AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #3661 Del Skrevet 2. desember 2011 Ser jeg én til som omtaler kopper, tallerkner og fat med nisser og granbar som "juleservice" kommer jeg til å få hårløse flekker på hodet. Men hva skal man kalle det? Servise? Heter det det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 2. desember 2011 #3662 Del Skrevet 2. desember 2011 Sånn ord delings feil er noe dritt - det heter tilbilen. Mye mulig, men mamma har lært meg at Til og Fra skal skrives med stor for bokstav. Så det blir vell isåffal Tilbilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 2. desember 2011 #3663 Del Skrevet 2. desember 2011 Men hva skal man kalle det? Servise? Heter det det? Ja, det heter servise, uttales rett frem, dvs. med æ-lyd, særvise. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 2. desember 2011 #3664 Del Skrevet 2. desember 2011 Men orddelingsfeil trenger vel ikke nødvendigvis å bety der ordet deles feil ved linjeskift eller lignende, men der det brukes bindestrek uten at det er nødvendig? For eksempel "hann-hund" eller "hode-pine". Nettopp. Det er dette som ER orddelingsfeil, per definisjon. Og om man skriver f.eks. "norsk kurs" istf. "norskkurs", er dette et eksempel på feilaktig særskriving. Det minner meg om en annen klassiker, muligens mest brukt av dialektskriverne: "lamme" i betydningen "sammen med". (Æ va lamme venna.) Men er dette nødvendigvis feil, da? Greit nok - det er så definitivt feil i henhold til norske skriveregler slik de har blitt definert av Språkrådet, men jeg synes i grunnen ikke at dette er feil dersom man skriver i en personlig/privat sammenheng. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 3. desember 2011 #3665 Del Skrevet 3. desember 2011 "Øredobber med fjer sølv blader" :happy: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 3. desember 2011 #3666 Del Skrevet 3. desember 2011 "Øredobber med fjer sølv blader" :happy: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #3667 Del Skrevet 3. desember 2011 ...jeg hadde nok spurt sjangs på deg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #3668 Del Skrevet 3. desember 2011 Ikke fei alle jenter under en kam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 4. desember 2011 #3669 Del Skrevet 4. desember 2011 "jeg har kjøpt en gant genser til dem hver, på salg så kom ikke på mer enn et par hundre lapper" Vel, jeg synes det var ganske dyrt jeg. Den minste penglappen vi har i Norge er 50-lappen, og hvis genserne kostet et par hundre sånne, må jeg si hun legger lista høyt for neste år. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 4. desember 2011 #3670 Del Skrevet 4. desember 2011 "jeg har kjøpt en gant genser til dem hver, på salg så kom ikke på mer enn et par hundre lapper" Vel, jeg synes det var ganske dyrt jeg. Den minste penglappen vi har i Norge er 50-lappen, og hvis genserne kostet et par hundre sånne, må jeg si hun legger lista høyt for neste år. En annen ting er at hun ikke kom på mer etter å ha kjøpt genserne. Komme og annen tegnsetting er veldig oppskrytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #3671 Del Skrevet 4. desember 2011 du skall ikke mene noe som ikke er politisk korekkt veit du, du husker jo jens prata om mer åpenhet og mere demokrati, vel, det gjelder bare om du er enig med mengden og har de samme meningene som de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 4. desember 2011 #3672 Del Skrevet 4. desember 2011 nabo landet I blodt og gult Hoi, vi har groteske naboer! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. desember 2011 #3673 Del Skrevet 4. desember 2011 Hoi, vi har groteske naboer! Hvordan gikk det med naboen etter landingen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #3674 Del Skrevet 8. desember 2011 ...som har hunget der en uke.... Var snakk om klær til tørk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 10. desember 2011 #3675 Del Skrevet 10. desember 2011 (endret) Jeg trenger en utblåsning. Hva er greia med bruken av ordet "visst"?? Jeg ser det overalt på forumet for tiden. "Visst noen sier det...", "visst jeg føler at...". Jeg blir gaaaal Takk for meg. Endret 10. desember 2011 av Gjesten 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #3676 Del Skrevet 10. desember 2011 Jeg trenger en utblåsning. Hva er greia med bruken a ordet "visst"?? Jeg ser det overalt på forumet for tiden. "Visst noen sier det...", "visst jeg føler at...". Jeg blir gaaaal Takkf for meg. Du bør kanskje se over egen rettskrivning og formulering før du lar deg frustrerer så voldsomt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 10. desember 2011 #3677 Del Skrevet 10. desember 2011 Du bør kanskje se over egen rettskrivning og formulering før du lar deg frustrerer så voldsomt Det bør du også... osv. osv. Må vi virkelig ha det sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 10. desember 2011 #3678 Del Skrevet 10. desember 2011 Stabeist.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 10. desember 2011 #3679 Del Skrevet 10. desember 2011 Stabeist.. Jeg så "stapeis" i går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 10. desember 2011 #3680 Del Skrevet 10. desember 2011 Du bør kanskje se over egen rettskrivning og formulering før du lar deg frustrerer så voldsomt Fornøyd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå