Gjest Gjest_Kvinne_* Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Katten er en sterilisert hunnkattpå 11. året. Vakker og tilsynelatende frisk. Men jeg orker ikke mer. Nå som endelig ungene klarer å sovne om natte så vekker pus oss. Det er IKKE pg.a. hun vil ut, IKKE pg.a. hun er sulten - men kun mas rett og slett. Småmjauing til jeg våkner, deretter er det maling ut av milde og å tvinge meg opp og inn på badet slik at hun kan ligge å vri seg. I natt vekket hun meg ved midnatt og en gang klokka tre. Kosen med ungene etter vekkerklokka har ringt kan vi bare glemme. Hun ligger parat, og så fort den ringer så er det mjauing ut av milde. Jeg tror ikke jeg ORKER mer. Hvis ikke andre har noen glupe forslag...
Modic Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 Katten er en sterilisert hunnkattpå 11. året. Vakker og tilsynelatende frisk. Men jeg orker ikke mer. Nå som endelig ungene klarer å sovne om natte så vekker pus oss. Det er IKKE pg.a. hun vil ut, IKKE pg.a. hun er sulten - men kun mas rett og slett. Småmjauing til jeg våkner, deretter er det maling ut av milde og å tvinge meg opp og inn på badet slik at hun kan ligge å vri seg. I natt vekket hun meg ved midnatt og en gang klokka tre. Kosen med ungene etter vekkerklokka har ringt kan vi bare glemme. Hun ligger parat, og så fort den ringer så er det mjauing ut av milde. Jeg tror ikke jeg ORKER mer. Hvis ikke andre har noen glupe forslag... Men kjære deg... Hun er en kontaktsøkende, selskapssyk og kjælen katt! Dersom du ikke er interessert i å ha det slik, så sørg i det minste for å skaffe katten et godt hjem, f.eks. hos et eldre par som har tid til og omsorg for katten! Ikke avliv henne fordi hun viser helt normal og tillitsfull oppførsel!
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 Katten er en sterilisert hunnkattpå 11. året. Vakker og tilsynelatende frisk. Men jeg orker ikke mer. Nå som endelig ungene klarer å sovne om natte så vekker pus oss. Det er IKKE pg.a. hun vil ut, IKKE pg.a. hun er sulten - men kun mas rett og slett. Småmjauing til jeg våkner, deretter er det maling ut av milde og å tvinge meg opp og inn på badet slik at hun kan ligge å vri seg. I natt vekket hun meg ved midnatt og en gang klokka tre. Kosen med ungene etter vekkerklokka har ringt kan vi bare glemme. Hun ligger parat, og så fort den ringer så er det mjauing ut av milde. Jeg tror ikke jeg ORKER mer. Hvis ikke andre har noen glupe forslag... Ser frem til å se deg gjøre det samme med ungene når de blir eldre. "Nei unger, dere må slutte å være så kosete, selskapssyke og _normale_(!) - jeg orker ikke mer, nå bærer det rett til legene for avlivning!". Jepp, jeg stemmer for dette!
Noemi Skrevet 26. januar 2010 #4 Skrevet 26. januar 2010 Tja...en katt som vekker en midt på natta er ikke moro uansett hvor "normalt" det skal være. Det er klart hun er selskaps-syk, men når man bor sammen med andre så må man vise hensyn...katten også. Dette er bare noe hun må lære. Jeg ville anbefalt å lukke døra til soverommet hvis ikke dere gjør det allerede og ignorere henne på natta. Evt ha henne på et eget rom der hun har tilgang til mat, vann og dokasse. Kan hun være ute hele natta er jo det fint, men få katter vil det når det er vinter og kaldt. Med noen netters ignorering bør det gå over...kanskje. Katten må så klart få masse kos og oppmerksomhet på dagtid. Kjenner noen som sliter med det samme og de har prøvd litt av hvert uten at det har hjulpet helt. Så man må bare prøve forskjellige løsninger. Katten er 11 år og som jeg har skjønt har hun ikke holdt på slik bestandig? Er det noe spesielt som har skjedd i forbindelse med at denne oppførselen har kommet? Håper dere finner ut av det og at dere får sove hele natten snart. :søvn:
Tabris Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 Folk med så lav terskel for å vurdere å avlive dyr burde ikke skaffet seg dem i utgangspunktet. Hva med å ha katten ute om natten?
Gjest Cipheria Skrevet 26. januar 2010 #7 Skrevet 26. januar 2010 Ignorer det i ein 4-7 dagar, så gir ho seg etter kvart.
Gjest Sobril Skrevet 26. januar 2010 #8 Skrevet 26. januar 2010 Jeg har IKKE lav terskel for å avlive dyr. Snarere tvert imot. Jeg har imidlertid en mann som misliker katter (hadde den fra før), og det hjelper ikke at hun vekker oss på natten hele tida. Lurer nesten på om hun begynner å bli senil.
Gjest Sobril Skrevet 26. januar 2010 #9 Skrevet 26. januar 2010 Ja, det er jeg som er trådstarter (data hjemme logger seg ut hele tiden - nå er jeg på jobb). Jeg har forsøkt det meste. Omplasserte katten for et par år siden, men katta stakk av fra dem hun bodde hos (ikke til meg, for langt unna, men i området). Hun kom tilbake da jeg var der på besøk (etter å ha vært borte 6 dager). Dette var vel pg.a. at de hadde 3 andre katter i hus, noe som ikke falt helt i god jord. Jada. Det er kanskje min skyld at oppførselen er slik den er. Hun er på 11. året som sagt, og har bodd 10 forskjellige steder i sitt liv. Jeg har aldri hatt problemer med å måtte holde henne inne i 2 uker på nytt sted osv, men slipper henne ut med det samme. Hun har fulgt MEG aldri stedet. Så jeg ER knyttet til katten min, men hun har blitt vanvittig masete på sine gamle dager. Kan ikke huske sist gang jeg sov mer enn 4 timer i strekk. Slikt kan man forvente å slites ut av sine kjære barn, men når husdyra begynner... En annen ting er at jeg VET når hun vil ut. Da flyr hun rundt i huset med raptuser ut av milde, men å gå ut DØRA når jeg åpner - se dét er vanskelig. Må reglerett fange henne for å få henne ut, selv om det i utg.punktet er det hun vil selv. Skjønner ingenting, jeg. Å ha døra lukket har vi forsøkt, men hun bare skraper infernalsk. Tro meg - hun gir seg IKKE. Hadde hun enda lagt seg i senga, men hun gjør ikke det. Bare mjauer, maler og styrer. Vekker hun ikke oss så vekker hun barna. En ganske uutholdelig situasjon etterhvert. Ute om natten går ikke da hun maks er ute i 10 minutter om gangen. Har naboer, og jeg tror ikke de setter videre pris på hennes mas. Har snakket med dyrevernet om muligheten for å omplassere igjen, men hun sier at det er dyreplageri å omplassere en så gammel katt - at det da er mer humant å avlive. De sier at katter er så smarte, men slik som min oppfører seg om dagen så har jeg mine sterke tvil (unnskyld meg). Lurer rett og slett på om hun begynner å bli dement.
Siiw Skrevet 26. januar 2010 #10 Skrevet 26. januar 2010 (endret) Blir så forbannet! blir ikke sammen med en som misliker katter!!!!!! og fordømte gubbe!:S . hils det fra meg til han er du snill! Du avliver ikke den stakkars katten! og jeg håper virkelig ikke du har henne innstengt på badet!. og man avliver for pokker ikke frikse katter! . hun vil kose! og gi henne mer oppmerksomhet på dagen! og mat hun liker... makan! hilsen noen på gråten! Endret 26. januar 2010 av Siiw
Gjest Sobril Skrevet 26. januar 2010 #11 Skrevet 26. januar 2010 Misliker katter blir vel litt på grensen. Men han misliker STERKT hvordan hun holder på. Jeg tar ikke enkelt på å avlive dyr. Katten kom tilfeldig til meg fordi noen andre skulle avlive henne da hun var 6 måneder (pg.a. allergi). Jeg er forøvrig ganske så allergisk selv og skulle aldri hatt katt i utgangspunktet, men klarte ikke å finne noen som ville ha henne - derfor ble hun hos meg allikevel. Og her har hun vært i 10 år, tross rennende, kløende øyne og tidvis hoste. Så jeg skal ikke ha på meg DEN ihvertfall. Jeg har forsøkt alt jeg kan, og trosset mine egne fysiske reaksjoner.
Lilith Skrevet 26. januar 2010 #12 Skrevet 26. januar 2010 Jeg skjønner deg godt, jeg, jeg har selv en slik masekatt. Han kan ligge rett ut hele dagen og ikke lee en klo uansett hvor mange dører man åpner eller hvor mange stoffmus man kaster til ham, men når vi går og legger oss, DA mjaues og mases det. Det er selvsagt slitsomt å bli vekket sånn hver bidige natt! Men, som Noemi sier: Hun har vel ikke alltid holdt på slik? Er det noe nytt som har skjedd som kan ha trigget oppførselen? Ellers har jeg ikke annet råd enn å la henne være ute om natten, eller i hvert fall stenge døren til soverommet.
Gjest Sobril Skrevet 26. januar 2010 #13 Skrevet 26. januar 2010 Jeg skjønner deg godt, jeg, jeg har selv en slik masekatt. Han kan ligge rett ut hele dagen og ikke lee en klo uansett hvor mange dører man åpner eller hvor mange stoffmus man kaster til ham, men når vi går og legger oss, DA mjaues og mases det. Det er selvsagt slitsomt å bli vekket sånn hver bidige natt! Men, som Noemi sier: Hun har vel ikke alltid holdt på slik? Er det noe nytt som har skjedd som kan ha trigget oppførselen? Ellers har jeg ikke annet råd enn å la henne være ute om natten, eller i hvert fall stenge døren til soverommet. Takk for forståelse og råd. Stenge soveromsdøren har vi forsøkt. Hun står rett og slett og skraper infernalsk - og slutter ALDRI. Kanskje jeg kan forsøke ha henne på badet, siden det er dit hun på død og liv skal inn midt på natta og kveile seg rundt. Vi gir da katten kos når vi er hjemme ellers (jeg så øynene blir røde og hovne). Har ikke alltid holdt på slik, nei, men det siste halvåret/året. Kan jo være alderen. Hun har blitt ganske "rar", det er derfor jeg lurer på om hun begynner å bli dement.
Lilith Skrevet 26. januar 2010 #14 Skrevet 26. januar 2010 Takk for forståelse og råd. Stenge soveromsdøren har vi forsøkt. Hun står rett og slett og skraper infernalsk - og slutter ALDRI. Kanskje jeg kan forsøke ha henne på badet, siden det er dit hun på død og liv skal inn midt på natta og kveile seg rundt. Vi gir da katten kos når vi er hjemme ellers (jeg så øynene blir røde og hovne). Har ikke alltid holdt på slik, nei, men det siste halvåret/året. Kan jo være alderen. Hun har blitt ganske "rar", det er derfor jeg lurer på om hun begynner å bli dement. Ja, kanskje? Det er jo merkelig med en sånn forandring i oppførselen plutselig. Alderen påvirker vel katter også, uten at jeg vet så innmari mye om akkurat det. Har du snakket med dyrlegen om det? Å stenge døra til soverommet funker forøvrig ikke hos oss heller ... Vi har to katter som skraper og mjauer etter tur, gjerne hele natten gjennom. De er i det minste standhaftige ... Hvis frøkna vil på badet, ville jeg forsøkt det en stund. Legg inn godt med mat, vann, kattedoen og evt et teppe, og se hvordan det går. Lykke til!
Noemi Skrevet 26. januar 2010 #15 Skrevet 26. januar 2010 Skjønner veldig godt at dette er veldig frustrerende. Ikke er det så lett å endre oppførselen til en katt som er så gammel heller tror jeg. Har du hørt om dyretolk? Det finnes noen seriøse rundt i landet som har hjulpet mange dyreeiere (og dyra). Jeg har ikke så mye kjennskap til det, men synes det høres interessant ut. Jeg har selv to katter. Hvis jeg får adferdsproblemer med en av dem vil jeg seriøst tenke på å ta den til en dyretolk før jeg evt avliver den... da føler jeg ihvertfall at jeg har prøvd "alt". Men det er jo heller ikke gratis og det er nok mange useriøse dyretolker også..
Mir Skrevet 26. januar 2010 #16 Skrevet 26. januar 2010 TS! Dette høres ut som en katt jeg hadde Hver natt skrapte hun for å komme inn på badet. Mjauet og skrek, og skulle absolutt inn på badet... Til slutt lot jeg henne være på badet, med vann og slik at hun kunne gå til innedo.. hun elsket badet, og kunne ligge der timesvis hver eneste dag og hver natt... Det ble også værre etter at jeg fikk meg kjæreste, når han var på besøk ble det 10 ganger mer mjau og skraping til hun fikk komme inn dit. Tror kanskje det var varmekablene og deilig å ligge der? Det ble iallefall løsningen vår.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #17 Skrevet 26. januar 2010 Det høres helt normalt ut. Hvis hun vil på badet, så la henne være der. Sett fram en skål med vann og en dokasse og la henne kose seg.
NovaFlare Skrevet 26. januar 2010 #18 Skrevet 26. januar 2010 Jeg har tre katter, og før da jeg hadde mulighet til det, hadde jeg kattene på eget rom på natten, nettopp for å unngå å bli vekket av lydene deres. De er jo nattdyr. Der hadde de klorestativene sine, do, vann, mat og leker. Det har hun ikke vondt av, og hun venner seg fort til det. De første nettene kan du jo gi henne litt bløtfór på det nye rommet for at hun skal forbinde det med noe kult at det er leggetid. Hvis dere ikke allerede har skjemt henne bort med bløtfór daglig da. Mine får det maks. en gang i uka, så det er FEST når jeg åpner skapet, hehe. Men ekstra kos og oppmerksomhet på daglig skal hun jo ha, det er en forutsetning. Dyrene våre LEVER jo for vår oppmerksomhet og kos og hvis man ikke kan gi dem det, får noen andre gjøre det. Det triste er jo bare at hun er "stuck" hos dere (misforstå meg rett) fordi hun har blitt omplassert 10 ganger før, så det er jo ikke noe alternativ. Men jeg forstår jo godt at dere klikker av bråket hennes om natten, det hadde jeg også gjort. Gjør noe med det Så kan dere heller se etter to-tre uker om dere har klart å bryte mønsteret hennes og prøve en natt fri igjen. Det kan jo ha blitt en vane for henne.
Gjest CookieMonster Skrevet 26. januar 2010 #19 Skrevet 26. januar 2010 (endret) Jeg skjønner deg godt jeg ts. Å skulle bli vekt flere ganger om natten hele tiden blir svært slitsomt og er ikke noe man skal finne seg i, over lengre tid. Jeg ville ha prøvd diverse ting først, som å omplassere henne eller la henne være på badet. Tror ikke folk skjønner hvor slitsomt det kan være å ha en slik katt... Endret 26. januar 2010 av CookieMonster
Gjest CookieMonster Skrevet 26. januar 2010 #20 Skrevet 26. januar 2010 Blir så forbannet! blir ikke sammen med en som misliker katter!!!!!! og fordømte gubbe!:S . hils det fra meg til han er du snill! Du avliver ikke den stakkars katten! og jeg håper virkelig ikke du har henne innstengt på badet!. og man avliver for pokker ikke frikse katter! . hun vil kose! og gi henne mer oppmerksomhet på dagen! og mat hun liker... makan! hilsen noen på gråten! herregud, du tror virkelig det er så lett..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå