Gjest Gjest_inga_* Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Hvilke egg er de billigste? mange å velge på, og prislappene skjønner jeg ingenting av (tør heller ikke spørre i butikken=/) De i rosa pakning: 'morgeneggene'? Prior solegg?
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 Skjønner ikke prislappene :klø: Med mindre du er svaksynt hørtes det litt pussig ut. Det er de som sier hvilke egg som er billigst av de som er tilgjengelige i din butikk... Det som står med liten skrift til venstre for prisen pr pakke er prisen pr egg. Ellers er vel First Price billig (men endel synes de smaker fiskeaktig fordi hønsene fôres med fiskemel).
Gjest SmallTalk Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 Den hvite 12 pk'en med egg fra Prior pleier å være billig. FP er aller billigst. Tips til prislapper: Eggene har en strekkode som det står en tallrekke i bunnen av. På prislappen som tilhører de forskjellige eggene, så står den samme tallrekken. Dersom du sammenligner disse tallene, så vil du finne prisen på eggene.
Gjest ts Skrevet 27. januar 2010 #4 Skrevet 27. januar 2010 Tusen hjertelig takk for svar. Var ikke meningen å virke dum ang dette med prislappene. Men de står helt hulter til bulter, og det står ikke ordentlig hvem som er hvem. Men jeg skal sjekke ut dette med strekkodene:D FP har jeg ikke funnet enda. Bunnpris har jo FP-varer, så rart om det ikke har det i egg også.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 Tusen hjertelig takk for svar. Var ikke meningen å virke dum ang dette med prislappene. Men de står helt hulter til bulter, og det står ikke ordentlig hvem som er hvem. Men jeg skal sjekke ut dette med strekkodene:D FP har jeg ikke funnet enda. Bunnpris har jo FP-varer, så rart om det ikke har det i egg også. Synes de på Rimi er bra. 12 egg til 18? kr eller noe sånt. Euroshopper tror jeg. Ikke noe fiskesmak der. Eneste at de noen ganger kan være litt små.
Øs pøs Skrevet 27. januar 2010 #6 Skrevet 27. januar 2010 Synes de på Rimi er bra. 12 egg til 18? kr eller noe sånt. Euroshopper tror jeg. Ikke noe fiskesmak der. Eneste at de noen ganger kan være litt små. Jeg kjøpte de engang, og aldri sett så småe egg før!! De druknet i innpakningen jo. Så det blir ikke slike egg på meg igjen nei. Coop har 18-pakning med egg til en god pris
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Jo billigere eggene er, jo verre har nok hønene hatt det.
Gjest fisk Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 Hvilke egg er de billigste? mange å velge på, og prislappene skjønner jeg ingenting av (tør heller ikke spørre i butikken=/) De i rosa pakning: 'morgeneggene'? Prior solegg? Du må først si hvilken butikk du handler i, da prisene på ulike typer egg kan variere fra butikk til butikk, og alle merker føres ikke i alle butikker. Jeg pleier å kjøpe 18-20? egg på prix for 32 kr.
Anaconda Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 Skjønner ikke prislappene :klø: Med mindre du er svaksynt hørtes det litt pussig ut. Det er de som sier hvilke egg som er billigst av de som er tilgjengelige i din butikk... Det som står med liten skrift til venstre for prisen pr pakke er prisen pr egg. Ellers er vel First Price billig (men endel synes de smaker fiskeaktig fordi hønsene fôres med fiskemel). Uff...må bare få kommentere at jeg har kjøpt FP noen ganger. Må si jeg mistet litt appetitten nå som du nevnte det med fiskesmaken..Jeg har aldri kjent noe fiske-smak, men nå skal det vel bli andre tider :klø:
Anaconda Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 Se på kiloprisen, ikke prisen på den den enkelte egge-pakke, vaskepulverpose, agurk eller hvilken som helst annen vare. Billigst kilopris= billigst vare. Jeg skjønner faktisk hva du mener med at egg ofte er dårlig merket. Men du må sjekke at nummeret på pakningen (strekkoden) er tilsvarende med nummeret på prislappen i hylla
Pingting Skrevet 16. februar 2010 #12 Skrevet 16. februar 2010 Jo billigere eggene er, jo verre har nok hønene hatt det. Jeg skal ikke uttale meg spesifikt om egg, for det kan jeg ikke noe om - men det er faktisk ingen automatikk i pris og kvalitet/bakgrunn, ihvertfall ikke når det er snakk om butikkenes egne merker. Motivet bak å selge egne, billige varer er å tiltrekke seg kunder (de færreste kjøper jo kun First Price-varer, men vil også kjøpe andre varer som butikken tjener mer på). Ved frukt og grønt er det ofte B-varer som selges (små epler, krokete gulrøtter), eller det er samme varer men innpakket - slik at man må kjøpe et bestemt kvanta. i tillegg sparer de endle penger på å ikke ha markedsføring, lite merkevareoppbygging m.m. Det er dermed ikke nødvendigvis kvaliteten som har noe å si. Butikkenes egne merker produseres ofte av samme produsenter som lager de kjente merkevarene. Euroshopper kjøttdeig er fra Spis slakterier, FP potetgull mener jeg å huske er fra Maarud, og så videre. Det er derfor sannsynlig at både kjøtt og egg kommer fra samme gårder som de dyrere merkevarene, og jeg ville ikke blitt overrasket om FP-egg egentlig er fra Prior, men at de selger de som er for små/rare til å putte i vanlige kartonger. Når det er sagt så vet jeg som nevnt ikke dette med sikkerhet når det gjelder egg - men det er det kanskje noen andre som gjør?
