Gå til innhold

billigste egg

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ikke vær blind på det med økologisk og frittgående. Økologisk betyr bare råmat til de, ikke masse tilsetninger o.l, men de lever i trange kår.

Frittgående derimot, da snakker vi mer levelige omgivelser. :)

Nei, nå bommer du. De såkalt frittgående går "fritt" omkring i digre haller, gjerne flere tusen sammen, med veldig lite plass per høne (de har gjerne ikke særlig mer plass per høne enn det burhøns har, dvs tilsvarende ca ett A4-ark per høne). De holdes i halvmørke i håp om at det skal bidra til passivitet og mindre hakking.

Økologisk husdyrhold er litt mer dyrevennlig enn konvensjonell drift, dyrene har bedre muligheter til å bevege seg - og de skal ha tilgang til uteareal året rundt. Innearealene er større, og det stilles strengere krav til at lokalene er tilpasset dyrenes naturlige behov. Økologiske høner er de eneste som opplever dagslys og frisk luft - og de får øko-fôr produsert uten bruk av kunstgjødsel og sprøytemidler.

Mer her: http://www.dyrevern.no/fakta/landbruk/fjorfe/hone

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det svarer seg å kjøpe egg direkte fra produsenten, om du bor i nærheten av en gård. 40 kr betalte jeg for et brett klink før jul :jepp: Jeg mener det er 30 egg på ett brett.

Ellers anbefaler jeg dere Prior-egg, da dette er det eneste samvirkelaget for egg i Norge. Samvirkelagene er essensielle for å sikre levegrunnlaget for norske bønder.

Skrevet

A søren. Blandet sammen de to jeg da :/

Burde stå en slags torturskala på kartongene.

Skrevet
Nei, nå bommer du. De såkalt frittgående går "fritt" omkring i digre haller, gjerne flere tusen sammen, med veldig lite plass per høne (de har gjerne ikke særlig mer plass per høne enn det burhøns har, dvs tilsvarende ca ett A4-ark per høne). De holdes i halvmørke i håp om at det skal bidra til passivitet og mindre hakking.

Ja, jeg hørte om en bonde som bestemte seg for å gå over til frittgående høner framfor høner i bur. Han fikk mer penger i støtte, og hønene fikk mindre plass på gulvet enn de hadde i (de tidligere) burene sine.

Jeg har pleid å handle egg på innvandrersjapper. Gjerne 30 egg for en femtilapp.

Skrevet
A søren. Blandet sammen de to jeg da :/

Burde stå en slags torturskala på kartongene.

Heh, det er i grunnen sant. "Frittgående" høres jo egentlig nokså idyllisk og fint ut - da ser man liksom for seg lykkelige høner som tripper rundt blant gress og løvetann - ikke helt som i virkeligheten, altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...