Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Jeg får fnatt av "fordi at" og "fordi om" i både skrift og tale. "Fordi" klarer seg fint alene. "Fordi om" er forveksling med "selv om".

Nei, det er vel snarere en korrumpering av "for det om", som er helt gangbar norsk. :) Og det er dessuten ikke 100% ekvivalent med "selv om".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en som maglet ø, æ og å på tastaturet.

Da mangler vedkommende tydeligvis V også, så teorien holder dessverre ikke stikk.

Nei, det er vel snarere en korrumpering av "for det om", som er helt gangbar norsk. :) Og det er dessuten ikke 100% ekvivalent med "selv om".

Gangbar kanskje, men ikke god norsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Gangbar kanskje, men ikke god norsk.

Hva baserer du det på? Jeg har for eksempel lagt merke til at denne konstruksjonen brukes på Språkrådets nettsider, i offisielle artikler fra deres hold. Jeg kan sikkert finne frem til linker, hvis du vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne må jeg sitere i sin helhet - så får heller forfatteren bli dritt sur: <flamebait on>

For at folk som svartmaler alle under en kam skal få et tynnere grunnlag å si ''alle muslimer er utakknemmelige og forguder sitt møkkaland''. Dette gjelder vel alle samfunnsgrupper egentlig, og er til stor tap for de som ønsker å bruke sine forestillinger av ekstreme stereotopier som eneste mel i posen.

Personen kan neppe kan være født i Norge!

En god generell regel er å unngå metaforiske uttrykk og ordtak (hva er riktig betegnelse?) hvis man ikke er sikker på at man kan dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er punktumet som viser at det er en tallrekke det er snakk om? Noen skriver "dette er mitt 2 besøk hos tannlegen". "Dette er mitt to besøk hos tannlegen", altså. Synes det blir mer og mer av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket, du finner det på det siste stedet du leter. Hadde kanskje ikke noe med treghet å gjøre, men tenkte ikke over hva som faktisk lå i det før på ungdomsskolen.

Hva i alle dager har skjedd med tegnsettingen? :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager har skjedd med tegnsettingen? :snurt:

Den så jeg også. Jeg måtte faktisk lese setningen flere ganger før jeg skjønte hva han prøvde å si.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Folk som skriver "i fjord"

Er SÅ enig i denne. Bryr meg generelt ikke om skrivefeil, men akkurat den irriterer meg. Og det er jo så mange som skriver det feil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...