Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 26. januar 2010 #1 Del Skrevet 26. januar 2010 Jeg likte en artist tidligere, men nå klarer jeg ikke lenger høre på henne... det er veldig synd, for hun har mange fine sanger, men uttalen hennes har blitt et irritasjonsmoment for meg. Jeg kan ikke skjønne at hun har en talefeil, fordi hun tidligere har uttalt lyden riktig. Hun har begynt å erstatte lyden "s" med lyden "sh". For eksempel synger hun ikke "past", hun uttaler det "pasht"... absolutt alle ord med lyden "s" uttales med "sh". I går hørte jeg at hun sang en duett med en annen (for meg ukjent) artist, og også han uttalte "s" på samme måte. Det kan jo hende at han tilpasset sin uttale til hennes, men det fikk meg til å lure på om dette har blitt et språklig fenomen... Nå har "kjøtt", "kino", og "kjede" nesten blitt utryddet fra manges språk, skal "sykkel", "syltetøy" og "salt" lide samme skjebne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 26. januar 2010 #2 Del Skrevet 26. januar 2010 Hvilken artist? Og har hun norsk som morsmål? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #3 Del Skrevet 26. januar 2010 "Shykler ned til shino'n, jeg." Hvilken artist da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 26. januar 2010 #4 Del Skrevet 26. januar 2010 Hvilken artist? Og har hun norsk som morsmål? Hun har norsk som morsmål. Jeg har ikke så veldig lyst til å "henge ut" noen ved navn, det kan jo hende at hun leser her inne også... Men fakta er at da hun slo igjennom sang hun "s", men nå, 10 år senere, er det "shtansh" (stands), "shee" (see), "pasht" (past) osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 26. januar 2010 #5 Del Skrevet 26. januar 2010 Ser ikke helt problemet med å si hvem det er, for alt vi vet er det et resultat av sangpedagoger eller noe annet. Det er ikke en trend jeg har lagt spesielt merke til, og jeg tror ikke at forekomsten av dette i sanger (på engelsk, no less) er en indikasjon på hvordan det står til med det norske språket generelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #6 Del Skrevet 26. januar 2010 Lene Marlin har også fått en veldig rar "s-lyd" de senere årene, spesielt på live-opptredener. Det er samme "s-lyden" som datteren min hadde da hun snakket med "gom" (regulering). Kanskje de synger med "gom", og at det er derfor de har så rar "s"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minou Skrevet 26. januar 2010 #7 Del Skrevet 26. januar 2010 Jeg har lagt merke til at det er en del amerikanske artister som synger med en sånn sh-lyd istedenfor. Ikke alle selvfølgelig, men noen. Kommer ikke på eksempler nå i farten. Men jeg synes også det høres litt rart ut. Kan hende at den norske artisten du snakker om, prøver å høres litt "proff" ut i engelskuttalen (hvis hun synger på engelsk da?) sin ved å legge inn den sh-lyden :gjeiper: Har forresten aldri hørt artister fra England med sh-lyd, mulig det bare er noen amerikanske dialekter som er sånn, ikke vet jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 28. januar 2010 #8 Del Skrevet 28. januar 2010 S-lyden er veldig dominerende i et lydbilde, kan være litt uestetisk og hvesende. I den lille sangundervisningen jeg har mottatt i mitt liv, fikk jeg beskjed om å dempe s-lyden til nesten å ikke høres, for selv om jeg ikke hørte den selv, ville mikrofonen likevel fange den opp, og det ville ikke bli en ubehagelig lyd. Det gjorde jeg/vi ved å lage s-lyden litt lenger bak på tunga. Det kan kanskje oppfattes som sh, det har jeg ikke tenkt over før. Så det er mulig det er, som Zzyxz sier, et resultat av at pedagoger har vært på ferde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 28. januar 2010 #9 Del Skrevet 28. januar 2010 "Shykler ned til shino'n, jeg." Hvilken artist da? Dette er jo slik enhver Oschlo-borger snakker... *gremmes* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå