Gå til innhold

Hvilken luksus vil du helst ikke gi slipp på i miljøets tegn?

tineline

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at vi alle må kutte noe i hverdagen for å klare å hanskes med det økende globale forurensnings- og avfallsproblemet. Likevel er det jo visse ting det er vanskelig å gi opp. Hva er din bøyg?

Jeg selv syns det er dødsdeilig å spille Nintendo i mange og lange timer, og jeg klarer veldig sjelden å si nei takk til å bli kjørt/hentet av pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde hatt problemer med å komme meg gjennom vinteren uten lange, varme dusjer. Trenger de ikke hver dag, men til tross for flittig bruk av ull klarer jeg ikke å på annen måte få varmen i kroppen igjen når jeg først har blitt skikkelig kald.

Det hadde også vært en utfordring å gi slipp på internettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god og varm dusj står øverst her, nå er de imidlertid ikke så himla lange.

Ellers er internett en kjær venn, men er det en luksusgode som har med miljø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Senke innetemperaturen er noe jeg nødig vil gjøre. Hater å fryse, elskeer å kunne gå rundt lettkledd inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbad og en god innetemperatur (vi fyrer med ved) er to luksusting jeg ikke vil gi opp, fordi det gir meg en så mye bedre hverdag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvarming, men jeg er villig til å gjøre endel effektiviseringstiltak og tror ikke jeg er av de mest bortskjemte (har bodd flere år i et kaldt gammelt hus, og klarer å venne meg til det meste). Luksusbruk av pc... Ting som har med matlaging å gjøre (kan kutte ned på kjøtt, men helst ikke så mye på komfyrbruk, kjøleskap, fryser osv). Hjemreiser og noen andre reiser... men har ikke bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... hvis jeg tenker på virkelig skadelige ting, så er flyreiser den vanskeligste luksusen å oppgi.

Men jeg har begynt å tenke meg om en gang eller to før vi tar en langhelg eller kortuke med max CO2-utslipp, det går an å finne på andre ting.

Å få hele familien til et varmt sted en gang eller to i året sitter likevel langt inne å gi opp, må innrømme det... :sjenert:

Bilen kan jeg heller ikke gi helt opp, men den brukes ikke i tide og utide. Oppvarming ser jeg ikke på som luksus en gang, det er pokka nødvendig sånn som det er ute nå :fryse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg vil nok slite med å gi opp både bilkjøring og handling av fine klær, sko og vesker. Ikke sånn å forstå at jeg bruker opp alle pengene mine på shopping og bil i dag, men jeg har, og kjøper, utvilsomt mer enn jeg strengt tatt trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Jeg senker ikke innetemperaturen med en grad eller to for miljøet, ei heller ofrer jeg den deilige glovarme dusjen jeg tar hver morgen.

Er internet og data så fryktleig miljøødeleggende egentlig da? Vet jo at strømsparing er miljøvennlig, men data bruker ikke så mye strøm.

Er også glad i bilen min - og ville ikke ofret den, men jeg er heller ikke redd for å ta beina fatt istedenfor bilen om avstanden tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tirill_*

Det er egentlig lite jeg er villig til å gi slipp på sånn helt uten påtrykk, merker jeg.

Jeg liker å få lov til å ta en lang varm dusj iblant på vinteren, og jeg elsker å kjøre tur ut på landet så bilen vil jeg ikke miste (men kan gjerne gå eller ta buss til jobb o.l.). TV og internett har jeg ikke lyst å gi slipp på, men de er vel ikke de verste synderne? Flyreiser er også vanskelig å gi slipp på. Og oppvaskmaskinen... Den har jeg lite lyst å leve uten.

Det vi gjør av egen fri vilje er å bruke sparepærer, slå av lys og varme i rom som ikke er i bruk, sortere avfall og levere til gjenvinning det vi kan, levere brukt tøy og lignende til Fretex osv. Altså små ting.

Dersom jeg skulle klare å bli miljøvennlig måtte det nok enten påbud til fra myndighetene, eller ei gulrot som kunne lokket meg til å satse på miljø. Dessverre biter ikke den globale oppvarmingen hardt nok i samvittigheta mi til at jeg klarer å gjøre de store endringene. Jeg tror at for at det skal ha noen virkning så må det komme forbud/påbud som gjør at ALLE endrer vaner. Og mest av alt så må det endringer til i industrien, og vi må finne miljøvennlige kilder til drivstoff etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi prøver og å gjøre småting som å sortere søppel(så mye som vi kan her ihvertfall:), bruke vaskemaskin så lite som mulig, sparepærer og lite varme/ikke varme i rom vi ikke bruker.

Er det noe jeg ikke kan gi opp så er det bilen!

Jeg er avhengig av å ha den for å komme meg rundt omkring til forskjellige jobber/foretak. Ikke har vi buss(ja forutenom skolebussen som går kl. 8 på morgenen og tilbake kl.14, og kun kjører på en vei fram og tilbake). Ikke har vi tog i nærheten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internett, oppvarming, brunevarer, fryser/kjøleskap og varmtvann.

Hadde jeg hatt råd så skulle jeg gjerne bodd i et hus som var effektivisert og totalt fritt for skadelige miljøgifter -men kostnadene er såpass store at det ser jeg ikke at kommer til å skje før disse husene blir standarisert og dermed går ned i pris, noe som kan ta mange og lange tiår.

Brad Pitt startet jo opp prosjektet Make it right for å gi ofrene fra området Lower Ninth Ward i New Orleans, en av de sterkest rammede områdene etter orkanen Katrina, en sjanse. Prosjektet går ut på å bygge opp 150 fullt effektiviserte og miljøvennlige hus. Disse husene er nesten for "Sci-fi" å regne, men det er jo tydeligvis mulig. En ting er å hjelpe til å bygge opp deler av New Orleans igjen, men her vil altså beboerene spare ca. 75% av kostnadene de de tidligere hadde på strøm og vann.

(Må bare tilføye at jeg var fordomsfullt skeptisk til prosjektet pga. kjendis-faktoren, men etter å ha hørt og lest om prosjektet mer enn bare det som er på nettsiden så er jeg overbevist -og husene er jo en drøm når det kommer til den miljøvennlige siden av de.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke klart meg uten bilen min. Går ikke busser her etter klokka 17, så da hadde jeg ikke kommet meg ut av heimen.

Til gjengjeld så kjører jeg svært lite. Fylte bensin i midten av november 2009 og fylte nå sist lørdag for kr 325-.

Jeg har ca 19 grader i stua. Vært for kaldt her nå i kuldeperioden, maks 17,5. Ikke deilig. (Dårlig isolert "vegg", bare karmer, dør og vindu. Tilsammen snaue 3,5 meter.) Leier!

Ikke varme på bad, soverom eller kjøkken.

Et lys igangen og på badet, noe mer i stua. Sitter ofte med håndarbeide.

Dusjer veldig kort.

Reiser kanskje en gang annenhvert år med fly ca 4 timer hvis jeg har penger.

Tror jeg gjør mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. folk må virkelig ha over 20 grader innendørs?

Jeg og kjæresten har nå mellom 17 og 19,5 grad inne i leiligheten. Vi har på oss genser og tjukke ullsokker så vi fryser ikke.

Enkelte har det jo varmere innendørs nå enn våren/sommeren.

Vi har ikke bil heller, men det hadde vært vanskelig for meg å ikke kunne flydd, eller bestille ting på nett langveisfra, jeg kjøper heller utenlandske klær enn norske (hvis det finnes noe særlig norske klær)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...