord når de står i bestemt form og flertallsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg må innrømme at jeg stryker i aksent bruk. Dette kan jeg bare ikke ...

Noen som kan gi meg en enkel regel til å huske?

Jeg aner ikke hvilken vei også videre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Jeg må innrømme at jeg stryker i aksent bruk. Dette kan jeg bare ikke ...

Noen som kan gi meg en enkel regel til å huske?

Jeg aner ikke hvilken vei også videre ...

Slapp av, hjelpen er på vei. Vi kan begynne med accent grave, gravis aksent. En huskeregel er at den går fra høyre opp mot venstre og betegner åpen uttale når den står over "e", slik "è". Det vil si at e-en uttales nærmest som "æ", eksempel "première".

Accent aigu, akutt aksent, går andre veien, fra venstre opp mot høyre, og betegner lukket uttale når den står over "e", slik "é". Eksempler: café, allé, i navn André osv.

Det er flere aksenter, men det er disse vi bruker mest.

Ble det klarere nå, synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte en liten huskeregel om aksent, som går slik: "Accent aigu går opp i sky" :fnise: Altså, når uttalen på bokstaven går "oppover" som i ordene idé og allé skal det være accent aigu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg lærte en liten huskeregel om aksent, som går slik: "Accent aigu går opp i sky" :fnise: Altså, når uttalen på bokstaven går "oppover" som i ordene idé og allé skal det være accent aigu.

Den var ikke dum :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lærte jeg i fransken på ungdomsskolen. Ikke at jeg lærte så forferdelig mye den gang da. Læreren var ikke særlig flink til å olde seg til faget og brukte mer tid på å lære oss norsk uttale. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, hjelpen er på vei. Vi kan begynne med accent grave, gravis aksent. En huskeregel er at den går fra høyre opp mot venstre og betegner åpen uttale når den står over "e", slik "è". Det vil si at e-en uttales nærmest som "æ", eksempel "première".

Accent aigu, akutt aksent, går andre veien, fra venstre opp mot høyre, og betegner lukket uttale når den står over "e", slik "é". Eksempler: café, allé, i navn André osv.

Aha! Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belladonna, det virker som du har stålkontroll på skriveregler :) Kan jeg spørre hva du jobber med? Jeg er langt fra der du er, og jeg jobber med språk... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

En ting som virkelig er frustrerende for meg, er at saklig og usaklig er uten stum e, mens det er feil å skrive hovedsaklig, der skal det være med en e. Synes dette virker veldig inkonsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som virkelig er frustrerende for meg, er at saklig og usaklig er uten stum e, mens det er feil å skrive hovedsaklig, der skal det være med en e. Synes dette virker veldig inkonsekvent.

Det var jeg ikke klar over, da tror jeg at jeg alltid har skrevet dette ordet feil. Takk for opplysningen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Det var jeg ikke klar over, da tror jeg at jeg alltid har skrevet dette ordet feil. Takk for opplysningen! :)

Jeg har skrevet det feil selv også, ble ikke oppmerksom på det før jeg tok en test om rettskriving på vgnett. Da jeg fikk feil på den måtte jeg slå opp alt i ordboken :fnise:

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Belladonna, det virker som du har stålkontroll på skriveregler :) Kan jeg spørre hva du jobber med? Jeg er langt fra der du er, og jeg jobber med språk... :sjenert:

Takk, det var hyggelig sagt :) . I mitt "tidligere liv" var jeg korrekturleser, men så poppet de automatiske retteprogrammene opp, og manuell korrekturlesning ble overflødig. Om det alltid holder stikk, er det vel delte meninger om.

Ellers har jeg i tillegg til å bistå mine egne barn med leksehjelp når det var nødvendig (som selvfølgelig de fleste andre foreldre også gjør), også fungert som "hjelpelærer" for spesielt ungdomsskoleelever som sliter med selve faget, det være seg språk, matematikk og annet, og er skoletrøtte. Jeg regner med at det blir en oppgave utover denne høsten også, håper det. Det er morsomt og inspirerende, lærerikt og utfordrende :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var hyggelig sagt :) . I mitt "tidligere liv" var jeg korrekturleser, men så poppet de automatiske retteprogrammene opp, og manuell korrekturlesning ble overflødig. Om det alltid holder stikk, er det vel delte meninger om.

Ellers har jeg i tillegg til å bistå mine egne barn med leksehjelp når det var nødvendig (som selvfølgelig de fleste andre foreldre også gjør), også fungert som "hjelpelærer" for spesielt ungdomsskoleelever som sliter med selve faget, det være seg språk, matematikk og annet, og er skoletrøtte. Jeg regner med at det blir en oppgave utover denne høsten også, håper det. Det er morsomt og inspirerende, lærerikt og utfordrende :) .

Redd dette blir off-topic, men likevel:

Korrekturlesere lever da fortsatt i beste velgående? Det er jo utrolig mye som ikke snappes opp av spell-checken i Word og lignende programmer. For ikke å snakke om språkvask, der tror jeg det ikke er så mye programmene kan få gjort.

Jeg skal blant annet lese korretur når jeg snart begynner å ny jobb... Håper jeg ikke får sparken raskt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Gjett hvilket underforum tråden "Strammere til hjul" hører hjemme i!

Hobby?

Bil og trafikk?

Kosthold og trening?

Bil og trafikk selvfølgelig :ler2::ler2::ler2:

Apropos bil og trafikk, her står det et innlegg om "forbredelse til glattkjøring". Det er mange som skriver det ordet feil.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...