Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ser jeg én til som omtaler kopper, tallerkner og fat med nisser og granbar som "juleservice" kommer jeg til å få hårløse flekker på hodet.

Men hva skal man kalle det? Servise? Heter det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn ord delings feil er noe dritt - det heter tilbilen.

Mye mulig, men mamma har lært meg at Til og Fra skal skrives med stor for bokstav. Så det blir vell isåffal Tilbilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Men orddelingsfeil trenger vel ikke nødvendigvis å bety der ordet deles feil ved linjeskift eller lignende, men der det brukes bindestrek uten at det er nødvendig?

For eksempel "hann-hund" eller "hode-pine".

Nettopp. Det er dette som ER orddelingsfeil, per definisjon. Og om man skriver f.eks. "norsk kurs" istf. "norskkurs", er dette et eksempel på feilaktig særskriving. :)

Det minner meg om en annen klassiker, muligens mest brukt av dialektskriverne: "lamme" i betydningen "sammen med".

(Æ va lamme venna.)

Men er dette nødvendigvis feil, da?

Greit nok - det er så definitivt feil i henhold til norske skriveregler slik de har blitt definert av Språkrådet, men jeg synes i grunnen ikke at dette er feil dersom man skriver i en personlig/privat sammenheng.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"jeg har kjøpt en gant genser til dem hver, på salg så kom ikke på mer enn et par hundre lapper"

Vel, jeg synes det var ganske dyrt jeg. Den minste penglappen vi har i Norge er 50-lappen, og hvis genserne kostet et par hundre sånne, må jeg si hun legger lista høyt for neste år.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

"jeg har kjøpt en gant genser til dem hver, på salg så kom ikke på mer enn et par hundre lapper"

Vel, jeg synes det var ganske dyrt jeg. Den minste penglappen vi har i Norge er 50-lappen, og hvis genserne kostet et par hundre sånne, må jeg si hun legger lista høyt for neste år.

En annen ting er at hun ikke kom på mer etter å ha kjøpt genserne. Komme og annen tegnsetting er veldig oppskrytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skall ikke mene noe som ikke er politisk korekkt veit du, du husker jo jens prata om mer åpenhet og mere demokrati, vel, det gjelder bare om du er enig med mengden og har de samme meningene som de

:lete:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trenger en utblåsning.

Hva er greia med bruken av ordet "visst"?? Jeg ser det overalt på forumet for tiden. "Visst noen sier det...", "visst jeg føler at...". Jeg blir gaaaal :bond:

Takk for meg.

Endret av Gjesten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en utblåsning.

Hva er greia med bruken a ordet "visst"?? Jeg ser det overalt på forumet for tiden. "Visst noen sier det...", "visst jeg føler at...". Jeg blir gaaaal :bond:

Takkf for meg.

Du bør kanskje se over egen rettskrivning og formulering før du lar deg frustrerer så voldsomt :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Herr Drue

Du bør kanskje se over egen rettskrivning og formulering før du lar deg frustrerer så voldsomt :opplyser:

Det bør du også... osv. osv. Må vi virkelig ha det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...