Gjest Høneforkjemper Skrevet 16. februar 2010 #14 Skrevet 16. februar 2010 Jeg skal ikke uttale meg spesifikt om egg, for det kan jeg ikke noe om - men det er faktisk ingen automatikk i pris og kvalitet/bakgrunn, ihvertfall ikke når det er snakk om butikkenes egne merker. Motivet bak å selge egne, billige varer er å tiltrekke seg kunder (de færreste kjøper jo kun First Price-varer, men vil også kjøpe andre varer som butikken tjener mer på). Ved frukt og grønt er det ofte B-varer som selges (små epler, krokete gulrøtter), eller det er samme varer men innpakket - slik at man må kjøpe et bestemt kvanta. i tillegg sparer de endle penger på å ikke ha markedsføring, lite merkevareoppbygging m.m. Det er dermed ikke nødvendigvis kvaliteten som har noe å si. Butikkenes egne merker produseres ofte av samme produsenter som lager de kjente merkevarene. Euroshopper kjøttdeig er fra Spis slakterier, FP potetgull mener jeg å huske er fra Maarud, og så videre. Det er derfor sannsynlig at både kjøtt og egg kommer fra samme gårder som de dyrere merkevarene, og jeg ville ikke blitt overrasket om FP-egg egentlig er fra Prior, men at de selger de som er for små/rare til å putte i vanlige kartonger. Når det er sagt så vet jeg som nevnt ikke dette med sikkerhet når det gjelder egg - men det er det kanskje noen andre som gjør? Men akkurat med egg, så er det jo faktisk slik at egg fra økologisk og/eller frittgående høns er dyrere fordi det koster mer å gi dem mer plass, lys og bedre mat...
spinnvil Skrevet 16. februar 2010 #15 Skrevet 16. februar 2010 Jeg har jobba med eggpakking mens jeg studerte, og den eneste forskjellen på "billigegg" og "merkeegg" er størrelsen og antall egg i pakningen. Legg merke til størrelsen på eggene neste gang dere handler, prioreggene er generelt større enn first price. Unge høner verper små egg, og gamle høner verper store egg. Derfor vil egg fra samme produsent variere i størrelsen. Og fordi mange forbrukere ønsker store egg, kan disse sorteres ut og selges for en høyere pris enn små (som da blir first price). Ingen forskjell i hvordan de har hatt det, eller hvilket for de har fått. Økologisk og frittgående holder jeg utenom her...
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #16 Skrevet 16. februar 2010 Men akkurat med egg, så er det jo faktisk slik at egg fra økologisk og/eller frittgående høns er dyrere fordi det koster mer å gi dem mer plass, lys og bedre mat... Jepp, derfor kjøper jeg dyrere egg og spiser egg mer sjeldent.
pulverheksa Skrevet 16. februar 2010 #17 Skrevet 16. februar 2010 Men akkurat med egg, så er det jo faktisk slik at egg fra økologisk og/eller frittgående høns er dyrere fordi det koster mer å gi dem mer plass, lys og bedre mat... Jepp, derfor kjøper jeg dyrere egg og spiser egg mer sjeldent. Kjøper og bare økologiske egg, som en bruker her inne så fint sa det: Jeg har råd til å la være å plage høner.
Pingting Skrevet 16. februar 2010 #18 Skrevet 16. februar 2010 Men akkurat med egg, så er det jo faktisk slik at egg fra økologisk og/eller frittgående høns er dyrere fordi det koster mer å gi dem mer plass, lys og bedre mat... Nå prøvde jeg ikke akkurat å si at det var økologisk standard på First Price-eggene da, heller at det antagelig er fra samme gårder som produserer "vanlige" (altså ikke-økologiske og ikke-frittgående) egg.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #19 Skrevet 16. februar 2010 Kjøper og bare økologiske egg, som en bruker her inne så fint sa det: Jeg har råd til å la være å plage høner. Ikke vær blind på det med økologisk og frittgående. Økologisk betyr bare råmat til de, ikke masse tilsetninger o.l, men de lever i trange kår. Frittgående derimot, da snakker vi mer levelige omgivelser.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #20 Skrevet 16. februar 2010 Ikke vær blind på det med økologisk og frittgående. Økologisk betyr bare råmat til de, ikke masse tilsetninger o.l, men de lever i trange kår. Frittgående derimot, da snakker vi mer levelige omgivelser. Økologiske verpehøner er frittgående og skal ha tilgang på uteområder når været tillater det. I tilelgg er det færre høner pr kvadratmeter i økologisk hønsedrift, enn vanlig frittgående høner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå