Gjesten Skrevet 4. august 2010 #481 Del Skrevet 4. august 2010 Mine egne Jeg vet som regel bedre, for jeg oppdager dem ofte etterpå og lurer på hvorfor jeg ikke så den og den feilen. Ellers ser jeg som regel ikke så mye på skrivefeiler ellers rundt om kring her inne. Jeg reagerer mest på skrivefeiler i aviser og i det offentlige, hos arbeidsgivere i NAV systemet for eksempel. Her om dagen leste jeg "Vi er en Familie Barnehage Det heter "skrivefeil" også i flertall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 4. august 2010 #482 Del Skrevet 4. august 2010 Bruken av "skamros" når man mener at noen har fått mye, velfortjent ros. Egentlig betyr det ros man ikke fortjener. Feil bruk av "fokus". Du kan ikke ha fokus på noe, men noe kan være i fokus. Du kan derimot fokusere på noe. Å ha et bredt fokus på noe er også umulig, siden fokus per definisjon er et snevert punkt. Sånt går jeg og irriterer meg over Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #483 Del Skrevet 4. august 2010 Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan så mange har fått for seg at det skal være mellomrom mellom bokstav og tegn. Slik som dette: Nå skriver jeg noe , og er irritert . Jeg skjønner faktisk ikke at det er mulig. Trodde det er sånt som blir plukket av en første skoledag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vofsitofsi Skrevet 4. august 2010 #484 Del Skrevet 4. august 2010 Bruken av "skamros" når man mener at noen har fått mye, velfortjent ros. Egentlig betyr det ros man ikke fortjener. Feil bruk av "fokus". Du kan ikke ha fokus på noe, men noe kan være i fokus. Du kan derimot fokusere på noe. Å ha et bredt fokus på noe er også umulig, siden fokus per definisjon er et snevert punkt. Sånt går jeg og irriterer meg over "Skamros" er vel ikke ros man ikke fortjener, nødvendigvis. Bokmålsordboka sier at "skamros" er "overdreven, ukritisk ros". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #485 Del Skrevet 4. august 2010 Jeg irriterer meg mest over dem som sier fra til andre om deres skrivefeil og ikke kan reglene selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnneBonny Skrevet 4. august 2010 #486 Del Skrevet 4. august 2010 Det heter "skrivefeil" også i flertall Vet du, det ante meg faktisk ikke. Får håpe jeg husker på den til neste gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 4. august 2010 #487 Del Skrevet 4. august 2010 Vet du, det ante meg faktisk ikke. Får håpe jeg husker på den til neste gang Ok - med fare for en følelse av forfølging: Det heter ikke "det ante meg ikke" i denne sammenhengen. Når du bruker "Det ante meg" er det når du har fått din mistanke bekreftet - f.eks. "Visste du at Jon har gått fra Mai?" "Ah, det ante meg at noe var i gjære". Det heter i ovennenvte tilfelle: Vet du, det ante jeg faktisk ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maryell Skrevet 4. august 2010 #488 Del Skrevet 4. august 2010 Når noen skriver "beskymret", hvordan i huleste får de det til å stemme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 4. august 2010 #489 Del Skrevet 4. august 2010 På jobben min er det mange rare, f.eks "smodie"og "smootie" er to eh ... kreative? måter å skrive smoothie på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 5. august 2010 #490 Del Skrevet 5. august 2010 Jeg har sett flere steder på forumet at folk skriver "tilbringte". Riktig er: tilbringe - tilbrakte - (har) tilbrakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 5. august 2010 #491 Del Skrevet 5. august 2010 Jei ælsker retskriving så mysje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malmklang Skrevet 6. august 2010 #492 Del Skrevet 6. august 2010 Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan så mange har fått for seg at det skal være mellomrom mellom bokstav og tegn. Slik som dette: Nå skriver jeg noe , og er irritert . Jeg skjønner faktisk ikke at det er mulig. Trodde det er sånt som blir plukket av en første skoledag. Ja! Og noe jeg synes er enda rarere, de som har punktum før andre tegn. Har opplevd fler som skriver sånn her.! Altså, punktum og utropstegn eller spørsmålstegn.! Fattar inte, hvor fikk de dét fra.? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orcinus Skrevet 7. august 2010 #493 Del Skrevet 7. august 2010 I TILLEGG TIL SKRIVEFEIL KAN JEG NOEN GANGER BLI IRRITERT OVER FOLK SOM ROPER HELE TIDEN. GJELDER SÆRLIG EN BEKJENT PÅ FACEBOOK, UANSETT OM DET ER TRIVIELLE HVERDAGSLIGE TING ELLER STORE NYHETER, DET ROPES UT. UTROLIG SLITSOMT Å LESE, ER DET IKKE? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hard Ride Skrevet 7. august 2010 #494 Del Skrevet 7. august 2010 UTROLIG SLITSOMT Å LESE, ER DET IKKE? Minner meg om en klassiker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2010 #495 Del Skrevet 7. august 2010 Minner meg om en klassiker Fantastisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 7. august 2010 #496 Del Skrevet 7. august 2010 Minner meg om en klassiker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wild bird Skrevet 7. august 2010 #497 Del Skrevet 7. august 2010 Irriterer meg over alle slags skrivefeil, selv om jeg vet at jeg sikkert glipper selv også noen ganger. Jeg har alltid vært glad i å skrive og opptatt av rettskriving, så jeg blir rett og slett bekymret over utviklingen en er vitne til. De mest elementære feil florerer i forumet. Ikke bare fra unge brukere, men godt voksne mennesker også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulia Skrevet 7. august 2010 #498 Del Skrevet 7. august 2010 Jeg ser så mye særskriving rundt omkring at jeg snart begynner med det selv. Trist. Ellers er enda/ennå, når/da, lenger/lengre, og/å helt grusomt irriterende. Og skilt av typen "Ane's Dame Og Herre Frisør" er dessverre noe man ser altfor ofte. Harmløse stavefeil kan jeg til en viss grad leve med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2010 #499 Del Skrevet 7. august 2010 Ser mange på Facebook som skal si: Å, så fint bilde av deg! Men de presterer å skrive: Å, så fint BILDET av deg! erre mulig...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 8. august 2010 #500 Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Nå leste jeg nettopp et langt innlegg hvor "gøyt" var brukt en del ganger. "Sikkelig" er også noe som går igjen. Kan ikke noe for at jeg tenker på barn som ikke kan snakke rent . Så lurer jeg veldig på dette med "å spør", "å gjør" osv. "Jeg må spør..." Vet ikke alle som har gått på norsk skole at det heter "å spørre", "å gjøre"? Endret 8. august 2010 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå