Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trodde 8 km/t er bra, jeg ;) Hmm bedre enn meg, iallfall.. sliter skikkelig med å løpe fort. Men er ganske nybegynner også da.. gleder meg til å løpe ute til våren! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har du helt rett i, Aurelia! 8 km/t er bra, det passer perfekt til min kropps kapasitet! ;)

----

Tidligere i dag fikk jeg vite at vi kan få tilgang til et treningssenter, i den største byen vi skal være, i noen av de ukene jeg er bortreist. :danser: Oi, som jeg vet jeg skal benytte meg av det! *puster lettet ut* Standarden kan vel være så som så, men alt er veldig mye bedre enn ingenting.

Jeg lurer litt på om jeg skal begynne å følge dette løpeprogrammet fra og med i morgen, og det kan også være overkommelig å få fulgt det, ihvertfall halvveis, på reisen.

Har dere noen tanker om det?

Skrevet

Tja, hvor ofte løper jeg ... :gjeiper: Jeg prøver å få til en løpeøkt i uka, men jeg vet at det er den som er hardest å motivere seg for, så dermed ryker den først hvis noe skjer. Jeg har hatt som mål å løpe 5 km på under 30 minutter, men jeg kjenner at det ikke er et mål jeg jobber noe særlig mot. Jeg tror heller jeg vil ha som mål å orke og løpe i minst 45 minutter, og se hvor langt jeg kommer. Jeg pleier å løpe på mellom 10 og 11 i hastighet på mølla når jeg har løpt meg litt varm (etter ca 5 minutter med 8-9), og da kommer jeg som sagt 5 km på 30 minutter, cirka.

Skrevet

Du vurderer ikke å melde deg på et løp av noe slag da, Frk. Smilla. Hadde ikke det vært moro? :jepp: Da har du et konkret mål og løpe i mot også?

Skrevet

Treningsprogrammet ser jo fint ut det :)

Men eg tenkte: for noen lange og MANGE intervallar. 1 km intervall høres ikkje så bra ut i mine ører. Mulig eg er slappis, men eg klarer ikkje holda spesielt høgt tempo i ein heil kilometer. Det er jo faktisk 5-6 minutter. Og poenget med intervallar (som eg har skjønt det) er vel å springa markant fortare enn ein gjør til vanlig.

Skrevet

Du har et poeng der, madam_mim. Jeg kan jo evt bytte ut de lengste intervallene, på 1 kms` drag, med 4x4. De er jo ikke altfor ulike, også får jeg et minutts lenger pause også... ;)

Skrevet

Og løper du fort på intervallene så vips er du oppe i 1km på de fire minuttene :hoppe: Iallfall ikke så altfor langt unna!

Skrevet

Jepp, det er tanken og målet mitt- sånn ca. ihvertfall. :kul:

Skrevet

Det kjenner du nok etter første forsøk. Eg veit jo ikkje så mye om trening egentlig, bare synsing basert på erfaring og ting eg har plukka opp. Kan godt henda at noe heilt anna fungerer for deg enn meg. :)

Lykke til!

Skrevet

Men intervallene kommer jo ikke før i uke 6. Dessuten, poenget med intervaller er jo at man likevel avpasser farten etter distansen. 1 km bør gå på en 5-6 minutter, det er ikke mye lenger enn 4, du bare løper litt saktere enn du ville gjort på et 4 minutters intervall. Du skal jo også tenke på at du ikke skal dø etter første intervallet, men heller klare å holde en jevn fart over alle intervallene, og opp mot maks av hva du klarer.

Det er helt greit å kunne ha klart 1 kanskje 1,5-2 minutter til på det første og andre intervallet. Ingen som sier at du skal løpe til du kjenner blodsmaken og holder på å spy fra første minutt.

Skrevet

:)

-----

Btw: når det står på programmet at jeg skal løpe rolig i snakketempo hva menes egentlig med det med tanke på puls? Det er særs sjelden jeg løper sammen med noen på tredemølla, og dermed får jeg jo ikke testa ut hva som er snakketempo..

Men er det snakk om det jeg tenker på som rolig lankjøring, opp til 75% av makspuls? Altså gange på tredemølla for meg foreløpig... :sjenert:

Skrevet

Du kom visst innimellom du, Enigma.

Du har også et godt poeng. Jeg tror rett og slett jeg avventer og ser hvordan progresjon jeg har de første ukene, og avgjør hva jeg gjør med de lengste intervallene når jeg kommer så langt. :)

Skrevet

-----

Btw: når det står på programmet at jeg skal løpe rolig i snakketempo hva menes egentlig med det med tanke på puls? Det er særs sjelden jeg løper sammen med noen på tredemølla, og dermed får jeg jo ikke testa ut hva som er snakketempo..

Men er det snakk om det jeg tenker på som rolig lankjøring, opp til 75% av makspuls? Altså gange på tredemølla for meg foreløpig... :sjenert:

Ja, du kan ta utgangspunkt i det. På rolig langkjøring skal du jo være i stand til å snakke stort sett hele veien. :)

Skrevet

Dagens økt:

1) Tredemølle

Varighet: 38 min 17.0 s

Treningstype: Langkjøring

Distanse: 4000.00 Meter

Puls (mi / gj / mx): / 152.0 / 167.0

2) Vekttrening

Varighet: 34 min

Totalt løftet: 2026.0 kg

Puls (mi / gj / mx): / 154.0 / 179.0

Skråbenk

5.0kg x 8.0

8.0kg x 8.0

8.0kg x 8.0

9.0kg x 8.0

Enhånds manual roing

11.0kg x 8.0

12.0kg x 8.0

12.0kg x 8.0

Pullups i apparat

40.0kg x 8.0

40.0kg x 8.0

40.0kg x 8.0

Arnoldpress (skulderpress)

6.0kg x 8.0

7.0kg x 8.0

7.0kg x 7.0

Dips fra benk m/bena i bakken

0.0kg x 8.0

0.0kg x 8.0

Beinhev

0.0kg x 8.0

0.0kg x 8.0

+ annen coreøvelse for magen

Enda en herlig økt! :nigo:

Jeg måtte jo prøve å holde pulsen nede på tredemølla, og resultatet på det ble at jeg akkurat ikke fikk løpt, men måtte nesten gå beina av meg. Forsøkte meg på litt løping, men da fikk jeg en følelse av at jeg ble "yoga i slowmotion-løping".

Det blir spennende å se hvordan progresjonen min er utover i løpeprogrammet. Neste løpeøkt blir på fredag. :)

God styrkeøkt også. I tilleg til de øvelsene jeg har ført opp her, prøvde jeg meg på en ny øvelse for lår/rumpe som jeg fikk tips om, men som jeg ikke vet navnet på. Du holder en vektskive strakt foran deg, i brysthøyde, også går du nesten helt ned til gulvet med rumpa- samme som i dype knebøy. Noen som vet hvilken øvelse jeg sikter til?

Jeg følte meg litt gåen i beina i dag, så jeg droppa de fleste beinøvelsene..

Nå: Knekkebrød, data og snart House, for deretter senga! O`herlige liv! :hjerte:

Skrevet

-----

Du kan synga ein sang? ;) Sikkert morsomt for dei andre og.

Lurer jaggu på ka puls eg har når eg spring. Er det store individuelle forskjellar eller kan ein gå ut fra sitt aldersgjennomsnitt? Korleis regna du ut det før du fikk pulsklokka?

Skrevet

Ja, da hadde nok de rundt meg blitt fornøyd; de hadde nok rømt etasjen... :fnise:

Jeg tror det er store individuelle forskjeller når det gjelder makspuls. En kan jo finne et "kanskje-tall" ved å bruke den faste formelen, som for kvinner er 226 minus alder (hvis jeg ikke husker helt feil). Før jeg fikk pulsklokka tok jeg utgangspunkt i den gamle formelen: 220 minus alder, noe som ble helt galt for meg, jeg har jo funnet ut at jeg har en makspuls på 218. Jeg tror jeg faktisk har til gode å treffe en person som den formelen passer for.

Anbefaler deg virkelig å invistere i en pulsklokke. Det er et kjempefint treningsverktøy og leketøy. :)

Skrevet

Du vurderer ikke å melde deg på et løp av noe slag da, Frk. Smilla. Hadde ikke det vært moro? :jepp: Da har du et konkret mål og løpe i mot også?

Åh, nei, huff, jeg liker best å løpe på mølle, for da har jeg fri tilgang til drikkeflasken ;) Pluss at jeg blir fascinerende motivert av å se tiden og avstanden på displayet. Nei, løp frister over hode ikke, dessverre.

Skrevet

Åh, nei, huff, jeg liker best å løpe på mølle, for da har jeg fri tilgang til drikkeflasken ;) Pluss at jeg blir fascinerende motivert av å se tiden og avstanden på displayet. Nei, løp frister over hode ikke, dessverre.

Hehe, jeg var sikker på at du kom til å svare motsatt; at løp frister. Så feil kan man ta! :lol: Det er godt alle ikke har lyst til å løpe løp, da blir det litt færre å konkurrere mot. ;)

Skrevet

Dagens økt:

1) Tredemølle

Varighet: 39 min 18.0 s

Treningstype: Progressiv økt

Distanse: 5000.00 Meter

Puls (mi / gj / mx): / 172.0 / 193.0

Dette var en progressiv økt med økning hver km. Den første km. var gange til oppvarming, og den siste km. var haard! :fnise:

Dette var første gang jeg har måttet stå i noen minutter og vente til en tredemølle ble ledig. Sært!

Øl og hjemmelaga pizza og en spennende dokumentar. O`herlige fredags kveld! :nigo:

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...